کد خبر: ۱۳۴۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۱۵ آذر ۱۳۹۸
پنجمین روز نام‌نویسی یازدهمین دوره انتخابات مجلس؛

ثبت نام ۴۲۰ نفر برای انتخابات مجلس در فارس/ اندک اندک سرشناسان می رسند!

پنجمین روز نام‌نویسی یازدهمین دوره انتخابات مجلس در شیراز، با حضور چهره‌های سرشناس در ستاد انتخابات به کار خود پایان داد.
در پنجمین روز نام‌نویسی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان شیراز، چهره‌های سرشناس این کلان‌شهر همچون ابراهیم عزیزی فرماندار اسبق شیراز و استاندار اسبق هرمزگان، علیرضا پاک‌فطرت شهردار سابق شیراز، مسعود رضایی نماینده فعلی شیراز در مجلس و... با حضور در ستاد انتخابات، به ثبت‌نام خود پرداختند.

بنا به روال معمول این روزهای ستاد انتخابات، کاندیداهای امروز نیز پس از ثبت‌نام، در جمع خبرنگاران حضور یافته و با بیان دیدگاه‌های خود، به پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ دادند.

نکته جالب ثبت‌نام امروز همراهی افراد متعدد با برخی کاندیداها بود که با خدم‌وحشم بسیار پای به فرمانداری گذاشته بودند و در مقابل برخی دیگر نیز بسیار ساده و بدون تشریفات خاص به نام‌نویسی پرداختند.



*بدون دبدبه و کبکبه!

یکی از کاندیداهای سرشناس امروز ستاد انتخابات شهرستان شیراز، ابراهیم عزیزی فرماندار اسبق شیراز بود؛ کسی که در سوابق مدیریتی وی مسئولیت‌های مهمی چون استانداری هرمزگان، معاون سیاسی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان، رئیس بسیج سازندگی کشور و... نیز به چشم می‌خورد.

فرماندار روزهای سخت شیراز، بدون هیچ‌گونه تشریفاتی وارد ستاد انتخابات شد و پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران حاضر شد.

ابراهیم عزیزی در ابتدای سخنان خود به نقش و جایگاه مهم مجلس در نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی از ارکان مهم جمهوری اسلامی است که قطعاً می‌تواند در شکوفایی، رشد و پیشرفت ایران عزیز نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

وی افزود: مجلس زمانی می‌تواند کارآمد باشد که از افراد آگاه به مسائل کشور و مشکلات مردم تشکیل‌ شده و بتواند در راستای کارآمدی نظام اسلامی مؤثر واقع شود.

استاندار اسبق هرمزگان در مورد انگیزه ثبت‌نام در انتخابات نیز گفت: یکی از دلایلی که موجب شد مجدداً در این دوره ثبت‌نام کنم، نقش و اهمیت مجلس در تحولات نظام اسلامی است که باوجود تمام تلاش‌ها، کمتر توانسته‌ایم مجلسی در طراز اندیشه‌های ملت بزرگ ایران تشکیل دهیم.

عزیزی خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایل این عدم توفیق، پرهیز نخبگان از حضور در عرصه‌های مدیریتی است؛ کسانی که آشنا به مشکلات مردم و کشور هستند و می‌توانند با بهره‌گیری از سوابق مأموریتی و مدیریتی، حوزه قانون‌گذاری را یاری دهند.

وی افزود: امید داریم با انتخاب عناصر توانمند، کارآمد، اثرگذار و کسانی که می‌توانند باری از دوش مردم بردارند، مجلس را در اهداف متعالی یاری دهیم؛ مجلس نیز در موضوعات منطقه‌ای و تحولات زیربنایی و کمک به کارآمدی دولت موفق عمل کند.

رئیس سابق بسیج سازندگی کشور همچنین گفت: بی‌گمان دولت نیز نیازمند تلاش بیشتر و ریل‌گذاری مجلس است لذا نیاز به نگاه جدی‌تر به مجلس و نقش آن در کارآمدی دولت داریم.



