کد خبر: ۱۳۴۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۸

شیراز و پسا ناآرامی‌ها / لزوم حفظ وحدت و جلوگیری از مصادره جناحی آرامش

هفته پر التهاب و همراه با اعتراض با چاشنی اغتشاش و ناآرامی در شیراز سپری شد، ده‌ها بانک و جایگاه سوخت در آتش این التهاب سوخت و صدها میلیارد ریال خسارت و زیان بر مردم و بدنه شهر وارد آمد ، اکنون که گرد و غبار این التهاب و ناآرامی‌ها فرو نشسته می طلبد نخبگان جامعه در فضایی توام با منطق و تعقل و تدبیر به موشکافی و بررسی واقعیت ماجرا بپردازند.
موضوعی که باید بیش از پیش از سوی مسوولان و دست اندرکاران مد نظر باشد و به عنوان یک اولویت تعیین گردد ایجاد فضایی مناسب برای بیان اعتراضات واقعی مردم است ، فشار اقتصادی توام با رکود و بیکاری طیفی از جامعه و از سویی افزایش افسار گسیخته قیمت ها قطعا مطالباتی در جامعه به ویژه قشر جوان ایجاد میکند ، مطالباتی از جنس اقتصاد و تعیین معیشت که باید در ظرف خودش بیان گردد و رنگ و بوی سیاست نگیرد.

امکان اظهار نظر فراهم شود

عنایت الله رحیمی در نخستین اظهار نظرها پس از ناآرامی‌های اخیر در شیراز با بیان اینکه نه یک طیف بلکه همه نحله‌های فکری و سیاسی دانشجویی که در چارچوب قانون و زیر چتر نظام جمهوری اسلامی هستند باید بتوانند راجع به همه مسائل اظهار نظر کنند و اجازه تحلیل داشته باشند گفت: جامعه نخبه و دانشگاهی باید اجازه اظهار نظر پیدا کند از این رو به روسای دانشگاه‌ها تاکید می‌کنم و از هیات نظارت‌های دانشگاه‌ها طلب می‌کنم اجازه دهید دانشجو اظهار نظر کند زیرا اگر دانشجویان در دانشگاه این حق را نداشته باشند، کف خیابان آن را بیان می‌کنند.

استاندار فارس ، با انتقاد از آنچه آن را فضای بسته دانشگاه‌ها عنوان کرد، اظهار داشت: بستن همه روزنه‌ها به اتفاقات اخیر منجر خواهد شد به همین سبب قشر نخبه باید امکان ارائه تحلیل داشته باشند. بر عهده مجلس شورای اسلامی است که زمینه‌های لازم را برای اظهار نظر کسانی که به موضوعی انتقاد دارند،  فراهم کند همانگونه که در قانون اساسی نیز حق اعتراضات مسالمت‌آمیز و بیان دیدگاه‌ها، لحاظ شده است.

دانشگاه و حوزه در راس هرم بستر سازی 

نماینده ولی فقیه دراستان فارس و امام جمعه شیراز هم دراین رابطه با تاکید بر اینکه باید گام‌هایی برای جامعه‌پردازی و فرهنگ‌سازی برداشته شود، اظهار داشت: باید راهکاری بیندیشیم تا پیش از آنکه مسائل به شکل حاد بروز کند، بتوانیم آن را کنترل کنیم.اینکه رهبری برای اصلاح مصرف سوخت تاکید می‌کنند، کار کارشناسی در این زمینه صورت گرفته است و سران قوا بر اساس آن، تصمیم‌گیری کرده‌اند و بدان معناست که تکلیف بر همه ما و کسانی که تصمیم‌ساز هستند روشن است و باید برمبنای آن حرکت کنیم.

آیت‌الله دژکام عنوان کرد: تمام افراد در حل مساله مربوط به گرانی، مسئول هستند و همگی باید با این مشکل مقابله کنیم چرا که پیروزی در جنگ اقتصادی زمان‌بر است و این امر پیش از همه بر عهده دانشگاه وحوزه‌های علمیه است.توقع می‌رود دانشگاهیان و مراکز علمی کشور به این مسائل بی‌تفاوت نباشند و ایده و سخنی جدید برای حل مسائل داشته باشند و از دولت و نمایندگان بخواهند به ‌صورت اجرایی، عملی و مدیریتی به این مساله رسیدگی کنند.

