کد خبر: ۱۳۴۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸

بررسی دستورکار نحوه ساماندهی متکدیان در شورای شهر شیراز به هفته آینده موکول شد/ مهربانی های اشتباهی در حق دست هایی که همیشه در جیب مردم است

اگرچه برخی از افراد بی بضائت و کم بضائت هرگز تن به تکدی گری نمی دهند اما عده ای به دلیل راحت طلبی و یا حتی ناتوانی، خودشان را درگیر این کار کرده اند، دستشان در جیب مردم است و بدون هیچ گونه تلاشی از یک فرد شاغل درآمد بیشتری دارند.
به گزارش شیرازه، یکی از آسیب هایی که سالهاست دامن گیر کلانشهر شیراز و البته دیگر شهرهای کشورمان شده مربوط به متکدیانی است که همه روزه در سطح شهر شاهد حضور فعال آنها هستیم.

فقر و بیکاری مادر تمامی آسیب ها و مشکلاتی ست که گریبانگیر جامعه است و مردم ناگزیر برای امرار معاش روزانه؛ از این رو شاهد عده ای هستیم که برای رفع نیازهای روزمره خود تن به تکدی گری می زنند.

تکدی گری نه تنها مشکلاتی را برای خود متکدیان ایجاد می کند بلکه گاها جلوی پیشرفت جامعه را نیز خواهد گرفت؛ آنچه دیگران در خارج و داخل ایران از کلانشهر شیراز شنیده اند مرتبط با فرهنگ، ادب و هنری است که درون مایه اش را تشکیل داده و همچنین بعنوان سومین شهر مذهبی کشورمان شناخته شده است.

زمانی بافت های تاریخی شیراز سرزندگی، تاریخ و اصالت این کلانشهر را معرفی می کردند اما الان با معتادان، کارتن خواب ها و متکدیان شناخته می شود.

از پنج شنبه های دارالرحمه شیراز که جمعیت زیادی برای فاتحه خوانی به اهل قبور سر می زنند و توقع دارند در احوالات خود سپری کنند اما با تعداد زیادی از متکدیان مواجه می شوند گرفته تا پشت چراغ های راهنمایی که راننده بایستی مراقب رانندگی و امنیت خود و سرنشیان خودرو باشد اما اصرارهای بیش از حد متکدیان تمرکزشان را بر هم می زند از تبعات هر چند کوچک این معضل هستند...

اگرچه برخی از افراد بی بضائت و کم بضائت هرگز تن به این کار نمی دهند اما عده ای به دلیل راحت طلبی و یا حتی ناتوانی، خودشان را درگیر تکدی گری کرده اند، دستشان در جیب مردم است و بدون هیچ گونه تلاشی از یک فرد شاغل درآمد بیشتری دارند.

آنچه سالهاست مورد توقع و مطالبه عمومی است ساماندهی این افراد توسط مدیران شهری و پیدا کردن راهکاری برای امرار معاش این افراد توسط دولت است.

در این میان افرادی هستند که ترجیح می دهند بدون هیچ گونه تلاشی کسب درآمد داشته باشند؛ متاسفانه گاهی مهربانی بیش از حد، دلسوزی و دلرحمی ناخواسته مردم، مشکل ساز می شود چنانکه با کمک هاب نابجا به افراد متکدی، آنها را در این امر حمایت و تشویق می کنند.

فرهنگسازی در این خصوص به عهده مسئولان شهری و استانی است اما تاکنون شاهد برنامه ریزی شایسته و مناسبی در این خصوص نبوده ایم.

بیست و دوم آبانماه در انتهای جلسه علنی شورای شهر شیراز قرار بر بررسی دستورکار نحوه ساماندهی متکدیان بود که به دلیل کمبود وقت، بررسی این دستورکارِ پراهمیت به جلسه آینده موکول شد.

اگر چه می بایست زودتر از این فکری برای این معضل می شد اما هنوز هم دیر نیست و امیدوار به تغییر هستیم.

بارها شاهد برخوردهای قهری با افراد متکدی بوده ایم اما هیچ نتیجه ای در پی نداشته و وضع رو به بهبودی نرفته است.

انتظار می رود اعضای شورای شهر شیراز در جلسه آتی به صورت کارشناسی و همه جانبه به این معضل توجه داشته باشند و هر آنچه قرار است مصوب شود شیراز را به سمت شهری بدون تکدی گری هدایت کند و به مردم بیاموزد که با محبت های نابجای خود گداپروری در شهر را ترویج نکنند.
نظرات بینندگان