*ادعا ندارم

عزیزی نقش تک‌تک نمایندگان در مجلس را مهم برشمرد و اظهار داشت: اینکه مجلس محل کار گروهی است حرف درستی است، اما این را هم باید در نظر داشت که در طول تاریخ ثابت‌ شده افراد نیز نقش تأثیرگذاری به‌خودی‌خود در برهه‌های مختلف ایفا کرده‌اند همچون نقش شهید مدرس در مجلس.

استاندار اسبق هرمزگان خاطرنشان کرد: البته یک نفر نمی‌تواند به‌تنهایی ادعا کند همه خواسته ملت و مشکلات حوزه انتخابیه را حل می‌کند، لذا باید تلاش کرد مجلس از یک ترکیب کارآمد بهره‌مند شود تا با یک انسجام مناسب، وحدت و نگاهی مدبرانه، برای حل مشکلات، هدف‌گذاری کرد.

*شیراز نیازمند تصمیمات جسورانه

وی به حوزه انتخابیه خود یعنی شهرستان شیراز نیز اشاره کرد و این شهر را نیازمند اقدامات زیربنایی دانست و گفت: شیراز نیازمند تصمیمات جسورانه و نمایندگانی مردمی و مسئولیت‌پذیر و آگاه به مشکلاتش است.

فرماندار اسبق شیراز ادامه داد: در سنوات قبل پروژه‌های بزرگ، محرک و زیربنایی برای شیراز در نظر داشتیم که امروز در پیگیری آن پروژه‌ها، نمایندگان می‌توانند نقش مؤثر داشته باشند.

رئیس سابق بسیج سازندگی کشور، فعال‌سازی واحدهای صنعتی راکد در استان را یک مسئله جدی دانست و افزود: موضوع اشتغال باید حل شود که در این راستا در حوزه صنایع تبدیلی، استان فارس یک فرصت بی‌نظیر در اختیار دارد.

وی به مشکلات شهرستان شیراز همچون کمبود آب نیز اشاره کرد و گفت: امروز شیراز مشکل بزرگی به نام آب دارد که اگر تصمیمات قبلی امکان پیگیری‌اش بود، شاید امروز چنین مشکلاتی وجود نداشت. ما می‌توانستیم از سد تنگ سرخ یا شش پیر مشکل آب را حل کنیم ضمن اینکه انتقال آب از خلیج‌فارس می‌توانست به‌خوبی نیازها را مرتفع کند. لذا همه این‌ها از بحث‌های مهم و جدی است که می‌تواند کمک شایسته‌ای به شهرستان داشته باشد.

استاندار اسبق هرمزگان‌ همچنین به وضعیت ریلی استان فارس نیز اشاره کرد و افزود: چهارراه ریلی جنوب کشور شیراز است و این چهارراه تنها به راه‌آهن شیراز- اصفهان ختم نمی‌شد، چراکه بنای ما این بود که راه‌آهن شیراز- بوشهر، شیراز-بندرعباس- سیرجان- کرمان، اقلید- یزد و خراسان در برنامه‌ها لحاظ شود که امروز سرعت آن کم یا متوقف‌ شده است.

 

*خلق حماسه‌ای دیگر

فرماندار اسبق شیراز در مورد مشارکت مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس نیز گفت: در 4 دهه حرکت پرافتخار نظام اسلامی، همواره شاهد حرکت‌های بزرگ بودیم و بنده اطمینان دارم مردم در دوم اسفندماه مجدداً خالق یک حماسه بزرگ دیگر خواهند شد.

عزیزی خاطرنشان کرد: مهم این است که این دوره تلاش کنیم امید بیشتری به جامعه دهیم و اگر انتخاب خوبی صورت گیرد، مایه امیدواری است.

وی در مورد جریان سیاسی وابسته به خود نیز گفت: بنده همواره بر مبنای اندیشه‌ای که متصل به جریان انقلابی بوده حرکت کرده و معتقدم در مجلس آینده باید تلاش کرد انسجام و هماهنگی و هم‌افزایی جریان انقلابی بیشتر شود.

رئیس سابق بسیج سازندگی کشور در پایان نیز بیان کرد: آنچه همه باید دنبال آن باشیم، رسیدن به یک مجلس کارآمد است که باید با تعامل سایر نمایندگان این حرکت بزرگ را به سرانجام رساند.

 

*من انقلابی‌ام!

اما چهره مطرح دیگر امروز ستاد انتخابات شهرستان شیراز، شهردار سابق این شهر یعنی علیرضا پاک‌فطرت بود؛ کسی که جمعی از مدیران سابق و کارمندان شهرداری نیز وی را همراهی می‌کردند.

پاک‌فطرت پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران حضور یافت و به ایراد نقطه‌نظرات خود پرداخت.

شهردار سابق شیراز در ابتدا خود را یک شیرازی دانست و در مورد انگیزه خود برای حضور در انتخابات گفت: ابتدا نیاز است که شور و اشتیاقی میان شهروندان ایجاد کنیم و در مرحله بعد به نظر بنده حضور در انتخابات یک حق طبیعی است. اگر کسی توان این را دارد که برنامه داشته باشد کاندیدا می‌شود و دیگران نیز در رأی‌گیری مشارکت می‌کنند.

وی در مورد برنامه‌های خود نیز افزود: نیاز به تحولاتی در بالا بردن سرمایه‌های اجتماعی داریم ضمن اینکه از پتانسیل‌های اقتصادی نیز باید بهره برد.

پاک‌فطرت ادامه داد: باوجود این همه منابع غنی در کشور، مردم در تنگی معیشت هستند که باید تلاش کنیم مشکلات را به حداقل رساند.

شهردار سابق شیراز در پاسخ به پرسشی در مورد حزب یا گروه سیاسی خود نیز گفت: بنده به جریان خاصی وابسته نیستم لذا یک انقلابی‌ام ضمن اینکه به وحدت همه گروه‌ها و مردم فکر می‌کنم.

 

*به مردم تکیه دارم

وی افزود: بنده معتقدم که باید به مردم کف خیابان اعتماد کرد و رأی را از آن‌ها گرفت. حالا هرکدام از ائتلاف‌ها نیز اگر علاقه داشته باشند و بنده را بپذیرند، باعث افتخار است و مشکلی ندارد.

پاک‌فطرت همچنین گفت: خط قرمز ما انسجام، وحدت ملی و مذهبی و ولایت‌فقیه است. حال هر گروه و حزبی این موارد را رعایت کنند به نظر بنده در خط انقلاب هستند و من نیز آن‌ها را قبول دارم.

وی در مورد شعار انتخاباتی خود نیز گفت: شعار انتخاباتی کپسولی نیست اما می‌توان گفت: «عزم و اراده دوباره برای ساختن شیراز و استان پهناور فارس».

شهردار سابق شیراز همچنین گفت: به نظر بنده بزرگ‌ترین سلاح بشری اراده است و امیدوارم همه نمایندگان با اراده قوی وارد شوند و به مردم تکیه کنند نه گروه‌ها، و خط فکری خود را از مردم این شهر بگیرند نه پایتخت‌نشین‌ها.

پاک‌فطرت در پایان نیز گفت: اگر رأی آوردم، اقدام نخستم این است که بین 18 نماینده استان وحدت به وجود آورم که این کار نیاز به تواضع و فروتنی نیز دارد و من از آن ابا ندارم.

 

*همراهی جز خدا ندارم!

اما امروز ستاد انتخابات میزبان نماینده فعلی شیراز یعنی مسعود رضایی نیز بود؛ نماینده لرزبان و چهارمین نماینده شیراز در لیست امید که در انتخابات سال 1394 از لیست امید به مجلس راه یافت.

رضایی نیز بدون هیچ‌گونه سروصدا و خدم‌وحشمی وارد ستاد انتخابات شد و پس از ثبت‌نام به میان خبرنگاران آمد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که علت این حضور بی‌سروصدا و بدون همراه را از رضایی خواسته بود، گفت: بنده در تمام زندگی‌ام فقط یک همراه داشتم و آن‌هم خدا هست و نیاز به شخص خاصی ندارم.

