کد خبر: ۱۳۴۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸

گرمخانه، مطالبه‌ای زمستانی در کلانشهر شیراز

کارتن‌خوابی در فصل زمستان یکی از معضلات کلانشهرها از جمله شیراز است که احتمال مرگ بی‌خانمان‌ها بر اثر سرما نیز مشکل دیگری است؛برخی مسوولان و نهادهای مردمی معتقدند گرمخانه می‌تواند تا حدی این معضلات را برطرف کند.
به گزارش شیرازه، ضرورت ایجاد گرمخانه‌ها در کلان‌شهرها مورد توجه فعالان اجتماعی، شهرداری‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد بوده است، این مطالبه در شیراز از سال گذشته پررنگ‌تر شده است.

مرگ شخصی به نام گلبس در دی ۹۷ که گفته شد از بی خانمان ها بوده باعث به راه افتادن موجی از اعتراض‌ها در فضای مجازی شد و هشتگ گرمخانه برای گلبس این ندا را به گوش مسئولان رساند که کارتن‌خواب‌ها با آنکه شاید طردشدگان جامعه هستند، استحقاق تلف شدن در سرما را ندارند.

مسئولان در آن زمان، به‌سرعت دست به کار ایجاد گرمخانه‌ها شدند و گفته شد که دو گرمخانه در شیراز تجهیز شده است که در یکی برای بانوان نیز جایی در نظر گرفته شده بود.

هرچه بود، زمستان دشوار کارتن‌خواب‌ها در سال گذشته (۹۷ )به پایان رسید؛ اما با آغاز دوباره فصل سرما، بیم مرگ بی‌خانمان‌ها یکی از دغدغه‌های مردم، رسانه‌ها و سمن‌ها(سازمان های مردم نهاد)است.

نوید نخست:‌گرمخانه‌های سیار ایجاد می‌شود

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز به ایرنا گفت: وضعیت بی‌خانمان‌ها با آغاز فصل زمستان و سرما و یخبندان از آسیب‌های اجتماعی است که به‌ویژه درخصوص معتادان متجاهر با آن‌ها مواجهیم، آن‌ها محل اسکانی ندارند و در کوچه پس‌کوچه‌ها تجمع می‌کنند.

محمدرضا حسن‌پور ایجاد گرمخانه ها را از وظایف شهرداری دانست و افزود: افزون بر گرمخانه‌های دائمی، در تلاش هستیم گرمخانه‌های سیاری را در مناطق مختلف راه‌اندازی کنیم.

او همچنین اعلام کرد: برای بانوان نیز مکان‌هایی به عنوان گرمخانه در نظر گرفته شده است که حداقل برای ۵۰ نفر ظرفیت دارد.

رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهرداری شیراز نیز اعلام کرد: گرمخانه‌ سازمان آسیب‌دیدگان اجتماعی (سادا) از آغاز مهرماه امسال فعال بوده است.

یوسف آفرینی بیان داشت: امسال در مناطق ۲، ۳، ۵ و ۸ شهرداری شیراز مکان‌هایی برای گرمخانه در نظر گرفته شده است که یا تجهیز شده و یا در حال تکمیل است و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

نوید دوم : بزرگترین گرمخانه جنوب کشور در شیراز راه‌اندازی می‌شود

او با بیان اینکه تجهیز بزرگترین گرمخانه جنوب کشور با ظرفیت ۵۰۰ نفر در منطقه ۵ شیراز که یکی از مکان‌های اصلی زندگی معتادان متجاهر است، به‌زودی به پایان خواهد رسید و در این صورت دیگر با کمبود جا برای بی‌خانمان‌ها مواجه نخواهیم بود.

آفرینی ادامه داد: در این گرمخانه غذای گرم، بسته‌های حمایتی و پوشاک ارائه خواهد شد؛ همچنین تیم پزشکی هر شب دو ساعت در این مکان حاضر می‌شود و به مشکلات این افراد رسیدگی می‌کند.

وی افزود: این گرمخانه با دو در مجزا برای بانوان و آقایان تدارک دیده شده است و یک طبقه آن مختص زنان است.

رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهرداری شیراز به این نکته نیز اشاره کرد که معمولاً معتادان متجاهر تمایلی به آمدن به گرمخانه‌ها ندارند؛ چراکه استعمال مواد مخدر در این مکان‌ها ممنوع است و آن‌ها حاضرند در هوای سرد مواد مخدر مصرف کنند، اما به گرمخانه نیایند.

او افزود: گرمخانه کمپ ترک اعتیاد نیست که اجباری باشد و معتادان کاملا داوطلبانه به این مکان مراجعه می‌کنند.

آفرینی درباره ایجاد گرمخانه‌های سیار نیز گفت: گرچه با افتتاح گرمخانه بزرگ شیراز، کمتر نیاز به گرمخانه سیار هست، آنچه مد نظر ماست، اختصاص اتوبوس و کانکس‌ است و همچنان پیگیر تحقق آن هستیم. تاکنون حداقل تقاضای سه دستگاه اتوبوس و سه دستگاه کانکس داده‌ایم و منتظریم که محقق شود.

عضو شورای شهر شیراز نیز در همین زمینه بیان کرد: از سال گذشته که مرکزی را به‌صورت ثابت برای افراد بی‌خانمان تدارک دیدیم، در تلاش برای افزایش تعداد گرمخانه‌ها به ویژه در مناطقی که با بیشترین جمعیت مواجهیم، بوده‌ایم.

سولماز دهقانی ابراز داشت: در مناطق ۲، ۳ و ۵ شهرداری با همکاری اداره املاک این سازمان، در حال تهیه و تجهیز ساختمان‌هایی هستیم و این موضوع در دست اقدام است.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد گرمخانه‌های سیار نیز عنوان کرد: این طرح که آزمون خود را در شهرداری تهران پس داده است، از سال گذشته مد نظر شهرداری بوده، اما در آن زمان عملیاتی شد و امسال امیدواریم در این باره به نتیجه مطلوبی برسیم.

تجهیز هر گرمخانه سیار ۲۸۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد

 عضو شورای شهر شیراز دلیل اصلی تعویق این طرح را هزینه‌ آن دانست و بیان کرد: اگر در سال گذشته دو دستگاه اتوبوس سیار را تجهیز کرده بودیم، وضعیت بهتری داشتیم و از لحاظ بودجه‌ای فشار کمتری به ما می‌آمد چراکه راه‌اندازی هر اتوبوس‌ و تجهیز آن‌ ۲۸۰ میلیون تومان اعتبار لازم دارد.

دهقانی اظهار کرد: در حال حاضر پیشنهاد تجهیز دستکم دو اتوبوس و دو کانکس داده شده است.

وی با اشاره به اینکه معتادان متجاهر علاقه‌ای به ماندن در گرمخانه به علت منع استفاده از مواد مخدر ندارند، گفت: این افراد از مناطقی که عموما در آن رفت‌وآمد دارند، به جای دورتری نمی‌روند و به همین دلایل برای رفتن به گرمخانه‌ها مقاومت می‌کنند.

گرمخانه‌ها را به بخش خصوصی می‌سپاریم

دیگر عضو شورای شهر شیراز نیز به ایرنا گفت: درصدد هستیم با توجه به مسائل و مشکلاتی که کارمندان اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سال قبل با آن مواجه شدند و به دست کارتن‌خواب‌ها مجروح شده و آسیب‌ دیدند، با تجهیز سه مرکز به‌عنوان گرمخانه اداره آن‌ را در اختیار بخش خصوصی دهیم.

لیلا دودمان عنوان کرد: در سال گذشته اداره آسیب‌های اجتماعی در برخی شب‌ها به ۱۵۰ نفر از زنان و مردان بی‌خانمان خدمات‌رسانی کرده است و در تلاش هستیم در سال جاری بتوانیم به افراد بیشتری خدمات‌رسانی کنیم.

با آنکه اطلاعات دقیقی از تعداد افراد بی خانمان و کارتن‌خواب‌ها وجود ندارد، برخی شاهدان و فعالان اجتماعی در مقایسه، تعداد مردان به زنان را ۱۰ به یک اعلام کرده‌اند. همچنین نباید از یاد برد که همه کارتن‌خواب‌ها افراد معتاد متجاهر نیستند، برخی از آن‌ها زنان، کودکان، افراد معلول و بی‌بضاعتی هستند که جایی برای شب‌مانی ندارند.

نکته دیگر که ضرورت فرهنگ‌سازی را در این مورد نمایان می‌کند، مقاومت برخی افراد درباره ایجاد گرمخانه‌ها در محلات است. آنان گرمخانه‌ها را محل تجمع معتادان می‌دانند و آن را مخل آرامش و سلامت می‌پندارند؛ در حالیکه وجود گرمخانه‌ها از وقوع رویدادهای ناگوار و زشتی چهره شهر به ویژه در فصل زمستان می‌کاهد و از همه مهمتر پناهی برای افرادی است که به هر دلیلی دچار آسیب‌های اجتماعی هستند و همین موضوع وظیفه‌ای اجتماعی را بر دوش شهروندان می‌گذارد.

شهرداری‌ و سازمان‌های مرتبط در این زمینه، افزون بر ایجاد گرمخانه‌ها در فصل سرما، باید با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد ضرورت اهمیت به وجود چنین مکان‌هایی و نیز افزایش همدلی را افزایش دهند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نظرات بینندگان