کد خبر: ۱۳۴۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸

پیش‌بینی حمله مجدد ملخ‌ها به مزارع استان فارس؛ بیش از ۳ میلیارد تومان برای مقابله با آفت ملخ نیاز است

حمله مجدد ملخ‌ها موضوعی است که توسط فائو و مسئولان جهاد کشاورزی پیش‌بینی شده و استان فارس نیز از این حمله آسیب می‌بیند بنابراین نیاز است که تمهیدات لازم از هم اکنون اندیشیده شود.
با گذشت چندماه از پایان هجوم ملخ‌ها سازمان فائو هشدارهایی از شروع حمله ملخ‌ها به مزارع برخی از استان‌ها اعلام کرده است.

براساس گزارشات دریافتی از فائو و هشدارهای صادره با توجه به شرایط اقلیمی مطلوب برای تکثیر ملخ‌های صحرایی در کشورهای پاکستان و شبه قاره هند و شبه جزیره عربستان مجددا در سه ماه آخر سال جاری سطح وسیعی از مناطق جنوب، جنوب غربی و شرقی کشور با هجوم و تکثیر گسترده ملخ‌های صحرایی مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

بر اساس بررسی‌های کارشناسی احتمالا سطح وسیعی از مناطق جنوب، جنوب غربی و شرقی کشور با هجوم و تکثیر ملخ‌های صحرایی مورد تهدید قرار خواهد گرفت و بر همین اساس لازم است برای مقابله با این تهدید، تمهیدات لازم اندیشیده و اقدامات لازم صورت پذیرد.

طبق نامه وزیر جهاد کشاورزی به 10 استان درگیر ملخ هشدار داده شده و اعلام شده است که این استان‌ها برای مقابله آمادگی لازم را داشته باشند و با سازمان برنامه و بودجه کشور و مدیریت برنامه‌ریزی استان هماهنگی‌های لازم برای فراهم کردن تدارکات انجام شود.

ملخ‌های صحرایی از فروردین ماه تراکم رو به افزایشی در استان فارس داشتند و 14 شهرستان را درگیر کرده بودند، این بار نیز هشدار حمله مجدد صادر شده است.

هشدار هجوم مجدد ملخ از فصل پاییز تا بهار

احتمال تهدید مزارع فارس و حمله مجدد ملخ‌ها موردی است که حسین پژمان، معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس در رابطه با آن می‌گوید: طبق هشدار سازمان فائو هجوم‌ دوباره ملخ‌ها از اواسط زمستان یعنی بهمن ماه شروع می‌شود که استان فارس هم جزء آن است.

وی خاطرنشان می‌کند: همچنین ممکن است برای استان‌های شرقی مانند سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان امکان حمله آفت در فصل پاییز هم وجود داشته باشد.

پژمان با اشاره به اینکه منبع ظهور و حمله آفت ملخ از سه کانون پاکستان، هند و عربستان سعودی است، عنوان می‌کند: همچنین حمله دیگر نفوذ از طریق تفریح و باز شدن ذخیره تخم‌های گذاشته شده آفت در هجوم به مناطق مختلف در فصل بهار خواهد بود.

پیش‌بینی آلودگی 60 هزار هکتار از مزارع فارس در حمله دوباره ملخ‌ها

درحالی سال گذشته بیش از 44 هزار هکتار از مزارع فارس درگیر حمله ملخ‌ها بود که به گفته معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس در حمله مجدد ملخ‌ها پیش‌بینی سطح وسیع‌تری از حمله می‌شود و پیش بینی احتمال آلودگی برای فارس حدود 60 هزار هکتار است.

پژمان می‌گوید: افزایش حمله ملخ‌ها در فارس نسبت به سال گذشته درحالی است که هزینه‌های بیشتری هم برای مقابله نیاز است در مجموع برای مبارزه با ملخ‌ها حدود 3.6 میلیارد تومان نیاز است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اهمیت موضوع یادآور می‌شود: نخستین جلسه ستاد گیاه پزشکی با موضوع ملخ در سازمان‌ جهاد تشکیل شده است.

ضرورت تامین سم پاش هلی و تامین سموم برای مبارزه با آفت ملخ

پژمان با بیان اینکه مبارره با آفت ملخ‌ها مانند سنوات قبل است؛ تصریح می‌کند: باید عملیات پایش انجام شود و در صورت نیاز سمپاشی با سموم‌ توصیه شده انجام شود.

وی با اشاره به ضرورت در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای مبارزه با دور جدید آفت ملخ‌ها می‌گوید: همچنین باید منابع مالی به موقع تامین شود تا فرصت طلایی مبارزه را از دست ندهیم و مانند سال گذشته به حالت آماده باش باشیم.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس خرید سمپاش هلی جدید توربولاینر، خرید خودرو و تامین سموم مناسب سمپاش‌های یو ال وی را از جمله نیازهایی می‌داند که باید در مبارزه با آفت ملخ تهیه شود./ تسنیم


نظرات بینندگان