کد خبر: ۱۳۴۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸
سخنگوی آتش نشانی شیراز مطرح کرد؛

آمادگی کامل آتش نشانی شیراز برای بارش های پیش رو

سخنگوی سازمان سازمان آتش نشانی شیراز از آمادگی کامل آتش نشانان شیرازی برای بارندگی های پیش رو خبر داد.
به گزارش شیرازه، علیرضا عدلو در خصوص خدمت رسانی به موقع آتش نشانان در روزهای بارانی گفت: با توجه به شرایط جوی پیش رو ، نزول برکات الهی و پیش بینی های سامان هواشناسی به اطلاع کلیه شهروندان می رساند پرسنل این سازمان آمادگی کامل برای امدادرسانی سریع و به موقع با تجهیزات کامل را دارند.

وی با بیان اینکه مشکلاتی نظیر آب گرفتگی معابر و خیابان‌ها، ترافیک سنگین، تردد شهروندان و... در هنگام بارندگی منجر به بوجود آمدن اختلالاتی در زندگی شهروندان می شود، گفت: البته تمام این معضلات با چاره اندیشی قبلی قابل مرتفع شدن است و با توجه به اینکه  این فصل، موسم بارندگی است، قطعا باید از قبل آمادگی های لازم را نیز در برابر آن داشته باشیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با بیان اینکه شهروندان هم  باید خود را برای این فصل آماده کنند، گفت: معضلات ناشی از باران به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخشی از آن به مدیران و مسئولان باز می‌گردد که باید پیش از آغاز فصل بارندگی نسبت به آماده‌سازی شهر و پاکسازی جوی‌ها اقدام کنند که تا حد زیادی این مرحله با همت پرسنل پرتلاش شهرداری در شیراز انجام شده است.

وی بیان کرد: اما بخش دیگری از این مشکلات به شهروندان بازمی‌گردد که به سادگی قابل پیشگیری است. متاسفانه بسیاری عادت دارند زمانی که به مشکل برمی‌خورند، چاره اندیشی می‌کنند؛ حال آنکه باید از اتفاقات و تجربیات سال‌های گذشته پند گرفته و در ایام پرباران سال‌های بعد به کار گرفته شوند.

عدلو با بیان اینکه یکی از معضلاتی که در فصل بارش گریبانگیر بعضی از همشهریان است، ورود آب و آبگرفتگی در منازل است، گفت: ساختمان‌هایی که دارای زیرزمین و طبقات منفی هستند، بیشتر در معرض ورود آب هستند. پارکینگ برخی از ساختمان‌ها در طبقه منفی است و یک رمپ برای ورود خودروها در ابتدای آن وجود دارد که همان رمپ، مسیر مناسبی برای ورود آب است. واحدها و انباری‌هایی که در زیرزمین هستند در این حالت با ورود آب خسارت می‌بینند. در چنین مواردی باید در انتهای رمپ ورودی پارکینگ، یک کف شور یا کانال باریک آب‌رو به صورت عرضی وجود داشته باشد که آب باران را به مسیر چاه یا کانال موجود هدایت کند.

عدلو با بیان اینکه بهتر است فضای باز زیر در ورودی پارکینگ کاملا مسدود شود، اظهار کرد: منازلی که در طبقه همکف یا زیرزمین هستند باید بیشتر احتیاط کنند. مالکان این واحدها نیز حتماً باید زیر در واحدها را کاملاً ببندند و حتی درصورت نیاز در ابتدای ورودی راهرو، مانعی با استفاده از سنگ یا موزائیک ایجاد کرده تا از ورود آب به داخل منزل جلوگیری شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با بیان اینکه ساختمان‌های قدیمی و فرسوده بیشتر در معرض خطر هستند، گفت: اگر به هر دلیلی آب برف و باران در روی سطح پشت بام باقی بماند، احتمال نفوذ به داخل سقف و دیواره‌های کناری و تخریب آن‌ها وجود دارد. پشت بام ساختمان‌های جدید اگرچه دارای لایه ایزوگام هستند و تا حد زیادی از نفوذ به داخل سقف ها در امان هستند، اما باقی ماندن آب در سطح بام خود پتانسیل حادثه ساز شدن دارد.

عدلو ادامه داد:  هنوز در ابتدای ماه‌های بارندگی هستیم، پس به شهروندان توصیه می کنم که به سطح بام رفته و از باز بودن مسیر آب رو و ناودان به ویژه در ساختمان‌های قدیمی اطمینان حاصل کنند؛ چرا که ممکن است این مسیرها در فصل پاییز و زمستان به دلیل ریزش شاخ و برگ درختان مسدود شده و عبور آب را با مشکلاتی مواجه می‌کند که باید حتماً بازدید شود.

عدلو ادامه داد: توصیه می‌شود اگر زمینی در مرحله گودبرداری است، مالکان قبل از آغاز فصل بارش، این مرحله را تمام کنند یا حتماً تحت نظارت مهندسان پروژه، ایمن سازی و مقاوم سازی های لازم انجام شود. شهروندان نیز تا حد امکان در زمان بارندگی از پیاده‌روهای مجاور زمین‌های گودبرداری شده عبور نکنند. همچنین اگر رانندگان  به هنگام رانندگی با آبگرفتگی قسمتی از خیابان مواجه شدند باید سعی کنند که به آهستگی از کنار مسیر آب گرفته، حرکت کنند؛ چرا که رانندگان  از وضعیت بخشی که زیر آب مانده است آگاهی ندارند و ممکن است گودال یا چاله‌ای وجود داشته باشد و باعث گرفتار شدن خودرو در آن شود.

وی ادامه داد: در صورتی که خودرویی  در آب گرفتار شد، راننده نباید خودرو را خاموش کرده یا در آن را باز کند؛ اولین اقدام تماس با نیروهای امدادی است.

عدلو در مورد عابران پیاده نیز گفت: عابران پیاده نیز باید کاملاً مراقب باشند. به هیچ عنوان نباید در زمان بارش از عرض خیابان عبور کرده و برای این کار حتماً خود را به محل‌های مشخص شده مثل خط کشی یا پل عابر پیاده برسانند. بهتر است در زمان بارندگی به ویژه شب ها از البسه نایلونی با رنگ‌های روشن و براق استفاده کنند و از تردد در حاشیه خیابان نیز پرهیز کنند.

وی از کلیه شهروندان خواست ضمن رعایت نکات ایمنی و جدی گرفتن خطر ، در صورت مشاهده و یا بروز حادثه شماره ۱۲۵ را به خاطر داشته باشند و با این سامانه تماس بگیرند. کلیه پرسنل این سازمان بصورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به شهروندان عزیز در داخل و خارج از شهر هستند.


انتهای پیام/323
نظرات بینندگان