کد خبر: ۱۳۴۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۶ - ۲۴ آبان ۱۳۹۸

گزیده خطبه های نماز جمعه شهرستان های استان فارس

ائمه جمعه فارس در خطبه های نماز جمعه شهرستان های استان در این هفته، به بررسی مسائل اخیر سیاسی کشور، استان، شهرها و گرانی بنزین پرداختند.
گزیده و خلاصه خطبه های نماز جمعه شهرستان های استان فارس
 

به گزارش شیرازه، گزیده و خلاصه خطبه های نماز جمعه شهرستان های استان فارس بدین شرح است:

کازرون
   حجت‌الاسلام محمد صباحی امام جمعه کازرون در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اظهار داشت: در فضای مجازی اگر پیام و خبری را پخش و ارسال می کنیم، باید بتوانیم در روز قیامت آن را اثبات کنیم.

وی در آستانه هفته بسیج گفت: اکثریت جمعیت ایران بالقوه بسیجی هستند. به برکت حرکت و تفکر بسیجی، ایران شکست ناپذیر است و تلاش کنیم در هر شغل و قشری که هستیم، بسیجی بوده و این روحیه را داشته باشیم.

صباحی افزود: بخاطر دستگیری روح اله زم و دستگیری مفسد اقتصادی، از سازمان اطلاعات سپاه تشکر می کنیم. الحمدلله که نام سپاه و بسیج لرزه بر پیکره دشمن می اندازد.

امام جمعه کازرون با اشاره به اینکه ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی در زندگی مورد نظر مقام معظم رهبری است بیان کرد: هفته کتاب است، همچون گردشگری و پارک رفتن، خوب است خانواده را به سمت مطالعه سوق دهیم.

وی همچنین با اشاره به ماجرای انتخابش به عنوان امامت جمعه کازرون گفت: چندین بار برای امامت جمعه کازرون مطرح شدم، حتی چندین بار در زمان حیات شهید خرسند نیز به دلایلی نام بنده مطرح شد، چرا که بیشترین تعلق خاطر را به کازرون دارم و تحصیل، زندگی و تولد و ازدواج فرزندانم در کازرون بوده است و در محضر ائمه محترم جمعه کازرون خدمت می کردم.

صباحی افزود: پیش از این با مطرح شدن نام بنده، نظر و رای خود را مبنی بر عدم قبول پیشنهاد طی بیانیه ای اعلام کردم. اما در این بین حکم ولایت فقیه را داریم که با وجود رای و نظر ما وقتی ولی فقیه حکم می‌کند، دیگر نظر ما اهمیتی ندارد و باید مطیع باشیم. اگر ولی فقیه حکم کند که هر اقدامی انجام بدهم و در دور دست ترین نقاط یا سخت‌ترین کارها را انجام دهم، کاملا مطیع هستم.

امام جمعه کازرون ادامه داد: این شهر علما و بزرگانی را دارد که کار کردن و در خدمت آنان بودن برایم افتخار است و شایسته امامت جمعه شهر هستند. حتی از بین علمای این شهر کسانی هستند که برای امامت جمعه دیگر شهرها نیز مطرح می شوند.به هر روی من رای و نظرم را عرض کردم اما وقتی حکم ولی فقیه مطرح می شود، دیگر نظری ندارم.

وی گفت: وقتی پرسیدند، گفتم اگر نظر خودم هست، نمی پذیرم که در کازرون باشم، چون این شهر علمای بزرگی دارد. اما با من تماس گرفتند و حکم ولی فقیه را اعلام کردند.

صباحی افزود: امروز به سه دلیل افتخار می کنم، اول اینکه به حکم ولایت پا در این شهرِ سلمان فارسی گذاشتم و امیدوارم مثل سلمان، ولی فقیه و مردم نیز از من راضی باشند.
دوم اینکه سنگر را از یک شهید بزرگوار گرفته‌ام و سومین افتخارم این است به شهری برگشتم که افتخار اسلام و ایران است.

امام جمعه کازرون با اشاره به اینکه در کنار آیت الله ایمانی بوده‌ام و ایشان همیشه از لطف خدا و اهل بیت به کازرون یاد می کرد، گفت: امیدوارم با خواست خداوند توفیق خدمتگزاری به این مردم برایم حاصل شود و با دعای شما، سرباز کوچکی برای ولایت فقیه بوده و روسفید باشم.

در پایان نماز جمعه مراسم عمامه گذاری سه نفر از طلاب کازرون برگزار شد.



فیروزآباد
حجت‌الاسلام سید عزیزالله هاشمی زاده در خطبه های نماز جمعه فیروزآباد با اشاره به عید بزرگ ولادت پیامبر اسلام و ولادت امام صادق (ع) اظهار داشت: اصل بعثت پیامبر اسلام درواقع دوره گذر از جاهلیت و ورود به عرصه معرفت الله است.

وی افزود: دوره بسیار سختی است چون ۱۲۴ هزار پیامبر آمده‌اند و هیچ حرکت جدی برای عبور از جاهلیت از ناحیه امت‌ها به‌سوی توحید صورت نگرفته بود.

امام‌جمعه فیروزآباد ادامه داد: بالاخره با حضور نبی گرامی اسلام و تلاش‌های کم‌نظیر ایشان، بشر از جهل مرکب آزاد شد و به مرحله خدامحوری و یکتاپرستی رسید به‌طوری‌که بشر آن روز و امروز موظف شدند تا یکتاپرستی را جزء برنامه‌های اصلی خود قرار دهند و رسول خدا بابیان قولو لا اله الا الله تفلحوا توانست بنیان‌گذار یک جامعه توحیدی و حرکت به سمت کمال باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قوه قضائیه و مبارزه جدی با فساد اقتصادی بیان داشت: قوه قضاییه در ماه‌های اخیر اقدامات مناسب و به‌موقع درزمینه مبارزه با فساد اقتصادی با توجه به موانع و محدودیت‌های فراوان از سوی قدرتمندان نفوذی در عرصه‌ها و پست‌های مختلف انجام داده و توانسته گام‌های مؤثری را بردارد و موجب دلگرم شدن مردم به پیشرفت‌های اقتصادی و عدالتی شده است.

امام‌جمعه فیروزآباد ابراز داشت: نجات ۵۰۰ واحد تولیدی از تعطیلی، بازگرداندن ۴۹ هزار میلیارد تومان به خزانه دولت، در یک اقدام دیگر برگرداندن ۷ هزار میلیارد تومان وجه نقد به بیت‌المال و همچنین برگرداندن ۱۷۸ هزار هکتار از اراضی تصرف‌شده توسط قدرتمندان نفوذی به بیت‌المال ازجمله اقدامات قوه قضاییه است.


