کد خبر: ۱۳۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸
گزارش مردمی شیرازه از درسهای سه روز اغتشاش در شیراز:

نامحرم بودن مردم، پای نامحرمان را به کشور باز می کند/ فهمیدیم دشمن منتظر یک لحظه غفلت و خستگی ایران است/ دیدن خرابی های گلستان، دلم را سوزاند

امروز، پس از سه روز که شیراز، این سومین حرم اهل بیت(ع) در آتش خشم معاندان سوخت، تن زخمی اش دوباره با حضور عادی مردم در شهر جانی تازه گرفت و زندگی از نو آغاز شد.

به گزارش شیرازه، طی سه روز گذشته در شیراز و چند شهر دیگر استان فارس، شاهد تجمعات اعتراض آمیز برای مصوبه گران شدن بنزین و سهمیه بندی مجدد آن بودیم که این اعتراضات، از بعدازظهر روز اول، این تجمعات به اعتشاش و آسیب رساندن به اموال عمومی و خصوصی تبدیل شد. اگرچه مردم با دیدن چنین صحنه هایی متأثر و ناراحت شدند و به عبارتی با هشدارهای پلیس و دستگاه قضا، راه خود را از اغتشاشگران جدا کردند، اما اغتشاشگران حتی به مردم هم حمله کردند و با خرابی و به آتش کشیدن اماکن عمومی بخصوص بانکها، کلانتری ها، حوزه های علمیه و شهرداریها، عملا نشان دادند که نه تنها معترض به گران شدن بنزین نیستند، که شاید منتظر چنین وضعیتی برای ناامن جلوه دادن اوضاع هم بودند.

امروز، پس از سه روز که شیراز، این سومین حرم اهل بیت(ع) در آتش خشم معاندان سوخت، تن زخمی اش دوباره با حضور عادی مردم در شهر جانی تازه گرفت و زندگی از نو آغاز شد.

در این ارتباط، خبرنگار شیرازه با به میان رفته و از درس های این روزهای اغتشاش و ناامنی از مردم پرسید.

در اولین تماس، با مدیر یک دفتر بیمه صحبت کردیم. وی معتقد است که اگر دولت، مردم را محرم می دانست و اطلاع رسانی درست و به موقع و حساب شده داشت، هیچگاه شاهد چنین روزهایی نبودیم.

وی تصریح کرد: وقتی دولت مردم را محرم نمی داند، با چنین تصمیمات نامتعارفی، باعث می شود پای نامحرمان به نام مردم به کشور باز شود و چنین خسارت های هنگفتی را به عموم جامعه وارد کنند.

دانشجوی جاافتاده ای گفت: اگرچه به نظر نمی رسد که این اتفاقات برای دولت مهم باشد، اما مردم بار دیگر آموختند که با فراخوان هایی که به بهانه های مختلف در فضای مجازی دست به دست می شود، همراه نشوند؛ چراکه خواه ناخواه پای ضدانقلاب و ضدنظام به حریم خصوصی ملت باز می شود و شاهد این همه تخریب هستیم.

وی تأکید کرد: این تخریب ها کار مردم نیست، چرا مردم باید این کارها را انجام دهند وقتی می دانند که اموال عمومی و ساختمان ها و ماشین ها و دیگر وسایل عمومی و اداری، از همین مالیات هایی است که می دهند؟ کدام آدم عاقلی به اموال خود، چه مستقیم و چه غیر مستقیم، آسیب می زند؟

خانم معلمی لیسانسه با درد دل به خبرنگار ما گفت: واقعا اغتشاش به صلاح مردم نیست و ناامنی به مشکلات عدیده مردم می افزاید و در اوضاع ناآرام و ناامن، کاری هم پیش نمی رود.

وی افزود: اگرچه مردم از گرانی ها به ستوه آمدند و در اوایل این تجمعات، فقط اعتراض به گرانی های اخیر بخصوص بنزین بود، اما مردم وقتی دیدند عده ای از این تجمعات سوءاستفاده می کنند و قصد تخریب و اغتشاش دارند، صف خود را جدا کردند و به منازل بازگشتند.

این معلم جوان تصریح کرد: در این چند روز فهمیدیم که دشمن با مدیریت اراذل و اوباش، منتظر یک لحظه غفلت و خستگی مردم ماست برای برهم زدن امنیتی که تا به امروز قدر آن را نمی دانستیم.

