کد خبر: ۱۳۴۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۰۲ آذر ۱۳۹۸

شهرستانی ها همچنان در حسرت امکانات هستند

شهرک «طالقانی» منطقه ای در شمال و ورودی شهر فسا حرف ها، مشکلات و انتقادات زیادی را در خود داشته که نیازمند گوشی شنوا به همراه دستانی اجرا کننده در سطح افرادی مسئول است.
به گزارش شیرازه، بعد از تماس دوستم و خبر تأخیر نیم‌ساعته‌اش برای رسیدن به ترمینال و رفتنمان به سمت شیراز، از ترمینال خارج و به سمت شهرکی رفتم که دقیقاً روبری آن قرار داشت و اسمش را زیاد شنیده بودم.

شنیده‌ها و چیزهایی که می‌دیدم به هم نزدیک بود، اما کامل نه. پس از دیدن شرایط موجود در آنجا، این شهرک که شهروندان فسایی آن را به اسم «طالقانی» می‌شناسند، به موضوعی برای پیگیری خبرگزاری فارس تبدیل شد.

چند روز بعدازاین جریان بود که به آنجا برای تهیه گزارش رفتیم.

 

از امنیت راضی هستیم، اما...

 به سراغ مردی که در جلوی درب منزل خود مشغول پر کردن کپسول‌هایی بود و با توجه به حجم کپسول‌های موجود می‌توانست پی برد که شغلش همین است، رفته و پس از معرفی خود پای صحبت‌هایش نشستیم.

 مرد با اشاره به اینکه از امنیت شهرک راضی هستیم، عنوان می‌کند: اما در اینجا همه مردم کارگر هستند و حتی زن‌های این شهرک نیز برای میوه چیدن و انجام کارهای این‌چنینی به بیابان می‌روند.

 وی اضافه می‌کند:از وضعیت ظاهری شهرک مشخص بوده که مسئولی به اینجا سر نمی‌زند؛ نه کوچه‌های آسفالتی، نه روشنایی برای پایه‌های برق و همچنین نه مکان تفریحی و سرگرمی برای کودکان و جوانانمان.

مرد بابیان اینکه نزدیک به یک سال بوده که قرار بر بلوار کشی و ساخت زیرگذر برای شهرک است، ادامه می‌دهد: کار در نیمه‌راه متوقف‌شده که این باعث تصادف‌های زیاد و از دست دادن بسیاری از جوانان ما شده است.

 

 حضور مسئولان در بازه‌های زمانی خاص

 به جلوتر رفته و چند جوان را سر کوچه‌ای دیدیم؛ مسیر خود را به سمت آن‌ها کج کرده و مشغول صحبت با آن‌ها شدیم.

 یکی از آن‌ها شروع به بیان دغدغه‌های خودکرده و می‌گوید: به علت فقر مالی تا راهنمایی درس‌خوانده و از آن به بعد  مشغول کارگری شدم؛ آن‌هم یک روز هست و چند روز نیست.

 وی اضافه می‌کند: بااینکه اینجا ورودی شهر بوده اما هیچ اهمیتی به آن داده نمی‌شود؛ مسئولان در زمان‌هایی خاص به اینجا سرزده و قول رسیدگی مثلاً آسفالت شدن کوچه‌ها یا ایجاد سالن فوتبال و.... داده اما پس از رد شدن از آن زمان موردنظر، هیچ کاری نمی‌کنند.

دوستش در ادامه ضمن تائید حرف او اضافه می‌کند: معضل دیگر ما تاکسی‌ها است؛ آن‌ها مسافر به این قسمت شهر به علت عدم وجود دوربرگردان نمی‌آورند.

 وی در ادامه می‌گوید: پسری دارم و باوجوداینکه قابل یت‌های ورزشی بالایی دارد، نه شرایطی برای پیشرفتش اینجا وجود دارد و نه می‌توانم برایش ایجاد کنم و او را به داخل شهر بفرستم..

