کد خبر: ۱۳۴۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸
دادستان شیراز در گفتگوی اختصاصی با شیرازه:

تفسیر فرماندار از قانون انتخاب معتمدین در هیئت اجرایی انتخابات غلط است/ فرماندار می خواست لیست خودش را معرفی کند من می گفتم باید توافقی باشد/ معتمد فقط آن فردی نیستند که آقای فرماندار معرفی می کند

آسیابی گفت: در انتخاب و ارائه لیست معتمدین هیئت اجرایی، من فقط 5 نفر را معرفی کردم.

حیدر آسیابی دادستان شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه، در ارتباط با نحوه انتخاب معتمدین هیئت اجرایی انتخابات، تصریح کرد: طبق قانون انتخابات، برای انتخاب معتمدین هیئت اجرایی، سه عضو باید تصمیم گیرنده باشند: فرماندار، مدیرکل ثبت احوال و دادستان. 

وی با اشاره به گفته های احمدی زاده رئیس ستاد انتخابات استان در نشست خبری روز قبل، اظهار داشت: اختلاف بر سر این بود که فرماندار معتقد بود او باید لیست بدهد و دو نفر دیگر قبول کنند. اما من گفتم وقتی قانون گفته سه نفر با هم هیئت اجرایی را مشخص کنند، یعنی باید این سه نفر با هم توافق داشته باشند، پس در این مورد، اگر قرار به این باشد که شما لیستی بدهید و اشخاص مد نظر خودتان را معرفی کنید، و من هم باید امضا کنم، دیگر حضور من به عنوان عضو سوم چه ضرورتی دارد؟ پس باید با هم تعدادی را معرفی کنیم و پس از بررسی هر فرد، لیستی اجماعی ارائه کنیم؛ اما چون به نتیجه نرسیدیم، گفتم سه نفر هستیم و برای اینکه مساوات هم رعایت شود، هر کدام 10 نفر معرفی کنیم و برای تائید به هیئت نظارت بفرستیم. آقای فرماندار اول پذیرفت اما بعد پشیمان شد و گفت "کمتر از 10 نفر معرفی کن".

تفسیر فرماندار از قانون انتخاب معتمدین در هیئت اجرایی انتخابات غلط است/ قانون مطلق در امری به مساوات در آن امر ختم می شود/ در ارائه لیست معتمدین بحث سهم خواهی اشتباه محض است

دادستان شیراز در مورد علت عدم امضای لیست 30 نفره فرماندار گفت: علت عدم امضا، این بود که از دیدگاه من فرماندار می خواست لیست خودش را معرفی کند اما من می گفتم باید لیست 30 نفره توافقی باشد؛ و یا اگر به توافق نباشد، هر کدام از ما سه نفر 10 نفر را معرفی کنیم. حتی از 10 نفری که من لیست دادم، حدود 5 نفر را شخص فرماندار معرفی کردند و در لیست 10 نفره من قرار گرفتند و عملا 5 نفر را به شناخت و انتخاب خودم معرفی کردم.

آسیابی با بیان اینکه اگر افراد بدون مسئله معرفی می شدند، هیئت نظارت همه را تأئید می کرد، چراکه هیئت نظارت هم در این راستا مسئولیت هایی دارد و اگر حرف من درست نبود، قطعاً هیئت نظارت هم بدون توجه به عدم امضای من تصمیم می گرفت، تصریح کرد: با توجه به اینکه در خود قانون هم به این اختلافات توجه شده است؛ پس موردی نیست که در انتخاب هیئت اجرایی انتخابات در حوزه شیراز و زرقان، خلاف قانونی انجام شده باشد.

به گفته وی، لیست ارسالی در موعد قانونی به هیئت نظارت ارسال شد اما در مورد عدم تأئید صلاحیت افراد در لیست فرماندار مسئولیت با مرجع بالاتر یعنی هیئت نظارت است که آن هم اختیار و هم مسئولیت دارد.

دادستان شیراز با تأکید بر اینکه به اعتقاد من این اختلافات ناشی از برداشت اشتباه از قانون است نه عدم همکاری، یادآور شد: دادستان فردی آشنا به قانون است و استنباطش هم از قانون صحیح تر به نظر می رسد و وقتی قانون گفته سه نفر باید در تعیین لیست هیئت اجرایی نقش داشته باشند، یعنی همه باید نظر بدهند؛ پس معتمد فقط آن فردی نیستند که آقای فرماندار معرفی می کند. آنهایی هم که ما معرفی می کنیم جزئی از این لیست هستند و هیچ کجای قانون صراحتا اعلام نکرده که فرماندار باید خودش لیست بدهد که اگر مد نظر قانونگذار همچین چیزی بود، هیئت نظارت هم با امضای دو نفر لیست را قبول می کرد.

به گفته این حقوقدان، مورد به گونه ای است که باید صراحتاً در قانون می آمد، چرا که تفسیر فرماندار از قانون که لیست هیئت اجرایی با حداکثر دو از سه نفر انتخاب بشوند، نیازمند تصریح قانون است که در قانون چیزی تصریح نشده است و این تفسیر، نیازمند نص صریح قانون است.

وی با اشاره به ماده قانونی که صراحتا می گوید: " اعضای اداری هیئت اجرایی که متشکل از فرماندار، دادستان و مدیرکل ثبت احوال است، باید تشکیل جلسه بدهند و معتمدین را انتخاب کنند" تشریح کرد: مطلق قانون، تشکیل جلسه و تعیین افراد است، اما فرماندار استنباط می کنند که ایشان باید معتمدین را معرفی کند و دو نفر دیگر اعلام کنند که قبول دارند یا خیر؟ اما من معتقدم که اگر قرار بر این بود، حضور دیگر اعضا، جایگاهی ندارد.

آسیابی تأکید کرد: استدلال فرماندار نیاز به صراحت قانون دارد که در قانون وجود ندارد. قانون مطلق است و کلی و در قواعد حقوقی وقتی چنین امر مطلقی وجود داشته باشد، بحث مساوات پیش می آید که در این مورد می شود نفری 10 نفر به عنوان معتمد معرفی کنند، در این مورد هم از لیست 10 نفره ای که من دادم، 5 نفر را فرماندار معرفی کردند و من فقط 5 نفر معرفی کردم.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان