کد خبر: ۱۳۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸

انتقاد ۱۳۰۰ جوان شیرازی از ضعف شدید مدیریتی مسئولان فارس

تعدادی از جوانان شیرازی با انتقاد شدید از ضعف عملکرد مدیران فارس در حادثه سیل نوروز و آشوب‌های اخیر، خواستار پاسخگویی مسئولان اجرایی، امنیتی و انتظامی استان شدند.
در این بیانیه که توسط جمعی با عنوان «همدلی برای فردای فارس» تهیه شده و تا این لحظه به امضاء بیش از ۱۳۳۰ نفر رسیده است، با اشاره به خسارت‌های هنگفت و بی‌سابقه آشوب‌های اخیر در شیراز و ضعف شدید فرماندار، استاندار و سایر مسئولان در حوادثی همچون سیل فروردین‌ماه و اغتشاشات آبان‌ماه، آمده است: «همین چند ماه پیش بود که آقایان حتی در مدیریت چند میلیمتر باران هم عاجز ماندند و این اتفاق تلخ ده‌ها کشته برجای گذاشت، اما نه‌تنها کسی استعفا نداد و حتی عذرخواهی هم نکرد، بلکه بجای محاکمه مقصران، مدیرکل بحران به‌عنوان مدیر نمونه استان انتخاب شد و برخی مدیران دیگر هم ارتقاء پیدا کردند!

مشروح این بیانیه به این شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

اقدام دولت در افزایش قیمت بنزین درحالی صورت گرفت که کشور همچنان درگیر یک تورم 40 درصدی است و اعلام این افزایش قیمت در روز میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) آن هم به‌صورت دفعی و یکباره، در خوشبینانه‌ترین حالت حاکی از بی‌تدبیری و کج‌سلیقگی مسئولان اجرایی در کشور است.

ما به‌عنوان جمعی از جوانان شیراز انتقادات جدی به عملکرد مسئولان دولتی در تعطیل کردن طرح قبلی سهمیه‌بندی سوخت -با پافشاری وزیر فعلی نفت- در سال 1394 را داریم و معتقدیم مسئولان دولتی می‌بایست با در نظر گرفتن همه جوانب امر پس از ایجاد یک هماهنگی ملی و اقناع اجتماعی و رفع معضلات و مشکلات موجود، با اطلاع‌رسانی بهنگام نسبت به هدفمند کردن یارانه سوخت اقدام می‌کردند تا چنین هزینه‌ای به کشور تحمیل نشود؛ با این حال اقدامات تعدادی اراذل و اوباش در وارد کردن خسارت به اموال عمومی و برهم زدن نظم عمومی که خود زمینه وارد کردن هزینه‌های مضاعف بر گرده مردم است را محکوم می‌نماییم.

اما واقعیت ماجراهای پیش‌آمده در شهر شیراز از جنبه‌های مختلف دیگری نیز قابل بررسی است.

۱- چهره زشت و بی‌رحم فقر و نداری و استضعاف در بخشی از جامعه ما، امروزه به هیچ‌عنوان قابل انکار نیست و آمارهای عجیب و غریب میزان بیکاری و آسیب‌های اجتماعی در شهر شیراز دل هر انسان منصفی را به درد می‌آورد. این همه در حالیست که اغلب مردم ما در برابر این حجم از بی‌عدالتی و فاصله طبقاتی رفتاری بسیار نجیبانه دارند و هیچ تریبونی نیز برای بیان اعتراضات و دردودل‌های خود نمی‌یابند؛ در چنین شرایطی انتظار ما از علما، صاحبان تریبون، عناصر نخبه جریان انقلاب و معتمدین شهر در شیراز این است که در مواقع حساس و پرفشار، زبان گویای مردم باشند و فریاد اعتراض‌شان را علنی و شفاف به گوش مسئولین امر برسانند و خواسته‌های بحق مردم را فریاد بزنند، نه اینکه سکوت کنند و پس از ختم غائله به بیان چندکلام دوپهلو بسنده کنند!

