کد خبر: ۱۳۴۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس:

نقشه راه تحقیقات کشاورزی فارس رونمایی می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس از رونمایی نقشه راه تحقیقات کشاورزی این استان در روز چهارشنبه ۲۰ آذرماه خبر داد و گفت: این نقشه راه برای ۱۷ محصول نظیر گندم و جو، ذرت، کلزا، انار، مرکبات، زیتون، انگور، خرم، گیاهان دارویی، گلخانه و.... تدوین شده است.
به گزارش شیرازه، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس در یک کنفرانس خبری با اشاره به تدوین نقشه راه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس برای اولین بار در کشور، عنوان کرد: این مهم با ویژگی برنامه تحقیقاتی ۵ سال آینده و براساس مسئله یابی و مشکل محور تنظیم شده است.

ابراهیم زارع خاطرنشان کرد: این نقشه راه می‌تواند محور پایان نامه دانشجویان باشد و با این روش تمام فعالیت‌های پژوهشی مسئله محور می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس همچنین با بیان اینکه سال گذشته ۴۳۵ مورد بازدید از بخش‌های مختلف کشاورزی و باغبانی انجام و ۴۳۹ مورد کارگاه آموزشی صرفا برای کشاورزان برگزار شده است، عنوان کرد: اکنون ۳۶۱ پروژه پژوهشی در مرکز در حال انجام و در یکسال اخیر نیز ۱۳۹ مقاله، ۸ کتاب و ۲ ثبت اختراع داشته‌ایم.

زارع با اشاره به ۶ ماموریت اصلی این مرکز اضافه کرد: این ماموریت‌ها شامل پژوهش، آموزش، ترویج، تولید محصولات فناورانه، نظارت و ذخایر ژنتیکی است.

او ادامه داد: اقدامات پژوهشی مرکز در قالب ۱۰ بخش پژوهشی است که با هدف اصلاح و تهیه نهال و بذر با رویکرد تحقیقات به نژادی و به زراعی و عمدتا بر روی غلات در استان انجام می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس با بیان اینکه داراب و زرقان ۲ پایگاه اصلی این مرکز است، خاطرنشان کرد: هرسال ۱۰ رقم جدید معرفی می‌کنیم و همچنین اصلاح بذر چغندر قند،  مسائل به نژادی و به زراعی را مدنظر داریم و  تاکنون چندین رقم جدید معرفی شده است.

زارع با بیان اینکه ارقام بذر چغندرقند با نمونه خارجی قابل رقابت است، گفت: در شیراز نیز ۴ بخش علوم دام، منابع طبیعی و گیاهان دارویی، بخش حفاظت خاک و آبخیزداری، بخش اقتصادی اجتماعی و ترویجی بخش کشاورزی فعال است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس خاطرنشان کرد: در زمینه آموزش تا سال گذشته در ۴ زمینه‌ی علمی کاربردی آموزش کارکنان، کارشناسان، بهره برداران  و مراکز علمی کاربردی فعالیت داشتیم که بخش علمی کاربردی حذف شده است.

ایسنا

انتهای پیام/

نظرات بینندگان