کد خبر: ۱۳۴۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۸ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸
گزارش شیرازه ا در همایش روسا و معاونان غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه 5 کشور مطرح شد؛

میانگین زمان رسیدگی به شکایات از واحد های تولیدی تحت پوشش داخل استانی 4 روز و خارج استانی18 روز است

همایش روسا و معاونان غذا داروی دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه 5 کشور در شیراز پس از 2 روز به کار خود پایان داد.

به گزارش شیرازه، همایش روسا و معاونان غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه 5 کشور در شیراز با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در مجتمع فرهنگی رفاهی ولایت برگزار شد.

علی بهادر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این جلسه با اشاره به اینکه امیدوارم اینگونه جلسات راهی باشد که بتوانیم شرایط سخت را پشت سر بگذاریم، اظهار داشت: باید بر روی تجهیزات و دارو سرمایه گذاری کنیم تا بسیاری از مصارف را کم کنیم.

وی با بیان اینکه توانسته ایم در دانشگاه ها در بخش دارو و تجهیزات بسیاری از هزینه ها را کمک کنیم، افزود: اگر در صورت امکان حضور مسئولان ارشد کشوری در این بخش در شیراز بیشتر شود به حل مشکلات کمک خواهد کرد.

محمد جواد خشنود معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه مهمترین موضوعاتی که در این برنامه ارائه و بررسی می شود را مواردی مانند تعرفه های غذا و دارو، کمبودهای دارویی و تجهیزات، نگهداری وسایل آزمایشگاهی و تجهیزات آزمایشگاهی، تهیه مواد آزمایشگاهی برای انجام آزمایش های مرتبط با حوزه های مختلف غذا و دارو، به کارگیری افرادی که بتوانند در حوزه های نظارتی معاونت غذا و دارو فعالیت کنند، کمبود نیروی انسانی دانشگاه ها، کارانه کارکنان حوزه های مختلف به ویژه داروسازانی که در بیمارستان ها فعالیت می کنند، جداسازی حساب های دارویی و تجهیزات پزشکی که جزو مصوبات بودجه مجلس است و به عنوان قانون ارائه شده است، مطالبات شرکت های دارویی، سهمیه دارویی استان و قطب پنج با توجه به اینکه شیراز قطب پیوند و درمان بیماری های مختلف است و بیماران از نقاط دیگر نیز به شیراز مراجعه می کنند و درخواست از سازمان برای افزایش بودجه بیماران صعب العلاج عنوان کرد.

وی با بیان اینکه تعداد واحد های تحت پوشش 900 واحد بوده است، عنوان کرد: همچنین میانگین صدور پروانه بهره برداری 14 روز حد مطلوب آن بوده که در شیراز 10 و نیم روز انجام می شود.

خشنود سرانه بازدید از واحد های تحت پوشش را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: سرانه بازدید از واحد ها در سال بر حسب قانون حداقل یکبار است.

وی با تاکید بر اینکه رتبه نخست در تعداد محصولات دارای نشان ایمنی و سلامت کشور را به خود اختصاص داده ایم، خاطرنشان کرد: همچنین میانگین امتیاز ارزشیابی سالیانه واحد های تولیدی 805 بوده و تعداد شکایت های ثبت شده از فراورده های دارای مجوز بهداشتی در سال گذشته هزار و 278 بوده که امسال 627 بوده در واقع کاهش داشته است.

معاون غذا دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: میانگین زمان رسیدگی به شکایات از واحد های تولیدی تحت پوشش داخل استانی حدود چهار روز و خارج استانی حدود 18 روز در سال گذشته بوده است.

وی در ادامه به بخش مدیرت دارو اشاره کرد و ابراز داشت: استقرار برنامه مصرف منطقی دار و فرایند های سلامت محور استان فارس مبلغ 72 میلیارد تومان بوده است، تفاهم با شرکت های دارویی و تجهیزاتی در راستای مصوبات کمیته تدابیر ویژه جهت تامین دارو و تجهیزات بیمارستان های استان، ساماندهی ستاد توزیع دارو و تشکیل منظم جلسات و همچنین ساماندهی کلید توزیع و الکتریکی کردن کلیه فرایند های وابسته به آن، استفاده از پتانسیل دانشجویان دارو سازی در مبحث نظارت بر داروخانه، استفاده از پتانسیل داروخانه های بخش خصوصی جهت توزیع داروهای بیماران خاص در راستای کاهش تصدی گری دولت و تدوین گایدلاین های مصرف داروهای پر هزینه بیمارستانی و آنتی بیوتیک های منتخب با همکاری معاونت های سه گانه از جمله فعالیت هایی بوده که در بخش مدیریت دارو انجام شده است.

خشنود در پایان با اشاره به راه اندازی گروه های مجازی مطرح کرد: گروه های مجازی نه در واتساپ بلکه در نرم افزار های داخلی، با عنوان گروه شرکت های پخش، گروه تبادلات و 2 گروه تدابیر ویژه تشکیل شده است.

حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این جلسه غذا و دارو را جزو اساسی ترین اقلام مورد نیاز جامعه دانست و اظهار داشت: بیش از هزار و 100 کیلومتر ساحل مادری را در اختیار داریم که یک توانمندی خوبی است، استراتژی ما نیز استفاده از این پتانسیل است.

وی بیشتر مشکلات این بخش در استان را واردات دانست و ابراز داشت: 70 درصد واردات مواد غذایی از این استان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مشکلات و نیاز ها را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: نیاز به تفویض برخی اختیارات از سوی سازمان به این معاونت و همچنین تعارض ماده هفت قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور با آیین نامه هیئت وزیران مصوب 18/5/96 است.

وی با بیان اینه همچنین مشکلاتی در این استان پیرامون منطقه آزاد داریم، تصریح کرد: کیش پتانسلی برای تهران است اما برای بندر عباس چیزی ندارد، قشم نیز اینگونه است، یا باید از قوانین مقررات سرزمین مادری تبعیت کند یا باید مقررات خود را داشته باشم.

فرشیدی به مشکلات در بخش کارگاه های خانگی اشاره و عنوان کرد: در برخی مواقع مشاهده می کنیم در تعطیلات زن سال خورده ای در خیابان چیزی می فروشد اما قانون می گوید جلو آن را بگیرد، باید برای این ها پروتکل محلی داشته باشیم که قابل اجرا است.

وی ادامه داد: 2 منطقه در بندر عباس معروف به خیابان فلافل است از این طرف خیابان تا آن طرف خیابان ساندویچی است که هیچکدام مجوز ندارند اما باید کار کنند می توان راه کار محلی ایجاد کرد.

رحمانیان رئیس بیمارستان علوم پزشکی جهرم همچنین در ادامه بیان داشت: حدود 10 درصد تولیدات کشور از جهرم صادر می شود، از این رو باید آزمایشگاه ها را بیشتر توسعه دهیم.

وی یادآور شد: حدود 300 هکتار سطح کشت دارو های گیاهی است، می طلبد که توجه ویژه ای به صدور پروانه شود، در بخش توزیع دارو حدود 270 هزار جمعیت دارم اما حدود 500 هزار نفر پوششی در این بخش داریم.

برچسب ها: فارس ، شیرازه ، شیراز
نظرات بینندگان