کد خبر: ۱۳۴۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸
دبیر اجرایی خانه کارگر فارس بیان کرد؛

بدهی ۲۲۰ میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی در فارس

علی راستگو گفت: کارخانه‌ها در فرایند خصوصی سازی به افراد متخصص و کاربلد واگذار نشد و بیشتر خصوصی سازی جنبه شخصی سازی را به خود گرفت و به همین دلیل کارخانه‌های سود آور دارای امنتیت شغلی بالا پس از واگذاری، به کارخانه‌های زیان ده و بدون نیروی کار تبدیل شدند.
علی راستگو در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به دغدغه کارگران در بحث قرارداد‌های موقت کار و عدم اجرای طبقه بندی مشاغل در کارخانه‌ها و کارگاه‌های مشمول قانون کار و تامین اجتماعی، گفت: هیچ کارفرمایی حق ندارد به صورت نقدی به کارگران خود حقوق و بدهد؛ حقوق و دستمزد کارگران باید به حساب بانکی آن‌ها وراریز شود.

او با بیان اینکه متاسفانه پرداخت حداقل حقوق تحت عناوین مختلف در کارگاه‌های مشمول قانون کار رعایت نمی‌شود، افزود: پیش نویس امنیت شغلی کارگران و بحث قرارداد‌های قانون کار مدت‌هاست که در مجلس است، اما کسی به آن توجهی نمی‌کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اشاره به نبود کمیته انضباطی و شورای اسلامی کارگری در قریب ٦٠ درصد کارگاه‌های تولیدی، خدماتی و توزیعی فارس، بیان کرد: به همت نماینده کارگران و تشکل‌های کارگری جلوی خروج دستگاه‌ها و ماشین آلات که در کارخانه بزرگ به اسم نوسازی و جابجایی قصد دیگری داشتند، گرفته شد.

راستگو در بخش دیگری از سخنانش به بحث خصوصی سازی و آسیب‌های ناشی از آن اشاره کرد و افزود: متاسفانه علی‌رغم اجرای ناقص خصوصی سازی و اهداف مهم آن که کوچک‌تر شدن دولت، تقسیم ثروت و اجرای عدالت بود، نزدیک نشدیم، زیرا کارخانه‌ها در فرایند خصوصی سازی به افراد متخصص و کاربلد واگذار نشد و بیشتر خصوصی سازی جنبه شخصی سازی را به خود گرفت و به همین دلیل کارخانه‌های سود آور دارای امنتیت شغلی بالا پس از واگذاری، به کارخانه‌های زیان ده و بدون نیروی کار تبدیل شدند.

او تاکید کرد: خصوصی سازی تنها در انتقال مالکیت خوب عمل کرده و سایر مزایای آن محقق نشده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس همچنین از ضرورت عدم مداخله سیاسی در مباحث مربوط به خصوصی سازی سخن گفت و اظهار داشت: در کنار سوء مدیریت در کارخانه‌های واگذار شده، موضوع مداخلات سیاسی بیشترین ضربه را به اقتصاد، تولید و اشتغال کشور وارد کرده است.

راستگو خاطرنشان کرد: اگر دولت کارخانه‌هایی را که در روند خصوصی سازی واگذار کرده بود، خوب مدیریت می‌کرد، بخشی از کسری بودجه امروز او تامین می‌شد.

او یادآور شد: خصوصی سازی موجب به مخاطره افتادن نفع جمعی شده است، زیرا فرآیند خصوصی سازی با نظم همراه نبوده و بیشتر جنبه سلیقه‌ای داشته است.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس به موضوع تامین اجتماعی و مدیریت این سازمان که سهامدار اصلی آن جامعه کارگری و کارفرمایی است هم اشاره کرد و گفت: دولت شعار خصوصی سازی می‌دهد، اما می‌خواهد جایی که با سرمایه خصوصی کارگران و کارفرمایان شکل گرفته را دولتی کند.

راستگو گفت: سال‌هاست فریاد می‌زنیم مدیریت تامین اجتماعی باید به صاحبان اصلی آن یعنی جامعه کارگری و کارفرمایی واگذار شود.

او با بیان اینکه ضمن استقلال سازمان تامین اجتماعی باید شورای عالی این سازمان که به هیئت امنا تبدیل شده به جایگاه قبلی خود بازگردد، گفت: امروز کارگر، سهامداری است که هیچ کس حرفش را گوش نمی‌دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اشاره به وجود ٢٠٠ هزار نفر بازنشسته و مستمری بگیر در استان، عنوان کرد: ماهانه ٢٧٠ میلیارد تومان بابت حقوق به این افراد پرداخت می‌شود.

راستگو به کسری بودجه هزار میلیارد تومانی ماهانه تامین اجتماعی هم اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم این سازمان دچار بحران مالی نشود، لازم است ٣٠ هزار نفر از اعضای هیئت مدیره شرکت‎های زیر مجموعه شصتا که ماهانه حداقل چندین برابر اداره کار حقوق می‌گیرند، کنار گذاشته شوند و اگر قرار بر واگذاری و خصوصی سازی کارگاه‌های زیان ده است، آن را به جامعه کارگری که نزدیک ١٦ میلیون نفر را شامل می‌شود، بدهیم.

نظرات بینندگان