کد خبر: ۱۳۴۸۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸

ترورهای نافرجام شهید آیت الله دستغیب/ "گوهر ادب آواز" که بود؟

شهيد آيت الله دستغيب يک روز پس از شهادت شهيدان رجائي و باهنر، را روز راهپيمائي اعلام کرد و خود نيز تصميم گرفت که مانند هميشه شرکت نمايد با وجود اينکه به علت حفظ جان ايشان عده اي تاکيد نمودند که شرکت ننمايند اما ايشان تصميم گرفتند که در جمع مردم باشد لذا همان روز سه مرتبه قصد جان ايشان شد.
ترورهای نافرجام شهید آیت الله دستغیببه گزارش شیرازه، سید عبدالحسین دستغیب شیرازی، شهید محراب و امام جمعه شیراز را بیشتر به سبب درس اخلاق و کتاب‌های فراوان اخلاقی او می‌شناسند. گناهان کبیره، قلب سلیم، داستان‌های شگفت از جمله آثار سید عبدالحسین دستغیب است. او در مبارزات انقلاب اسلامی نقش فعالی داشت و پس از انقلاب به امامت جمعه شیراز منصوب شد.

عبدالحسین دستغیب در 20 سالگی اقامه نماز جماعت مسجد باقرخان، در محله بازار مرغ شیراز را بر عهده گرفت. در دوره حکومت رضا شاه برای حفظ لباس روحانیتش به ناچار در امتحان طلاب علوم دینیه –که اداره معارف برگزار کرده بود- شرکت کرد و با قبولی در امتحان، لباسش را حفظ کرد. چندی بعد به بهانه سخنان تحریک‌آمیز و مخالفت‌هایش به زندان افتاد و میان ترک وطن یا کنار نهادن لباس روحانیت مخیر شد، در نتیجه در 1314ش به نجف رفت. در نجف نزد استادانی چون محمد کاظم شیرازی و سید ابوالحسن اصفهانی به ادامه تحصیل در مراتب عالی پرداخت و پس از سقوط حکومت رضاشاه به توصیه استادش محمدکاظم شیرازی، به شیراز بازگشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در بهمن 1357، امام خمینی(ره) به درخواست اهالی شیراز، آیت‌الله دستغیب را به سِمت امامت جمعه آن شهر منصوب کرد. افزون بر آن وی نماینده امام در استان فارس و نیز نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان قانون اساسی بود. موضع اصلی آیت‌الله دستغیب پس از انقلاب اسلامی مبتنی بر تبعیت امام خمینی(ره) و همراهی با ولایت فقیه بود. آیت‌الله دستغیب در موضع سخنران نماز جمعه در تبیین مبانی انقلاب اسلامی و نیز دفاع از جایگاه روحانیت و حکومت اسلامی تأثیرگذار بود. او در نخستین سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به افشاگری و مخالفت با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی به ویژه مجاهدین خلق پرداخت.

ترورهاي نافرجام:
شهيد آيت الله دستغيب روز 19 شهريور سال 1360 يک روز پس از شهادت شهيدان رجائي و باهنر ، را روز راهپيمائي اعلام کرد و خود نيز تصميم گرفت که مانند هميشه شرکت نمايد با وجود اينکه به علت حفظ جان ايشان عده اي از جمله فرزندشان تاکيد نمودند که شرکت ننمايند اما ايشان تصميم گرفتند که در جمع مردم باشد لذا همان روز سه مرتبه قصد جان ايشان شد و نافرجام ماند يکي جلو درب مسجد جامع وکيل که جواني قصد پرتاب نارنجک داشت که مردم او را دستگير کردند دوم اينکه صداي شليک چند گلوله در فلکه شهدا شيراز به گوش رسيد که به کسي صدمه اي نرسيد سوم همان روز در چهار راه زند از دست يک دختر بچه نارنجک گرفتند که ظاهرا قصد جان ايشان را داشت و تماما نافرجام ماند.
 مورد ديگر روز جمعه 13/9/1360 دختري  را مامور ترور ايشان نموده بودند که نافرجام ماند.


"گوهر ادب آواز" که بود؟
ام سرانجام در 20 آذر 1360 به هنگام رفتن به نماز جمعه در حمله انتحاری یکی از اعضای گروه منافقین به شهادت رسید.

 
ترور شهید آیت‌الله عبدالحسین دستغیب(شهید محراب) توسط عامل انتحاری منافقین به نام «گوهر ادب آواز» انجام شد و در این فاجعه 12 تن از مردم نیز به شهادت رسیدند.

شورای ملی مقاومت که یکی از شاخه‌های گروه تروریستی منافقین است با صدور اطلاعیه‌ای با بر عهده گرفتن این جنایت، عامل این جنایت را معرفی می‌کند. در بخشی از این سند آمده است :

"...در روز جمعه 20 آذر این واحد رزمنده به قصد انجام این عملیات که از قبل مورد شناسایی دقیق قرار گرفته بود به محل اعزام و در لحظه تعیین شده خواهر مجاهد شهید " گوهر ادب آواز" یکی از اعضای واحد انقلابی پس از شکستن حلقه مزدوران محافظ دستغیب با انفجار بمب دست‌ساز او را به همراه 12 تن از محافظانش به‌ هلاکت رسانده و دیگر رزمندگان مجاهد سالم به پایگاه خود مراجعت کردند. در این عملیات دلاورانه خواهر مجاهد ما نیز به شهادت رسید...".
ترورهای نافرجام شهید آیت الله دستغیب
ترورهای نافرجام شهید آیت الله دستغیب
انتهای پیام/
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸
0
خدا لعنت کنه مسعود رجوی را که عمر یک عده جوان را به معنایی واقعی تباه کرد. حرام لقمه.