کد خبر: ۱۳۴۴۹۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۴ - ۰۷ آذر ۱۳۹۸
روحانی:

من از سال 95 در پی گران کردن بنزین بودم/ خودم هم از تاریخ سهمیه بندی بنزین خبر نداشتم!

رئیس‌جمهور گفت: سال 94 آخرین باری بود که قیمت بنزین را تغییر دادیم. 95 مصمم بودم برای تغییر و وقتی در دولت مطرح کردم مخالفت شد و وقتی همه دولت مخالفت کردند ما عقب‌نشینی کردیم.

 حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جریان سفر یک روزه خود به استان آذربایجان شرقی با اشاره به شرایط زندگی زلزله زده روستاهای آذربایجان شرقی گفت: دلم می‌خواست هر چه زودتر از نزدیک بیاییم و اداره امور را مشاهده کنیم. باید از مردم این خطه به خصوص مردم  میانه و سراب و همه روستاییان که در مشکلات زلزله قرار گرفتند سپاسگزاری کنم.

وی افزود: نکته دوم برای من حضور مردم در اهپیمایی عظیم بود. روز گذشته خدمت رهبری بودم، هنگام  خداحافظی به ایشان گفتم فردا عازم تبریز هستم، فرمود: راهپیمایی مردم در تبریز بسیار شکوهمند بود. یک راهپیمایی بزرگ که از این خطه شروع شد و سراسر کشور را فرا گرفت. انصافاً جای سپاسگزاری و تشکر دارد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: مردم برای کشور و نظام و امنیت خودشان،‌ برای ناموس و استقلالشان واقعاً فداکار هستند. چگونه این مردم دشمن را مأیوس کردند، حالا ما به خاطر اطلاعاتی که داریم مقداری بیشتر از مردم بدانیم که دشمن چه سرمایه‌گذاری عظیمی برای این مسئله کرده بودند، آنها 2 سال آموزش دادند، پول می‌فرستادند،  بمباران تبلیغاتی کردند و از سوی دیگر فشار اقتصادی وارد کردند تا مردم را عصبانی کند و آنها را به خیابان بفرستند. آرزوهایی داشتند و فکر می‌کردند اگر حادثه‌ای پیش بیاید کار نظام تمام است.

روحانی با اشاره به موضوع سهمیه‌بندی بنزین گفت: در شب جمعه این طرح اجرا شد و روز جمعه اصلاً در این فاز نبودند که چه خبر است. از غروب جمعه برخی حرکت‌ها مشاهده شد. اینها با همه قدرت از شب شنبه وارد عمل شدند با همه توان و قدرت. فکر می‌کردند ماه‌ها طول می‌کشد و جنگ داخلی راه می‌افتد. فکر کرد‌ند با آتش زدند و اموال مردم را خُرد کردند می‌توانند استقلال و آزادی را از مردم بگیرند و مردم را تسلیم کنند. مردم با صراحت و با عملشان نشان دادند که این ملت در برابر فشار و توطئه خارجی تسلیم نخواهد شد. حال ممکن است نقد داشته باشند و درست هم باشد و حق‌شان هم است نصحیت و بیان کنند اما اینکه عده‌ای بخواهند از شرایط به وجود آمده سوء استفاده کرده و امنیت را دچار خدشه کنند، نمی‌شود، آنها حتی به مدرسه دخترانه هم رحم نکردند،  وقتی عده‌ای مزدور، وابسته و اوباش چنین رفتار می‌کنند و بهترین پاسخ را مردم دادند.

وی اضافه کرد: البته نیروهای امنیتی، انتظامی، وزارت اطلاعات، بسیج و سپاه و ارتش هم در صحنه هستند ولی مشت گره کرده مردم و قدرت ملی را حضور مردم نشان داد.

روحانی یا یادآوری  تصمیم دولت برای تغییر قیمت حامل‌های انرژی، اظهار داشت:‌سال 94  آخرین باری بود که قیمت بنزین را تغییر دادیم. 95 مصمم بودم برای تغییر و وقتی در دولت مطرح کردم مخالفت شد و وقتی همه دولت مخالفت کردند ما عقب‌نشینی کردیم. سال 96 گفتیم طرح اصلاح قیمت بنزین را به مجلس ببریم و آنها هم نظر بدهند خب به مجلس دادیم. در مجلس روی قیمت بنزین توافق شد اما رئیس مجلس و کمیسیون تلفیق پیش من آمدند و گفتند یک سال دیگر این را عقب بیاندازیم و در سال 97 اجرا کنیم. در 97 خواستیم اصلاح کنیم تحریم شدید را داشتیم، خُب مجدد نشستیم بحث کردیم، شد پارسال همین موقع، در دولت گفته شد تا 22 بهمن صبر کنیم. چون من خدمت آقا قول داده بودیم که سال 97 اجرایی می‌کنیم رفتم پیش آقا،‌ ایشان فرمودند چرا پس اصلاح نمی‌کنید؟ گفتم دولت می‌گوید بعد 22 بهمن. ایشان هم گفتند ایرادی ندارد بعد 22 بهمن. بعد 22 بهمن هم گفته شد الان که شب عید است خب گذاشتیم برای بعد از عید.

