کد خبر: ۱۳۴۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸
آیت الله لطف الله دژکام:

نقش مساجد و کارکرد اجتماعی آنها کمرنگ شده است/ اگر مساجد فعال شوند خیلی از کارها از دوش دیگران ازجمله دادگستری ها برداشته می شود

نماینده ولی فقیه در استان فارس بر افزایش نقش و کارکرد اجتماعی مساجد در مواردی نظیر حل و فصل اختلافات مردم تاکید کرد.
 آیت الله لطف الله دژکام در دیدار با  حجت الاسلام مظفری معاون رئیس قوه قضائیه کشور و رئیس مرکز شورای حل اختلاف کشور گفت: اصل شورای حل اختلاف که با اهداف خوبی شروع شد یک طرح بسیار خوبی بود که به آن قضا زدایی می گفتند تا کار مردم به دادگستری و محکمه نکشد.

 امام جمعه شیراز بیان کرد: چون به واقع در بین اقشار مردم اگر کسی به دادگاه برود، فضا و بار روانی منفی دارد و احساسی در بین عموم مردم هست که حتی المقدور بهتر است پای کسی به دادگاه باز نشود و واقعیت مساله نیز همین است که بهتر است اختلافات حقوقی مردم بدون دردسرهای قضایی حل و فصل شود و حتی الامکان به دادگاه کشیده نشود.

وی ادامه داد:بعضی اوقات در قسمت هایی از یک طرح با  فوایدی که دارد ممکن است در عمل و اجرا مشکلاتی ایجاد کند که از مسیر اصلی خود بیرون رود و باید به این مسائل دقت شود تا کیفیت و ارزش اصلی ثابت بماند و هدف از تشکیل شورا تحت الشعاع برخی موارد دیگر نشود.

آیت الله دژکام گفت: گاهی هدف فقط تشکیل شورا است و فردی که عضو شورای حل اختلاف می شود شاید نتواند نقش خود را در شورا به صورت مناسب ایفا کند و در باب حکمیت که دستور قرآن است نتیجه ای که ما می خواهیم به دست نمی آید.

وی ادامه داد: امروز باید نقش روحانیت و مساجد در موارد این چنینی بیشتر دیده شود و بنده معتقدم متاسفانه نقش مساجد و کارکرد اجتماعی آنها که از جمله همین حل و فصل اختلافات مردم کمرنگ شده است. همان گونه که در مسجد کوفه حضرت علی (ع) این کار را انجام می داده است امروز نیز باید این مفهوم ارزشمند احیا شود و امام خمینی (ره) نیز فرمودند مسجد محل رفع مسائل و مشکلات مردم است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس عنوان کرد: اگر روحانی در یک مسجد، فقه را به درستی بداند و در محله خود بزرگتری کند، زمینه برای اینکه حرف او چارچوب و حسن تاثیر داشته باشد وجود دارد و به نوعی باید نقش آنها تقویت شود.

وی گفت: اخیرا نیز آیت الله رییسی فرمودند مساجد حقوقدان داشته باشند که در این طرح آموزش یک طرف قضیه است و از طرفی مساجد در حل و فصل مسائل و مشکلات باید نقش داشته باشند.امروزه  اگر مساجد فعال شوند خیلی از کارها از دوش دیگران ازجمله دادگستری ها برداشته می شود.اما چون این نقش کمرنگ شده است مردم به سایر ادارات و حتی امام جمعه مراجعه می کنند در حالیکه روحانی مسجد محل می تواند مسئله را حل کند اما ما به جایگاه مسجد توجه نکرده ایم و فکر کرده ایم مسجد تنها محلی برای اقامه نمازهای یومیه است.

آیت الله دژکام با اشاره به اینکه در زمان قدیم مهر و امضای روحانی یک مسجد، یک اختلاف و مسئله را تمام میکرد اما امروز این نقش کمرنگ شده، اضافه کرد: در بحث مسجد محوری در شیراز فعالیت های خوبی آغاز شده است و همان طور که حضور حقوقدان ها در مساجد را آیت الله رییسی تاکید کردند؛ این حرکت در شیراز نیز شروع شده و باید با همین نگاه مسائل با صلح و سازش پیش رود و قبل از ورود پرونده به دادگاه مشکل را حل کنیم و به جایی برسیم که در دادگاه های کشور باز نشود.

وی تاکید کرد: باید به جایی برسیم که مسئله را خود مردم به کمک شوراها حل کنند و نیاز به قاضی کم باشد و ما به همان مراحل برسیم و خدا کمک دهد. این تلاش ها مقدمه کار است به شرط آنکه هر از گاهی که بحث تحول می شود رویکردها و اصول خود را بازنگری کنیم تا دقیقا در راستای هدف جلو رویم و از آسیب هایی که هر طرح در طول زمان به آن مبتلا می شود جلوگیری شود.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: همچنین خدا کمک دهد و سعادت باشد شیراز بتواند در رده اول این رویکرد و نگاه باشد چون همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند شیراز قله فرهنگ کشور است و طبیعتا باید اینگونه باشد و یک آرامشی معمولا در شیراز حاکم بوده است و در صلح و سازش باید اول شویم و در شیراز این ظرفیت هست.

نظرات بینندگان