قاطعیت در برخورد با اغتشاشگران 

موضوعی که بعد از فرو نشستن گرد و غبار ناآرامی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد رسیدگی سریع و بدون اغماض با کسانی است که یک هفته آرامش عمومی شهر را مختل کردند ، صدها و هزاران نفر را از کسب و کار انداختند و آتش ناآرامی به جان ده‌ها جایگاه سوخت و بانک و اموال بیت المال زدند در این میان رسالت و وظیفه دستگاه قضایی دو چندان است و مدعی العموم و مسوولان قضایی باید سریع و بدون اغماض با موضوع برخورد کنند .

رئیس کل دادگستری استان فارس در این زمینه با اشاره به سوء استفاده برخی افراد مغرض از احساسات مردم به بهانه افزایش قیمت بنزین گفت: امنیت عمومی جامعه خط قرمز دستگاه های امنیتی و قضایی است ، برخورد قاطع با تخریب کنندگان اموال عمومی در دستور کار قضایی است و بی تردید مجازات‌های شدید و قاطع در انتظار اشرار و اغتشاشگران می باشد.

 حجت الاسلام  سید کاظم موسوی  از شناسایی برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی در روزهای اخیر خبر داد و بیان داشت: با اقدامات اطلاعاتی مخلان نظم و امنیت شناسایی شده اند و کلیه افراد بازداشت خواهند شد.

 حجت الاسلام  موسوی ضمن تشکر از مردم که صف خود را از مخلان نظم و امنیت و اشرار جدا کرده اند گفت: مردم از بر هم خوردن نظم و  مختل شدن روند عادی زندگی شان شکایت دارند و این گلایه مردم فهیم استان و تکلیف قانونی ما را بر آن می دارد تا در راستای حفظ امنیت و آسایش عمومی مردم برخورد قانونی و قاطعانه ای را با اشرار در دستور کار قرار دهیم.

شکایت به دادگستری 

روابط عمومی دادگستری استان فارس در این رابطه با انتشار اطلاعیه‌ای از خسارت دیدگان و افرادی که در ناآرامی‌های اخیر دچار صدمات و زیان شده‌اند خواست تا با طرح شکایت در دادگستری فارس اقامه دعوی کنند.شهروندانی که در حوادث اخیر توسط افراد آشوبگر متحمل صدمات ، و خساراتی شده‌اند ، می‌توانند برای طرح شکایت و مطالبه رسمی خسارت خود طبق صلاحیت‌های قانونی تعریف شده به دادسراها ، دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف استان فارس مراجعه نمایند.

تعقیب اغتشاشگران 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس نیز اعلام کرد   دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی تا آخرین نفر از اغتشاشگران و آشوبگران وقایع اخیر را شناسایی، دستگیر و مجازات خواهند کرد.‌

حیدر آسیابی  گفت: مرجع قضایی استان فارس قول می دهد که با اشراری که نسبت به تخریب اموال عمومی اقدام کرده و با آتش زدن اماکن و دارایی‌های مردم نظم و امنیت را برهم زدند با قاطعیت برخورد کند.همه اشرار و اغتشاشگران را تا نفر آخری که اقدام به اخلال در امنیت و نظم عمومی کرده باشد را پیدا می‌کنیم و براساس قانون به اشد مجازات خواهیم رساند.

گرانی زیر ذره بین 

از جمله مواردی که اکنون باید بیش از پیش زیر ذره بین ناظران و بازرسان باشد و با قاطعیت با آن برخورد شود افزایش قیمت ها و گرانی است ، شهروندان در شیراز و دیگر شهرهای کشور اکنون انتظار دارند همانند وعده های داده شده دولت نظارت جدی و بیشتری بر قیمت ها داشته باشد و افزایش قیمت بنزین تاثیری بر قیمت کالاها نداشته باشد ، این موضوع اگر به درستی اعمال و اجرا شود قطعا اعتماد عمومی به وعده های دولت را بیشتر خواهد کرد و موجب افزایش رضایتمندی شهروندان خواهد شد .

