کد خبر: ۱۳۴۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸

گشایش درهای بین‌المللی به ‌روی استارت‌آپ‌های ایرانی

بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی ارتباطات، نوآوری و فناوری‌های پیشرفته باکو موسوم به «باکوتل» طی روزهای ۱۲ تا ۱۵ آذرماه جاری با حضور ۲۳۸ شرکت از ۲۳ کشور در حال برگزاری است.
نمایشگاه‌های بین‌المللی همواره یکی از راه‌های گسترش روابط با سایر کشورها برای توسعه بازار محسوب می‌شود. در این راستا، این روزها حضور در نمایشگاه باکوتل آذربایجان نیز فرصتی است که در اختیار استارت‌آپ‌های ایرانی قرار گرفته تا روابط خود را توسعه داده و در حوزه فناوری اطلاعات و صنایع های‌تک، با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنند.

نمایشگاه‌های بین‌المللی همواره یکی از راه‌های گسترش روابط با سایر کشورها برای توسعه بازار محسوب می‌شود. در این راستا، این روزها حضور در نمایشگاه باکوتل آذربایجان نیز فرصتی است که در اختیار استارت‌آپ‌های ایرانی قرار گرفته تا روابط خود را توسعه داده و در حوزه فناوری اطلاعات و صنایع های‌تک، با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنند.


به گزارش ایسنا، بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی ارتباطات، نوآوری و فناوری‌های پیشرفته باکو موسوم به «باکوتل» طی روزهای ۱۲ تا ۱۵ آذرماه جاری با حضور ۲۳۸ شرکت از ۲۳ کشور در حال برگزاری است. روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران هم برای شرکت در این نمایشگاه در رأس هیاتی متشکل از ۱۴ استارت‌آپ ایرانی وارد باکو شد.

علت حضور استارت‌آپ‌های ایرانی در این نمایشگاه، تلاش برای یافتن بازارهای بین‌المللی است، کما این‌که آذری جهرمی ابراز امیدواری کرد که استارت‌آپ‌های ایرانی حاضر در این نمایشگاه بین‌المللی بتوانند با برنامه‌ریزی و مذاکرات صورت‌گرفته، موفق به پیدا کردن بازارهای جدید منطقه‌ای و بین‌المللی شوند.


فضای خوب برای توسعه استارت‌آپ‌ها

به دلیل نزدیکی فرهنگی که میان جمهوری آذربایجان با مناطق شمال غربی کشور ما وجود دارد این بازار توانسته به رشد خوبی برسد و در عین حال در این منطقه فضای بسیار خوبی هم برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی ایران وجود دارد. شرکت‌های ایرانی هم ظاهرا با حضور در نمایشگاه باکوتل بازار خوبی در این منطقه ایجاد کرده‌اند.

حضور در نمایشگاه باکوتل به گفته وزیر ارتباطات سال‌به‌سال از جانب شرکت‌های ایرانی با استقبال بیش‌تری روبه‌رو شده است و در نتیجه این حضور و علاقمندی زمینه همکاری‌های مشترک میان کشورهای منطقه توسعه پیدا می‌کند. به نظر این طرح «منطقه قوی‌تر» در حال جا افتادن است که در نمایشگاه‌های منطقه‌ای شرکت‌های منطقه حضور فعال‌تری پیدا می‌کنند، این اتفاق قطعا روی رشد اکو سیستم استارت‌آپی اثرگذار است و میزان تاثیر آن را هم باید از زبان خود شرکت‌های حاضر در نمایشگاه باکوتل شنید.


اما در سفر آذری جهرمی به آذربایجان او دیداری با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان و وزیر ارتباطات و حمل و نقل این کشور به منظور توسعه همکاری‌های دوجانبه داشته و خاطرنشان کرده که ما دنبال یک پروژه مشترک با آذربایجان در حوزه آی‌سی‌تی به عنوان پروژه‌ای در سطح ملی بین دو کشور هستیم که در دیدار با الهام علی‌اف کلیات آن به نتیجه رسید و ایشان دستورات خوبی صادر کردند. قرار شد تفاهم‌نامه نهایی بین دو کشور با سفر ایشان در تهران توسط دو وزیر امضا شود.


فعالیت مشترک با ترکیه در حوزه فناوری اطلاعات

در حاشیه باکوتل هم دیداری بین آذری جهرمی و همتای ترکیه‌ای او برقرار و عنوان شده که ما موضوعات مشترکی با ترکیه داریم که لازم بود مسائل سریع‌تر به نتیجه برسد، چه در حوزه ترانزیت بین‌الملل فی مابین دو کشور و چه در حوزه پست مسائل مشترکی داریم که نیازمند بررسی مجدد بود. در حوزه فعالیت شرکت‌های ایرانی در ترکیه هم به‌خصوص در زمینه فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای نوپا مسائلی را از قبل مطرح کرده بودیم که این هم جزو موضوعات مذاکراتمان بود.


بر این اساس توافق شده که هفته آینده نماینده‌ای از ترکیه در سطح معاون وزیر سفری به تهران داشته باشد تا تفاهم‌نامه‌های فی مابین یکبار دیگر مرور شود تا زمینه برای تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور در حوزه آی‌سی‌تی با حضور وزرا در اسرع وقت در سال نو میلادی در استانبول فراهم شود که مقدمات آن از هفته آینده پیگیری خواهد شد.


همچنین صبح امروز، رییس جمهوری آذربایجان، با حضور در پاویون ایران در نمایشگاه باکوتل، از غرفه شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های ایرانی بازدید کرد و در جریان توانمندی‌ها و پیشرفت‌های جوانان ایرانی قرار گرفت. در این بازدید غرفه‌های پژوهشگاه فضایی و دو شرکت حوزه فضایی بیش از سایرین مورد توجه رییس جمهوری آذربایجان قرار گرفت و دستاوردهای شرکت‌های ایرانی در حوزه فضایی را ستود و دانش فضایی را برای توسعه پایدار و پیشرفت مهم تلقی کرد.

نظرات بینندگان