 شهر ارد شهرستان گراش
حجت الاسلام سید مهدی علوی خطیب شهر ارد شهرستان گراش در خطبه های این هفته خود گفت:
تقوای الهی که همان انجام فرایض و واجبات دینی و ترک گناه و حرام و توصیه و سفارش انبیا و اولیا و خوبان است،تقوا سرمایه جهان ابدی است و خداوند ان شاالله همه ما را جز متقین قرار دهد و عاقبت نیک نصیب همه ما بگرداند.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی علوی در ادامه خطبه دوم ضمن تبریک بمناسبت میلاد با سعادت و پربرکت پیامبر گرامی اسلام(ص) و فرزندش امام صادق(ع) رئیس مذهب حقه و نجات بخش گفت:پیامیر گرامی اسلام قبل از اینکه متولد شود پدرش عبدالله را از دست داد و این بزرگوار آغاز تولدش یتیم بود و در شش سالگی مادر مکرمه اش آمنه را از دست داد و لذا جدش عبدالمطلب سرپرستی پیامبر(ص) را بر عهده گرفت و پس از رحلت بزرگ قریش عبدالمطلب،ابوطالب این شخصیت بزرگوار سرپرستی پیامبر را بر عهده داشت.
علوی در ادامه افزود: این بزرگوار در ۱۳ سالگی عمویش ابوطالب را در سفر شام همراهی کرد و در همین سفر شکوه ،عظمت،بزرگواری،امانتداری و صداقتش را همه دیدند و در میان مردم کوفه به امانتداری و صداقت مشهور بود تا آنجایی که به این بزرگوار محمدامین میگفتند.
ایشان ادامه داد:در دوران جوانی پیامبر است که ایشان در یک معاهده ای بنام (حلف الفضول) است که جوانانی هم قسم شده بودند که جلوی ظلم را بگیرند و از مظلوم دفاع بکنند و پیامبر در این پیمان شرکت میکند و انسان دوستی خود را به اثبات میرساند پاکی و درستکاری و پرهیز از شرک و بت پرستی و بی اعتنایی به مظاهر دنیوی و اندیشیدن در نظام آفرینش پیامبر را از دیگران متمایز کرده بود.
امام جمعه ارد در ادامه گفت:یکی از مواردی که سبب پیشرفت اسلام شد اخلاق نیک پیامبر بود که خدای متعال این اخلاق را ستوده و بزرگ شمرده و فرموده اگر تو اخلاقت خوب نبود مردم از اطراف تو پراکنده می شدند.
وی در ادامه گفت:پیامبر صداقت و امانت را سبب قوام زندگی میدانست چرا که اگر در جامعه صداقت نباشد آن جامعه ثبات و قوام نخواهد داشت همانگونه که اسلام تاکید میکند صداقت داشته باشید و امانتدار باشید جامعه ای که در ان دروغ باشد روی خوشی نخواهد دید.
علوی در ادامه بیان داشت:پیامبر گرامی اسلام به کوچک رحم میکرد ،بزرگان را گرامی میداشت،یتیم را پناه میداد به فقیران و مسکینان نیکی و احسان میکرد و حتی پیامبر به حیوانات نیز رحم میکرد ما حقوقی به نام حقوق حیوانات داریم و اسلام برای حیوانات هم حق مشخص کرده لذا اگر کسی یک حیوان هم بیازارد قیامت گرفتار عذاب میشود ،حالا ببینید مردم آزاری در جامعه ما چقدر زیاد است،اسلامی که میگوید یک حیوان را اذیت نکن عده ای یک شهر را اذیت میکنند ما بارها گفتیم اما گوش شنوا نیست ما درخواست داریم کسانی که عروسی دارند ریش سفیدان با صاحب عروسی صحبت بکنند بعضی مریض دارند میخواهند ویا میخواهند استراحت بکنند و این صدای تفنگ و ماشین ،مردم آزاری و از مسلمانی بدور است چرا که یکی از نشانه های مسلمانی اینست که دیگران از دست و زبان او در آسایش باشند لذا تقاضا داریم با این خانواده هایی که میخواهند عروسی بگیرند از چند روز قبل صحبت شود و توجیح شوند چرا که این مردم آزاری حق الناس است.
وی افزود:پیامبر گرامی اسلام همه را به صلح کامل در جهان دعوت میکرد،در جنگ جز به هنگام ضرورت و ناچاری از جنگ پرهیز میکرد و جنگهایی که پیامبر میکرده برای دفاع بوده جنگهایی بر پیامبر تحمیل شد همانگونه که جنگ هشت سال دفاع مقدس بر ما تحمیل شد.
خطبه دوم:
