کد خبر: ۱۳۴۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸

خسارت سنگین دامداران سروستانی از افت قیمت دام زنده؛ مشکل در سطح وزارتخانه باید برطرف شود

افت شدید و تفاوت قیمت دام زنده از اوایل سال تاکنون خسارات سنگینی به مردم شهرستان سروستان به ویژه در بخش کوهنجان وارد کرده است.
یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد استان فارس کشاورزی و دامداری است به گونه‌ای که این استان با روزانه تولید 1600 تن شیر  رتبه چهارم و تولید سالانه 65 هزار تن گوشت رتبه دوم را در کل کشور دارد. 

همچنین براساس اعلام جهاد کشاورزی استان فارس نیز این استان به لحاظ تعداد بز و گوسفند رتبه نخست را در کشور دارد. با این حال برخی از مسئولان معتقدند نمی‌توان آمار دقیقی از میزان دام استان مطرح کرد اما آنچه مسلم است دامداری یکی از ارکان اصلی اقتصاد استان فارس به حساب می‌آید. 

سروستان و ظرفیت دامداری 

با این حال دامداران استان به ویژه در شهرستان سروستان با مشکل روبه‌رو هستند که سبب شده به لحاظ اقتصادی متحمل ضرر و زیان شوند. غلامعباس حسینی، دهیار روستای اعلادوله این شهرستان در گفت‌وگو با تسنیم به برخی از این مشکلات اشاره کرد. 

به گفته وی شهرستان سروستان یکی از نقاط مهم استان در پرورش دام است به گونه‌ای که از سایر نقاط کشور و استان فارس دام سبک به این منطقه وارد می‌شود و پروار و روانه کشتارگاه‌های شیراز، یزد و اصفهان و دیگر نقاط می‌شود. 

وجود دریاچه حیاتی مهارلو با 2500 هکتار کشت یونجه در شمال دریاچه، نزدیکی به میدان بزرگ دام شیراز و اقلیت قومی عشایر طوایف باصری و خمسه از جمله مزایای این شهرستان در پرورش دام است که حسینی در صحبت‌هایش مطرح می‌کند. 

تفاوت قیمت خرید و فروش دام زنده و ضرر دامداران 

به گفته دهیار روستای اعلادوله با این وجود امسال با افت شدید قیمت دام از اوایل سال تاکنون خسارات سنگینی به مردم این شهرستان و به ویژه بخش کوهنجان وارد شده است. براساس گفته‌های وی 90 درصد از مردم این بخش به دامداری و دامپروری مشغول هستند. 

حسینی می‌گوید: دامپروران گوسفند زنده به قیمت 48هزار تومان را خریداری کرده و با مخارج سنگین اکنون به قیمت 38هزار تومان به فروش می‌رسانند علاوه بر آن بیماری‌هایی مانند اگالاکسی و دیگر بیماری‌ها نیز دام‌ این مردم را تهدید می‌کند که واکسیناسیون دولتی شامل برخی از این امراض نمی‌شود.

به گفته دهیار روستای اعلادوله هر دامی به صورت متوسط روزانه 2 تا 4 هزار تومان هزینه دارد که این امر سبب شده فروش و نگهداری دام برای دامدار ضرر محض باشد. وی از مسئولان استان تقاضا دارد که چاره‌ای برای این موضوع اندیشیده شود. 
وی معتقد است که درصد بالایی از سود فعالان دامداری و کشاورزی به جیب دلالان می‌رود که نمونه بارز این مطلب ارزان نشدن گوشت در استان فارس با توجه به کاهش قیمت دام زنده است. 

این موضوع در حالی است که قیمت گوشت گوسفندی در بازار شیراز 109 هزار تومان و قیمت گوشت گوساله نیز 79 هزار تومان باشد در صورتی که قیمت دام زنده 38 تا 40 هزار تومان است. 

مشکل در سطح وزارت‌خانه باید حل شود

حبیب‌الله ساجدی، مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان فارس نیز در گفت‌وگو با تسنیم علت این افت و تفاوت قیمت را بازار بی‌ثبات در ابتدای سال می‌داند و می‌گوید: اکنون بازار ثبات پیدا کرده است. با این حال وی معتقد است که این موضوع در سطح کشور مطرح است و اگر بناست تصمیمی گرفته شود باید از سوی وزارت خانه باشد. 

یکی از راهکارهایی که ساجدی برای رفع مشکل دامداران مطرح می‌کند این است که با روش‌های مختلف قیمت تولید را کاهش دهند. وی می‌گوید: پرورش نژادهای پربازده مانند گوسفندان دوقلوزا، رعایت امور بهداشتی  دام، تغذیه مناسب و غیره از جمله مواردی است که دامدار می‌تواند با استفاده از آنان هزینه تولید را کاهش دهد. 

به گفته مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان فارس در حال حاضر نهاده‌های دامی چون جو و ذرت با ارز دولتی در اختیار دامداران قرار می‌گیرد که یکی از راه‌های کاهش هزینه تولید است. به گفته وی 70 درصد از هزینه تولید مربوط به نهاده‌ها است که با این اقدام جهاد کشاورزی بخش زیادی از مشکلات دامداران برطرف می‌شود. 

یکی دیگر از مواردی که ساجدی مطرح می‌کند و نقش مهمی هم در کنترل قاچاق دام و هم قیمت گوشت دارد، هویت‌گذاری دام است که مانع خروج غیرقانونی دام و در نتیجه مشکلات پس از آن، می‌شود. 

با این وجود اختلاف معنادار قیمت برای هر کیلو دام زنده و افزایش هزینه‌های تولید سبب ضرر و زیان برای تولیدکنندگان دام می‌شود، موضوعی که می‌تواند بر قیمت گوشت عرضه شده در بازار نیز سایه اندازد و به نظر می‌رسد هر چند راهکار این امر استانی نیست اما مسئولان استان با رایزنی می‌توانند گوشه‌ای از مشکلات دامداران را کم کنند. / تسنیم


نظرات بینندگان