کد خبر: ۱۳۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸
در جلسه شورای شهر شیراز مطرح شد؛

شهرداری شیراز باید در ارسال لوایح فوریت دارش به شورای شهر منظم تر باشد/ در توان شهرداری نیست که بودجه ای برای ساماندهی متکدیان در نظر بگیرد

رئیس شورای شهر شیراز گفت: شهرداری باید منظم باشد و لوایح فوریت دارش را از ۴۸ ساعت قبل به همراه علت آن برای شورا ارسال کند نه اینکه در حین برگزاری جلسه آن را به دست ما برساند.
به گزارش شیرازه، اعضای شورای شهر شیراز بعد از ظهر بیست و نهم آبانماه با حضور ۱۱ نفر از اعضا به بررسی ۶ دستورکار فوریت دار و عادی پرداختند.

سید عبدالرزاق موسوی، سولماز دهقانی، علی ناصری، نواب قائدی، سید احمدرضا دستغیب، نوذر امامی، محمدتقی تذروی، ابراهیم صبوری، سینا بنی زمانی، سعید نظری و احمد تنوری حاضرین و لیلا دودمان و قاسم مقیمی نیز غائبین جلسه امروز بودند.

لایحه یک فوریتی شهرداری شیراز درخصوص صدور مجوز برای خرید تجهیزات و قطعات یدکی مورد نیاز سازمان حمل و نقل ریلی به نرخ ارز بازار آزاد جهت بررسی بیشتر به کمیسیون های عمران، حمل و نقل و ترافیک و برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای شهر شیراز ارجاع شد.

برخی از اعضای این پارلمان شهری با بیان اینکه این لایحه به صورت فوریت دار اعلام شده است، تقاضای بررسی سریع آن را داشتند.

رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه شهرداری علت فوریت این لایحه را ذکر نکرده در حالی که طبق آیین نامه موظف به بیان علت فوریت لایحه ارسالی اش است.

سید عبدالرزاق موسوی در ادامه اعلام کرد: شهرداری باید منظم باشد و لوایح فوریت دارش را از ۴۸ ساعت قبل به همراه علت آن برای شورا ارسال کند نه اینکه در حین برگزاری جلسه آن را به دست ما برساند.

لایحه نرخ خدمات فرهنگی، اجتماعی، هنری، گردشگری، مشاوره ای، تبلیغاتی و ورزشی شهرداری شیراز پس از بررسی اعضای شورا، به کمیسیون های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک ارجاع شد.

دستور کار نحوه ساماندهی متکدیان دستورکار مطروح از سوی جمعی از اعضای شورای شهر شیراز بود که در این پارلمان شهری به بحث و بررسی گذاشته شد.

این طرح در لیست دستورکارهای هفته گذشته قرار داشت که به دلیل کمبود وقت بررسی نشد و بررسی آن به امروز موکول شد؛ موافقان و مخالفان پس از اعلام نظرات خود با طرح ذکر شده مشروط بر اعمال یکسری اصلاحات موافقت کردند.

اصل ماده واحده و تبصره یک دستورکار فوق، مبنی بر الزام شهرداری به تامین اعتبار از طریق کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز حذف شدند.

بر اساس تبصره ۲ این طرح، شهرداری می بایست به تهیه آيین نامه نحوه ساماندهی متکدیان اقدام کند و آن را به تصویب شورای شهر شیراز برساند که این بند با موافقت اعضای این پارلمان شهری اصلاح شد؛ شهرداری بر اساس صلاحیت خود پس از تهیه آیین نامه مذکور باید آن را به اطلاع شورای شهر شیراز برساند و نیازی به تصویب آن نیست.

سولماز دهقانی با بیان اینکه اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب های اجتماعی در شهرداری شیراز وجود دارد،‌ گفت: علیرغم بودجه ای که جهت سال جاری برایشان در نظر گرفته شده بود هنوز مبلغی به آنها تعلق نگرفته است و متاسفانه برای جمع آوری کارتن خواب ها مشکل داریم.

عضو شورای شهر شیراز با اظهار اینکه فکر می کنم اگر ما تمرکزمان را بر روی این قضیه بگذاریم نتیجه خوبی خواهیم گرفت، خاطرنشان کرد: سال گذشته یکی از کارتن خواب ها به دلیل اوردوز در شیراز فوت کرد که در آن زمان شهرداری را مقصر این قضیه اعلام کردند، این در حالی بود که متولی اصلی، بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است.

