کد خبر: ۱۳۴۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس؛

پوشش ۷ هزار نفری دانش آموز عشایر فارس در "طرح سفیر کتاب"

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: در فاز نخست اجرای طرح سفیر کتاب بیش از هفت هزار دانش آموز در ۴۷۶ مدرسه عشایری استان تحت پوش این طرح قرار می‌گیرند.
 روح‌الله منوچهری در آیین رونمایی از "طرح سفیر کتاب" ضمن بزرگداشت هفته کتاب، کتابدار و کتابخوانی، گفت: امسال برنامه‌های هفته کتاب در سطح استان فارس به شکل منسجم و گسترده‌ای در حال اجرایی شده است.

او افزود: امسال برای دومین سال متوالی تمام برنامه‌های هفته کتاب با مشارکت دستگاه‌های مختلف و به صورت مشترک انجام می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس همچنین با اشاره به سابقه طرح‌های کتابخوانی عشایر نیز عنوان کرد: وجه مشترک دوره‌های گذشته عدم استمرار لازم بوده و طرح‌ها بصورت مقطعی انجام شده است.

منوچهری ادامه داد: از سه سال گذشته برنامه "ایل مرا می‌خواند" نیز اجرا و توفیقاتی حاصل شد، که در سطح کشور مورد توجه مسئولان و مورد تقدیر آنان قرار گرفت.

او ایرادات و نقایص طرح و عدم موفقیت آن را نداشتن متولی برای در اختیار قرار دادن کتاب در اختیار عشایر ذکر کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس یادآور شد: از دیگر ایرادات طرح ایل مرا می‌خواند این بود که آنگونه که شایسته بود کتاب در اختیار مخاطبان قرار نمی‌گرفت، امکان انتخاب کتاب محدود بود و نیاز‌های جامعه هدف را پوشش نمی‌داد.

منوچهری با بیان اینکه از سال گذشته "طرح سفیر کتاب" برنامه‌ریزی شد، ویژگی‌های متمایز این طرح را در فاز اول تشریح کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: با رایزنی‌های انجام شده در فاز اول این طرح ۳۱ نفر بعنوان سفیر کتاب به ۲۰ منطقه عشایری که در ۱۵ شهرستان پراکنده هستند معرفی شد، خواهند شد.

منوچهری از دیگر ویژگی‌های طرح سفیر کتاب را امکان انتخاب کتاب برای مخاطبان، امکان جستجو برای پیدا کردن کتاب مورد نیاز و به امانت گرفتن از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار کتاب در استان فارس عنوان کرد.

مدیرکل امور عشایر فارس نیز در ادامه این مراسم، سال‌های اخیر را دوران طلایی در حوزه فرهنگ و حوزه کتاب و کتاب و اندیشه دانست و گفت: استان فارس بیشترین میزان جمعیت عشایری کشور با ۱۲ و نیم درصد عشایر سیار ۱۵۰ هزار جمعیت و ۳۰ هزار خانوار عشایر کوچنده را دارد که به فعالیت تولیدی مشغول هستند.

روح‌الله بهرامی گفت: نقش عشایر در مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پوشیده نیست و در چند سال گذشته دولت در حوزه عشایر اقدامات اساسی و خوبی انجام داده یا شروع کرده است.

او همچنین دو طرح جامع فرهنگی_مذهبی و طرح ارتقاء سطح سواد دانش و مهارت را دو طرح بسیار خوب در حوزه کتاب دانست که ۱۸ دستگاه در اجرای این طرح‌ها باهم مشارکت دارند.

مدیرکل امور عشایر فارس طرح سفیر کتاب در راستای اجرای این دو طرح خواند و گفت: طرح سفیر طرح کاملی است که در کشور در حال اجرایی شدن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز ضمن گرامیداشت یاد مرد ایل، محمد بهمن بیگی که پایه گذار حوزه تمدن سازی در فرهنگ عشایری بود و سواد و سواد آموزی را در کشور گسترش دادند، گفت: در حوزه کتاب و کتاب خوانی ما مسؤلان فرهنگی در کنار سفیران فرهنگی خواهیم بود.

صابر سهرابی اعلام کرد: ۳ هزار جلد کتاب برای توزیع میان عشایر به کتابخانه عشایر اهداء خواهیم کرد.

او افزود: امروزه رشد و توسعه هر ملتی به حوزه کتاب و کتاب خوانی بستگی دارد و ما برای فرهنگ سازی و تمدن سازی نیاز داریم تا فرهنگ کتاب و کتاب خوانی را گسترش دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: امروز با وجود رسانه‌های مختلف، هیچ رسانه‌ای نتوانسته جایگاه کتاب را در بحث تمدن سازی بگیرد.

سهرابی به برنامه وزیر ارشاد در امر کتاب خوانی هم اشاره کرد و افزود: در دوسه سال اخیر یکی از برنامه‌های کلان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتخاب پایتخت کتاب در کشور بوده که این باعث ایجاد حرکت‌های مثبتی در حوزه ترویج کتاب و کتاب خوانی شده و استان فارس توانسته جایگاه خوبی در ترویج کتاب خوانی در حوزه شهر و روستایی داشته باشد.
انتهای پیام/م

نظرات بینندگان