کد خبر: ۱۳۴۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸
بسته خبری اقتصادی یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ شیرازه؛

افزایش ۵۵ درصدی قیمت گوجه‌فرنگی در آبان‌ماه/تکذیب شایعه تک نرخی شدن قیمت بنزین/نوسان دلار در سطح مقاومتی ۱۲۷۰۰ تومان

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب مهم اقتصادی استان، ایران و جهان، در شیرازه گردآوری می‌شود.
به گزارش شیرازه، بسته اقتصادی امروز تیترهایی همچون افزایش ۵۵ درصدی قیمت گوجه‌فرنگی در آبان‌ماه، شایعه تک نرخی شدن قیمت بنزین تکذیب شد، عربستان دیگر بار اعضای اوپک را به دوش نمی‌کشد، نوسان دلار در سطح مقاومنی ۱۲۷۰۰ تومان، نوسان سکه در کانال 4 میلیونی، میانگین قیمت اوراق وام مسکن، ۱۷ هزار میلیارد تومان اموال، بانک‌ها، آماده واگذاری، تعدیل ۱۰ هزار نفری در یک گروه خودروسازی و... در بر دارد.


سبزپوش بورس در کانال 314 هزار واحدی
نبض بورس گزارش داد: در معاملات روز شنبه بورس تهران شاخص کل در حالی با رشد 3357 واحدی در میانه کانال 314 هزار واحدی قرار گرفت که شاهد گردش نقدینگی در صنایعی همچون شیمایی، خودرویی، فلزات اساسی، دارویی ها، سرمایه گذاری ها و بانک ها بودیم. تفاوت اندک نقدینگی در این گروه ها به نظر می رسد مبین این مطلب باشد که سهامداران در حال توزیع نقدینگی در بین گروه های هستند که در ادامه بازار با پتانسیل رشد بیشتری مواجه هستند.

شاخص کل بورس تهران با رشد 3357 واحدی در ارتفاع 314 هزار و 587 واحدی قرار گرفت، شاخص کل هم‌وزن با رشد 1938 واحدی به کانال 94 هزار و 820 واحد ایستاد، شاخص قیمت وزنی – ارزشی با افزایش 899 واحد به سطح  84 هزار و 278 واحد رسید، شاخص قیمت هم‌وزن با افزایش 1296 واحدی در ارتفاع  63 هزار و 388 واحدی قرار گرفت، شاخص آزاد شناور با جهش 4741 واحدی  رقم 368 هزار و 838 واحد را به نمایش گذاشت، شاخص بازار اول با افزایش 2126 واحد در ارتفاع 226 هزار و 31 واحدی ایستاد و شاخص بازار دوم با افزایش 8240 واحد به کانال 651 هزار و 503 واحد صعود کرد. ارزش معاملات بورس از 1614.2 میلیارد تومان فراتر رفت، حجم معاملات نیز در حالی بیش از 3.2 میلیارد تومان گزارش شده که برسی ها حکایت از افزایش مشارکت سهامداران خرد در معاملات بورس داشته و ارزش بازار بورس تهران نیز امروز به بیش از یک میلیون و 147 هزار میلیارد تومان رسید. شاخص کل پس از حمایت در محدوده 300 هزار واحدی که با اصلاح زمانی و کف سازی در قیمت اکثر نماد ها همراه بوده، به نظر در حال نفس گیری برای شروع موج جدید صعودی خود است.