ابراهیم صبوری نیز با اعلام اینکه بخواهیم یا نه، مردم هر اتفاقی که در این موضوع بیفتد را به پای شهرداری می گذارند، بیان کرد: متولیان کار خود را انجام بدهند یا نه، همه چیز به پای شهرداری گذاشته می شود.

وی افزود: نمی توانیم منتظر باشیم تا بهزیستی و سازمان مبارزه با مواد مخدر وظیفه اش را انجام بدهد، این اتفاق نمی افتد لذا بایستی ما در شورای شهر یک بودجه ای تعیین کنیم تا این معضل ساماندهی شود.

نایب رئیس شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه نگاه مردم به شهرداری است، اگر فکری نکنیم این مشکل حل نخواهد شد، اظهار داشت: با بودجه کم و کمک خیرین به راحتی می توان این قضیه را ساماندهی کرد.

رئيس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای شهر شیراز بیان کرد: ما درباره ضرورت ساماندهی متکدیان مشکلی نداریم تنها ایراد ما به نداشتن الزام حقوقی و نبود بودجه است.

بنی زمانی گفت: در حال حاضر در توان شهرداری نیست که بودجه ای برای این امر در نظر بگیرد.

دستورکار ارسالی کمیسیون تلفیق درخصوص جمع بندی (شاخص ها) اهداف عملیاتی و کمی برنامه پنج ساله شهرداری شیراز در افق ۱۳۹۸ـ۱۴۰۲ در حوزه های ماموریتی حمل و نقل و ترافیک، سلامت، محیط زیست و ایمنی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، اقتصاد و مالی، خدمات مدیریت و معماری و شهرسازی به موافقت اعضای شورای شهر شیراز رسید.

بر اساس این مصوبه شهرداری شیراز باید طی ۶ ماه نسبت به انجام مطالعات امکان سنجی و تعیین ضرایب وزنی تاثیرات اهداف کمی اثربخش و دارای کارایی اقدام و نتیجه را با پیوست شناسنامه تمامی شاخص ها به شورای شهر ارائه کند.

اعضای این پارلمان شهری با پرداخت ۵۰ میلیون تومان به انجمن علمی حقوق اساسی ایران (نمایندگی فارس) جهت برگزاری همایش ملی مصوبات شورای شهر و روستا در آراء دیوان عدالت اداری موافقت کردند.

آخرین دستور کار شورا به بررسی مصوبات کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شورا اختصاص داشت؛ 

اعضای این پارلمان شهری با نامگذاری کوچه مجاور آرامگاه حافظ به نام گوته، بوستان مجاور بوستان نماز واقع در بلوار رسول اعظم به نام سایه، منطقه تازه تاسیس واقع در بلوار رحمت حدفاصل بلوار احمد بن موسی تا خیابان شهید زارعی به نام شهرک کوثر، اراضی ارتش واقع در محدوده‌ شهرداری منطقه ۱۰ به نام شهرک دانش، منطقه جدیدالاحداث بعد از پل فرزانگان واقع در مجاورت درختان زیتون به نام شهرک زیتون موافقت کردند.

ایستگاه‌ های سیزده‌ گانه خط دو قطار شهری اعم از میدان شکوفه در شهرک میانرود به نام میانرود، بلوار گلبهار در شهرک میانرود به نام قهرمانان، عادل آباد به نام عادل آباد، تقاطع‌ بلوارهای پاسارگادـ‌دولت‌ـ‌عدالت به نام دولت، تقاطع‌ بلوار‌های رحمت‌ـ‌عدالت (چهارراه زندان) به نام عدالت، بلوار امیرکبیر به نام امیرکبیر، باسکول نادر به نام باسکول نادر، چهارراه پانزده خرداد (پارامونت) به نام لطفعلی‌ خان، میدان امام حسین(ع) به نام امام حسین(ع)، پارک آزادی به نام آزادی، میدان اطلسی به نام اطلسی، چهارراه ادبیات به نام حافظ و حدفاصل میدان گلستان و بوستان به نام کلبه سعدی نامگذاری شد.
نظرات بینندگان