کد خبر: ۱۳۴۷۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸

داوطلبان شاخص فارس در انتخابات مجلس یازدهم + سوابق

با پایان مهلت ثبت نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، استان فارس کاندیداهای شاخص خود را شناخت.
به گزارش شیرازه، ثبت‌نام انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از روز یکشنبه ۱۰ آذرماه در سراسر کشور آغاز شد و جمعه 16 آذرماه به پایان رسید. در این مدت یک هفته‌ای تعداد ۹۴۰ نفر در استان فارس برای حضور در این انتخابات نام‌نویسی کردند.

در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی علاوه بر چهره‌های سرشناس، نماینده‌ها و مقامات سابق و اسبق، جوانان نخبه، دانشگاهی و خوش آتیه‌ای نیز وارد عرصه شده و درصدد محک زدن خود در فضای سیاسی و انتخاباتی استان هستند. 

بنا به گفته سیداحمد احمدی‌زاده رئیس ستاد انتخابات استان فارس، تعداد کل داوطلبان ثبت‌نام شده در فارس برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس، ۹۴۰ نفر است. این در حالی است که در دوره دهم مجلس شورای اسلامی ۷۲۷ نفر و در دوره نهم ۳۷۴ نفر داوطلب شده بودند.

احمدی‌زاده همچنین گفته است تعداد زنان داوطلب در این دوره ۹۵ نفر است که در مقایسه با آمار ۷۷ نفره دوره دهم و ۲۶ نفره دوره نهم مجلس شورای اسلامی، رشد خوبی تلقی می‌شود.

به گفته رئیس ستاد انتخابات استان فارس، تعداد ۳۳ نفر از داوطلبان در این دوره، سابقه نمایندگی در ادوار گذشته را دارند و ۲۰۶ نفر نیز در انتخابات‌های قبلی داوطلب شده بودند.

در این گزارش نگاهی کوتاه به اسامی و سوابق کاندیداهای مطرح ثبت‌نام‌شده در حوزه‌های انتخابیه استان فارس خواهیم داشت.

 

* شیراز و زرقان

در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان از جریان اصلاح‌طلب و از میان 4 نماینده فعلی، 3 نماینده یعنی بهرام پارسایی، مسعود رضایی و علی اکبری ثبت‌نام کردند و تنها فرج‌الله رجبی از ثبت‌نام مجدد خودداری کرد.

همچنین سیدمحمد احمدی استاندار اسبق فارس در دولت روحانی و سفیر کنونی ایران در گرجستان نیز ثبت‌نام کرد.

از نامزدهای وابسته به جریان اصولگرایی نیز ابراهیم عزیزی فرماندار اسبق شیراز و استاندار اسبق هرمزگان، جعفر قادری نماینده سابق شیراز در مجلس، محمدرضا محمدی کشکولی قاضی دادگستری و علیرضا پاک‌فطرت شهردار سابق شیراز ثبت‌نام کردند.

 

در این حوزه می‌توان به کاندیداهای دیگری چون عبدالکریم نباتی مدیرکل سابق تأمین اجتماعی فارس، هوشنگ محمدی مدیرعامل سابق شرکت گاز فارس، محمدحسین دادخواه رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس، آیت‌الله رزمجو مدیرکل روابط عمومی اسبق استانداری فارس، سیروس پاک‌فطرت عضو سابق شورای شهر شیراز و معصومه زارع عضو سابق شورای اسلامی شهر شیراز، خسرو نصیرزاده دبیرکل مجمع متخصصین ایران و علی دهقان فارسی رئیس اسبق جهاد کشاورزی شیراز نیز اشاره کرد.

اما حوزه انتخابیه شیراز و زرقان علاوه بر چهره‌های مطرح سیاسی، از چهره‌های جوان علمی نیز بی‌بهره نیست؛ ازجمله غلامحسن اسکندری که متولد ۱۳۶۰ است و دکترای مهندسی آب از دانشگاه تهران در سال ۹۳، رتبه ۳ کنکور ارشد و رتبه ۱ کنکور دکتری دارد. وی دبیرکل موسسه فرهنگی، پژوهشی «اندیشه و بصیرت» در شیراز است. 

مدیریت پژوهشی و معاونت آموزشی دانشگاه جهرم طی سال‌های ۹۴ تا ۹۴ از سوابق اسکندری است. وی ۳ دوره استاد برتر آموزشی دانشگاه جهرم بوده است.

دیگر کاندیدای جوان دانشگاهی این دوره در حوزه انتخابیه شیراز، سیداسماعیل حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است. حسینی فارغ‌التحصیل دکتری مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، محقق مرکز شتاب‌دهنده الکترونی هامبورگ آلمان و برگزیده جایزه دانشمند جوان زیر ٤٠ سال از طرف آکادمی جهانی علوم (TWAS) در سال ١٣٩٤ است. 

انتخاب به‌عنوان یکی از ستارگان دانشگاه صنعتی شریف در سال ١٣٩٢-١٣٩١ از بین تمام نخبگان این دانشگاه، کسب رتبه اول پژوهش‌های کاربردی و کسب رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی جشنواره خوارزمی در کشور، عضو انجمن مهندسی برق و الکترونیک آمریکا (IEEE)، عضو بنیاد ملی نخبگان و... از دیگر سوابق حسینی است.

از دیگر جوانانی که برای حضور در انتخابات آتی در این حوزه ثبت‌نام کردند، می‌توان به منصوره طاهری دانشجوی دکتری علوم سیاسی اشاره کرد.

طاهری از فعالان سیاسی و فرهنگی و فعال در حوزه مباحث زنان، خانواده و آسیب‌های اجتماعی است.

 

این بانوی جوان و تحلیلگر مسائل سیاسی، دارای لیسانس مهندسی نرم‌افزار، ارشد مطالعات منطقه‌ای گرایش خاورمیانه و دکترای علوم سیاسی گرایش مسائل ایران است. طاهری همچنین مسئول «کانون فرهنگی-جهادی حَنین» نیز می‌باشد.

علیرضا شیرزادی عضو هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس متولد 1363 از دیگر کاندیداهای جوان دانشگاهی در حوزه انتخابیه شهرستان شیراز است.

روح‌الله نجابت هم دیگر داوطلب جوان شهرستان شیراز است. وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا دانشگاه تهران (رتبه اول دوره)، دانشجوی دکتری مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا دانشگاه تهران (رتبه اول دوره)، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور (۹۲-۹۳) و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز (۸۹-۹۱) بوده است. نجابت نویسنده کتاب «انصارالله یمن از تأسیس تا تثبیت» و عضو بنیاد ملی نخبگان است.

 از حوزه انتخابیه تهران نیز خبر می‌رسد که برخی از داوطلبان استان فارسی نیز نام‌نویسی کردند که این امکان برای آنها وجود دارد که حوزه انتخابیه خود را به شهر دیگری تغییر دهند. از جمله این افراد سید احمدرضا دستغیب است که سوابقی همچون مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگی مردم شیراز در مجلس را در کارنامه خود دارد. 

سید احمد احمدی نیز از جمله افرادی است که برای حضور در عرصه انتخابات نام‌نویسی کرده و طبق شنیده‌ها قرار است از حوزه انتخابیه شیراز وارد گود رقابت شود. وی هم اکنون سفیر ایران در ترکمنستان است و پیش از این در سمت‌های مختلف از جمله معاون اداره خلیج فارس، سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در بحرین، استاندار ایلام و فارس و مشاور بین‌الملل وزیر کشور مشغول به کار بوده است.

سید علی افشانی دیگر داوطلبی است که با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام کرده و شنیده‌ شده وی نیز از حوزه انتخابیه شیراز به عرصه انتخابات وارد می‌شود. وی در کارنامه خود سوابقی همچون استاندار فارس و شهردار تهران بر عهده داشته است.

همچنین علی(فرشید) جعفری از دیگر افرادی است که با حضور در ستاد انتخابات کشور برای حضور در عرصه انتخابات نام‌نویسی کرده که سوابقی همچون مشاور حقوقی فرماندار اسبق شیراز، دبیر کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی و زمین‌خواری شهرستان شیراز، دبیر اسبق اتحادیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی کشور، مشاور سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی را در کارنامه خود دارد. وی دانش‌آموخته حقوق عمومی از دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی است.

 

*مهر و لامرد

در این حوزه انتخابیه سیدمحسن علوی نماینده فعلی و فرزند وزیر اطلاعات مجدداً ثبت‌نام کرد. وی دارای مدرک فوق لیسانس حقوق است.

همچنین سیدموسی موسوی نماینده دور قبل لامرد و مهر نیز ازجمله افرادی بود که برای این دوره از انتخابات مجلس نام‌نویسی کرد. موسوی استاد دانشگاه و دارای مدرک تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

در این حوزه علاوه بر علوی و موسوی، سید رضی حسینی‌المدنی امام‌جمعه اسبق اشکنان و نماینده اسبق این حوزه انتخابیه در مجلس  نیز در فهرست ثبت‌نام‌شدگان قرار دارد. 

 

*جهرم و خفر

در حوزه انتخابیه شهرستان‌های جهرم و خفر محمدرضا رضایی کوچی نمایندهٔ دوره هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی‌ و رئیس فعلی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنان کاندیدا است. وی دارای مدرک دکتری پزشکی و دکتری مدیریت است.

رضایی کوچی قبل از نمایندگی مجلس، شهردار جهرم بوده است.

رقیب رضایی کوچی در شهرستان جهرم نیز کسی نیست جز علیرضا صحرائیان دارای دکترای مدیریت اجرایی(مدیریت استراتژیک) دانشگاه صنایع و معادن ایران. وی به مدت 4 سال و یک ماه معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان جهرم بوده و سوابقی چون مدیرکل دفترفنی استانداری فارس، شهردار جهرم و عضو هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان فارس را  در کارنامه خود دارد.

 

*فیروزآباد، فراشبند و قیروکارزین 

در حوزه انتخابیه فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین، کوروش کرمپور نماینده فعلی ثبت نام کرد.

در این حوزه نادر فریدونی و سید یونس موسوی سرچشمه نمایندگان اسبق این حوزه، ابراهیم استوار میمندی فرماندار سابق فیروزآباد و چمران فیروزی شهردار سابق فیروز آباد از چهره‌های سرشناسی هستند که ثبت نام کردند.

 

*لارستان، خنج، گراش و اوز

در این حوزه علاءالدین بروجردی، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس، جمشید جعفرپور نماینده فعلی، منصور محتاجی فرماندار اسبق شهرستان، یعقوب موحدی رییس اسبق شورای شهر لار، محسن آیت‌اللهی، عنایت‌الله انصاری‌فرد رییس اسبق فرودگاه لارستان، یوسف محبی نماینده سابق این حوزه، حسین صبورایی شهردار سابق لارستان و حسین حسین شیری از گراش برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کردند.

 

*مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان 

در حوزه انتخابیه مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان چهره‌هایی چون علی‌اکبر قبادی نماینده سابق این حوزه، غلامحسین یعقوبی رییس اسبق شورای اسلامی استان و جلال رشیدی فرزند نماینده سابق این حوزه ثبت‌نام کردند. امین اختردانش از پرسنل استانداری فارس نیز از گزینه‌های است که برای حضور در عرصه انتخابات نام‌نویسی کرده است.

عدم نام‌نویسی برومندی نماینده فعلی شهرستان‌های مرودشت، پاسارگاد و آباده نیز در نوع خود جالب است.

 

* داراب و زرین دشت

در این حوزه نبی‌الله احمدی نماینده دوره نهم مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی بار دیگر ثبت نام کرد. تحصیلات وی دکترای عمران در گرایش مهندسی مکانیک خاک و پی از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران است.

ریاست سازمان دانش آموزی کشور،  معاونت فرهنگی و اجتماعی مناطق ۴ و ۲۲ شهرداری تهران،  سرپرست معاونت توسعه مدیرت و منابع انسانی استانداری فارس و  و ریاست دانشگاه پیامبر اعظم(ص) از سوابق اجرایی وی است.

رضا انصاری نماینده فعلی داراب و زرین دشت نیز مجددا در این حوزه ثبت نام کرد. وی دکترای مدیریت تکنولوژی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان است.

دیگر کاندیدای مطرح داراب و زرین دشت حجت‌الاسلام عبدالمحمد رستاد نماینده دو دوره پنجم و هفتم مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس است.

محمدجواد عسکری دارای مدرک دکترای کشاورزی است که سوابق فرمانداری ارسنجان و آباده و رئیس بسیج سازندگی فارس از سوابق اجرایی وی است. عسکری عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است.

در این حوزه نوروز قبادی‌پور نیز که دارای مدرک دکترای ریاضی بوده و مدیر مرکز پژوهش دانشگاه ارومیه است از حوزه انتخابیه داراب ثبت نام کرده است.

 

*فسا 

در این حوزه علاوه بر ثبت نام مجدد محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده فعلی،   صمد بلاغی که سابقه شهرداری فسا را در کارنامه دارد، ثبت نام کرد. همچنین محسن زارعی رییس اسبق دانشگاه آزاد استهبان از دیگر افراد مطرحی بود که نام نویسی کرد.

همچنین حجت الله فیروزی دکترای حقوق گرایش جزاء و جرم شناسی از دانشگاه سن ژوزف لبنان، کاندیدای فسا است. وی  مسئول امور شرکتها و مجامع عمومی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به مدت ۱۵ سال و در حال حاضر معاون حقوقی و امور قراردادهای قرارگاه خاتم الانبیا است.

صمد بلاغی اینالو دیگر کاندیدای فسا دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق، عضو شورای شهر فسا و دو سال نیز شهردار فسا بود.

حسنعلی محمدی دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران و رئیس شورای شهر فسا در دوره چهارم دیگر کاندیدای فسا در انتخابات آتی است.

دیگر کاندیدای فسا محسن زارعی جلیانی دکترای علوم و قرآن و حدیث دانشگاه تهران است. ریاست چهار ساله‌ اداره ارشاد فسا در کارنامه کاری وی می‌باشد. زارعی  از سال ۸۱ عضو هیئت علمی دانشگاه کازرون و از سال ۹۲ تاکنون ریاست دانشگاه آزاد استهبان است.

اما محمد جواد جمالی نوبندگانی نماینده فعلی فسا نیز سوابقی چون ریاست بیمارستان ایران در شیراز، ریاست بیمارستان ولیعصر تهران، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، عضو و سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، عضو و دبیر کل هیئت اجرای بین المجالس جمهوری اسلامی ایران و ... را در کترنامه خود دارد.

 

*کوار، سروستان و خرامه 

در این حوزه کورش قنبری مهارلو، اکبر روستا طسوجی و عبداله زارع درنیانی از چهر‌های مطرح بودند که ثبت نام کردند.

داریوش اسماعیلی نماینده فعلی شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی نیز در این دوره از انتخابات نام‌نویسی نکرده است.

 

*کازرون و کوه‌چنار

 فریدون عباسی رییس اسبق سازمان انرژی هسته‌ای کشور، غلامرضا دهقان ناصر آبادی نماینده سابق این حوزه، حمید اسماعیلی رییس سابق بسیج سازندگی استان، امان‌الله دهقان فرد کارشناس ارشد سیاسی و دیپلمات پیشین ایران، سید علی نقی طبیب لقمانی مدیرکل اسبق  امور روستایی و امور شهری استانداری فارس و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و حسین رضازاده نماینده فعلی وارد عرصه انتخابات حوزه انتخابیه شهرستان کازرون و کوهچنار شدند. 

 

*سپیدان و بیضاء 

 در این حوزه سید علاء الدین خادم نماینده فعلی نام نویسی کرد. همچنین جابر بانشی، شبیر زارع خفری فرماندار اسبق سپیدان و علی مویدی نماینده سابق این حوزه هم ثبت نام کردند. 

 

*نی‌ریز، استهبان و بختگان 

در این حوزه انتخابیه اصغر مسعودی نماینده فعلی و محمد سقایی نماینده سابق این حوزه و فرهاد طهماسبی نام‌نویسی کردند.

 

*ممسنی و رستم

در این حوزه علاوه بر مسعود گودرزی نماینده فعلی، عبدالرضا مرادی نماینده سابق و نوذر شفیعی نماینده اسبق از چهره‌های مطرحی بود که نام نویسی کرد.

 

حوزه انتخابیه آباده، بوانات، خرمبید و سرچهان

رحیم زارع نماینده کنونی، حجت‌الاسلام داود محمد جانی نماینده سابق این حوزه، محمد مهدی رضانیا فرماندار سابق آباده و غلامرضا شرفی نام‌نویسی کردند. 

 

*اقلید

در این حوزه انتخابیه سید حسین افضلی نماینده فعلی ثبت نام کرد. وی دکترای راه و ساختمان از دانشگاه شیراز و عضو هیئت علمی این دانشگاه است. وی عضو کمیسیون عمران مجلس دهم است.

حمید گرامی دیگر کاندیدای اقلید است با سوابقی همچون فرماندهی سپاه بقیه الله شیراز، فرمانداری شهرستان کازرون و مدیرکلی حفظ و آثار، نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس.

وی به منظور کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه از سمت مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس کناره گیری کرد.

مسلم صالحی نیا با مدرک دکترای علوم تربیتی و سابقه استادیاری و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید دیگر کاندیدای این حوزه است.

الیاس طاهری دیگر کاندیدای اقلید با سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی در دوره نهم به مدت 4سال در کمیسیون صنایع و معادن حضور داشت. از جمله دیگر سوابق وی می توان به ریاست آموزش و پرورش، ریاست دانشگاه و فرمانداری اقلید اشاره کرد.

در این حوزه انتخابیه کاووس رئیسی دیگر کاندیدای اقلید سابقه فرمانداری شهرستان های پاسارگاد و کازرون را در کارنامه خود دارد.

 

 

*۱۹۰هزار رای اولی در استان فارس

به گزارش خبرگزاری فارس، در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه سال جاری، استان فارس با ۳۶ شهرستان، ۱۸ نماینده را به مجلس خواهد فرستاد.

در حوزه‌های شیراز و زرقان چهار نماینده به مجلس راه خواهند یافت و در بقیه حوزه ها همچون آباده و بوانات و خرم بید، حوزه نی ریز و استهبان، حوزه اقلید، حوزه جهرم، حوزه داراب و زرین دشت، حوزه سپیدان، حوزه سروستان و خرامه و کوار، حوزه فسا، حوزه فیروزآباد و فراشبند و قیر و کارزین، حوزه کازرون، حوزه لارستان و خنج و گراش، حوزه لامرد و مهر، حوزه مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان و حوزه ممسنی و رستم، یک نماینده به بهارستان خواهد رفت.

بنا به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، در انتخابات امسال، ١٩٠ هزار رأی اولی واجد شرایط رای دادن هستند.

احمدی زاده همچنین گفت: در سطح استان به طور تقریبی ٣ میلیون و ٥٠٠ هزار نفر واجد شرایط بوده که یک میلیون و ٢٠٠ هزار نفر از این تعداد از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان واجد شرایط رأی هستند.

 

*ثبت نام ۱۷۰هزار داوطلب ۳۰تا ۳۵سال

رئیس ستاد انتخابات استان فارس خاطرنشان کرد:  ١٧٠ نفر از ثبت نام کنندگان نهایی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس در فارس در میانگین سنی ٣٠ تا ٣٥ سال و دو نفر در سنین ٧١ تا ٧٥ سال قرار دارند و مابقی در میان این دو رده سنی هستند.

 طبق گفته احمدی زاده ٣٠ نفر از افراد داوطلب دارای مدرک حوزوی، ١٢١ نفر دکترا، ٦٩٦ نفر فوق لیسانس و ٦٦ نفر دارای مدرک لیسانس هستند. ٢٠٦ نفر از این تعداد داوطلب شرکت کننده در انتخابات پایان سال سابقه داوطلبی و ٣٣ نفر نیز سابقه نمایندگی دارند.

همچنین ٩ نفر از داوطلبان شرکت کننده در فارس اهل سنت و ٩٠٣ نفر شیعه هستند. 

به گفته معاون استاندار فارس، ١٢٥ نفر از افراد شرکت کننده فرهنگی، ١١٢ نفر استاد دانشگاه، ٨٤ نفر بازنشسته، ٢٢ پزشک، ١٤ نفر روحانی، ٣١١ نفر کارمند، ١٣ نفر نماینده مجلس، ٤٢ نفر وکیل و قاضی، ٩٠ نفر شغل آزاد، ٢٠ نفر بیکار و مابقی سایر هستند.

 

*بیشترین و کم ترین ثبت نام

احمدی زاده همچنین گفت: داراب و زرین دشت با ٢١ نفر، لامرد و مهر با ٢٦ و  جهرم و خفر با ٢٦ نفر کمترین و شیراز و زرقان با ٣٧٠ داوطلب، پاسارگاد، ارسنجان و مردوشت ٦٦ نفر و کازرون و کوهچنار با ٦٠ داوطلب بیشترین تعداد داوطلبان ثبت نامی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را داشته اند.

به گزارش فارس یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه سال جاری برگزار برگزار می‌شود و طی آن ۲۹۰ نماینده از کل کشور به خانه ملت راه می‌یابند.

فارس

انتهای پیام/
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸
0
کاندیداهای جریان انحرافی در کازرون و اقلید فعال شده اند