کد خبر: ۱۳۴۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸
بسته خبری اقتصادی یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ شیرازه؛

پیش‌بینی قیمت مسکن در ادامه سال ۹۸/ رمز دوم پویا از کی اجباری می‌شود؟

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب مهم اقتصادی استان، ایران و جهان، در شیرازه گردآوری می‌شود.
به گزارش شیرازه، بسته اقتصادی امروز تیترهایی همچون کاهش قیمت گوجه‌فرنگی به دی ماه موکول شد حباب ۱۰۰ هزار تومانی سکه، «تسه»ها در مسیر نزولی، جریمه 4 میلیون دلاری بوئینگ در آمریکا، پیش‌بینی قیمت مسکن در ادامه سال ۹۸، مبادلات پولی ایران و عمان تسهیل می‌شود، صعود قدرتمند شاخص‌های بورسی در اروپا و آمریکا و... در بر دارد.


دلار بالای مرز ۱۳ هزار تومانی باقی ماند
دیروز، حدود ساعت ۴ بعدازظهر هر دلار در بازار آزاد با قیمت ۱۳ هزار و ۲۲۰ تومان به فروش می‌رفت. این قیمت ۱۰۰ تومان بالاتر از روز پنج شنبه بود و موجب شد که قیمت بالای نقطه مقاومتی ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی به کار خود پایان دهد. این در حالی است که در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 12550 تومان از مردم خریداری شد و به قیمت 12900 تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته شد که نسبت به روز پنج شنبه، 200 تومان گران تر شد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ 13800 تومان از مردم خریداری و به قیمت 14150 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به پایان هفته گذشته، 200 تومان گران تر شده است.

جهش 5096 واحدی شاخص کل بورس در اولین روز هفته
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با افزایش 5096 واحدی معادل 1.58 درصد به رقم 327 هزار و 624 واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد 69 واحدی به رقم 4 هزار و 228 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 1365 واحدی معادل 1.58 درصد به رقم 87 هزار و 755 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 1750 واحدی معادل 1.76 درصد، عدد 101 هزار و 62 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 1169 واحدی معادل 1.76 درصد به رقم 67 هزار و 535 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 6486 واحد افزایش معادل 1.70 درصد را رقم زد و به سطح 386 هزار و 918 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 4484 واحد افزایش معادل 1.94 درصد به رقم 235 هزار و 989 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 6853 واحد افزایش معادل 1.02 درصد همراه بود و عدد 676 هزار و 249 واحد را به نمایش گذاشت.


تعلیق کگهر دو روز پس از اعلام افزایش سرمایه
نبض بورسگزارش داد: نماد معاملاتی شرکت سنگ معدنی گهر زمین(کگهر) با توجه به اتمام مهلت 3 ماهه ناشر به علت عدم رعایت دستورالعمل های مصوب سازمان تعلیق شد. شرکت سنگ معدنی گهر زمین که با سرمایه 1230 میلیارد تومانی در فرابورس حضور دارد، تاکنون اقدام به انتشار صورت های مالی 9 ماهه منتهی به 31 شهریور سال 98 برای سال مالی 30 آذر ماه امسال ننموده و با توجه به عدم رعایت دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان، شرکت فرابورس طی نامه شماره 588991 مورخ 1398/09/11 ضرورت رعایت موارد فوق ظرف مهلت 2 ماه را به شرکت تاکید کرده لیکن علی رغم پیگیری‌های انجام شده، شرکت گهر زمین موارد فوق را برطرف نکرده است. بر این اساس فرابورس دیروز ضمن تعلیق نماد، بازگشایی نماد معاملاتی ناشر را منوط به رعایت الزامات ماده 7 بند 4دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان است.

کاهش قیمت گوجه‌فرنگی به دی ماه موکول شد
در چند هفته اخیر قیمت گوجه‌فرنگی به شدت افزایش یافته و به حدود ۲۰ هزار تومان نیز رسید. در همین رابطه اسدالله کارگر - رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی - دو هفته پیش (دوم آذر ماه) در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که به دلیل بارندگی‌های اخیر و از بین رفتن برخی از محصولات، قیمت گوجه افزایش یافته است. وی در همان زمان اعلام کرد که "قیمت گوجه‌فرنگی بوته‌ای و گلخانه‌ای درجه یک در تهران به ترتیب حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در سطح خرده‌فروشی است" و وعده داد که در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده با رسیدن محصول جنوب، قیمت این محصول کاهش می‌یابد. همچنین در همان زمان علی محققی - مدیرکل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی - نیز اعلام کرد که "علت افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در بازار، کاهش برداشت محصول به دلیل بارندگی‌های روزهای اخیر بوده و قیمت‌ها از هفته دوم آذرماه به حالت سابق باز می‌گردد". حال رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در پاسخ به اینکه شما پیش از این عنوان کرده بودید که از نیمه آذر ماه قیمت گوجه‌فرنگی کاهش می‌یابد اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر باعث عقب افتادن کاشت گوجه‌فرنگی در جنوب شد و به همین دلیل پیش‌بینی ما هم محقق نشد و حدود یک ماه به تعویق افتاد. در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که از اوایل دی ماه گوجه‌فرنگی جنوب رسیده و قیمت‌ها در بازار کاهش یابد.

حباب ۱۰۰ هزار تومانی سکه
کشتی آرای عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران در گفتگو با تابناک اقتصادی؛ با تاکید بر عدم تغییر نرخ جهانی طلا در سطح ۱۴۶۰ دلار به ازای هر اونس، افزود: روند بازار دیروز با صعود نسبی قیمت‌ها همراه بود و بر این اساس تا ساعت ۱۷ نرخ‌های بازار طلا و سکه شرح زیر می‌باشد: هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که این رقم، با حباب ۱۰۰ هزار تومانی همراه شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان رسید. هر ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر سکه یک گرمی در بازار، با رشد قیمت، به رقم ۹۲۰ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش قیمت، به رقم ۴۶۲ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، با رشد قیمت به رقم ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان رسید.

صعود قدرتمند شاخص‌های بورسی در اروپا و آمریکا
اسوشیتد پرس: معاملات آخر هفته بازارهای سهام جهان تحت تاثیر اخبار مربوط به اشتغال زایی بسیار خوب آمریکا، مساله چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار گرفت: وزارت کار آمریکا در گزارشی اعلام کرد که اقتصاد این کشور در ماه گذشته ۲۶۶ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد که بسیار بیشتر از ۱۸۴ هزار فرصت شغلی پیش‌بینی شده قبلی بوده است. در حوزه جنگ تجاری نیز اقدام چین در تعویق افزایش تعرفه وارداتی بر روی برخی از محصولات وارداتی از آمریکا نظیر سویا و گوشت خوک، معامله‌گران را نسبت به پیشرفت جدید در جنگ تجاری امیدوار کرده است. گام مهم بعدی جنگ تجاری روز پانزدهم دسامبر خواهد بود تا مشخص شود آمریکا تعرفه وارداتی محصولات چینی را افزایش خواهد داد یا خیر. جان هاوورث، معامله گر بورس وال استریت گفت: آخر هفته با یک خبر خوب به پایان رسید اما این بدان معنا نیست که همه ریسک ها از سر راه برداشته شده اند و انتظار ندارم به زودی شاهد امضای فاز نخست توافق باشیم. 

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج"  با ۱.۲۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸هزار و ۱۵.۰۶ واحد بسته شد، شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۹۱ درصد افزایش تا سطح ۳۱۴۵.۹۱ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با صعود ۱.۰۱ درصدی در سطح ۸۶۵۶.۵۳ واحدی بسته شد. از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۲۳ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۳۵۴.۴۰  واحدی بالا رفت، شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با افزایش ۱.۰۷ درصدی به ۲۶هزار و ۴۹۸.۳۷  واحد رسید. در چین شاخص " شانگ‌های  کامپوزیت " با افزایش ۰.۵۹ درصدی در سطح ۳۹۰۲.۹۲  واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۳۶ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۷۰۷.۰۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

«تسه»ها در مسیر نزولی
بازار اوراق وام مسکن معاملات روز گذشته را در فضایی منفی سپری کرد. هر ورقه وام مسکن دی 96 در معاملات دیروز با افت 13/ 0 درصدی به قیمت 38 هزار و 223 تومان معامله شد. به این ترتیب، «تسه» دی‌ماه 96 با احتساب عقب‌نشینی دیروز، کاهش 5/ 7 درصدی را از اوج اخیر خود در اواخر آبان به ثبت رساند. البته فشار عرضه در اوراق وام مسکن منحصر به «تسه» دی‌ماه 96 نبود، بلکه 17 امتیاز از 24 امتیاز وام طی روز گذشته با افت قیمت به‌کار خود پایان دادند. میانگین قیمت اوراق «تسه» ضمن کاهش 7/ 0 درصدی نسبت به چهارشنبه به سطح 40 هزار و 100 تومانی رسید. عقب‌نشینی «تسه»ها در حالی صورت گرفت که طرح مسکن ملی در ورود به فاز سوم، پنج استان دیگر را در برگرفت و با استقبال از سوی متقاضیان همدانی و یزدی مواجه شد.

جریمه 4 میلیون دلاری بوئینگ در آمریکا
آژانس هوانوردی فدرال آمریکا اعلام کرد به دلیل غفلت بوئینگ در تائید کیفیت برخی قطعات هواپیما که در 133 فروند هواپیمای ساخت این شرکت نصب شده است، قصد دارد بوئینگ را به پرداخت سه میلیون و نهصد هزار دلار جریمه محکوم کند. بر اساس اعلام این سازمان در حالی که چندین قطعه هواپیما نتوانسته‌اند تست فشار و مقاومت را پاس کنند اما بوئینگ این قطعات را روی هواپیمای سری 737 خود نصب کرده است. این آژانس همچنین مدعی است که شرکت سازنده این قطعات در سپتامبر 2018 اعلام کرده که قطعات مذکور نتوانسته‌اند تست‌های کنترل کیفیت را پاس کنند. علیرغم این اعلام قبلی بوئینگ متهم است که از آگوست سال 2018 تا اکتبر سال 2018 معادل 48 عدد از قطعات مذکور را در هواپیماهای مذکور خود نصب کرده است. بین اکتبر سال 2018 و می 2018 نیز 85 عدد دیگر از قطعات بی‌کیفیت بر هواپیمای 737 نصب شده است.

پیش‌بینی قیمت مسکن در ادامه سال ۹۸
فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان گفت: کاهش نسبی قیمت مسکن شهر تهران در دو سه ماه اخیر به ثبات اقتصادی مربوط می‌شود که ریسک سرمایه‌گذاری در دو بخش خرید و ساخت را کاهش داد. از سوی دیگر ثبات  بازارهای موازی مسکن، تقاضا را به سمت بازار ملک هدایت کرد. بعد از یک دوره پرالتهاب در سال ۱۳۹۷ که فعالیت‌های  سوداگرانه در بازار ملک را تشدید کرده بود بازار در ماه‌های اخیر به آرامش نسبی رسیده و به همین دلیل رغبت فعالان عرصه ساخت و ساز برای حضور در بازار  بیشتر شده است. برخی از متقاضیان مصرفی نیز در این شرایط اقدام به خرید کردند که به افزایش نسبی معاملات انجامید. وی درباره تاثیر نرخ سوخت بر  قیمت مسکن اظهار کرد: مهم‌ترین عامل رکودی حال حاضر بازار مسکن، کاهش قدرت خرید متقاضیان است. وقتی قیمت یک کالای استراتژیک مثل بنزین افزایش می‌یابد ممکن است التهاباتی را در کوتاه مدت در برخی کالاها ایجاد کند. اما در بخش  مسکن، علی‌رغم وجود تقاضای بالقوه‌ای که دیده می‌شود هر نوع افزایش قیمت، عمق  رکود را بیشتر می‌کند. لذا رشد قیمت‌ها در بازار مسکن بعید به نظر  می‌رسد. /ایسنا

مبادلات پولی ایران و عمان تسهیل می‌شود
عبدالناصر همتی در دیدار با وزیر صنعت و تجارت عمان اشاره به روابط دیرینه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بین ایران و عمان اظهارداشت: خوشبختانه در حال حاضر موانع روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور برداشته شده و تشویق تجّار دو کشور به گسترش فعالیت‌ها در دستور کار قرار دارد. همتی با اشاره به سفر اخیر خود به عمان و مذاکرات انجام شده با وزیر امورخارجه و رئیس کل بانک مرکزی آن کشور گفت: تسهیل نقل و انتقال پول بین فعالان اقتصادی کشور کلید گسترش روابط تجاری و اقتصادی است. رئیس کل بانک مرکزی با برشمردن ظرفیت‌ها و ویژگی‌های دوکشور، راههای تقویت مبادلات تجاری بین دو کشور را تشریح کرد. همتی همچنین گفت: در راستای تقویت مبادلات تجاری و گردشگری دو کشور، توسعه خطوط حمل و نقل هوایی و دریایی بین دو کشور به طور جدی پیگیری می‌شود. وزیر صنعت و تجارت عمان نیز در این نشست با ابراز تمایل نسبت به توسعه مراودات تجاری بین دو کشور گفت: دولت عمان در راه تسهیل مبادلات اقتصادی فعالان اقتصادی دو کشور از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و گام‌های برداشته شده در این خصوص نشانگر این عزم است.

رمز دوم پویا از کی اجباری می‌شود؟
با وجود اینکه بانک مرکزی آخرین فرصت برای اجرای اجباری طرح رمز دوم پویا را ابتدای دی‌ماه اعلام کرده، برخی بانک‌ها زمان‌های دیگری از جمله ۱۵ دی‌ماه را برای راه‌اندازی این سرویس به مشتریان خود اعلام می‌کنند. طرح رمز دوم پویا از حدود یک سال پیش مطرح شد و قرار بود که از ابتدای خردادماه امسال اجرایی شود، اما برخی مشکلات پیش‌آمده و ضرورت اجرای این طرح بر هر دو بستر اپلیکیشن و پیامک، سبب شد تا اجباری شدن استفاده از رمز دوم پویا به تعویق افتاد. بر این اساس بانک مرکزی و بانک‌ها با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم این طرح، تلاش کردند تا رمز دوم پویا را به صورت اجباری از ابتدای دی‌ماه سال جاری مورد استفاده قرار دهند. البته برخی بانک‌ها این طرح را پیش از زمان اعلام شده توسط بانک مرکزی اجرایی کردند که بانک مرکزی نیز در این باره تاکید کرد زمان اعلام شده آخرین فرصت اجرای این طرح است و هربانکی که پیش از آن این طرح را اجرایی سازد نه تنها بانک مرکزی با آن مشکلی ندارد بلکه از آن استقبال هم می‌کند. روز گذشته نیز بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای  بار دیگر بر اجباری شدن استفاده از رمز دوم پویا از ابتدای دی‌ماه سال جاری تاکید کرد. حال آنکه برخی بانک‌ها امروز با ارسال پیامک به مشتریان خود، اجباری شدن این طرح را از نیمه دی‌ماه اعلام کرده‌اند که در این زمینه پیگیری‌های ایسنا از بانک مرکزی حاکی از آن است که این بانک‌ها از بانک مرکزی تذکر گرفته‌اند.

 انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصاد ، دلار ، قیمت سکه
نظرات بینندگان