کد خبر: ۱۳۴۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۶ آذر ۱۳۹۸
یک کارشناس اقتصادی:

اگر هنرمندان خود را از مردم جدا نمی‌دانند باید مالیات بدهند

کارشناس اقتصادی با تأکید بر لزوم پرداخت مالیات از سوی هنرمندان این اتفاق را به نفع جامعه دانست و تأکید کرد نباید با معافیت مالی هنرمندان منافع مردم را به خطر انداخت.
محمد عنبری، کارشناس اقتصادی، گفت: معافیت مالیاتی هنرمندان به هیچ‌عنوان منطقی نیست و حتی در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور بسیار مطلوب و ایده‌آل باشد منطقی برای مالیات نگرفتن از هنرمندان وجود ندارد.

عنبری تصریح کرد: یک کارگر، معلم، آتش‌نشان، رفتگر و... که دستمزدهای بسیار پایینی دارند مشمول معافیت مالیات نیستند ولی سلبریتی‌هایی که درآمد‌های میلیاردی دارند هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و قطعاً چنین شرایطی به هیچ‌عنوان عادلانه نیست.

او افزود: در وضعیتی که به دلیل مشکلات مالی دولت مجبور به گران کردن بنزین می‌شود و مردم ناگزیر تحت فشار قرار می‌گیرند حذف همین معافیت‌ها می‌تواند راهکاری باشد برای فشار کمتر به مردم و به خصوص اقشار ضعیف جامعه چرا که بالا رفتن قیمت‌ها بیش از هر چیز اقشار ضعیف را تحت فشار قرار می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تأکید کرد: قطعاً منافع مردم در ازای معافیت مالیاتی هنرمندان نباید به خطر بیفتد. امروز مطلبی را مطالعه می‌کردم که در آن 5 هزار میلیارد تومان درآمد از حذف معافیت مالیاتی هنرمندان برای دولت پیش‌بینی شده بود و این مقدار درآمد که رقم بالایی است می‌تواند با تمهیداتی کارشناسانه به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کند و کمی فشار از اقشار ضعیف جامعه برداشته شود.

عنبری با اشاره به شفاف نبودن بخش چشمگیری از درآمد سلبریتی‌ها، گفت: یک سلبریتی علاوه بر درآمدش در فضای هنری درآمدهای دیگری نیز دارد. یک فرد مشهور می‌تواند با صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی درآمدی چشمگیر داشته باشد و هیچ مالیاتی نیز نمی‌پردازد. چند روز پیش به شخصه از یک بازیگر نه چندان مطرح برای یک کلیپ درخواست کردم که نریشن آن را بخواند و این بازیگر به جای پول از ما 5 سکه درخواست کرد و من به شخصه با این رفتار برخورد کردم. باید شرایطی فراهم شود که حاکمیت بتواند درآمد سلبریتی‌ها را حساب کند و از آنها مالیات بگیرد.

او افزود: این منطق که هنرمندان برای ارتقای فرهنگ ایرانی اسلامی نباید مالیات بپردازند را نمی‌توان پذیرفت. یک معلم که درآمد چندانی ندارد نیز به فرهنگ این کشور خدمت می‌کند اما باید مالیات بپردازد. سوالی که در این بین به وجود می‌آید این است که هنرمندان چه ویژگی خاصی دارند که می‌توانند در این شرایط قرار بگیرند؟ قطعاً این شرایط منطقی نیست و باید تغییری ایجاد شود.

عنبری خاطرنشان کرد: قطعاً در قشر هنرمند نیز افرادی هستند که درآمد چندانی ندارند و این شرایط به آنها آسیب نمی‌زند. اگر هنرمندان مشمول پرداخت مالیات شوند افرادی در این قشر که درآمد چندانی ندارند مثل کارگران که درآمدشان پایین‌تر از 2 میلیون 700 هزار تومان است می‌توانند شامل معافیت مالیاتی شوند. قطعاً حدی از درآمد وجود دارد که باید مالیات پرداخت کند.

این کارشناس اقتصادی در پایان تصریح کرد: همانطور که برخی پزشکان از پرداخت مالیات فرار می‌کردند با آگاهی مردم این فرار مالیاتی حذف شد و مردم در اینباره نیز باید آگاه شوند تا جلوی معافیت مالیاتی هنرمندان گرفته شود. هنرمندانی که با گرانی بنزین دم از مشکلات مردم می‌زنند نباید از پرداخت مالیات فرار کرده و خود را از مردم جدا بدانند. امروز همه مردم در هر کاری مالیات می‌پردازند و هنرمندان اگر ادعای همراهی با مردم را دارند باید همانند آنها مالیات پرداخت کنند.

برنا
نظرات بینندگان