کد خبر: ۱۳۴۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با شیرازه خبر داد؛

راه اندازی سه مرکز اختصاصی برای درمان آنفولانزا در شیراز/ بایدها و نبایدهای مراقبتی آنفولانزا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: داروی آنفولانزا به اندازه کافی تهیه شده اما فقط در اختیار چهار بیمارستان و سه مرکز درمانِ آنفولانزا که در روز گذشته راه اندازی شده، قرار گرفته است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه به تشریح وضعیت بیماری آنفولانزا در فارس و شیراز پرداخت و گفت: تاکنون حدود ۵۰۰ نفر در کل استان فارس مبتلا به این بیماری شده که ۱۲ نفر از‌ مبتلایان به آنفولانزای H1N1 در بیمارستان های شیراز فوت کرده‌اند.

عبدالرسول همتی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۱۳۰ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند و مابقی افراد مبتلا به آنفولانزا درمان و مرخص شده اند، اظهار داشت: معمولا مریض های بدحال شهرستانها برای درمان به شیراز اعزام می شوند و آمار افراد فوتی در بیمارستانهای شیراز مربوط به کل استان است.

وی افزود: این بیماری هر سال با شروع فصل سرما آغاز می شود اگرچه شدت بیماری و شیوع آن در سالهای قبل، از اواخر آذر و اوایل دی ماه بوده اما امسال یک مقداری زودتر شروع شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه در سالهای قبل نوع ویروس آنفولانزا H3N2 بوده اما امسال آنفولانزای H1N1 آمده است، تفاوت این دو نوع ویروس را در شدت بیماری زایی و کشندگی عنوان کرد ( شدت بیماری زایی و کشندگی در آنفولانزای H1N1  بیشتر است).

همتی همچنین بیان کرد: داروی این بیماری به اندازه کافی تهیه شده ولی به گونه ای نیست که در دسترس همه داروخانه ها باشد زیرا ممکن است پزشک ها این دارو را برای هر سرماخوردگی ساده ای هم تجویز کنند و مشکل کمبود دارو پیش بیاید.

وی افزود: دارو را فقط در اختیار بیمارستان های نمازی، شهید فقیهی، علی اصغر و دستغیب قرار داده ایم و از دیروز هم سه مرکز در سطح شهر ( مرکز جامع سلامت بوستان در شهرک گلستان، مرکز جامع سلامت فاطمه الزهرا در ابتدای همت جنوبی و مرکز جامعه سلامت حر ریاحی در بلوار رحمت) فقط برای درمان آنفلانزا راه اندازی کردیم.

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز با اظهار اینکه بیمارانی که توسط پزشک خانواده‌شان ویزیت می شوند اگر شرایط استفاده از این دارو را داشته باشند می توانند با مراجعه به یکی از این سه مراکز، اقدام به تهیه دارو کنند (پزشک های خانواده طبق پروتکلی که در اختیارشان قرار داده ایم می توانند این دارو «تامیفلو» را تجویز کنند)، گفت: این راهکار باعث می شود که بخشی از بار بیمارستان هایمان کاهش پیدا کند و کنترل و نظارت بیشتری نیز بر روی توزیع داروهایمان داشته باشیم.

همتی در پاسخ به اینکه آیا پیامک هایی که در فضای مجازی مبنی بر استفاده از داروهای گیاهی جهت درمان این بیماری در حال منتشر است مورد تائید علم پزشکی است، گفت: آنفولانزای H1N1  هم مثل هر سرماخوردگی است و خیلی تفاوتی ندارد، از قدیم یکسری داروهای خانگی و گیاهی برای درمان سرماخوردگی استفاده می شده که ما نمی توانیم جلوی آن را بگیریم که البته ضرری هم ندارند.

وی افزود: مهمترین اصل علاوه بر بحث پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری، مباحث تغذیه ای است؛ سوپ و آش ساده، مایعات، میوه، آبمیوه و سبزیجات باعث تسریع روند تسکین و بهبودی بیماری می شوند.

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که دارو و اصلا آنتی بیوتیک نیاز ندارد، اعلام کرد: بعضی جاها برای تسکین بیمار حتی دگزامتازون تزریق می کنند و این درحالیست که کورتیکواستروئیدها نه تنها در بهبودی کمک نمی کند بلکه بهبودی بیماری را به تعویق می اندازند.

بیشتر بدانیم؛ 
دگزامتازون از دسته کورتیکواستروئیدهای صناعی (کورتون) و طولانی‌اثر است که دارای اثرات بارز ضدالتهابی و ضد حساسیت می‌باشد و مصرف مقدار کم این دارو به مدت کوتاه که در موارد درمانی تجویز می شود به ندرت عوارض جانبی دارد اما با این وجود، درمان طولانی مدت یا مصرف زیاد این دارو می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایند و خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

کورتیکواستروئیدها شامل داروهای زیر هستند:
بتامتازون (Celestone )، بودزونید (Entocort EC)، کورتیزون (کورتون)، دگزامتازون (Decadron)، هیدروکورتیزون (Cortef )، متیل پردنیزولون (Medrol )، پردنیزولون (Prelone )، پردنیزون (Deltasone ) و تریامسینولون (Kenacort, Kenalog)

همتی در پاسخ به اینکه چرا پزشکان به تجویز کورتیکواستروئیدها اقدام می کنند، اعلام کرد: استفاده از کورتون ها تسکین موقت دارد و مریض احساس می کند دارد خوب می شود اما در اصل به بهبودی قطعی بیماری کمکی نمی کند، ما همه پزشک های خانواده و پزشکان متخصصِ اطفال، داخلی و عفونی را تحت آموزش قرار داده ایم و اطلاعات لازم در اختیارشان قرار گرفته است.

وی در ادامه به بیان نکات مراقبتی برای بیماران و اطرافیانشان پرداخت و گفت: بهترین کار، جداسازی بیمار از افراد سالم است، فاصله یک و نیم تا دو متر از افراد بیمار حفظ شود، افراد مبتلا به آنفولانزا زمانی که عطسه یا سرفه می کنند حتما دستمال جلوی دهانشان بگیرند، دستمال آلوده را درون پلاستیک قرار داده، گره بزنند و در سطل زباله بیندازند و بیماران و افراد سالم نیز دستهایشان را مرتب بشورند.

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز اذعان داشت: به مهدکودک ها اعلام کرده ایم که از پذیرش کودکان بیمار خودداری کنند؛ افراد بیمار باید در خانه بمانند سر کار یا مدرسه نروند.

همتی با اعلام اینکه برخی از افراد (اعم از کودکان زیر ۵ سال، سالمندان، خانم های باردار، افرادی که بیماری زمینه ای دارند، افراد دیابتیک که قند خون دارند، بیماران تنفسی مثل آسم و افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند چون مبتلایان به سرطان) حساس تر هستند و بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند، اظهار داشت: این افراد اگر مبتلا به آنفولانزا شدند درمانشان مقداری سخت تر است.

وی افزود: اکثر فوتی های قطعی بر اثر آنفولانزا در فارس شامل همین مواردی که اعلام شد، بودند.

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه خودمراقبتی یکی از اصول لازم در پیشگیری و کنترل بیماری است، گفت: اگر هر کدام از ما به نوبه خودمان نکات لازم را رعایت کنیم قطعا می توانیم در این شرایط دچار آنفولانزا نشویم.

همتی همچنین اظهار داشت: ان شاءالله با بارندگی هایی که در آخر هفته اعلام شده است پیک بیماری سیرنزولی داشته باشد و وضعیت بهتری را در استان شاهد باشیم.

وی افزود: مردم لباس های گرم بپوشند و سعی کنند اصلا سرما نخورند و اگر هم بیمار شدند حتما از خودشان مراقبت کنند.

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز بیان کرد: اگر افراد علایمی چون تب بالای ۳۸ درجه که تا سه روز ادامه دار باشد، کوفتگی بدن، التهاب و قرمزی چشم داشتند بلافاصله به پزشک خانواده شان مراجعه کنند و تحت هیچ شرایطی دارویی بدون تجویز پزشک مصرف نکنند.
نظرات بینندگان