کد خبر: ۱۳۴۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸

۴ نفر در استان فارس بر اثر بیماری آنفلوانزا جان باختند

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از میان ۱۳۰ مبتلا به آنفلوآنزا در فارس متاسفانه چهارنفر از ابتدای امسال تا پایان آبان فوت کرده‌اند.
حمید بختیاری گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه ۵۳۰ نفر در استان فارس که علائم شبه آنفلوآنزا داشتند، در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بستری شدند و پس از نمونه گیری از ۳۶۴ مورد، نمونه ۱۳۰ نفر از این افراد مثبت اعلام شد و متاسفانه تاکنون ۴ نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

او اضافه کرد: امسال نیز مانند سال‌های قبل شاهد بستری شدن تعدادی از شهروندان به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا در بسیاری از بیمارستان‌های استان فارس بودیم، گفت: نمونه مثبت اعلام شده افراد مبتلا به آنفولانزا از زیر گونه اچ وان ان وان ۱۱۲ است که از سال ۲۰۰۲ انتشار پیدا کرده است.

بختیاری ادامه داد: دو نفر از فوت شدگان در فارس زن و دو نفر مرد بودند که دو نفر از آن‌ها نیز از زائرین اربعین بودند و بیماری زمینه‌ای مانند یابت و بیماری‌های قلبی و عروقی داشتند.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: با توجه سرمای زودرس در استان فارس، انتظار شیوع این بیماری به ویژه طی هفته‌های آتی دور از انتظار نیست، لذا ضروری است افراد با رعایت اصول بهداشتی و شستن دست‌ها از انتشار و سرایت این بیماری جلوگیری کنند.

بختیاری که بروز آنفلوآنزا در این مقطع را موج اول اپیدمی این بیماری می‌داند، عنوان کرد: کسانی که به گلودرد و سرفه دچار می‌شوند باید با استفاده از ماسک، از شیوع این بیماری پیشگیری کنند.

او همچنین از والدینی که فرزندان آن‌ها دچار تب می‌شوند، خواست تا از فرستادن آن‌ها به مدرسه حداقل تا سه روز خودداری کنند.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین بیان کرد: در اماکن شلوغ شانس انتقال ویروس بالاتر است بنابراین به گروه‌های خطر نظیر مادران باردار و افراد سالمند توصیه اکید می‌شود که از تردد غیرضروری در مکان‌های شلوغ خودداری کنند.

بختیاری با تاکید بر اینکه شست‌وشوی دست می‌تواند در قطع چرخه پیشگیری از انتقال آنفلوآنزا و بسیاری از بیماری‌های عفونی واگیر موثر باشد، ابراز امیداوری کرد که چرخه انتقال در موج اپیدمی آنفلوآنزا که موضوعی کشوری است، کاهش یابد.

منبع: ایسنا

نظرات بینندگان