کد خبر: ۱۳۴۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس مطرح كرد:

كمبود مواد آلي خاك در تمام شهرستان‌هاي استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: اکنون شرایطی به وجود آمده که ادامه کشت و کار در برخی مزارع سخت شده است و در تمام شهرستان‌های استان با کمبود مواد آلی خاک مواجه هستیم.
به گزارش شيرازه، محمد مهدي قاسمي، ظهر امروز در مراسم روز جهاني خاك اظهار داشت: از سال ۲۰۱۵ که روز جهانی خاک نامگذاری شد،  هر سال در استان فارس در این روز همایش‌ها و برنامه‌هایی برگزارش شده است تا جریانی اجتماعی در حفظ و حراست از خاک،  به وجود آید. 

وي با اشاره به اينكه برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک حدود  ۳۰۰ سال زمان نیاز است، افزود: در ایران به طور متوسط در هر هکتار  ۱۰ تن فرسایش خاک وجود دارد که خسارت آن سالانه ۵۶ میلیارد دلار برابر با ۱۹ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور ما است.

قاسمي عنوان كرد: هنوز حفاظت از خاک،  تبدیل به جریان اجتماعی نشده و لازم است تمرکز بیشتری در عمومیت بخشی این موضوع در جامعه داشته باشیم که برای تحقق این مهم، دولت می‌تواند از سمن‌ها، دانشگاه‌ها و نخبگان علمي ياري بگيرد..

اين مسئول بيان كرد: 18 دستگاه از جمله جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، قوه قضاییه، سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت نیرو و... وظایفی در مورد حفاظت از خاک بر عهده دارند که اگر از ظرفیت‌ مردم و تشکل‌های مردمی استفاده شود، این وظایف به بهترین شکل انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنين گفت كه در دو سال اخیر اعتبار ویژه‌ای از صندوق توسعه ملی برای هزینه در آبخیزداری و حفظ خاک در نظر گرفته شده است که نشان از پر رنگ شدن مقوله حفظ و حراست از خاک در اذهان عمومی و مدیران دارد.

وي با اشاره به اينكه بسیاری از چالش‌های محیط‌ زیستی ناشی از بی‌توجهی به خاک است، تاكيد كرد: لازم است هر پروژه کشاورزی با توجه ویژه به خاک تعریف شود و باید یادآوری کرد که فقر ماده آلی خاک صدمات بسیاری یه کشاورزی وارد کرده است.

قاسمي با اشاره به اینکه فرسایش خاک موجب افزایش مصرف آب در زمین‌های کشاورزی می‌شود، اضافه کرد: اکنون شرایطی به وجود آمده که ادامه کشت و کار در برخی مزارع سخت شده است و در تمام شهرستان‌های استان با کمبود مواد آلی خاک مواجه هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: خاک به عنوان بستر حیات نیازمند توجه بیشتر است و دولت باید از سمن ها‌، مردم و کشاورزان در راه حفظ آن یاری بگیرد.

در ادامه اين مراسم رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز با تاكيد بر لزوم حفظ و حراست از خاك، گفت: فرآیند تشکیل خاک بسیار کند است به گونه‌ای که می توان آن را منبعي تجدیدناپذیر دانست.
 
علي ناصري افزود: حفاظت از خاک موجب امنیت غذایی، حفظ آب، جلوگیری از تغییر اقلیم و امنیت انرژی می‌شود.

عضو شوراي شهر شيراز عنوان كرد: مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی و باران‌های اسیدی، صدمات بسیاری به خاک و امنیت غذایی وارد کرده است همچنين خاك در کشور ما در دهه‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی و سوء مدیریت در معرض تخریب شدید و نابودی است که پیامدهای ناگواری به دنبال دارد از جمله وقوع سیل، به خطر افتادن امنیت غذایی و سلامت شهروندان، خشکسالی و... 

ناصري تاكيد كرد: بزرگترین چالش پیش روي حفاظت از خاك، فقدان قانون و ساختار نظارتی لازم در این مورد است.

عضو شوراي شهر شيراز در پايان خاطرنشان كرد: اخيرا شورای شهر برای نخستين بار، مرکز پژوهش‌هایش را راه اندازي کرده است و ما در کمیسيون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، در پی تامین و تضمین بهتر سلامت شهروندان و بهره‌وری از ظرفیت نخبگان جوان دانشگاهی هستیم.

گفتني‌ست، ايران رتبه نخست در فرسايش خاك در ميان كشورهاي جهان دارد.

انتهاي پيام/

نظرات بینندگان