کد خبر: ۱۳۴۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۸

سرانه کتابخانه در سعادت شهر ۹۰درصد زیر استاندارد جهانی

براساس استاندارد جهانی به ازای هر 100 نفر باید هشت متر مربع فضای کتابخانه ای باشد ولی در ایران این میزان پنج متر مربع کمتر است ودر سعادت شهر این میزان به ازای هر 100نفرزیر 50 سانتی متر مربع است
به گزارش شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد بمناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نگاهی داریم به مشکلات تنها کتابخانه شهر سعادتشهر.
براساس استاندارد جهانی به ازای هر 100 نفر باید هشت متر مربع فضای کتابخانه ای باشد ولی در ایران این میزان پنج متر مربع کمتر است ودر سعادت شهر این میزان به ازای هر 100نفرزیر 50 سانتی متر مربع است.

سلمان جهانگیر مسئول کتابخانه عمومی شهید خبازی سعادتشهر به خبرنگار ما گفت :
در شهر سعادتشهر مرکز شهرستان پاسارگاد با داشتن ۱۸هزار نفر جمعیت تنها یک کتابخانه وجود دارد که با زیربنای ۱۰۰متر مربع دارای سالن کتاب داری و سالن مطالعه می باشد که واقعا برای مراجعه کنندگان فضا محدود است .
او گفت : در کتابخانه فضا واقعا برای استفاده کود‌کان کم است و فقط ۱۰متر فضای کودک داریم که ۳متر آن را قفسه های کتاب کودک اشغال کرده اند .
وی ادامه داد : با همین فضای کم حدود ۲۵هزار جلد کتاب در کتابخانه موجود میباشد که شامل کتاب های کمک درسی ، کتاب کودک در سه رده سنی ، کتاب نوجوان ، کتاب های مرجع که حق استفاده فقط در کتاب خانه میباشد و کتاب های بخش مخزن قابل استفاده برای تمام سنین میباشد ‌.

عزیزپور رییس شورای شهر سعادتشهر و عضو انجمن کتابخانه های شهرستان در مورد مشکلات کتابخانه سعادت شهر گفت : ساختمان فعلی کتابخانه سعادت شهر در دهه50 ساخته شده است و یکی از مشکلات کتابخانه در شهر سعادت شهر نبود سالن مجزا مطالعه میباشد و فضای سرانه مطالعه نسبت به استاندارد جهانی بسیار کم است .
عزیزپور ادامه داد : مشترک بودن اداره کتابخانه و اداره ارشاد اسلامی شهرستان به علت رفت و آمد و نبود فضای کافی آرامش لازم وجود ندارد و شهر سعادت شهر نیاز به احداث یک کتابخانه جدید یا اضاف کردن به سالن مطالعه کتابخانه شهید خبازی می باشد .
میری دانشجویی که هر روزه از سالن مطالعه کتابخانه شهید خبازی استفاده میکند گفت که فضای سالن مطالعه بسیار کم است و بدلیل مشترک بودن سالن مطالعه و سالن کتاب داری رفت و آمد زیاد است و باعث به هم خوردن آرامش میشود .
لزوم پیگیری ساخت یک کتابخانه با امکانات استاندارد در سعادت شهر و ساخت یک سالن مطالعه مجزا  در کتابخانه شهید خبازی که بطور موقت مشکلات موجود را برطرف نماید خواسته عمومی شهروندان سعادت شهر میباشد.

    نظرات بینندگان