خطیب نماز جمعه ارد در آغاز خطبه دوم با بیان یک حدیث از امام صادق(ع) در رابطه با سفارش تقوا بیان داشت:شایسته است که هر کسی از شم که ما را میشناسد اعمالش را روز و شب بر خود عرضه کند،مدتی که از عمرش گذشته اعمال و کردارش چگونه بوده و خود حسابگر خودش باشد،اگر خوبی از شما سر زده آنها را زیادتر کنید و اگر گناهی از شما سر زده استغفار حقیقی کنید تا در قیامت رسول نشوید.
حجت الاسلام علوی در ادامه خطبه دوم به ۲۴  آبان روز کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت:متاسفانه با توجه به آمار در جامعه توجه به کتاب و کتابخوانی بسیار کمرنگ شده،کتابهایی که برای آنها زحمت کشیده شده و بزرگان ما نوشته اند اما کم توجهی میشود اما خیلی ها با فضای مجازی و موبایل ها سر و کار دارند و علی رغم اینکه ضرر دارد استفاده درست هم نمیکنند،شایسته است در مغازه ها بیشتر وسایل مراجع تقلید باشد و این واجب هم است  و فرمایش پیامبر است که سه علم بر همه واجب است که یاد بگیرند،علم اعتقادی،اخلاق و احکام لذا مساله کتاب باید جز سبد کالایی خانواده باشد.
ایشان در ادامه از قوه قضاییه تشکر و خاطر نشان کرد:اینکه قوه قضاییه به جد به دنبال مفسدان و مخلان اقتصادی و مسائل سیاسی هستند باید به قوت خود ادامه پیدا کند و قاطعیت و صلابتی که دین گفته ادامه داشته باشد و این برنامه باید به گونه ای ادامه پیدا کند که ریشه فساد به کلی از این کشور برداشته و عدالت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی فراهم و موجبات اعتمادفرینی بیشتر برای مردم انقلابی و صبور ایران فراهم و باید با تمام مظاهر فساد خصوصا دانه درشت ها آنگونه برخورد کنند که درس عبرتی برای همه کسانی باشد که بدنبال فساد هستند.
علوی در ادامه از سازمان اطلاعات سپاه تشکر کرد و اظهار داشت:باید از این سازمان تشکر کرد چون که به جد پیگیر فراریان است ،هنوز یک ماه نشده که جاسوس سیاسی روح اله زم به کشور برگردانده شد و اکنون در کمتر از یک ماه یکی از بدهکاران کلان  بانکی به نام رسول دانیال زاده دستگیر شده و اینها کار کمی نیست و رئیس سازمان سپاه هم اعلام کرده هر کسی که مرتکب فساد شده و به اقتصاد کشور لطمه زده هر جا باشد به کشور بازگردانده خواهد شد.
امام جمعه ارد در پایان خطبه دوم با اشاره به آغاز هفته بسیج گفت:این هفته با برکت بسیج را به همه بسیجیان تبریک و گرامی میداریم ان شاالله که همه ما بسیجی باشیم و خدماتی که بسیج از آغاز انقلاب داشته بر کسی پوشیده نیست و خدمات بسیاری را بسیجیان در سراسر کشور رایگان انجام میدهند و برای آنها از خدای متعال آرزوی خدمت و موفقیت بیشتر داریم.

بیضا 

امام جمعه بیضا در خطبه های امروز:
مردم حق دارند از صرفه جویی بنزین مطلع شوند وتبعات مثبت آن باید روشن شود دولت باید اینقدر شجاعت داشته باشد که بعد از دوماه شفاف به مردم بگوید پول مازاد بنزین را کجا خرج کرده است اما اگر این گرانی ابزاری باشد برای ایجاد تورم دوباره باعث ناراحتی و رنجش ملت می شود.
هرکجا لازم باشد باید قوه قضائیه در برابر اهل فساد و غارتگران بایستد باید تشکر کرد از قوه قضائیه بابت پیگیری ومبارزه با فساد، هرکس در برابر قوه قضاییه می ایستد ودست وپا می زند داری مشکل وفساد مالی است.
نمایندگان مجلس در طی یکی دوسال اخیر حاضر به شفاف سازی اموال نبودند که با ورود قوه قضائیه خواستار شفاف سازی اموال نمایندگان از ورود تا خروج باید مشخص شود

امام علی علیه السلام می فرماید :اگر در جامعه کسی پولی وثروتی بدون تلاش وپشتکار به دست بیاورد بداند که صد در صد پول مردم درآن است.

نظرات بینندگان