نامحرم بودن مردم، پای نامحرمان را به کشور باز می کند/ فهمیدیم دشمن منتظر یک لحظه غفلت و خستگی ایران است/ دیدن خرابی های گلستان، دلم را سوزاند

خانم میان سال و خانه داری که نوه اش را همراهی می کرد به خبرنگار ما گفت: نوه من عادت دارد هر روز عصر بیرون می بریمش و با ماشین دور دور می کندو این دو سه روز را به سختی در خانه نگهش داشتیم. آخر بچه ها هم حق دارند. خانه ها کوچک شده و فضائی برای بازی بچه ها ندارد.

وی ادامه داد: امروز که برای خرید نان بیرون رفتم، واقعا دلم سوخت. سال ها طول کشید تا شهرک گلستان مثل امروز پررونق و زنده شد. اما امروز با ویرانه ای روبرو شدم. واقعا دلم سوخت.

وی معتقد است که مردم از گرسنگی این کارها را نمی کنند، بلکه از سیری است. در هر خانه ای چند ماشین وجود دارد، اوضاع رفاه مردم خوب است، اگرچه گرانی هم هست، اما مردم گرسنگی نچشیده اند که قدر نعمت بدانند. مادربزرگ های ما از قحطی ها که صحبت می کردند، اوضاع مردم خیلی بدتر بوده که به خیابان می رختند، آن هم نه با این کارها... من بعید می دانم مردم عاقل و فهیم ما دست به این آتش سوزی ها و خرابی ها بزنند. مردم ایران همیشه با فرهنگ بوده اند. ما برای بچه هایمان از فرهنگ ایران می گوییم و کودکان ما این چیزها را که می بینند سوال می کنند پس فرهنگ کو؟ قطعا این کار مردم عادی نیست.

آقایی که خود را بچه جنگ می داند و از عکس های شهدایشان در طاقچه ها حرف می زند، با ابراز تنفر و انزجار از جنگ و درگیری، می گوید: گرانی علاج دارد، با یک تکه نان هم آدم سیر می شود، اما ناامنی و جنگ علاج ندارد. ای کاش مسئولین زودتر وارد عمل شده بودند تا شاهد این همه تخریب شهر نباشیم.

آقای مغازه داری با بیان اینکه مردم از این اتفاقات درس گرفتند که نمی توانند هرکاری که دلشان خواست بر سر مردم بیاوردند، گفت: قشر متوسط مایلی به ضعیف در کشور مازیاد است. وقتی دولت می گوید یارانه بنزین را به 60 میلیون نفر میدهد، یعنی 60میلیون زیر خط فقر داریم. پس این گرانی ها را برای چه کنترل نمی کند؟ الآن در این وضعیت سخت اقتصادی، آیا راه دیگری برای کنترل مصرف سوخت نبود که بنزین را گران کنند؟

وی تأکید کرد: مگر می شود سوخت گران شود و تأثیری روی قیمت های دیگر نداشته باشد؟ آیا مردم بچه اند که دولت آنها را اینگونه گول بزند؟

نامحرم بودن مردم، پای نامحرمان را به کشور باز می کند/ فهمیدیم دشمن منتظر یک لحظه غفلت و خستگی ایران است/ دیدن خرابی های گلستان، دلم را سوزاند

در ادامه این گزارش، با خانم خانه داری صحبت کردیم که ریشه این اعتراضات را در جای دیگر می دید.

این خانم معتقد است که انتخاب اشتباهی که برای ریاست جمهوری کردیم، باعث همه این اعتشاشات و بی نظمی هاست. چراکه دولت جوابگوی خواسته ها و نیازهای مردم نیست.

وی معتقد است که گران کردن بنزین در این شرایط فقط از بی لیاقتی رئیس جمهور است؛ در این چندسال، ما چیزی از وعده های رئیس جمهور ندیدم جز گرانی و گرانی و گرانی.

این خانم تصریح کرد: مردم باید در انتخابات دیگر، بخصوص انتخابات پیش رو دقت بیشتری داشته باشند، چراکه دولت و مجلس، دو بازوی هم هستند و برای رفاه خود، نباید به وعده های دروغین اعتماد کنیم.

خانم خانه دار دیگری کعتقد است که اگرچه اعتراض حق عمومی مردم است، اما به بارآوردن چنین خرابی هایی و خسارت به اموال عمومی و خصوصی مردم، کاری است که نه با عقل و نه با انسانیت همخوانی ندارد.

وی گفت: مردم باید در اعتراضات دقت داشته باشند تا بازیچه دست یک عده اراذل و اوباش هدایت شده از سوی دشمن نشوند.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان