کد خبر: ۱۳۴۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸

روایت ناپدیدشدن ۱۶ میلیاردتومان پول در شیراز

سخن از ۱۶ میلیارد تومان پول است، پولی که سپرده گذاران شرکت وابسته به یک بانک در شیراز می گویند از آن ما است و ناپدید شده و طرف مقابل آنان می گوید هرچه هست زیرسرکامپیوتر است و داریم حسابرسی می کنیم.
به گزارش شیرازه، سپرده گذاران که در شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت شعبه شیراز پولشان را گذاشته اند، می گویند:‌ از آبان ۹۸ به بعد سود و اصل سپرده به ما پرداخت نشده است.
این افراد افزودند:‌ یکی از مسئولان این شرکت به ما گفته پولی دراختیار نداریم و قرارهم نیست پول بازگردانده شود.

سپرده گذاران شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت شعبه شیراز که بازنشسته این بانک هستند میگویند: با مراجعه به شعبه مذکور متوجه شدیم که کارکنان این مرکز از دادن سود و حتی اصل پول طفره می روند و از این کار سرباز می زنند.

نماینده تعدادی از سپرده گذاران این شرکت تعاونی اعلام کرد که زمانی که این موضوع به مسوول این شرکت در شیراز در میان گذاشته شد وی اعلام کرد که پولی وجود ندارد و این در حالی است که بازنشستگان بانک ملت در استان فارس حدود ۱۶ میلیارد تومان در این شعبه سپرده گذاری کرده اند.

اسماعیل دهداری از سپرده گذاران شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت و کارمند بازنشسته این بانک در شیراز و نماینده تعدادی از سپرده گذاران این شرکت به خبرنگار ایرنا گفت: این شرکت تعاونی در سال ۸۶ کار خود را آغاز کرد و نخستین شعبه آن در تهران راه اندازی شد و بعد از آن فعالیت این مرکز با مجوز مدیرعامل شرکت در سایر استان های و از جمله آن در اسفند سال ۸۶ در شیراز شروع شد.

این کارمند بازنشسته افزود: با شروع فعالیت این شرکت تعاونی اعلام شد که تنها کارمندان و بازنشستگان بانک ملت می توانند در آن سرمایه گذاری و پول خود را سپرده گذاری کنند و حدود ۳ درصد بیش از سود معمول بانکی به سپرده آنها سود تعلق خواهد گرفت.

دهداری ادامه داد: بازنشستگان و شاغلین بانک ملت استان فارس و شیراز نیز شروع به سپرده گذاری دراز مدت و کوتاه مدت در این شرکت تعاونی کردند تا جایی که اکنون حدود ۲۶۰ نفر از بازنشستگان بانک ملت این استان در این شرکت تعاونی سپرده‌گذاری کرده اند.


خبری از سپرده‌ها نیست
او اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۱۶ میلیارد تومان از سرمایه بازنشستگان بانک ملت در استان فارس در این شرکت تعاونی سپرده گذاری شده است که در یک ماه گذشته مشکلاتی برای این تعاونی ایجاد شده و خبری از سپرده ها نیست.

دهداری اظهار داشت: تا مهرماه امسال سود سپرده ها به موقع به حساب صاحبان حساب واریز می شد اما از آبان ماه تعلل در واریز سود و برداشت سپرده ها ایجاد شد.

نشانه های بحران در شرکت
وی با بیان اینکه این شرکت تعاونی از ابتدا با دستور مدیرعامل وقت بانک ملت تاسیس شده،گفت: بنابر اطلاعاتی که در روزهای اخیر کسب شده فعالیت شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت شیراز به دلیل عدم اخذ مجوزات لازم باید از ۳۱ اردیبهشت ۹۸ تعطیل می شده اما مدیریت این شرکت تعاونی در شیراز از این کار خودداری کرده و کار را تا اواخر آبان ماه ادامه داده و حتی سپرده های جدید نیز جذب کرده و داد و ستد مالی داشته است.

دهداری عنوان کرد: در روزهای اخیر سه نفر از مدیران این شرکت تعاونی به شیراز آمده و در جمع سپرده گذاران نیز حاضر شدند و در حال حاضر حسابرسی شعبه شیراز این شرکت در حال انجام است تا مشخص شود که چه بلایی بر سر سرمایه سپرده گذاران آمده است.

 این بازنشسته بانک ملت گفت: شعبه شیراز شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت با دستور و مکاتبه با مدیرعامل وقت بانک ملت در سال ۸۶ اجازه فعالیت پیدا کرده و سالهای سال محل فعالیت این شرکت توسط بانک ملت تامین می شده اما اکنون که این شرکت تعاونی با مشکل مواجه شده کسی زیربار حل آن نمی رود.

وی با بیان اینکه شعبه شیراز شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت از زمان تاسیس تا اواخر اردیبهشت ۹۸ در طبقه فوقانی بانک ملت شعبه بعثت شیراز بوده،افزود: با ارجاع دستور تعطیلی شعبه شیراز این شرکت تعاونی از تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۹۸ ،مدیران این شعبه اقدام به جابجایی دفتر این شرکت به خیابان سعدی شیراز کرده و در این محل فعالیت خود را ادامه داده اند.

دهداری ادامه داد: اقدامات شعبه شیراز شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت با تخلفات و سوء استفاده های زیادی همراه بوده که امیدواریم دستگاه قضا به کمک بازنشستگان و کارمندان سهامدار در این شرکت تعاونی بیایند.

 وی افزود: تعدادی از سپرده گذاران از دوم آذرماه ۹۸ متوجه بروز مشکلاتی در کار شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت شعبه شیراز شدند زیرا نه سودی به حساب آنها واریز شده بود و با مراجعه به شعبه اصل پول افراد نیز پرداخت نمی شد و کارکنان این شرکت از زیر بار آن شانه خالی می کردند.

 دهداری عنوان کرد: سهامداران و سپرده گذاران شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت شیراز که اغلب آنها افراد بازنشسته هستند در روزهای اخیر شکایت خود را به دستگاه قضا برده اند و این پرونده اکنون در بخش کلاهبرداری آگاهی شیراز در جریان است و متهمین نیز از کشور ممنوع الخروج شده اند.

 وی اشاره کرد: زمانی که سپرده گذاران در روزهای اخیر به شعبه شیراز این شرکت تعاونی مراجعه کردند مدیر شعبه رسما اعلام کرده که هیچ پول در اختیار این شرکت نیست؛ مشخص نیست که پول و سپرده‌های مردم چه شده است.


سپردهگیری تا آخرین روز
مجید شیرازی یکی دیگر از سپرده گذاران این شرکت تعاونی است که در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: فعالیت شعبه شیراز این شرکت تعاونی باید از آخر اردیبهشت امسال تعطیل می شده اما این اقدام صورت نگرفته است که این موضوع تخلف است.

او که بازنشسته بانک ملت است،ادامه داد: در روز ۲۵ آبان ماه ۹۸ مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان از پس انداز خود را به امید اخذ سود و تامین کمک هزینه زندگی خود و خانواده ام در این شرکت تعاونی سپرده گذاری کردم اما کمتر از یک هفته بعد از این اقدام متوجه شدم که این شرکت به مشکل مواجه شده و دیگر نتوانستم پولم را پس بگیرم.

تقصیر کامپیوتر است و داریم به حسابشان می رسیم  
خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت این شرکت بارها با شماره تلفن هایی که از وی در اختیارش قرار داده شده بود تماس گرفت اما خطوط تلفن همراه این فرد یا خاموش بود و یا در دسترس نبود تا اینکه سرانجام یکی از شماره های این فرد روشن شد.

مسئول شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت شعبه شیراز در این گفت و گو بیان کرد: اختلالی در روزهای اخیر در سیستم کامپیوتر این شرکت در شعبه شیراز رخ داده که همین مساله باعث بروز مشکلاتی شده و در پی آن جلو پرداخت ها به مشتریان این شعبه گرفته شده تا این مشکل برطرف شود.

حسین ناظمی افزود:کامپیوتر شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت شیراز به دلیل اینکه عمری حدود ۱۵ سال دارد و به روز نیز نشده خراب شده و این مشکلات را ایجاد کرده است.

وی بیان کرد:‌حساب مشتریان شیراز این شرکت به تهران منتقل شده و اکنون نیز حسابرسی شرکت در حال انجام است و زمانی که کار حسابرسی این شرکت تمام شود پول مشتریان به آنها پرداخت می شود.

ناظمی ادامه داد: پول سپرده گذاران موجود است و باید روند حسابرسی که توسط دادگاه در حال انجام است پایان یابد.

او فعالیت شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت را تحت نظر بانک ملت دانست و گفت: این شرکت زیرمجموعه کانون بازنشستگان بانک ملت است.

مسوول شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت شعبه شیراز زمان بازگشت پول سپرده گذاران را به آنها تا دو ماه آینده پیش بینی کرد و افزود: گزارش حسابرسی به سرپرست شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت ارجاع خواهد شد و اختلاف حساب ها بررسی و در نهایت اشتباهات محاسباتی رفع می‌شود.
 
بیخبری از تعطیلی شعبه  
وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار بوده که از ۳۱ اردیبهشت ۹۸ شعبه شیراز تعطیل شود ولی این اقدام صورت نگرفته،گفت: بعضی مشتریان این شعبه اقساطی را به شرکت بدهکار بودند که باید دریافت می شد و به همین دلیل نمی شد که شعبه کاملا تعطیل شود.

ناظمی این را هم گفت: از ۳۱ اردیبهشت قرار بوده که شعبه شیراز تعطیل شود اما این موضوع به من اعلام نشده بود و زمانی که دیدند مشکلاتی در این شعبه ایجاد شده از اواخر آبان ماه ۹۸ این مساله را به من اعلام کردند که نمایندگی شیراز باید تعطیل و داد و ستد از تهران انجام شود.

مسئول شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت شعبه شیراز بیان کرد: در حال حاضر شعبه شیراز بسته شده ولی حسابرسی در این محل در حال انجام است.

 خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت رسیدگی به این پرونده با معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس تماس گرفت و جویای اقدامات انجام گرفته این نهاد شد که مقرر شد اطلاعاتی در این باره در اختیار خبرنگار قرار گیرد اما تا لحظه انتشار این گزارش هیچ اطلاعاتی ارایه نشد.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/
نظرات بینندگان