کد خبر: ۱۳۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸
بسته خبری اقتصادی پنجشنبه 14 آذر ۱۳۹۸ شیرازه؛

آغاز پرداخت خسارت بیمه‌ای اغتشاشات اخیر/افزايش قيمت دلار/اقتصاد جهان سال آینده به کدام سمت می‌رود؟

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب مهم اقتصادی استان، ایران و جهان، در شیرازه گردآوری می‌شود.
به گزارش شیرازه، بسته اقتصادی امروز تیترهایی همچون عبور دلار از مرز مقاومتی ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان، آغاز پرداخت خسارت بیمه‌ای اغتشاشات اخیر، بازار طلا در انتظار تعیین تکلیف جنگ تجاری، افزایش اندک نرخ سبد نفتی اوپک، هند برای تقویت تولید تعرفه واردات را بالا می‌برد، تصویب لایحه بودجه ۹۹ در هیات دولت/ تقدیم به مجلس یکشنبه آینده، اقتصاد جهان سال آینده به کدام سمت می‌رود؟



بازگشت شاخص کل بورس به کانال ۳۲۲ هزار واحد
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز، با افزایش ۱۷۱۳ واحدی معادل ۰.۵۳ درصد به رقم ۳۲۲ هزار و ۵۲۸ واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد ۴۳ واحدی به رقم ۴ هزار و ۱۵۹ واحد و همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۴۵۹ واحدی معادل ۰.۵۳ درصد به رقم ۵۶ هزار و ۳۹۰ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۸۳۷ واحدی معادل ۱.۸۸ درصد، عدد ۹۹ هزار و ۳۱۲ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۲۲۷ واحدی معادل ۱.۸۸ درصد به رقم ۶۶ هزار و ۳۶۶ و نیز شاخص سهام آزاد شناور، ۲۹۹۰ واحد افزایش معادل ۰.۷۹ درصد را رقم زد و به سطح ۳۸۰ هزار و ۴۳۲ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۱۴۳ واحد افزایش معادل ۰.۵۰ درصد به رقم ۲۳۱ هزار و ۴۱۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۹۴۲ واحد افزایش معادل ۰.۵۹ درصد همراه بود و عدد ۶۶۹ هزار و ۳۹۶ واحد را به نمایش گذاشت.


تقاضای سه برابر ظرفیت شرکت‌ها و سازمان‌ها برای خرید سهام آرامکو
مشاوران مالی عرضه اولیه سهام آرامکو اعلام کردند که میزان درخواست خرید سهام آرامکو توسط سازمان‌ها و شرکت‌ها (نه افراد) تقریبا سه برابر آن‌چه قبلا مصوب شده بود، گشت. به این ترتیب سفارشات خرید به ۱۸۹.۰۴ میلیارد ریال (معادل ۳۹.۲۸ میلیارد پوند) رسید. فرایند ثبت‌نام برای تخصیص سهام به خریداران سازمانی و شرکتی (شامل مدیران صندوق‌های مالی و سرمایه گذاری و صندوق‌های بازنشستگی) در ۱۷ نوامبر آغاز شد و سرمایه‌گذاران تا ساعت ۱۷:۰۰ روز چهارم دسامبر به وقت سعودی فرصت داشتند تا سفارشات خود را ثبت کنند. آرامکو در نظر داشت ۱.۵ درصد از سهام خود را بفروشد و به این وسیله ۲۵.۶ میلیارد دلار پول به دست بیاورد. مشاوران مالی عرضه اولیه سهام آرامکو؛ سامبا کپیتال، ان‌سی‌بی کپیتال و اچ‌اس‌بی‌سی عربستان، اعلام کردند، آرامکوی سعودی در ۱۷ روز ابتدایی عرضه اولیه سهام خود درخواست ثبت‌نام برای خرید ۶.۳ میلیارد سهم را از سوی شرکت‌ها دریافت کرده که این بسیار بالاتر از میزانی است که قبلا تصویب شده بود. آرامکو قبلا اعلام کرده بود که نیم درصد از عرضه اولیه سهام این شرکت برای مشتریان خرد ارائه خواهد شد که به این ترتیب سهم مشتریان شرکتی و سازمانی به یک درصد سهام شرکت یا ۲ میلیارد سهم محدود می‌شد. معمولا عرضه اولیه سهام در عربستان با تقاضای بیش از مقدار مصوب روبه رو می‌شود. بزرگترین عرضه اولیه سهام در عربستان قبل از آرامکو مربوط به بانک تجارت ملی این کشور بود که در نظر داشت ۶ میلیارد دلار نقدینگی جمع آوری کند و با تقاضایی چندین برابری مواجه شد. 

 
بازار اوراق مسکن؛ علاج رکود بازار مسکن
روز گذشته، قیمت هر ورق تسهیلات مسکن دی ۹۶ با رشد ۴/ ۰ درصدی در کانال ۳۸ هزار تومان باقی ماند. این درحالی است که قیمت این ورقه وام مسکن سه‌شنبه ۳ درصد افت قیمت را تجربه کرده بود. با وجود این، چهارشنبه مجموع ۲۴ امتیاز وام مسکن معامله‌شده به ‌طور متوسط ۴/ ۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. قیمت شش مورد از این «تسه»‌ها در آخرین معامله به کف مجاز روزانه رسید که می‌تواند نشانی از تداوم روند نزولی اوراق وام مسکن در آغاز هفته آینده باشد. کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در آخرین اقدام انجام شده طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور درخواست کردند برای خروج بازار مسکن از رکود فعلی، سقف وام مسکن به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و مهلت بازپرداخت وام هم از دوازده سال به بیست سال تغییر یابد.

عبور دلار از مرز مقاومتی ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان
در معاملات روز چهارشنبه، در صرافی‌های مجاز و بانکی سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۲۵۵۰ تومان از مردم خریداری شد و به قیمت ۱۲۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته شد که نسبت به روز سه شنبه، گران‌تر شد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۳۸۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۳۹۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این در حالی است دلار در بازار آزاد به رقم ۱۲۹۲۰ تومان نیز رسید. دنیای اقتصاد در این باره نوشت: نرخ حواله درهم دیروز معاملات را با جدیت آغاز کرد و ساعت ۱۶ تا سطح ۳ هزار و ۵۵۰ تومان رشد کرد. به‌نظر می‌رسد یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر نرخ ارز در روز‌های اخیر، رشد نرخ درهم امارات بوده است. از سوی دیگر بازیگران فنی بازار ارز همچنان معتقدند روند صعودی دلار در ماه اخیر پله‌ای بوده و این رشد در کنار اصلاح متناوب کوچک در برخی روز‌ها منجر به پایداری بیشتر روند صعودی نرخ ارز شده است. حضور فعال‌تر بازارساز در روز‌های آتی سناریوی دیگر برخی تحلیلگران برای آینده دلار است.

قیمت سکه در کانال جدید
در معاملات روز چهارشنبه، شاهد نرخ گذاری سکه در کانال ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی بودیم. به گونه‌ای که هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۴ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز به نرخ ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی امروز ۲ میلیون و ۴۰۰ تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر سکه یک گرمی نیز به رقم ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافت. هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش قیمت، به رقم ۴۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به یک میلیون و ۹۴۷ هزار تومان رسید.


بازار طلا در انتظار تعیین تکلیف جنگ تجاری
قیمت طلا در معاملات دیروز در نزدیکی بالاترین رقم یک ماه گذشته در نوسان بود، زیرا سرمایه‌گذاران در انتظار شفافیت بیشتر در مورد مذاکرات تجاری آمریکا و چین هستند. هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با ۴ سنت کاهش ۱۷۷.۵۷ دلار فروخته شد. این فلز گران‌بها در ساعات اولیه معاملات به ۱۴۷۴ دلار در هر اونس، بالاترین رقم از ۷ نوامبر رسیده بود.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت واشنگتن و پکن به توافق در مورد میزان تعرفه‌هایی باید در فاز نخست مذاکرات تجاری حذف شوند، نزدیک شده اند. وارن پترسون، تحلیلگر ING گفت: «اگر تا ۱۵ دسامبر توافق تجاری اتفاق نیفتد، سرمایه گذاران در مورد آنچه اتفاق خواهد افتاد، محتاطند.» قرار است در ۱۵ دسامبر بر ۱۵۶ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی از چین تعرفه اعمال شود. ترامپ روز سه شنبه تعرفه‌هایی بر آلومینیوم و فولاد وارداتی از برزیل و آرژانتین تعرفه وضع کرد. قیمت طلا در سال جاری میلادی تا این زمان حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است که بیشتر به علت جنگ تجاری هفده ماهه آمریکا و چین بوده است.


افزایش اندک نرخ سبد نفتی اوپک
سازمان کشور‌های تولیدکننده و صادرکننده نفت خام، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان در آستانه برگزاری نشست اوپک در آخر هفته، روز سه‌شنبه ۱۲ آذر با ۷ سنت افزایش ۶۲.۵۷ دلار در هر بشکه فروخته شد. سبد نفتی اوپک روز دوشنبه یازدهم آذر، ۶۲.۵۰ دلار در هر بشکه معامله شده بود.


هند برای تقویت تولید تعرفه واردات را بالا می‌برد
وزارت تجارت هند در حال برنامه‌ریزی برای وضع محدودیت‌های واردات برای ۳۵۰ نوع کالایی است که غیرضروری اعلام شده‌اند.  این تصمیم به شدت بر واردات چین تاثیر خواهد گذاشت، چون بیشتر کالاهایی که هدف این محدودیت جدید هستند، در حال حاضر از چین وارد می‌شوند. هند در تلاش است برای کاهش شدید کسری تجاری خود وضعیت تجاری خود را بهبود ببخشد. این کشور از توافق تجاری بزرگ آسیا اقیانوسیه به رهبری چین خارج شد و در حال مذاکره مجدد توافق تجاری خود با کره‌جنوبی و ژاپن است. یک مقام وزارت کالای هند اعلام کرد: آیتم‌هایی که تعرفه واردات آنها افزایش داده خواهد شد، مشخص شده‌اند. این کالاها علاوه بر این که با افزایش تعرفه واردات روبرو می‌شوند، بازبینی کیفی هم خواهند شد. در شش ماه ابتدایی امسال صادرات هند به چین به ۸.۵ میلیارد دلار رسید، در حالی که واردات از چین به ۳۶.۳ میلیارد دلار رسید. سال گذشته کسری تجاری هند با چین به ۵۳.۶ میلیارد دلار رسید. کالاهایی که غیر ضروری اعلام شده‌اند شامل اسباب‌بازی، الکترونیک و نساجی هستند. بخش الکترونیک ۳۰ درصد از واردات هند از چین را تشکیل می‌دهد و ارزش آن سالانه بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار است.

تصویب لایحه بودجه ۹۹ در هیات دولت/ تقدیم به مجلس یکشنبه آینده
سازمان برنامه و بودجه از تصویب لایحه بودجه ۱۳۹۹ در هیات وزیران در جلسه دیروز (چهارشنبه) خبر داد. در این جلسه که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین، حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، کلیه تبصره‌های باقی مانده از لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور پس از بحث و بررسی، به تصویب هیات وزیران رسید. براساس این گزارش، لایحه بودجه ۱۳۹۹ جهت رسیدگی و تصویب نهایی روز یکشنبه (۱۷ آذر) به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

آغاز پرداخت خسارت بیمه‌ای اغتشاشات اخیر
غلامرضا سلیمانی، روز چهارشنبه در نشست خبری خود در حاشیه همایش بیمه و توسعه گفت: اگرچه هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت وارده به واحدهای آسیب‌دیده در جریان اغتشاشات اخیر صورت نگرفته است، برخی از واحدهایی که تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی یا بلوا و آشوب بوده‌اند، با مراجعه به شرکت‌های بیمه‌ای تشکیل پرونده داده و خسارت‌های آنها نیز ارزیابی شده است. رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه از اوایل هفته آینده، فهرست دقیق خسارات‌ وارده در این ارتباط نهایی خواهد شد، افزود: میزان خسارت‌ها در بخش‌های مختلف متفاوت است، اما برای خسارات‌ عمده، ارزیابی انجام شده و تکمیل خواهد شد. وی در خصوص خودروهایی که بیشترین خسارت پرداختی به آنها تعلق دارد، تصریح کرد: به دلیل حجم بالای تردد پراید و پژو و بعضا پیکان در برخی شهرها، بیشترین حجم خسارات پرداختی نیز به این خودروها صورت گرفته؛ هر چند این نسبت در قیاس با گذشته بهتر شده است. سلیمانی گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد خودروهایی که بیشترین خسارت را دارند، خودروهایی هستند که در داخل تولید می شوند. /مهر

گرانی به وقت دوگانه سوزهای خودرویی
دنیای اقتصاد نوشت: یک فعال بازار خودرو به خبرنگار ما می‌گوید در هفته جاری افزایش نرخ ارز، حرکت رو به رشد قیمت‌ها در بازار خودرو را تشدید کرد. وی ادامه می‌دهد که در این بین قیمت دوگانه‌سوزها تاثیر گرفته از جو روانی اصلاح نرخ بنزین بیش از باقی خودروها با افزایش قیمت مواجه شدند به‌طوری‌که سمند گازسوز که در اواخر آبان ماه ۹۷ میلیون تومان قیمت داشت حالا به قیمت ۱۱۶ میلیون تومان رسیده است. این وضعیت در مورد سایر خودروهای گازسوز نیز وجود دارد به‌طوری‌که پژو ۴۰۵ گازسوز نیز از ۸۰ میلیون تومان به ۹۵ یا حتی ۱۰۰ میلیون تومان هم رسیده است. پژو پارس دوگانه سوز نیز در همین دوره زمانی افزایش قیمتی برابر با ۱۴ میلیون تومان را تجربه کرده است و از قیمت ۱۰۴ میلیون تومان به قیمت ۱۱۸ میلیون تومان رسیده است. بنابراین به نظر می‌رسد که قیمت خودرو در بازار افزایش یافته، حال آنکه گازسوزها بی‌پروا اوج گرفته‌اند. در این بین برخی از فعالان در مورد حضور مشتری در بازار اظهارات متفاوتی دارند به‌طوری‌که برخی از فعالان بازار تاکید می‌کنند که با وجود عدم حضور مشتری در بازار فروشنده‌ها نیز دست به عصا شده‌اند و به امید اینکه خودروی خود را در آینده با قیمت بالاتری به فروش برسانند حاضر به کاهش قیمت نیستند. با این حال برخی دیگر از فعالان بازار عنوان می‌کنند که انتظار تورمی باز هم مشتریان را به بازار کشانده است.

توافق ایران و قرقیزستان برای ایجاد کانال‌های مالی دو طرفه
وزیر راه و حمل‌ونقل قرقیزستان گفت: موضوع ایجاد کانال‌های مالی ایران و قرقیزستان طی توافق طرفین مقرر شد بررسی و در این باره تصمیماتی اتخاذ شود. جانات بیشن اوف در نشست خبری پس از دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌ ایران و قرقیزستان اظهار داشت: درباره ترانزیت بین ایران و قرقیزستان جلسه‌ خصوصی با وزیر راه و شهرسازی ایران داشتیم. همچنین کارشناسان ما این مسئله را بررسی کردند. وی گفت: مذاکراتی درباره ایجاد خط راه‌آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان صورت گرفته است. وزیر راه و حمل‌ونقل قرقیزستان افزود: درباره لجستیک ترانسپورت مسئله حائز اهمیت وجود دارد، مسئله حمل‌ونقل قرار است در حوزه ایجاد خط هوایی بین تهران، بیشکک و دوشنبه داشته باشیم و مسائل اصلی در این باره حل شده است و این خط هوایی در توسعه گردشگری مهم است. وی درباره کانال‌های مالی ایران و قرقیزستان نیز گفت: قرار است این مساله مورد بررسی قرار گیرد و توافق کردیم طرفین در این باره تصمیماتی اتخاذ کنند.

اقتصاد جهان سال آینده به کدام سمت می‌رود؟
بانک سرمایه‌گذاری دانمارکی «Saxo Bank » دست به پیش‌بینی های شوکه کننده‌ای برای سال ۲۰۲۰ زده ‌است. این بانک هر سال پیش‌بینی‌های خود را منتشر می‌کند و هر چند احتمال عملی شدن آن‌ها با متغیرهای مختلفی روبروست، اما پیامدهای بالقوه آن‌ها ثبات بازارهای مالی را به خطر می‌اندازد. تحلیل‌گران ساکسو بانک پیش‌بینی می‌کنند که روسیه و کشورهای عضو اوپک و ایران نسبت به کند شدن روند استخراج نفت در آمریکا واکنش نشان داده و کاهش نوبتی استخراج نفت را اعلام خواهند کرد که بر قیمت نفت تأثیر خواهد گذاشت.

بدین ترتیب قیمت نفت «برنت» تا ۹۰ دلار در ازای هر بشکه افزایش خواهد یافت که در وهله اول برای روسیه سودآور است. به عقیده کارشناسان، سیاست‌های حمایت‌گرایی دولت ترامپ به وضع مالیات‌ها خواهد انجامید که برای بازسازی کل سیستم مالیات به عنوان محرکی برای تولید داخلی در نظر گرفته می‌شود. تحلیل‌گران در این گزارش همچنین درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری در آمریکا دست به پیش بینی زده‌اند. به عقیده کارشناسان در انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا، بیشتر افراد مسن به ترامپ رأی دادند. اما اکنون افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال، نسل پُرجمعیت را تشکیل می‌دهند که از روحیات لیبرال‌تری برخوردارند.

 انتهاي پيام/
نظرات بینندگان