کد خبر: ۱۳۴۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸
رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس در گفتگو با شیرازه:

برای تمام این مشاغل و صنایع تبدیلی، تسهیلات به صورت قرض الحسنه و بازپرداخت 36 تا 48 ماهه پرداخت می شود/ اجرای 4بیمارستان صحرایی در 4نقطه محروم استان

سرهنگ سرورزاده گفت: اردوهای جهادی، اقتصاد مقاومتی و محرومیت زدایی فعالیت های عمده بسیج سازندگی است.

سید مجتبی سرورزاده رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس در گفتگو با شیرازه، بسیج سازندگی را متشکل از سه واحد اردوهای جهادی، اقتصاد مقاومتی و محرومیت زدایی معرفی کرد که فعالیت های عمده این سازمان را در بر می گیرد.

به گفته وی، هدف از تشکیل بسیج سازندگی که در سال 1379 به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد، محرومیت زدایی، اشتغالزایی و پرکردن اوقات فراغت دانشجویان و دانش آموزان بوده و جهت خدمت رسانی به جامعه است.

سرورزاده ادامه داد: در اردوهای جهادی، برای هر گروه جهادی، از نظر جغرافیایی، محله مربوطه ای که توسط خود گروه براساس شناسایی هایی که انجام داده، تعریف می شود و در آن منطقه و در زمینه خاص فعالیت گروه، به مدت طولانی سه الی چهار سال، اقدام و عمل هدفمند و اثرگذار انجام خواهد شد.

بعد از خدمات رسانی به مناطق سیل زده جنوب، آماده ارائه خدمات به مناطق زلزله زده آذربایجان هستیم/ اجرای 4بیمارستان صحرایی در 4نقطه محروم استان

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس با بیان اینکه اردوهای جهادی به دو قسمت عمرانی و غیرعمرانی تقسیم می شود، تشریح کرد: فعالیت ها در زمینه عمرانی همانطور که از اسمش مشخص است، تمام کارها در زمینه ابنیه، ساخت منازل محرومین، مسجد، مدرسه، خانه عالم، تعمیرات منازل محرومین و دیگر تعمیرات، لایه روبی قنوات، تاسیس یا تعمیر کانال های آب رسانی، و دیگر کارهای را انجام می دهند.

به گفته سرورزاده، فعالیت در زمینه های غیرعمرانی، در عرصه های مشاوره (تحصیلی، ازدواج، خانواده) و همچنین درمان بیماریها در بیمارستان های صحرایی انجام می گیرد.

وی گفت: تا کنون 4بیمارستان های صحرایی در 4نقطه محروم استان اجرایی شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس معاونت دیگر در بسیج سازندگی را اقتصاد مقاومتی دانست که صنابع تبدیلی و اشتغال از زیرمجموعه های این معاونت است.

سرورزاده تصریح کرد: در صنایع تبدیلی، هر شهرستانی براساس استعداد و محصولی که در آن شهرستان وجود دارد، قطب یک محصول تخصصی شده است. مثلا در شهرستان اقلید که سیب بیشتر وجود دارد، قطب محصولات سیب شده است؛ یا جهرم، قطب محصولات و فراورده های خرمایی است و داراب قطب فراورده های مرکبات است.

وی تأکید کرد: تسهیلاتی که در این مناطق پرداخت می شود، براساس آن صنایع تبدیلی و تقویت آن رشته خاص است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس با بیان اینکه اشتغال هایی که در این معاونت درنظر گرفته شده است، پرورش انواع طیور، اعم از مرغ و بلدرچین، بوقلمون، شترمرغ است، ادامه داد: همچنین پرورش دام سبک و سنگین، و صنایع دستی شامل تولید قالی و قالیچه، و گبه و دیرگ صنایع دستی، از دیگر فقعالیت های این معاونت است.

سرورزاده، مشاغل خانگی مثل تولیدات ترشی و مربا، و دیگر مشاغلی که کمک به اقتصاد خانواده می کند را از دیگر موارد حمایتی این سازمان دانست.

برای تمام این مشاغل و صنایع تبدیلی، تسهیلات به صورت قرض الحسنه و بازپرداخت 36 تا 48 ماهه پرداخت می شود.

به گفته وی، معاونت دیگر بسیج سازندگی که در مناطق محروم کار می کند، معاونت محرومیت زدایی است که غالب کارهایش به صورت عمرانی است؛ ساخت مستقیم فعالیت های ابنیه ای و زیربنایی در مناطق محروم مثل ساخت آب انبار، مدرسه، مسجد و حسینیه و غسالخانه و خانه محروم، و دیگر ابنیه ای که به طور کلی مورد استفاده عموم جامعه قرار می گیرد، از فعالیت های این معاونت است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس با بیان اینکه احداث پل، ساخت جاده، و دیگر فعالیت های این زیرمجموعه است، با اشاره به اینکه در معاونت محرومیت زدایی و اردوهای جهادی، یک وجه مشترکی دارد تصریح کرد: تعریف عرصه و شناسایی و ایجاد آن توسط معاونت محرومیت زدایی انجام می شود و تأمین نیرو و کار اجرایی آن، توسط معاونت ارودهای جهادی انجام می شود.

سرورزاده با اشاره به آمادگی همیشگی بسیج برای ارائه خدمات به مردم اظهار داشت: کار شایسته ای که در معاونت های محرومیت زدایی و اردوهای جهادی انجام شده است، ایجاد یا تعمیر منازل محرومین در منطقه سیل زده در استان خوزستان در شهرستان شوشتر، و دهستان شعیبیه بوده است که بالغ بر 175 واحد مسکونی تعمیر شده و بالغ بر 50 واحد مسکونی به طور کلی بازسازی و احداث شده است.

به گفته وی، از دیگر خدمات بسیج سازندگی، آمادگی خدمت در مناطق محروم یا مناطقی است که دچار آسیب های طبیعی می شوند. در این راستا بعد از خدمات به مناطق سیل زده خوزستان، آماده ارائه خدمت به مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس تصریح کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب، که خواستار استفاده بیشتر از جوانان در عرصه های مختلف بودند، بسیج سازندگی هم در این راستا، رویکرد جوانگرایی و استفاده و میدان دادن به جوانان را در دستور کار آینده خود دارد؛ اگرچه همه فعالیت هایی را که انجام می دهد، براساس استفاده از خلاقیت ها، توانمندی ها، و به کارگیری جوانان در عرصه های مختلف اقتصاد مقاومتی، صنایع تبدیلی، اردوهای جهادی، و محرومیت زدایی است. همچنین تمام فعالیت های بسیج سازندگی، با مشاوره و خلاقیت جوانان در بسیج سازندگی است.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان