کد خبر: ۱۳۴۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸

غذاهایی که سرماخوردگی‌تان را بدتر می‌کنند

وقتی دچار سرماخوردگی یا آنفلوانزا می‌شوید از خوردن این غذاها پرهیز کنید.
به گزارش شیرازه، ما می‌دانیم برای اینکه سرماخوردگی‌مان زودتر برطرف شود چه باید بخوریم، مثلاً یک کاسه سوپ مرغ داغ یا یک لیوان دمنوش زنجبیل؛ اما در مورد غذاهایی که سرماخوردگی را بدتر می‌کنند چطور؟

شیرینی جات
وقتی دچار سرماخوردگی یا آنفلوانزا می‌شوید از خوردن این غذاها پرهیز کنید:

شیرینی‌ها
مصرف زیاد قند می‌تواند سیستم ایمنی را سرکوب کند. قند این پتانسیل را دارد که مانع عملکرد ایمنی بدن علیه عفونت شود و گلبول‌های سفید خون را ضعیف کند. ضمناً قند، تعداد مارکرهای التهابی به نام سیتوکین‌ها را افزایش می‌دهد که می‌توانند در بدن التهاب ایجاد کنند. پس سعی کنید حداقل وقتی که سرما خورده‌اید سراغ شیرینی‌ها نروید (از جمله آبمیوه‌های شیرین شده) تا حالتان بهتر شود.
متخصصان از نوشابه، عمدتاً به دلیل داشتن قند زیاد، به عنوان یکی از بدترین غذاهایی که در هنگام بیماری می‌توان مصرف کرد، نام می‌برند؛ زیرا با تضعیف سلول‌های سفید خون، مانع مبارزه‌ی بدن شما با عفونت‌ها می‌شوند


کربوهیدرات‌های ساده
وقتی سرما خورده‌اید، پاستا و نان تست و ... می‌خورید؟ نباید این کار را بکنید. کربوهیدرات‌های تصفیه شده فوراً تبدیل به قند می‌شوند و مثل نوشیدنی‌های قندی و اسنک‌های شیرین، قند خونتان را زود بالا می‌برند و تأثیرات التهابی در بدن دارند. البته همه‌ی کربوهیدرات‌ها بد نیستند. کربوهیدرات‌هایی که شاخص گلیسمی‌شان پایین است مانند نان گندم، غلات کامل و یا هر چیزی که فیبر بالایی دارد می‌تواند از التهاب بدن کم کند. البته اگر ناراحتی معده دارید، کربوهیدرات‌های ساده می‌توانند کمکتان کنند، چون راحت‌تر هضم می‌شوند.

غذاهای تند
اگر سرما خورده‌اید یا علائمی در سیستم تنفسی فوقانی‌تان دارید، بهتر است غذاهای تند مصرف کنید؛ زیرا غذای تند می‌تواند راه‌های هوایی‌تان را پاکسازی کند، زیرا دارای کپسایسین است که همان عامل تندی فلفل می‌باشد. اما اگر همراه با ناخوشی‌تان دچار ناراحتی معده نیز هستید، از خوردن غذای تند صرف‌نظر کنید تا ناراحتی معده‌تان بدتر نشود.

مرکبات
حتماً شما هم به محض اینکه احساس سرماخوردگی می‌کنید، سراغ آب پرتقال می‌روید؛ اما باید بدانید مرکبات شامل پرتقال و گریپ فروت و لیموترش می‌توانند مخاط معده را تحریک کرده و ناراحتی معده ایجاد کنند. اگر حالت تهوع دارید بهتر است مرکبات مصرف نکنید تا معده‌تان بهتر شود. می‌توانید تا آن زمان از مکمل ویتامین C استفاده کنید.
 
 

غذاهای چرب
وقتی بدنتان در حال مبارزه با علائم سرماخوردگی است، اشتهایتان کم می‌شود و غذاهای چرب مانند انواع فست‌فود و غذاهای سرخ‌کرده می‌توانند حالتان را بدتر کنند، زیرا التهاب برانگیزند. وقتی بیمارید، بدنتان سعی می‌کند به شما بگوید خوردن غذای چرب برایتان خوب نیست. به چیزی که بدنتان می‌گوید اعتماد کنید!

گوشت قرمز
وقتی سرما خورده‌اید، مخصوصاً اگر حالت تهوع و ناراحتی‌های گوارشی هم دارید، از گوشت قرمز صرف‌نظر کنید. گوشت قرمز نسبت به سایر انواع پروتئین دارای چربی بیشتری است و انتخاب خوبی برای روزهای سرماخوردگی‌تان نیست.