ریزش شاخص بورس‌های دنیا در آخرین روز از معاملات هفتگی
خبرگزاری فرانسه: آخرین روز از معاملات هفتگی بازارهای سهام جهان کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به حوزه چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار گرفت: پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مصوبه مجلس سنای این کشور در انتقادات از سرکوب معترضین هنگ کنگی را امضا کرد، چین تهدید کرد که پاسخ قاطعی به این کار خواهد داد. پیش از این ترنیز رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود حصول توافق تجاری با چین تا پایان سال ممکن است اما در عین حال هشدار داده بود که واشنگتن چشمش را به روی آن چه در هنگ کنگ می‌گذرد نخواهد بست. پاتریک او هیر، تحلیل‌گر سایت "بریفینگ" گفت: بازارها اندکی نسبت به آن چه در خصوص جنگ تجاری آمریکا و چین رخ داد نگران شده‌اند. این اختلافات ممکن است توافق تجاری بین دو کشور را به تاخیر بیاندازد. در وال استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۰.۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۵۴.۱۴۱  واحد بسته شد، شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۴ درصد کاهش تا سطح ۳۱۴۰.۹۸ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با کاهش ۰.۴۶ درصدی در سطح ۸۶۶۵.۴۷ واحدی بسته شد. 

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ریزش ۰.۹۴ درصدی تا ۷۳۴۶.۵۶ واحد پایین رفت، شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با کاهش ۰.۱۳ درصدی در سطح ۵۹۰۹.۱۵  واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۰۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۲۳۶.۳۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۰۷ درصد پایین رفت و به ۹۳۵۲.۰۱  واحد رسید. از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۴۹ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۲۹۳.۹۱  واحدی پایین رفت، شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با ریزش  ۲.۰۳ درصدی به ۲۶ هزار و ۳۴۶.۴۹  واحد رسید.

شایعه تک نرخی شدن قیمت بنزین تکذیب شد
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که شایعات منتشر شده درخصوص احتمال تک نرخی شدن بنزین صحت ندارد. براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از ساعت صفر روز 24 ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز را آغاز کرد. بر این اساس، قیمت بنزین سهمیه‌ای 1500 تومان و بنزین آزاد 3000 تومان شد.

پروژه گازرسانی روسیه به چین، در اوایل ماه دسامبر با حضو روسای جمهور دو کشور آغاز می شود. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین با اعلام این مطلب گفت: در تاریخ دوم دسامبر سال جاری با حضور «ولادیمیر پوتین» و «شی جینپینگ» روسای جمهور روسیه و چین، پروژه گازرسانی به چین آغاز می شود. به گفته پسکوف، آغاز به کار این پروژه از شبکه های تلویزیونی پخش خواهد شد. سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه تاکید کرد که به سرانجام رساندن این پروژه، اهمیت زیادی برای روسیه و چین دارد. پسکوف در ادامه عنوان داشت که در اویل سال ۲۰۲۰ نیز با حضور روسای جمهور روسیه و ترکیه، پروژه خط انتقال گاز «ترک استریم» آغاز می شود.

عربستان دیگر بار اعضای اوپک را به دوش نمی‌کشد
برخی منابع اعلام کردند که وزیر انرژی عربستان به احتمال زیاد در نشست آینده اوپک هشدار می‌دهد این کشور دیگر تمایلی برای جبران کم‌کاری دیگر اعضای این سازمان ندارد. /شانا

نظرسنجی: نفت برای صعود قیمت فضا ندارد
۴۲ کارشناس در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۰ به طور میانگین ۶۲ دلار و ۵۰ سنت خواهند کرد که در مقایسه با قیمت ۶۲ دلار و ۳۸ سنت پیش بینی شده در نظرسنجی قبلی رویترز اندکی بالاتر است. همچنین اقتصاددانان قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در سال میلادی آینده را ۵۷ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه پیش بینی کردند که اندکی بالاتر از ۵۶ دلار و ۹۸ سنت در نظرسنجی قبلی بود. نفت وست تگزاس اینترمدیت در معاملات روز جمعه ۵۸ دلار و نفت برنت ۶۲ دلار و ۸۸ سنت بود. این تحلیلگران رشد تقاضا برای نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۰ را به دلیل رشد اقتصادی کمتر، ضعیف پیش بینی کردند. از سوی دیگر اکثر آنها توافق داشتند که نفت زیادی در بازار وجود دارد. رشد تقاضا ممکن است بین ۸۰۰ هزار بشکه در روز تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز باشد.

نوسان دلار در سطح مقاومتی ۱۲۷۰۰ تومان
در معاملات روز شنبه نهم آذرماه ۹۸؛ هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز و بانکی سطح کشور به نرخ ۱۲۴۰۰ تومان از مردم خریداری و به نرخ ۱۲۵۵۰ تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته شد که این رقم نسبت به روز پنج شنبه هفته گذشته، ۱۵۰ تومان افزایش داشت. همچنین هر اسکناس دلار آمریکا در محدوده میدان فردوسی تهران، به نرخ ۱۲۷۰۰ تومان رسید. رقمی که با اندکی نوسان رو به بالا و رو به پایین، همراه بود. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۱۳۶۰۰ تومان از مردم خریداری شد و به قیمت ۱۳۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به پایان هفته قبل، همانند دلار، ۱۵۰ تومان گران‌تر شد. هرچند یورو در بازار آزاد توسط دلالان ارزی، به رقم ۱۴۰۰۰ تومان فروخته شد.

افزایش ۵۵ درصدی قیمت گوجه‌فرنگی در آبان‌ماه
مرکز آمار کشور اعلام کرد: متوسط قیمت «گوجه فرنگی» در آبان‌ماه امسال نسبت به مهرماه ۵۵.۵ درصد رشد داشت. علاوه بر «گوجه فرنگی»، قیمت «پیاز» و «تخم مرغ ماشینی» هر کدام به ترتیب ۱۷.۸ درصد و ۸.۹ درصد نسبت به مهرماه افزایش یافته است. همچنین در این دوره «پرتقال محصول داخل»، «سیب درختی زرد» و «رب گوجه فرنگی» به ترتیب ۲۴.۷ درصد، ۶.۱ درصد و ۵.۶ درصد کاهش قیمت داشته‌اند. در یک سال گذشته چای خارجی با ۸۶.۴ درصد بیشترین رشد قیمتی را داشته است. همچنین گوشت گوسفندی و شیر پاستوریزه به ترتیب با ۵۹.۷ و ۴۶.۳ درصد در رتبه‌های بعد افزایش قیمت قرار داشتند. 

نوسان سکه در کانال 4 میلیونی
قیمت سکه طرح جدید، روز شنبه در معاملات بازار آزاد تهران به ۴ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۸۸۰ هزار تومان بود.

میانگین قیمت اوراق وام مسکن
شنبه قیمت «تسه9610» ‌تغییر چندانی نداشت و در کانال 39 هزار تومان باقی ماند. از میان 24 امتیاز وام معامله‌شده، قیمت پایانی 4 نماد مثبت بود و باقی امتیازهای وام دادوستدها را در محدوده قرمز قیمتی به پایان رساندند. به این ترتیب دیروز این اوراق به‌طور متوسط 6/ 1درصد از ارزش خود را از دست دادند. میانگین قیمت اوراق وام مسکن نیز به کانال 40 هزار تومان نزول یافت. 

۱۷ هزار میلیارد تومان اموال بانک‌ها، آماده واگذاری
فرهاد دژپسند در مراسم رونمایی از سامانه اموال مازاد بانک‌ها که با حضور مدیران عامل بانک‌ها برگزار شد، گفت: ​این اقدام، گامی برای آزادسازی منابع بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به بخش تولید و ایجاد اشتغال بیشتر در اقتصاد است. وی با بیان اینکه در فاز نخست ۱۷ هزار میلیارد تومان از اموال بانک‌ها در این سامانه ثبت شده که امکان حراج این اموال با همکاری بورس نیز وجود دارد، گفت: البته اموال مازاد بانک‌ها بیش از این ارقام است. دژپسند گفت: بخشی از این اموال شامل هزار و ۲۴۶ واحد کارخانه‌ای و بیش از ۲۷۷ دامداری است که سرمایه گذاران براساس تخصص و تجربه خود می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند و یا مدیریت این واحدها به سرمایه گذاران واگذار شود. وی با بیان اینکه منابع وصولی این طرح به بانک‌ها بر می‌گردد و دولت از آن منتفع نمی‌شود، افزود: از ۱۸ بانکی که در این طرح قرار دارد، ۴ بانک ملی، ملت، کشاورزی و صادرات ۵۰ درصد مسئولیت واگذاری را برعهده دارند و بیشترین اموال مازاد با ۱۴ درصد مربوط به بانک ملی است. وزیر اقتصاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره عرضه سهام ۶ پالایشگاه در بورس اوراق و بهادر گفت: مقدمات این کار انجام شده و منتظر دریافت استعلام از دستگاه‌های مربوطه هستیم و این کار به زودی انجام می‌شود. وی درباره مطالبات معوقه بانک‌ها نیز اضافه کرد: طبق اعلام بانک مرکزی، این عدد حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان است.

تعدیل ۱۰ هزار نفری در یک گروه خودروسازی
گروه خودروسازی دایملر آلمان اعلام کرده است که طی سه سال آینده، ۱۰ هزار نفر از کارکنانش را در سطح جهان تعدیل خواهد کرد. این اقدام در ادامه تعدیل‌های متعدد دیگر خودروسازان برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری عظیم در توسعه ناوگان خودروهای برقی انجام خواهد شد. درحالی که خودروسازان در تقلای تخصیص منابع بیشتر برای سرمایه‌گذاری در توسعه خودروهای پاک هستند، دایملر سومین خودروساز آلمانی است که در این هفته از قصد خود برای تعدیل کارکنانش خبر داده است. چالش‌های جدی دیگری که خودروسازان را وادار ساخته تا دست به تعدیل نیروی کار خود بزنند، کاهش تقاضا در بازار خودروی چین و جنگ تجاری پکن و واشنگتن است. به نقل از دنیای اقتصاد؛ دایملر در بیانیه و در توجیه این تصمیم اعلام کرد: «خودروسازی اکنون در میان بزرگ‌ترین تحول خود در طول تاریخ قرار دارد.»دایملر، شرکت مادر مرسدس بنز پس از نیل به توافق با اتحادیه‌های کارگری در زمینه پرداخت حق و حقوق کارکنانش، خبر تعدیل ۳ درصد از نیروی کار خود را اعلام کرد.

قیمت لوازم خانگی افزایش نیافته، اما رونق هم نیست!
یکی از فروشندگان بازار لوازم خانگی خیابان امین حضور تهران در گفت وگو با ایرنا که خود را بیژن ملکی معرفی کرد، گفت: با توجه به برخی ناآرامی ها طی چند هفته گذشته برخی فرصت طلبان بدنبال بهانه برای افزایش قیمت ها بویژه لوازم خانگی هستند. وی که عهده دار یکی از نمایندگی‌های معتبر و فروشنده یک برند خاص است، افزود:‌ البته مسئولان به خصوص دستگاه قضایی باید در این گونه موارد درایت بیشتری به خرج داده و با شایعه سازان که موجب  برهم زدن آرامش و امنیت روانی جامعه می‌شوند برخورد قاطع تری از خود نشان دهد.

این فروشنده لوزام خانگی تصریح کرد: البته طی این مدت نمایندگی برند ما هیچگونه افزایش قیمتی را بر روی کالاهای خود اعمال نکرده اما برخی تخفیفات از قبیل هدیه نقدی خریداران را حذف یا کم کرده است. وی گفت: با توجه به اینکه برخی کالاهای خارجی بدون گارانتی از مرز بانه وارد کشور می‌شود و خریداران خاص خود را دارد، گفته می‌شود نرخ آنها از ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته اما تا به امروز در حد شایعه است زیرا در بازار حداقل تا به امروز خبری از افزایش حتی اجناس بانه ای وجود ندارد. این فروشنده در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح نرخ بنزین آثار منفی در بازار داشته یا نه گفت : اتفاقاً پس از اعلام نرخ اصلاح بنزین در چند روز اول فروش ما بسیار خوب بود اما پس از چند روز به روال عادی برگشت اما ناگفته نماند کلاً بازار رونق خاصی در خصوص خرید و فروش ندارد.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان