کد خبر: ۱۳۴۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸

رفع خطر از گنبد مرکزی کاخ جهانی ساسان سروستان در دست اقدام است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس از انجام اقدامات لازم مرمتی با هدف رفع خطر از گنبد مرکزی کاخ جهانی ساسان سروستان خبرداد.
رفع خطر از گنبد مرکزی کاخ جهانی ساسان سروستان در دست اقدام استبه گزارش شیرازه، مصیب امیری در این زمینه گفت: «عملیات اجرایی در قالب تثبیت، مرمت و استحکام بخشی این گنبد به منظور رفع خطر از گنبد مرکزی این کاخ جهانی تا اواسط آذرماه انجام شده است و مرحله بعدی مرمت پس از تخصیص اعتبار لازم، مجددا آغاز خواهد شد.»

این مقام مسئول افزود: «این فاز از طرح مرمت با اعتبار 500 میلیون ریال، توسط استادکاران متخصص و با استفاده از مصالح کاملا  سنتی متناسب با بنا صورت پذیرفته است.»

بنا بر این گزارش؛  کاخ ساساني سروستان در 9 کيلومتري جنوب غربي سروستان، در ميان دشتي وسيع و در مسير روستاي نظر آباد قرار دارد. اين بنا شامل يک ايوان ورودي و گنبدي در مرکز و حياط است و نسبت به بناهاي ديگر دوره ساسانی از فن معماري و پلان پيچيده و کامل تري استفاده شده است. نماي اصلي بنا در ضلع جنوبي قرار دارد که شامل يک ايوان مرکزي و دو ايوان کوچکتر در دو طرف است. برخي از پژوهشگران معماري ساساني، بر این عقیده اند که بنا با توجه به تکنيک پيشرفته تر در طراحي کلي و جزئيات آن، متعلق به اواخر دوران ساساني است.

گفتنی است، این کاخ تیر ماه سال 97 در قالب پرونده "منظر باستان شناسی ساسانیان فارس" در یونسکو به ثبت جهانی رسید.
انتهای پیام/323

نظرات بینندگان