توت فرنگی
اگر تصور می‌کنید این سوپرفود برای بهتر کردن حالتان خوب است اشتباه می‌کنید. توت فرنگی باعث ترشح هیستامین در بدن شده و در بینی و حلق، گرفتگی ایجاد می‌کند. ترشحات هیستامینی می‌توانند بینی و سینوس‌هایتان را ناراحت کنند.

شیر
شیر هم یکی از غذاهایی است که وقتی سرما خورده‌اید باید از آن پرهیز کنید. محصولات لبنی می‌توانند ترشحات را غلیظ کنند، در نتیجه آلرژن‌های مضر به مدت طولانی‌تری در سیستم تنفسی‌تان باقی خواهند ماند.

آبنبات بدون قند
آبنبات بدون قند، قند ندارد، اما آبنبات‌ها و آدامس‌هایی که سوربیتول دارند می‌توانند مشکلات معده ایجاد کنند. سوربیتول، قابل هضم نیست و می‌تواند معده‌تان را ناراحت کند و حتی در برخی از افراد سبب اسهال بشود. اسهال به معنی کم آب شدن بدن است. شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند سردرد نیز ایجاد کنند. اگر خارش گلو دارید و می‌خواهید آن را تسکین بدهید، شربت عسل بنوشید.

نوشیدنی‌های کافئین دار
نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و چای پررنگ می‌توانند بدن را کم آب کنند. کافئین ادرارآور است و میزان آب بدن را کاهش می‌دهد، در نتیجه پروسه‌ی درمانتان کُند خواهد شد. ضمناً بیشتر نوشیدنی‌های کافئین‌دار حاوی قند هستند و التهاب برانگیزند که باعث می‌شود بدنتان به خوبی نتواند با عفونت مبارزه کند.

بستنی
لطفاً برای تسکین گلودردتان سراغ بستنی نروید، چون مدت بیماری‌تان را طولانی‌تر می‌کند. بیشتر بستنی‌ها با شیرهای پُرچرب درست می‌شوند که به معنی التهاب در بدن است. ضمناً بستنی دارای قند زیاد است که همان‌طور که گفتیم التهاب را در بدن افزایش داده و سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند.

موز
موز فواید بی‌نظیری برای سلامتی دارد؛ اما بهتر است وقتی سرما خورده‌اید موز نخورید. موز نیز مانند توت فرنگی سبب ترشح هیستامین در بدن می‌شود که مطمئناً به نفعتان نیست. همچنین موز حاوی قند زیادی است که التهاب برانگیز بوده و عملکرد سیستم ایمنی‌تان را کاهش می‌دهد.

غذاهای سفت یا تُرد
هر غذایی که بافت سفتی دارد می‌تواند گلو و حلق‌تان را تحریک کرده و شما را به سرفه بیندازد یا دچار گلودرد کند. انواع بیسکوئیت‌ها، چیپس‌ها، آجیل و حتی سبزیجات خام، تحریک‌کننده‌ی گلو هستند. در عوض غذاهایی بخورید که بلع راحت‌تری دارند و بافتشان نرم است. غرغره آب‌نمک می‌تواند گلوی تحریک شده را آرام کند و التیام بدهد.

اسنک‌های نمکی
غذاهای شور و ترشیجات
غذاهایی که گلودرد را بدتر می‌کنند معمولاً همان غذاهایی هستند که معده را ناراحت می‌کنند. غذاهایی که حاوی نمک زیاد و سرکه هستند می‌توانند در گلو و حلق التهاب ایجاد کنند. غذاهای تخمیر شده دارای مقدار زیادی هیستامین هستند که موجب احتقان بینی و گلویتان می‌شوند.

بادام زمینی
بادام زمینی یکی از معروف‌ترین آلرژن‌های خوراکی است که می‌تواند مقدار زیادی هیستامین در بدن تولید کند. حتی اگر به بادام زمینی حساسیت ندارید و معمولاً آن را مصرف می‌کنید، در روزهای سرماخوردگی‌تان این کار را نکنید، زیرا التهاب را در بدنتان افزایش داده و گرفتگی بینی ایجاد می‌کند.

نوشابه‌های گازدار
شاید فکر کنید نوشیدن نوشابه بهترین راه برای رفع ناراحتی معده است؛ اما این نوشیدنی‌ها مانع انجام فعالیت صحیح سیستم ایمنی بدن می‌شوند. در واقع متخصصان از نوشابه، عمدتاً به دلیل داشتن قند زیاد، به عنوان یکی از بدترین غذاهایی که در هنگام بیماری می‌توان مصرف کرد، نام می‌برند؛ زیرا با تضعیف سلول‌های سفید خون، مانع مبارزه‌ی بدن شما با عفونت‌ها می‌شوند.

منبع : برترینها

نظرات بینندگان