در حوادث اخیر شهر شیراز اگر از کنار حضور به‌هنگام و اظهارموضع آیت‌الله دژکام نماینده محترم ولی‌فقیه در استان بگذریم، قطعاً و یقیناً سایر نخبگان از این امتحان سربلند بیرون نیامدند؛ معتمدین،‌ علما و صاحبان تریبونی که بیان نظرات‌شان و ارائه تحلیل‌شان و همراهی‌شان با آلام مردم، در مواقع حساس می‌تواند مرهمی بر دردهای ناگفته آنها باشد و آنها را از همراهی با معترضین ساختارشکن و اراذل و اوباش باز دارد.

براستی چرا برخی از بزرگان شهر در مواقع اینچنینی همواره در غیبت صغری به سر می‌برند و پس از ظهور نیز با محافظه‌کاری محض، توجیه‌گر وقایع رخ‌داده می‌شوند و به چند کلام نصیحت مردم بسنده می‌کنند تا بعد؟!

۲- پیشنهاد می‌کنیم مسئولین سیاسی، امنیتی، انتظامی، اجتماعی و فرهنگی طی یک تور تفریحی نگاهی به برخی از خیابان‌های شهر شیراز بیاندازند و تخریب‌هایی که تاکنون بی‌سابقه بوده را از نزدیک مشاهده کنند! سوال اینجاست که چگونه این حجم وسیع از تخریب اموال عمومی از قبیل بانک‌ها، پمپ‌بنزین‌ها، نمادهای شهری، ادارات، مساجد، حوزه‌های علمیه، خیابان‌ها و ... در حضور مأمورین انتظامی تنها در طی دو روز در شهر رخ داده است؟! آیا واقعاً مسئولین اطلاعاتی و امنیتی برای مقابله با وقایع مشابه آمادگی دارند؟!

شورای تأمین استان و در رأس آن استاندار و معاون سیاسی-امنیتی وی چه پاسخی برای این امر دارند؟! چرا مسئولین نظارتی از مدیران انتظامی و امنیتی در این زمینه پرس‌وجو نمی‌کنند و مقصرین مورد مواخذه و بازخواست قرار نمی‌گیرند؟!

همین چند ماه پیش بود که آقایان حتی در مدیریت چند میلیمتر باران هم عاجز ماندند و این اتفاق تلخ ده‌ها کشته برجای گذاشت، اما نه‌تنها کسی استعفا نداد و حتی عذرخواهی هم نکرد، بلکه بجای محاکمه مقصران، مدیرکل بحران به‌عنوان مدیر نمونه استان انتخاب شد و برخی مدیران دیگر هم ارتقاء پیدا کردند!

اکنون بار دیگر این ضعف شدید مدیریتی هویدا و روشن شده است. در حالیکه جمعی از اراذل و اوباش شناسنامه‌دار با سازماندهی قبلی طی دو روز بخش زیادی از زیرساخت‌های شهری را نابود کردند و خسارات روحی و روانی زیادی به جامعه وارد کردند، دستگاه‌های عریض و طویل سیاسی و امنیتی مشغول چه کاری بودند؟ آیا کسی پاسخگوست؟

واقعاً چه اتفاق دیگری باید در شهر رخ می‌داد تا مدیران فعلی در برابر افکار عمومی عذرخواهی کنند و از مسئولیت خود استعفا نمایند؟!

 براستی چه کسی پاسخگوی تعطیلی کسب‌وکارهای اینترنتی، ناوگان حمل‌ونقل شهری، مدارس، دانشگاه‌ها، نانوایی‌ها و پمپ‌بنزین‌ها است و از این‌ها مهمتر چه کسی پاسخگوی خدشه‌دار شدن امنیت روانی خانواده‌هاست؟ آنچنان که بسیاری از خانواده‌ها پس از گذشت چند روز همچنان از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خودداری می‌کنند.

نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی کی می‌خواهند از خواب غفلت بیدار شوند؟! دوره چهارساله آنها رو به پایان است؛ چرا به‌جای پرداختن به مسائل فرعی و سیاست‌زده و توییت کردن در فضای مجازی، پیگیر مطالبات به‌حق مردم نیستند؟ چرا برای حل مشکلات اقتصادی و بیکاری فزاینده و جلوگیری از گرانی افسارگسیخته و تورم در استان فارس قدمی برنمی‌دارند تا کار به اعتراضات مردمی نکشد؟ سکوت نمایندگان شیراز در ماجرای اخیر به چه معناست؟

۳- پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی برای حضور مردم در عرصه‌های مختلف اداره جامعه، ساختارهای متعدد و متنوعی وجود دارد و کارنامه انقلاب اسلامی در برگزاری انتخابات‌های متعدد، بسیار درخشان است؛ اما همچنان هیچ ساختاری و هیچ طرح و برنامه‌ای برای حق اعتراض و شنیدن حرف مردم و رساندن کلام آنها به مسئولان امور وجود ندارد و همواره اعتراضات به‌حق مردم با حضور عناصر معاند با نظام به انحراف کشیده شده و با ایجاد فضای امنیتی به محاق برده می‌شود.

براستی فریاد دادخواهی و تظلم کارگران، مستمری‌بگیران و اقشار مستضعف و کم‌درآمد جامعه کجا باید شنیده شود تا مورد عنایت حاکمان قرار گیرند و متهم نشوند؟! چرا عده‌ای نظام را در مظان این اتهام قرار داده‌اند که صرفاً برای عرصه‌های انتخابات به حضور همه‌جانبه مردم نیاز دارد و در سایر تصمیمات مهم اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مردم را دخیل نمی‌داند و این در حالیست که رئیس این دولت طی دوران تصدی مسئولیت ریاست‌جمهوری بارها و بارها مدعی برگزاری همه‌پرسی و رفراندوم در تخصصی‌ترین موضوعات کشور شده و مشخص نیست با کدام توجیه عقلانی در این موضوع مهم بدون اقناع اجتماعی و جلب نظرات کارشناسی نخبگان باعث کاهش سرمایه اجتماعی نظام شده است‌.

۴- اکنون غائله تلخ اشرار با خسارات هنگفت و بی‌سابقه پایان یافته و مردم نجیب و ولایت‌مدار شیراز هم علیرغم تمام گلایه‌های خود به گرانی‌ها، با حضور در راهپیمایی محکومیت فتنه‌گران، بار دیگر با امام امت و آرمانهای والای انقلاب تجدیدبیعت کردند، حال هنگام شنیدن صدای معترضان در فضایی آرام و منطقی و پیگیری مطالبات به‌حق ده‌ها هزار نفر از مردم شیراز است که نه ضدولایت هستند و نه آشوبگر و اراذل و اوباش! بلکه دل‌ در گرو انقلاب دارند و تنها انتظارشان از مسئولان این است که به وعده خود مبنی بر جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها عمل کنند.

جوانان انقلابی شیراز به تمام دستگاههای نظارتی و دولتی اعم از سازمان تعزیرات، جهاد کشاورزی، اتاق اصناف، سازمان صمت، فرمانداری، استانداری و سایر دستگاه‌های مسئول این هشدار را می‌دهند که این‌بار از پیگیری مطالبات مردم چشم نخواهند پوشید و در صورت اهمال و سستی مسئولان در انجام وظایف خود و عدم کنترل بازار، عواقب سختی در انتظار آنان خواهد بود!

انتظار می‌رود نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای تأمین، نمایندگان قوه قضاییه در استان، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در استان و سایر نخبگان و صاحبان تریبون در شهر شیراز نسبت به مطالبات به‌حق مردم صبور و بزرگوار حساسیت بیشتری داشته باشند و مانع از افزایش فشار اقتصادی بیشتر به جامعه گردند. همچنین ضروری است با بازخوانی اتفاقات رخ‌داده در حوادث اخیر، از این نابسامانی‌ها درس عبرت گرفته و در برابر حوادث پیش‌رو تدبیر بیشتری به خرج دهند و هیچگاه مستضعفان و پابرهنگان جامعه -این ولی‌نعمتان انقلاب اسلامی- را از یاد نبرند و اجازه ندهند که انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیافتد.

والسلام علی عبادالله الصالحین

جمعی از جوانان انقلابی شیراز

30 آبان‌ 1398

اسامی امضا کنندگان موجود است.

نظرات بینندگان