وی افزود: در اردیبهشت تصمیم گرفتیم که اجرایی شود اما یک خبرگزاری با آقایی از یه اداره‌ای روز سه‌شنبه اعلام کرد و گفت بنزین پنج‌شنبه قیمتش تغییر می‌کند. من کرمانشاه بودم، وزیر نفت به من گفت اصلا پمپ بنزین‌ها راه نیست. یک راه‌بندان عظیم نشان دادند که کیلومترها صف بسته بود. تانکر راه نداشت بنزین برساند، به من گفتند اگر این را لغو نکنید امشب فاجعه می‌شود. من از همان کرمانشاه گفتم لغو کنید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این بین برخی‌ها گفتند چهارشنبه اعلام  می‌کردید چرا شب جمعه اعلام کردید؟ اظهار داشت: شما ببینید اگر ما اعلام می‌کردیم همان داستان اردیبهشت تکرار و صف‌ها تشکیل می‌شد و از سوی دیگر کیسه پلاستیک می‌بستند و پر می‌کردند و صندوق عقب می‌گذارشتند، خب این کار خطرناک بود و در آن صورت به ما همین‌ها می‌گفتند این چه تدبیریه؟ و این چه دولتیه؟ برای چه اعلام کردید؟

روحانی ادامه داد: موضوع بنزین را به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار کردم. این را من به وزیر کشور گفتم این مصوبه و تصمیم ما است. گفتم اجرایش با شما و صداوسیما، بروید و به من هم نگویید و هر وقت شما مناسب دیدید بروید و اجرا کنید. شبی که اجرا شد من هم نمی‌دانستم که این هفته است یا آن هفته. گفته بودم که هر شبی مناسب بود اجرایش کنید.

روحانی گفت: من هم صبح جمعه فهیدم قیمت تغییر کرده، چون به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم البته قیمت در سران سه قوه مصوب شده بود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت:‌ بله ممکن است عده‌ای برای تغییر قیمت بزنین بگویند خوب بوده یا بد بوده است؟ من به دوستان در سران سه قوه هم گفتم مردم در فشار هستند و طبقات کم درآمد فشار رویشان بیشتر است و باید از راهی به آنها کمک شود. گفتم اعتباری در اختیار آنها گذاشته شود و اصلا قرار نبود پول بدهیم، قرار بود اعتبار دهیم و مردم بروند، خرید کنند. گفتند فروشگاه کم است و فعلا صرف نظر کنید. بنابراین اصل این بود که به مردم کمک شود. جلسات متعددی برگزار شد. محاسبات ما این شد 25 میلیون خانوار که در کشور داریم حدود 7 میلیون خانوار وضع خوبی دارند و 18 میلیون خانوار متوسط و رو به پایین است و در فشار هستند قرار شد همین خانوار‌ها مورد توجه دولت قرار گیرد.

روحانی افزود:‌ این نکته را هم بگویم که طرح اجرای قیمت بنزین و اصلاح قیمت انرژی هیچ چیزی را نصیب دولت نمی‌کند. کل این درآمد را به مردم برمی‌گردانیم. این را از رهبری اجاره گرفتیم که کل این پول را به مردم برگردانیم، ایشان هم اجازه دادند و ما هم هرچه درآمد از این راه بدست بیاوریم، به مردم و خانواده‌ها برمی‌گردانیم و آمار آن را به طور دقیق به مردم می‌گوییم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمن دو سال برای ایجاد آشوب نقشه کشیده و منتظر بود و نتیجه کارآنها تخریب اموال مردم، فروشگاهها و بیمارستان‌ها بود، از وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات خواست که با توجه به افرادی که دستگیر شده و این اغتشاشات را هدایت می‌کردند و حتی از خانه آنها سلاح‌های فراوان کشف شده است را به اطلاع مردم برسانند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اصلاح قیمت انرژی ضروری بود، اظهار داشت: در زمینه شیوه اجرای آن هم از نظر من کار به شورای امنیت کشور واگذار شده بود و آنها هم تلاش کردند که خوب اجرا شوند.

روحانی اظهار داشت: این طرح، مصوب سران سه قوه است و پس از تصویب خدمت مقام معظم رهبری ارایه شد و ایشان هم به من تاکید کردند که آیا هر سه موافقید؟ که برای اطمینان ایشان طرح را که با دستخط هر سه قوه نوشته و امضا شده بود را تقدیم ایشان کردم و ایشان هم فرمودند که حمایت می‌کنم. به نظرمن در این ماجرا یک نکته مهمی هم حاصل شد و آن اینکه دشمن فکر کرد بهترین فرصت است و همه توان تبلیغاتی، مزدوران و افرادش را وارد کرد و48 ساعت توانست در زندگی مردم اخلال ایجاد کند.

روحانی گفت: اینها در مخیله‌شان نمی‌گنجید که اگر شرایطی پیدا کرده و نفراتشان را به خود به خیابان آوردند 48 ساعت دوام می‌آورند و بعد از آن مردم زنجان و تبریز به خیابان می‌آیند و به دنبال آنه همه استانها و مردم به میدان می‌آیند. البته مردم خسارت دیدند و نگران شدند اما در نهایت ما یک پیروزی ملی و بزرگی در برابر ابرقدرت ها به دست آوردیم و یاس بزرگی آنها را فرا گرفته است.
رییس جمهوری با گرامیداشت هفته بسیج و با بیان اینکه در تمام قضایا بسیج ما نقش بسیار ارزشمندی ایفا کرده است، گفت: بسیج یک فرهنگ است و تفکر بسیجی برای ما مهم است؛ یعنی همه توان خود را داوطلبانه به میدان بیاوریم.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۸
0
یه روز میاد میگه، مگه من رئیس جمهورم
مگه رئیسی رای نیاورد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۸
0
کاش همه کارای کشور را میداد به یکی دیگه وضعمون بهتر میشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۸
0
بشینم توی حجلت آقای رئیس جمهور؛ فدایی داری
محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۸
0
این که ادعای تدبیر شود و مسئله مهمی چون گران کردن بنزین مدیریت نشود جای تاسف و نگراتی است
ایکاش مدعیان تدبیر سری به فرهنگ لغات می زدند و معنی تدبیر را می دیدند