خیز گوجه فرنگی ، تخم مرغ ، لبنیات و شیر و برخی از کالاهایی که در سبد غذایی مردم سهم بیشتری دارند برای افزایش قیمت ، تیر خلاص به اعتماد عمومی و پنبه شدن تمام رشته هایی است که اکنون جامعه در برخورد دولت با افزایش قیمت به آن امید وار است ، سازمان ها و نهادهای نظارتی باید بیش از پیش بر کالاهایی که سهم عمده در سبد مصرفی شهروندان دارند نظارت کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در این زمینه با تاکید بر اینکه افزایش قیمت تمامی کالاها متاثر از افزایش قیمت بنزین ممنوع است و با متخلفان برخورد قاطع صورت می گیرد، گفت: تاکنون اصناف و اتحادیه‌های صنفی همکاری خوبی داشته‌اند و هیچ گزارشی مبنی بر گران فروشی مطرح نشده است.

یدالله رحمانی  افزود: براساس تاکید وزیر کشور و به منظور نظارت بر بازار به صورت مستمر و روزانه کارگروه تنظیم بازار استان تشکیل جلسه داده است. در این جلسات تمهیدات لازم برای نظارت بر بازار و عدم افزایش قیمت کالاها پیش بینی شده و تلاش می کنیم تا مردم آرامش خاطر داشته باشند.

معاون استاندار فارس تاکید کرد: مردم هیچ نگرانی مبنی بر اینکه افزایش قیمت بنزین بر سایر کالا نیز تاثیرگذار باشد، نداشته باشند چرا که با تمهیدات پیش بینی شده اجازه افزایش قیمت کالاها را نخواهیم داد.

اولویت برخورد با گرانفروشی 

حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز دراین زمینه با تاکید بر اینکه بازرسان این سازمان به طور مستمر بر قیمت‌ کالاها در بازار نظارت دارند و با متخلفان برابر قانون برخورد می‌کنند، گفت: اولویت کاری سازمان، صنعت، معدن و تجارت فارس بر بازرسی، تنظیم بازار و کنترل قیمت کالاها متمرکز شده است و بر همین مبنا به صورت موقت کلیه ماموریت‌ها در حوزه صنعت و معدن را تعطیل و تمام ظرفیت‌های تجهیزاتی و نیروی انسانی را در معاونت بازرسی سازمان فعال کرده‌ایم.

ایزدی  ادامه داد: درحال حاضر تیم‌های بازرسی در سراسر استان فارس به خصوص شهر شیراز فعال هستند و به طور مستمر بازار را رصد می‌کنند که در این زمینه از پتانسیل بسیج اصناف نیز بهره ‌گرفته‌ایم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: در میدان میوه و تره‌بار چهار نفر را به عنوان بازرس مقیم مستقر کرده‌ایم که مامور نظارت بر فرآیند خرید و فروش هستند.سامانه ۱۲۴ پاسخگویی به شکایات مردمی را شبانه‌روزی کرده‌ایم و اپراتورها پاسخگوی مردم هستند تا شکایت را به همراه جزییات دریافت کنند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

ترمیم خرابی‌ها و خسارت‌ها 

از دیگر مواردی که باید در بعد از ناآرامی‌ها بیشتر به آن پرداخته شود بازگشت مردم به زندگی عادی و از سر گرفتن کسب و کار و بازگشت شهر شیراز به چهره اصلی و مرمت و ترمیم خسارت ها و خرابی ها است ، دراین زمینه مسوولیت اصلی متوجه شهرداری شیراز است ، اگر شهرداری بخواهد لنگ دریافت بودجه و هزینه بماند شاید ماه‌ها ترمیم این خرابی ها به طول بیانجامد ، به کار گرفتن تدبیر بیشتر و مدیریت جهادی در این حوزه می تواند به ترمیم خرابی ها کمک کند.

حیدر اسکندرپور شهردار شیراز در این زمینه با اشاره به اینکه خسارت اغتشاشگران به این شهر باید از جیب مردم ترمیم شود، اختصاص اعتبارات ملی برای کمک به جبران این خسارات را خواستار شد و  ضمن تاسف از آنچه در روزهای اخیر در شهر شیراز و سایر نقاط کشور عنوان کرد: شهرداری با فعالیت بیش از ۲ هزار نفر از کارکنان طی ۷۲ ساعت، شب هنگام شهر را با همه آسیب ها تخریب ها تحویل می گرفت و صبح روز بعد در شرایطی مناسب به شهروندان تحویل می داد.

اسکندر پور بیان کرد: تلاش ها برای ساماندهی تجهیزات و زیرساخت ها نیز آغاز شده و  امید است با پشتیبانی نمایندگان و پیگیری استاندار فارس بخشی از خسارت های وارد شده به مردم شیراز از طریق اعتبارات ملی  جبران شود.

حفظ وحدت و جلوگیری از مصادره جناحی آرامش 

باید دست همه کسانیکه در حفظ آرامش عمومی شهر می کوشند بوسید و از تلاشهای آنان تقدیر کرد ، مصادره جناحی آرامش موجود سم مهلک برای وحدت عمومی است ، قطعا شورای تامین استان فارس متشکل از نیروی انتظامی ، سپاه ، بسیج ، ارتش و همه نیروهای امنیتی و انتظامی در بازگشت آرامش به شیراز نقش اساسی داشته اند ، رسالت و تکلیف برخی دستگاهها نیز بعد از رسیدن به آرامش تعریف شده است ، اینکه برخی افراد یا نهادها و سازمان ها یا شخصیت های سیاسی و جناحی بخواهند آرامش و رسیدن به آن را بنام حزب و جناح خود تمام کنند قطعا موضوعی مذموم است.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز هم در نشست شورای اداری استان فارس در شیراز از زحمات همه  نهادهای مختلف و شورای تامین در کاهش آسیب‌های ناشی از اقدامات آشوبگرانه فرصت‌طلبان قدر دانی کرد و اظهار داشت: هیچکس در هیچ جایگاهی از این وضعی که برای مردم پیش می‌آمد، خشنود نیست.

امام جمعه شیراز افزود: دقتی که استاندار فارس در حفظ آرامش داشت، جای تقدیر دارد و در این زمینه باید از اعضای شورای تامین، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و بسیج تشکر کرد. گاه ممکن است جلوگیری از هرج‌ و مرج دشوار باشد، با این حال، اگر اقدام نکنیم چیزی باقی نمی‌ماند. از منظر دینی نیز اگر کسی بخواهد نافرمانی مدنی ایجاد کند، خودش اول از همه لطمه می‌خورد.

توجه بیشتر به شیراز یک مطالبه عمومی 

دیدگاه‌های کارشناسی حجم خسارت ها به بانک‌ها ،پمپ بنزین‌ها و تاسیسات شهری ،تعداد نقاط درگیری و طراحی برای فلج کردن شهر شیراز از طریق بستن شاهراه‌های حیاتی دسترسی شیراز به خارج شهر را بسیار خطرناک و گسترده تر از سایر شهرهای کشور برآورد کرده است ، از این رو می طلبد توجه به ترمیم خسارت ها در شیراز و توجه به نقاط آسیب پذیر در این شهر به ویژه خیابان ها و مناطقی که  محرومیت و کم برخورداری در آن موج می زند و بیش از سایر مناطق است امری مهم و قابل توجه است ،

خیابان‌ها و مناطق جنوب و جنوب شرق شیراز که حجم قابل توجهی از جمعیت شهری در کلان شهر شیراز را در خود جای داده است و در این حوادث آسیب بیشتری دید محل سکونت شهروندانی است که انتظار بیشتری از توجه و ممارست در ایجاد سهم عادلانه از توسعه را دارند ، نباید صرفا همه نگاه‌ها برای توسعه شیراز به گذرها و مراکزی باشد که محل آمد شد گردشگران و مسافران است ، شیراز کلان شهری با شهرک های اقماری بسیار و جمعیت متراکم دراین مناطق است ، توجه به زیر ساخت‌های توسعه در این مناطق می‌تواند نوید بخش توسعه همه جانبه کلان شهر شیراز و توجه به مناطقی باید که در ناآرامی های اخیر صدمات بیشتری دید.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان