کد خبر: ۱۳۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸

به نام کارگران به کام مدیران/ «شستا» حیاط‌خلوتی با ۳۰ هزار عضو هیات مدیره

عضو هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی کشور گفت: شستا یک حیاط‌خلوت است با ۳۰ هزار عضو هیات مدیره که حقوق هرکدام از آنان حداقل ۵ برابر دریافتی یک کارگر است.
به گزارش شیرازه، علی راستگو عضو هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی کشور صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات جامعه کارگری باوجود هیات مدیره های عریض و طویل و اسمی که نتوانسته در عمل برای این قشر عدالت ایجاد کند، اظهار داشت: امروز شرایط به‌گونه‌ای است که هر کارخانه یک هیات مدیره درست کرده؛ هیات مدیره‌ای که به ظاهر به اسم دفاع از حق کارگر، حقوق آن‌چنانی دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به عملکرد ضعیف شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در استیفای حق کارگران افزود: امروز شستا که با پول کارگران به اینجا رسیده، 30 هزار عضو هیات مدیره دارد و حقوق اعضای این هیات حداقل 5 برابر دریافتی یک کارگر در ماه است!

راستگو ادامه داد: قرار است سازمان تأمین اجتماعی یا شستا و... از حق‌وحقوق کارگر دفاع کند اما در واقع سازمان به دلیل عدم مدیریت مناسب، تبدیل به حیات خلوتی شده که خیلی‌ها از آن سوءاستفاده کرده‌اند.

 

این فعال جامعه کارگری با بیان اینکه به اسم «خصوصی‌سازی» درواقع «شخصی‌سازی» انجام‌شده است، افزود: هدف اصلی خصوصی‌سازی ایجاد عدالت و رونق اشتغال بود اما متأسفانه آنچه امروز در جامعه می‌بینیم چیزی جز شخصی‌سازی نبوده است.

وی اضافه کرد: امروز یکی پس از دیگری کارگاه‌ها به اسم خصوصی‌سازی به برخی افراد واگذارشده است و این کارگاه‌ها اشتغال که ایجاد نکردند هیچ بلکه به ضرر جامعه کارگری نیز عمل کردند.

راستگو خاطرنشان کرد: در بحث خصوصی‌سازی تنها انتقال مالکیت صورت گرفته درصورتی‌که اگر کارگاه‌ها به اهلش واگذار می‌شد حتی می‌توانست کسری بودجه دولت را نیز جبران کند.

عضو هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی کشور افزود: در حرف می‌گویند خصوصی‌سازی اما درواقع همان جای خصوصی را نیز می‌خواهند به دولتی تبدیل کنند!

وی با اشاره به از دست رفتن استقلال تأمین اجتماعی با تصمیمات جدید مسئولان نیز گفت: با منحل شدن شورای مالی تأمین اجتماعی و تبدیل آن به هیات امنا در سال‌های اخیر، استقلال سازمان از بین رفت درصورتی‌که ما خواهان واگذاری امور به نماینده کارگران و کارفرماها هستیم؛ کسانی که صاحبان اصلی این سازمان هستند.

راستگو ادامه داد: آن‌ها به‌ظاهر می‌گویند کارگران ارباب ما هستند اما در عمل هیچ‌کس حرف کارگر را گوش هم نمی‌دهد!

وی تأکید کرد: ما در کشور 16 میلیون کارگر داریم و می‌خواهیم سازمان تأمین اجتماعی را به خود کارگران واگذار کنند.

این فعال کارگری افزود: در حال حاضر هر کارخانه یک هیات مدیره برای خودش تشکیل داده و حقوق هرکدام از اعضای آن حداقل 5 برابر دریافتی یک کارگر است و بعد خبر بیرون می‌آید که سازمان تأمین اجتماعی 1000 میلیارد تومان کسری بودجه دارد! خب این هیات مدیره ها را حذف کنند تا این کسری بودجه نیز رخ ندهد.

راستگو در ادامه از همسان‌سازی حقوق کارگران با کارکنان لشکری و کشوری نیز خبر داد و گفت: این مسئله در برنامه توسعه ششم تبدیل به یک قانون شده و تا 5 سال آینده باید اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: کارگران نیز مانند کارمندان مالیات می‌دهند اما هیچ بهره‌ای از مالیات عایدشان نمی‌شود.

عضو هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی کشور همچنین گفت: دولت امروز 220 میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است اما از ما تعهد می‌گیرد که حرف هم نزنیم درصورتی‌که ما می‌گوییم حداقل یک درصد بیت‌المال را به جامعه کارگری اختصاص دهید.

فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان