کد خبر: ۱۳۴۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸

راهبردهای انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی(شانا)/ شورایی در پی ایجاد وحدت

سیاست راهبردی شانا وحدت حداکثری نیروهای اصولگرا است و با توجه به تجربه های انتخابات های گذشته این حرکت جهت جلوگیری از پراکنده و مشتت شدن آرا شکل گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی شیرازه؛ هرچه بیشتر به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم مردم بیشتری درگیر جوسیاسی پیش از انتخابات  دوم اسفندماه قرار می گیرند.  در این میان چند دوره گذشته اعلام حمایت از یک کاندیدای خاص از جمله مواردی است که گروه ها، جناح ها و افراد در مورد آن سخن می‌گویند.
راهبردهای انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی(شانا)/ شورایی در پی ایجاد وحدت
 یکی از جریان‌هایی که سخت این روزها در حال کار، بحث و گفتگو پیرامون فضای انتخاباتات، جریان اصولگرایی‌ست که در انتخابات پیش رو با عنوان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی پا به عرصه انتخابات خواهد گذاشت.
اصولگرایان که در انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی با نام جبهه متحد اصولگرایان دور هم جمع شده بودند، این بار در قالب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی(شانا) در تلاش برای همگرایی و پیروزی در انتخابات پیش‌رو هستند.
در بیش از ۲۵۰ شهر کشور مجامع عمومی آن برگزار شده و ترکیب شورای ائتلاف در این شهر‌ها مشخص شده است. در مجموع وفاق و همگرایی خوبی ایجاد شده است.
 سیاست راهبردی شانا وحدت حداکثری نیروهای اصولگرا است و با توجه به تجربه های انتخابات های گذشته این حرکت جهت جلوگیری از پراکنده و مشتت شدن آرا  شکل گرفته است.
خروجی جلساتی که تاکنون گرفته شده این را نشان می دهد که جریان اصولگرایی در عین داشتن سلایق مختلف، در نبرد سیاسی پیش رو  برخلاف جریان مقابل به راحتی به وحدت لازم رسیده و در حال نهایی کردن گزینه خود برای معرفی به جامعه هستند.

اعلام موجودیت شانا
 در بیانیه اعلام موجودیت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، که در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۹۸منتشر شد آمده است:
اکنون تا کلید خوردن مراحل اجرایی و قانونی اولین انتخابات در دوران گام دوم جمهوری اسلامی ایران، زمان زیادی نمانده است. مجلس شورای اسلامی، ریل‌گذار کشور و در رأس امور است و باید عصاره فضایل ملت باشد. مجلس کارآمد، دولت را پاسخگو می‌کند و ازهمین‌روست که به‌نظر می‌رسد نقطه آغاز تحول در نظام مدیریتی کشور، مجلس شورای اسلامی باشد.
 تأکید بر حق تصمیم‌گیری استان‌ها و شهرستان‌ها و نفی تصمیم‌گیری از مرکز برای نامزدها، از اساسی‌ترین رویکردها و دیدگاه‌های شورای ائتلاف است.
 از دیگر اصول محوری، نفی سهمیه‌بندی برای تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی و استفاده از مطالعات علمی در حوزه انتخابات و مطالبات مردم است. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، با ایجاد یک هیئت اجرایی کارآمد و تشکیل کارگروه‌های فعال زیر نظر شورا، ضامن پیشبرد امور بر اساس شاخصه‌های پیش گفته است. مسلماً بزرگ‌ترین سرمایه این شورا، همراهی عموم ملت انقلابی ایران اسلامی و به‌ویژه جوانان خواهد بود.
  
پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۶، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی تشکیل شد و بعد از انتصاب وی به عنوان رییس قوه‌ قضاییه، غلامعلی حدادعادل ریاست این شورای را برعهده گرفت.

 شانا در فارس
14/۹/1398 سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در استان فارس در نخستین نشست خبری این شورا به خبرنگاران گفت: احزاب جمنا(جمعیت مردمی نیروهای انقلاب)، موتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، جمعیت جانبازان، جبهه پیشرفت و عدالت، جبهه ایستادگی، جبهه پیروان خط امام و رهبری و حزب توسعه و عدالت در این ائتلاف حضور دارند و از جبهه پایداری نیز برای پیوستن به این ائتلاف دعوت شده اما هنوز به صورت رسمی به این شورا نپیوسته است.

تشکیل ائتلاف نیروهای انقلاب در فارس با حضور یک چهارمی جوانان
در استان فارس از پنج‌ماه پیش تحرکات برای ایجاد شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در استان فارس شروع و محمدحسن روزی‌طلب به عنوان مسئول این شورا انتخاب شد.
شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در فارس ۳۰ نفر عضو دارد که یک چهارم آنان را جوانان تشکیل می‌دهند و سه نفر از بانوان و ۶ نفر از استادان دانشگاه نیز در آن عضویت دارند.

با توجه به رویکرد ستاد مرکزی این شورا، اعتقاد به حضور بانوان و جوانان در این تشکیلات است که در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی شیراز ۲۵ درصد اعضا بانوان هستند.

۵۰ درصد از لیست انتخاباتی فارس بانوان و جوانان خواهند بود
شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی طی اطلاعیه ای از افراد مطرح دعوت کرده تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کنند که تلاش بر این است ۵۰ درصد از اعضای لیست انتخاباتی در استان فارس از بانوان و جوانان باشند.

نحوه تعامل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی فارس با جبهه پایداری
معمولاً پاشنه آشیل وحدت اصولگرایان در دوره های قبل جبهه پایداری بوده است.در حال حاضر اما در شورای مرکزی شانا استان، نماینده جبهه پایداری حضور دارد؛ در شورای مرکزی تهران هنوز جبهه پایداری به این شورا نپیوسته است اما نشانه‌هایی از پیوستن جبهه پایداری به شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی وجود دارد.

ائتلاف با درصد بالایی از نیروهای اصولگرا در فارس شکل می‌گیرد
شواهد نشان می دهند اصولگرایان در ضرورت وحدت به یک جمع بندی قطعی رسیده اند و این ائتلاف با درصد بالایی از نیروهای اصولگرا در استان شکل می‌گیرد، از افراد مختلف برای نام‌نویسی در انتخابات دعوت شده است و بنای ائتلاف این است که علاوه بر توجه به شاخص‌های فرد به مولفه‌هایی همچون نداشتن فساد، حامل گفتمان اصولگرایی و انقلابی، تخصص، داشتن برنامه، صاحب نظر بودن در حوزه‌های علوم انسانی، اقتصادی و رسانه‌ای برای انتخاب افراد در لیست انتخاباتی توجه می‌شود.
در کنار این ویژگی‌ها نظرسنجی لازم نیز صورت می‌گیرد و میزان رای آوری و مقبولیت فرد نیز مدنظر خواهد بود؛ گروه‌های پژوهشی در مورد جامعه شناسی سیاسی نیز تشکیل شده و رفتار انتخاباتی و الگوها را برای بهره‌برداری ارایه می‌دهند که این فعالیت‌ها به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

ارائه لیست انتخاباتی در ۱۵ حوزه انتخابیه فارس 
بنای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در استان فارس این است که برای ۱۵ حوزه انتخابیه استان لیست انتخاباتی ارایه دهند و با توجه به عملکرد دولت و مسایل و مشکلات اقتصادی حتما شعار این ائتلاف اقتصادی و معیشتی خواهد بود.

تجربه ناموفق لیست‌های متعدد اصولگرایان در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 
افرادی که در انتخابات گذشته به سمت ارایه لیست‌های متعدد رفتند امروز متوجه شدند که واگرایی در لیست اصولگرایان باعث می‌شود هیچ کدام نتوانند وارد مجلس شوند که امید زیادی داریم که در انتخابات سال جاری همگرایی نسبی در ارایه لیست انتخاباتی حاصل شود.

گمانه زنی ها قطعی نیست
علی رغم گمانه زنی ها، هنوز در خصوص هیچ کدام از داوطلبان استان تصمیم قطعی برای قرار گرفتن نام آنان در لیست انتخاباتی گرفته نشده است و شورا هنوز به مرحله بحث در مورد مصادیق نرسیده‌ است.
 
شانا در شهرستانها
 شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی(شانا) در شهرستان ها نیز مدتی است فعالیت خود را آغاز کرده و تقریباً تمامی اعضای ان هم پیمان شده اند که در انتخابات پیش رو هیچ گونه تک روی خارج از ائتلاف صورت نگیرد و همه گروههای حاضر در ائتلاف از کاندیدای مورد تایید اکثریت حمایت کنند.
  فرآیند انتخاب اعضای ائتلاف و همچنین کاندیداهای مدنظر در جریان ائتلاف و تصمیم‌گیری شورای ائتلاف در شهرستانها هم به صورت متمرکز و هم غیر متمرکز بوده و تقریباً سعی شده از نظرات فعالین سیاسی شهرستان استفاده شود.
  برخلاف برخی تصورات که به هر دلیلی ایجاد شده، اینکه گفته می شود دوران جمنا تمام شده و شانا بوجود آمده؛ اشتباست. این شورا صرفا با هدف وحدت بین نیروهای انقلابی در انتخابات پیش رو تشکیل شده است و طبق توافق های انجام شده در شرایط حساس کنونی تصمیم گیری نهایی با شورای ائتلاف خواهد بود، ولی جبهه مردمی نیروهای انقلاب(جمنا) بحث عمده‌اش گفتمان سازی است.
 نکته حائز اهمیت اینکه شورای ائتلاف از همه این تشکل های در چارچوب نیروهای انقلاب و جریان اصولگرایی دعوت کرده، و با قاطعیت میتوان گفت تصمیم سازی در شانا برعهده جوانان قرار گرفته و اگرچه ممکن است کاندیدای نهایی همگی از نظر سنی شاخصه جوان بودن را نداشته باشد اما خروجی وحدت، همدلی،برنامه ریزی و تدبیر جوانان است، در شرایط فعلی با توجه به عملکرد دولت و مجلس برآمده از اصلح طلبان و لیست امید زمینه و فضای رأی اصولگرایان در جامعه فراهم است و به نظر می رسد با ائتلاف شکل گرفته در جریان اصولگرایی رأی اصلی مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری در سبد آنها خواهد بود.

قصه انتخابات
ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از دهم آذرماه ۹۸ آغاز شده و تا پایان وقت اداری شانزدهم همین ماه ادامه داشت. که طی آن  ۹۱۹ نفر برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان ثبت نام کردند.
از این تعداد ۸۲۳ نفر مرد و ۹۶ نفر زن هستند. در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان ۳۷۳ نفر ثبت نام کردند که ۴۹ نفر زن و ۳۲۴ نفر مرد هستند.
یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، دوم اسفندماه ۹۸ برگزار خواهد شد.






نظرات بینندگان