 فردی دیگر در ادامه به عدم نظافت کوچه‌ها اشاره‌کرده و می‌گوید: اصلاً رفتگری برای نظافت به اینجا نمی‌آید و این حجم از زباله برای کودکانمان بسیار ضرر دارد.

برای پیگیری‌ به سراغ شهردار شهر رفته و به گفت‌وگو با او نشستم.

 

آسفالت یک کوچه و چند انشعاب آن تا پایان امسال

 حسن برات در خصوص بحث آسفالت معابر شهرک طالقانی اظهار می‌کند: به‌تناسب بحث کمبود قیر در سطح کشور و افزایش سرسام‌آور هزینه آن، حجم و سطح آسفالت در کل شهر کم شده است.

 وی اضافه می‌کند: اما بااین‌حال سهمی برای این شهرک در نظر گرفته‌شده و تا پایان امسال، یک کوچه و چند انشعاب آن آسفالت می‌شود.

 شهردار فسا در خصوص ادعای اهالی نسبت به عدم وجود مکان تفریحی و ورزشی در شهرک می‌گوید: باغ کدیوری و مجموعه بازی رو به روی آن، چسبیده به این شهرک است؛ در همان نزدیکی بلواری وجود داشته و همچنین بوستان ۱۰ هکتاری، با عنوان «بوستان خانواده» نیز تعریف کرده‌ایم.

 برات در خصوص امکانات ورزشی آن منطقه نیز عنوان می‌کند: شهرداری در آینده شاید، اما در حال حاضر برنامه‌ای برای ایجاد زمین ورزشی و یا امکانات این‌چنینی در شهرک طالقانی را ندارد، بااین‌حال این در وهله اول از وظایف اداره ورزش است.

 

ایجاد «میدان شهروند» 

 وی در خصوص پروژه زیرگذرو ایجاد میدان در مقابل شهرک اظهار می‌کند: یکی از مشکلات شهرک طالقانی و هر آنچه آنجا هست این بوده که به کالبد شهر راه دسترسی ندارند.

 شهردار فسا با اشاره به اینکه وجود اتوبان در آنجا آمار بالایی از تصادفات را به خود اختصاص داده است، اضافه می‌کند: برنامه‌ای که از بهمن‌ماه سال گذشته در حال اجرایی کردن آن هستیم، ایجاد میدان با عنوان «شهروند» در ورودی شهر بوده است.

 برات ادامه می‌دهد: مقدمه ایجاد، آن بوده که پلی برای رودخانه فصلی آن منطقه ساخته و مسیر عبور سیلاب نیز تعریف شود که با مشارکت اداره راه و شهرسازی بستر در حال آماده‌سازی است.

 وی عنوان می‌کند: همچنین هم‌زمان با اجرایی کردن این پروژه دو باند کندرو برای رفت‌وبرگشت نیز در طرفین اتوبان باهدف دسترسی آسان به دو سمت، طراحی کردیم که در حال اجرای آن هستیم.

شهردار فسا در جواب خبرنگار فارس مبنی بر توقف کار اظهار می‌کند: فعلاً این پروژه در دست اداره راه و شهرسازی بوده و بلافاصله پس از تحویل آن به شهرداری ما کار را شروع می‌کنیم؛ همچنین علت توقف، تشریفات و اعتبارات زمان‌بر دولتی بوده و این به‌منزله تعطیلی کار نیست.

 

مشکلات الحاق طالقانی به شهر 

 برات با اشاره به الحاق شهرک طالقانی در سال ۸۱ به شهر فسا عنوان می‌کند: وقتی شهرک دیر به شهر پیوسته پس این طبیعی بوده که زیرساخت‌های آن برای خدمات شهری آماده نباشد و تا زیرساخت‌های آن شبیه به شهر شود، طول می‌کشد.

 وی اضافه می‌کند: باید دید که پیوستن این شهرک به شهر چقدر منطقی بوده است؛ الحاق این شهرک گرفتاری آورده است.

 شهردار فسا در ادامه می‌گوید: بسیاری از منازل آن‌جا بدون مجوز بوده، بالای ۷۰ درصد مالکیت آن‌ها بلاتکلیف و ثبت سند نشده است؛ وقتی ساخت‌وسازهای منازل در چهارچوب قوانین نباشد بقیه زیرساخت‌ها هم آماده نمی‌شود.

 برات می‌گوید: اگر شهرک طالقانی و این حد از جمعیت آنجا وجود نداشت، هرگز باند کندرو ایجاد نمی‌شد.

 

در ادامه برای پیگیری نظافت معابر این شهرک که مورد گلایه و اعتراض اکثر اهالی آنجا بود، به سراغ مسئول خدمات شهری فسا رفته و جریان را با او درمیان گذاشتم.

محمدصادق صفرپوردر ابتدا  با رد کردن مسئله عدم حضور پاکبان در شهرک طالقانی و عدم نظافت آن منطقه، عنوان می‌کند: تمام قسمت‌های شهر در زمان‌های مشخص نظافت می‌شود و روزانه ۱۳۰ تن زباله از شهر خارج می‌کنیم.

وی در ادامه قول بازدید از آن شهرک را داده و فردای همان روز بود که به همراه مسئول رفت‌وروب امور پسماند و بهداشت شهرداری و سرپاکبان به آنجا رفتیم؛ اهالی چند کوچه ابتدایی شهرک از نظافت راضی بوده و این ادعا را داشتند که زمان‌هایی که مراسمی در اینجا باشد تا چند کوچه اول نظافت می‌شود.

ادعای اهالی و دیده‌ها به هم شبیه بود و بعد از گذشتن از حدود شش یا هفت کوچه اول، وضعیت معابر گویای عدم حضور پاکبانی حداقل در یک ماه اخیر در آن محدوده بو؛ البته این در حالی است که برخی ساکنین ادعا داشتند یک سالی می‌شود که این شهرک به خود پاکبانی را ندیده است.

روز پنج‌شنبه، ۱۶ آبان به همراه مسئولین مربوطه به آنجا سرزدیم و در روز ۱۸و۲۱ آبان کل شهرک طالقانی به همت خدمات شهری شهرداری، اهالی آن منطقه به‌حق شهروندی خود رسیده و کوچه‌ها و معابر تمیز را پس از مدت‌زمانی ظاهراً بسیار طولانی تجربه کردند.

 

شهردار برنامه خاصی برای طالقانی ندارد

در ادامه برای پیگیری گلایه اهالی مبنی بر عدم وجود استاندارد نور شبانه در کوچه‌های شهرک، در تماسی تلفنی با رئیس اداره برق شهرستان، موضوع را مطرح کردم؛ منصور کاظمی در پاسخ  با اشاره به اینکه شهرک طالقانی استاندارد شهرنشینی را نداشته و شهردار نیز برنامه خاصی برای آن منطقه ندارد اظهار می‌کند: آن خدماتی که نیاز به شهرداری نبوده، مانند انشعابات آب، برق،گاز و... از طریق ارگان‌های دیگر به منطقه رسیده است.

ثبت درخواست در سامانه۱۲۱

 وی در ادامه می‌گوید: تابه‌حال از سمت اهالی مسئله عدم روشنایی معابر منعکس نشده تا بررسی کنیم؛ شهروندان با ثبت خواسته خود در سامانه ۱۲۱، آدرس و شماره خود را وارد کرده، تا با دریافت کد رهگیری، اقدامات تعویض لامپ صورت گیرد.

به گزارش فارس، امید است که اقدام نظافت این شهرک محدود به این پیگیری نشده و مستمر ادامه داشته باشد؛ همچنین کندی روند پیشرفت و رسیدگی شهرک، به بهانه الحاق دیر این منطقه به شهر پس از گذشت ۱۷ سال کنار گذاشته‌شده و خواسته‌ها و مطالبات اهالی موردتوجه قرار گیرد.

فارس

انتهای پیام/


نظرات بینندگان