کد خبر: ۱۳۴۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۴ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸

سفیر کتاب؛ طرحی برای کتاب رسانی به مناطق عشایری فارس

آیین رونمایی از طرح سفیر کتاب، طرح جامع کتاب رسانی به مناطق عشایری استان فارس به مناسبت هفته کتاب در شیراز برگزار شد.
به گزارش شیرازه، آیین رونمایی از طرح سفیر کتاب، با حضور صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، روح الله بهرامی، مدیرکل امور عشایر فارس؛ علیرضا بهرامپور مدیر آموزش و پرورش عشایری، روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس و 31 سفیر کتاب فارس در سالن کتابدار برگزار شد. در این نشست علاوه بر تشریح  شرایط این طرح، از لوگو سفیر کتاب و کیف های مخصوص ارسال کتاب به مناطق عشایری رونمایی شد.

منوچهری در ابتدای این نشست با اعلام اینکه طرح سفیر کتاب از مهم ترین برنامه های هفته کتاب است، این برنامه را سفیر کتاب را  اقدام مهمی در حوزه خدمات رسانی کتاب و کتابخوانی به عشایر توصیف کرد و گفت: مقدمات اجرای طرح سفیر کتاب از سال گذشته آغاز شده است. این برنامه با  31 داوطلب به عنوان اولین سفیران کتاب به صورت پایلوت در فارس اجرا می شود و قابلیت گسترش در کشور را دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با اشاره به اینکه پیش از این، طرح «ایل هم می خواند» در حوزه عشایر اجرا شد، افزود:  ایل هم می خواند طرحی بود که  مورد تقدیر کشوری قرار گرفت؛ اما پس از اجرا به صورت شایسته پیگیری نشد و امکان انتخاب کتاب برای عشایر کم بود و نیازهای اطلاعاتی عشایر را پوشش نمی داد.

منوچهری به شیوه اجرایی این طرح نیز اشاره کرد و گفت: در  فاز اول این برنامه 31 سفیر معرفی شده اند که این سفیران در بیست منطقه و پانزده شهرستان پراکنده اند. این طرح بیش از هفت هزار دانش آموز راتحت پوشش قرار می دهد. برای تمام افراد کارت عضویت صادر می شود و به صورت رایگان تمامی خدمات در اختیار اعضای طرح قرار خواهد گرفت که همراه این کارت می‌توانند از دیگر برنامه‌های اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس بهره مند شوند.

او ادامه داد: محدودیت سنی برای عضویت در این طرح وجود ندارد و تمام امکاناتی که برای یک نفر در شهر وجود دارد قابل استفاده برای عشایر می شود.

وی استمرار و امکان انتخاب کتاب برای کتابدار را از مهم ترین ویژگی های سفیر کتاب برشمرد و گفت: با نصب نرم افزار سامان بر  گوشی های همراه  سفیران، اعضا می توانند خود در منابع کتابخانه ها جست و جو کنند و به هر کدام از کتاب های موجود در کتابخانه معین را سفارش دهند.

منوچهری با اعلام اینکه امیدواریم طرح سفیر کتاب را در مناطق بیشتری اجرایی کنیم خاطرنشان کرد: سال آینده عملکرد این طرح بررسی می شود و سفیران و اعضای برتر در این طرح تجلیل خواهند شد.

سه هزار جلد کتاب به سفیران کتاب تعلق می گیرد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این برنامه با یاد و خاطره محمدبهمن بیگی پایه گذار آموزش عشایری کشور، گفت: کتابخانه های عمومی با اجرای برنامه های در حوزه عشایر، به جامعه ای وسیع و بزرگ خدمات رسانی خواهند کرد.

سهرابی با اعلام این خبر که اداره کل ارشاد سه هزار جلد کتاب را برای توزیع در مناطق عشایری به سفیران کتاب خواهد داد، اضافه کرد: سفیران در جای جای استان خواهند بود و جاهایی که دسترسی به امکانات و منابع کمتر است، رسالت به دوش آن هاست تا حوزه کتابخوانی را گسترش دهند. مسئولان نیز پا به پای سفیران، ضروریات لازم را فراهم می کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه هیچ یک از رسانه ها نتوانسته اند جای کتاب را در فرهنگ سازی بگیرند، عنوان کرد: وزارت ارشاد در چند سال اخیر تلاش کرده است با اجرای جشنواره های کتاب محور از جمله  انتخاب پایتخت کتاب، بحث کتابخوانی را گسترده تر کند.

سهرابی اضافه کرد: این جشنواره ها باعث شده است که حرکت دوچندان شود و در روستاها و شهرها موجی ایجاد شد تا فرهنگ کتاب را گسترش دهند. در استان فارس همه دستگاه ها در حوزه کتاب با هم در یک راستا هستند به همین دلیل فارس جایگاه خوبی را در حوزه کتابخوانی در کشور کسب کرده است.

او در پایان عنوان کرد: هرچه بتوانیم به ویژه در روستاها برای کمک به ترویج کتاب و کتابخوانی انجام می‌دهیم تا طرح سفیران کتاب موفق ظاهر شود.

سفیر کتاب در راستای طرح جامع فرهنگی عشایر است
مدیرکل امور عشایر استان فارس نیز در ادامه این طرح با تصریح اینکه فارس بیشتری جمعیت عشایری کشور را دارد ، عنوان: بیش از صد و پنجاه هزار نفر جمعیت عشایر استان فارس است که دوازده و نیم درصد از کل جامعه عشایر ایران را تشکیل می دهد؛ اما به دلیل پراکنده بودن عشایر، خدمت رسانی به آن ها کار دشواری است.

 روح الله بهرامی عشایر را ظرفیت عظیمی فارس خواند و اضافه کرد: عشایر هم در زمینه اقتصادی و هم در حوزه سیاسی و اجتماعی تأثیرگذارند؛ لذا اهمیت کار فرهنگی در عشایر بسیار زیاد است. آموزش عشایری سابقه طولانی دارد که حاصل آن رشد هزاران فرهیخته و دانشمند در جامعه عشایر بوده است.

او همچنین با اشاره به اهمتیت طرح کتاب رسانی به مناطق عشایری گفت: «ایل هم می خواند» و «سفیر کتاب» در راستای طرح جامع فرهنگی عشایر است و سفیران کتاب به عنوان لایه های ارتباطی در اطلس عشایر فارس قرار می گیرند.
انتهای پیام/323

نظرات بینندگان