نماینده فعلی شیراز در مورد علت حضور خود در انتخابات آتی گفت: دوره نمایندگی کوتاه است و اگر فردی دوباره به مجلس راه یابد، می‌تواند طرح‌های ناتمام خود را دنبال کند. مثلاً یکی از طرح‌های بنده تعیین تکلیف تمام قراردادهای کار موقت بود که متأسفانه هنوز به سرانجام نرسیده و بعید می‌دانم به این دوره از مجلس نیز قد دهد.

رضایی خاطرنشان کرد: اگر بنده دوباره به مجلس راه یابم این موضوع را دنبال خواهم کرد، چراکه حدود 200 هزار نفر درگیر این مشکل هستند.

وی همچنین در مورد اختیارات مجلس در مورد افزایش قیمت بنزین نیز گفت: نرخ‌گذاری در اختیار دولت است اما وقتی یک موضوعی حساس شد، مجلس باید دخالت کند.

رضایی ادامه داد: نمایندگان مجلس با نگاه حمایتی به مردم زیر بار افزایش قیمت بنزین نرفتند، اما دولت شاید می‌خواسته زرنگی کند و این مصوبه را در شورای قوا تصویب کرده است.

این نماینده مجلس در مورد شعار انتخاباتی خود نیز گفت: 2 موضوع اشتغال و اقتصاد را باید دنبال کرد و به‌صراحت می‌گویم اگر حاکمیت نتواند این دو را سامان دهد، امیدی به بقای نظام هم نمی‌توان داشت.

وی افزود: ملت ایران از هیچ بیگانه‌ای نباید بترسد حتی داعش، اما چیزی که ما را از پای درخواهد آورد، مشکلات اقتصادی است.

 

*شهر مظلوم!


سیدابراهیم حسینی، معاون اسبق آموزش‌وپرورش فارس نیز ضمن ثبت‌نام در ستاد انتخابات، به انگیزه حضور خود در این انتخابات اشاره کرد و گفت: با عنایت به جایگاه ویژه مجلس و اختیارات و امکانات حقوقی نمایندگان و به دلیل مراجعه جمع زیادی از نیروهای انقلابی و همچنین تأکید بر حضور در این صحنه و با توجه به تجربه برخی کارهای آموزشی، فرهنگی، اداری و مالی، در صورت اعتماد مردم شریف شیراز و زرقان به اینجانب، فرصت خدمتی مناسبی برای بنده فراهم خواهد شد تا بتوانم در سطوح ملی، استانی و در مرکز استان یعنی شهر مظلوم شیراز، اقدامات مناسبی با استفاده از نیروهای توانمند و نخبه فراوانی که در این استان وجود دارد را به انجام برسانم.

وی افزود: البته در حوزه تخصصی نیز بنده پیگیر اجرای سند تحول در آموزش‌وپرورش با اولویت اصلاح وضعیت معیشت و منزلت فرهنگیان خواهم بود.

حسینی همچنین در خصوص گرایش سیاسی خویش نیز گفت: رهبر معظم انقلاب مخالف تقسیم‌بندی‌های موجود یعنی چپ و راست و اصلاح‌طلب و اصولگرا هستند و این را غیردقیق می‌دانند و نیروهای توانمند در مسیر نظام را انقلابی نامیده‌اند.

وی ادامه داد: سابقه بنده نشان می‌دهد که وابستگی به هیچ‌یک از این دسته‌بندی‌ها نداشته و تلاش کرده‌ام در مسیر ولایت در خدمت نظام اسلامی باشم.

حسینی درعین‌حال این نکته را یادآور شد که نیروهای انقلابی در حال بررسی و مطالعه در مورد داوطلبان هستند و بنده نیز به این تلاش احترام می‌گذارم و قطعاً با آنان ‌همراهی خواهم داشت و فعالیت‌های پراکنده و ناهماهنگ را خلاف مصالح ملی و استانی و اندیشه انقلابی گری می‌دانم.

وی در ادامه با بیان اینکه من معتقدم بزرگ‌ترین سرمایه نظام اسلامی مردم هستند، گفت: تأمین نظر مردم و جلب رضایت آن‌ها و همراه کردن ایشان با نظام، کشور را از هر آسیبی حفظ می‌کند و بدون مردم هیچ‌چیز معنی ندارد.

حسینی اظهار کرد: امروزه مشکلات معیشتی و اقتصادی بزرگ‌ترین درد مردم است، به‌گونه‌ای که سایر تنگناها را تحت‌الشعاع قرار داده است و علاوه بر آن برخی بداخلاقی‌ها، بی‌توجهی‌ها و باندبازی‌ها به‌گونه‌ای نمک بر زخم مردم است.

وی با تأکید بر اینکه این معضل بزرگ را فقط یک مجلس انقلابی می‌تواند حل کند که درگرو انتخاب صحیح مردم است، گفت: در سطح استان نیز معتقدم یک نماینده هرچه قوی باشد یک فرصت و یک تخصص دارد و راه‌حل مسئله این است که نماینده مثل نخ تسبیح تمامی نیروهای توانمند و نخبه و معتقد را شناسایی و از توانمندی آن‌ها برای حل مشکلات و پیشبرد امور بهره ببرد.

حسینی همچنین بر لزوم حضور گسترده در انتخابات تأکید کرد و گفت: در حال حاضر در اثر سوءتعبیر برخی مسئولان، مردم به‌شدت نگران و از اوضاع دلخور و عصبانی هستند و درواقع اعتماد مردم به برخی از مسئولان مخدوش شده است، اما در 40 سال گذشته همواره مردم هوشمند ایران اسلامی در شرایط ویژه با بزرگواری ازاین‌گونه مسائل عبور کرده و در کنار نظام اسلامی همواره قرار داشته و در انتخابات آینده مجلس نیز حضور حماسی خواهند داشت.

 

*توجه به آموزش‌وپرورش

به گزارش فارس، سید آیت‌الله رزمجو مدیرکل اسبق روابط عمومی استانداری فارس نیز امروز برای انتخابات آتی مجلس ثبت‌نام کرد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز که تعداد بسیاری وی را همراهی می کردند، پس از ثبت‌نام به میان خبرنگاران آمد و در سخنانی اظهار داشت: امسال توفیق پیدا کردم به همراه همکاران خود در ستاد انتخابات حضور یافته و نام‌نویسی کنم.

این استاد دانشگاه در مورد برنامه‌های خود نیز گفت: در کشور به‌اندازه کافی به آهن‌ها بهاداده شده و امروز باید به آدم‌ها و معلم‌ها اهمیت دهیم، لذا توجه به آموزش‌وپرورش در اولویت برنامه‌های بنده است.

رزمجو بر بیانیه گام دوم انقلاب برای پیشرفت کشور تأکید کرد و گفت: توجه به علم و جوانان، برای توسعه بایسته کشور امری لازم است که آن را در صورت انتخاب دنبال خواهم کرد.

*آخرین آمار ثبت‌نام

اما عصر امروز سیداحمد احمدی‌زاده رئیس ستاد انتخابات استان فارس، آخرین آمار ثبت‌نام‌ها در استان فارس را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در پنج روز گذشته ۴۲۰ نفر داوطلب برای نمایندگی مجلس در استان فارس ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار داشت: حوزه انتخابیه شهرستان شیراز و زرقان با نام‌نویسی ۱۷۳ نفر بیشترین آمار ثبت‌نام را در استان دارد.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه امروز در پنجمین روز ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی ۱۷۱ نفر در استان ثبت‌نام کردند، افزود: همچنین ۶۵ نفر در حوزه انتخابیه شهرستان شیراز و زرقان نام‌نویسی کردند که از این تعداد ۵۹ نفر مرد و ۶ نفر زن هستند.

احمدی زاده، میزان استقبال داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در کل استان را ۲۴ درصد و در کلان‌شهر شیراز ۴۳ درصد اعلام کرد.
منبع: فارس
 
نظرات بینندگان