کد خبر: ۱۳۴۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸
معاون حمل و نقل شهرداری شیراز خبر داد؛

آغاز طرح پنج ساله ورود دوچرخه های هوشمند به حمل و نقل شیراز از هفته آینده

معاون حمل و نقل شهرداری شیراز گفت: مراسم رونمایی از دوچرخه های هوشمند در کلانشهر شیراز هفته آینده برگزار خواهد شد.
به گزارش شیرازه، روز بیست و یکم آبانماه در جمع اصحاب رسانه از ورود دوچرخه های هوشمند به شهر شیراز از هفته آینده (بیست و هشتم آبانماه) خبر داد و گفت: رونمایی از این دوچرخه ها با حضور معاونان حمل و نقل و ترافیک کلانشهرهای کشور در شیراز برگزار خواهد شد.

مجتبی زوربخش با بیان اینکه افرادی که این مبلغ را پرداخت کند به مدت پنج سال اجازه استفاده از دوچرخه های هوشمند دارند، اظهار داشت: شهروندان برای استفاده از این دوچرخه ها بایستی در سامانه بیدود ثبت نام و مبلغ ۲۰ هزار تومان به عنوان هزینه ثبت نام و بیمه پرداخت کنند.

وی افزود: این طرح در ابتدا با تعداد ۲۰۰ دوچرخه و ۲۶ ایستگاه ثابت آغاز می شود و توقع داریم این تعداد در کمترین زمان به چند برابر افزایش پیدا کند.

معاون شهردار شیراز اعلام کرد: در حال حاضر هزار دستگاه دوچرخه در پارکینگ وجود دارد و آمادگی کامل برای افزایش تعداد دوچرخه ها در این طرح داریم اما اضافه کردن دوچرخه های هوشمند منوط به استقبال شهروندان از دوچرخه سواری است.

زوربخش در ادامه از برنامه ریزی این سازمان برای افزایش تعداد دوچرخه ها به ۲ هزار عدد پس از اتمام طرح پنج ساله اولیه خبر داد و در ادامه گفت: تعداد ایستگاه های ثابت نیز به ۲۵۷ عدد افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: امکان استفاده ۲۴ ساعته از این دوچرخه ها فراهم شده و هیچ نگرانی برای سرقت آنها وجود ندارد چرا که تمامی دوچرخه ها به ردیاب مجهز شده اند.

معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین اظهار داشت: طرح مذکور در پایتخت نیز اجرا شده و هزینه ای که برای هر فرد جهت ثبت نام و بیمه در نظر گرفته شده مبلغ ۱۵۹ هزار تومان است اما ما همان امکانات را تنها با مبلغ ۲۰ هزار تومان برای شهروندان فراهم کرده ایم.

زوربخش در ادامه گفت: سعی کرده ایم در این فاز از دوچرخه سواری در شیراز، محدودیت ها را رفع کنیم قبلا ایستگاه های ثابت برای مبدا و مقصد مشخص شده بود اما الان هیچ گونه محدودیتی برای دوچرخه سوار از لحاظ زمان و مکان تردد وجود ندارد و شهروند در هر مکانی که بخواهد می تواند دوچرخه را رها کند و برود.

وی در پاسخ به اینکه آیا محدودیتی برای استفاده از این دوچرخه ها برای شهروندان مرد و زن در نظر گرفته شده است یا نه، گفت: محدودیتی در این خصوص در نظر گرفته نشده و بانوان نیز می توانند در این طرح ثبت نام کنند.

معاون شهردار شیراز بر ضرورت ثبت نام علاقمندان در سامانه بیدود تاکید داشت و اعلام کرد: تنها افرادی که ثبت نام کرده باشند می توانند از دوچرخه ها استفاده کنند.

زوربخش در ادامه سخنان خود از ورود اسکوتر و دوچرخه های برقی به شیراز در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: البته اضافه شدن این وسیله ها تنها زمانی محقق خواهد شد که شهروندان از دوچرخه های هوشمند استقبال خوبی داشته باشند.
نظرات بینندگان