کد خبر: ۱۳۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۱ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸

آغاز به کار هیئت اجرایی شیراز/ تشکیل هیئت های نظارت بر انتخابات در 36 شهرستان و 57 بخش استان فارس/ تبلور جمهوری اسلامی ایران، در قوانین لازم الاجراست

حسن جوکار گفت: ما در هیئت نظارت، بر عملکرد هیئت اجرایی در بررسی این صلاحیت ها نظارت می کنیم.

حسن جوکار رييس هيات نظارت بر انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي إسلامي و اولين ميان دوره اي پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري در استان فارس، در گفتگو با شیرازه با بیان اینکه هیئت های نظارت در 36 شهرستان و 57 بخش تشکیل شده است اظهار داشت: بعد از تشکیل آن، هیئت های اجرایی با معرفی معتمدین با امضای سه امضای دادستان، فرماندار و رئیس اداره ثبت احوال و ارسال به هیئت نظارت، تشکیل شد که در 35 شهرستان با روند طبیعی و در زمان قانونی این کار انجام شد؛ اما در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان، روند قانونی طی شد و اگرچه دیر، اما شب گذشته با حضور معتمدین و انتخاب اعضای اصلی و علی البدل، به این هیئت تشکیل، و از صبح امروز فعالیت قانونی خود را آغاز کرده است.

جوکار تصریح کرد: هیئت نظارت شورای نگهبان در استان فارس با 5نفر معرفی و در شهرستان ها هم با 3 نفر تشکیل شد و جلسات توجیهی و کلاس های آموزشی هم برگزار شده و این افراد نسبت به قانون انتخابات توجیه کامل هستند و فعالیت خود را هم آغاز کرده اند که نمونه کارشان هم تأئید معتمدین معرفی شده از فرمانداری ها و تشکیل هیئت های اجرایی در شهرها و بخش هاست.

معنای التزام عملی به اسلام

رييس هيات نظارت بر انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي إسلامي استان فارس، درمورد نحوه بررسی التزام عملی افراد به اسلام گفت: بررسی صلاحیت داوطلبین مطابق مواد 28، 29 و 30 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بر عهده هیئت اجرایی است که با استعلام از منابع چهارگانه که دادگستری، وزارت اطلاعات، ثبت احوال و نیروی انتظامی است، انجام می شود و ما در هیئت نظارت، بر عملکرد هیئت اجرایی در بررسی این صلاحیت ها نظارت می کنیم.

به گفته وی، در بررسی التزام عملی به اسلام، این بحث با شهادتین فرق می کند، چرا که شهادتین فقط به معنای اسلام آوردن است، اما التزام عملی به معنای ایمان است به اسلام، یعنی فرد به دستورات اسلام مثل نماز، خمس، حجاب، و دیگر مسائل عمل کند. مثلا در محیط کار رشوه گرفتن، یا نخواندن نماز، به معنی عدم التزام به اسلام است که برای احراز آن، رفتار شخص در موارد و زمان های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

التزام عملی به قانون اساسی

جوکار در ادامه تصریح کرد: وقتی کسی نظام جمهوری اسلامی ایران را می پذیرد، باید التزامات و قوانینی که در مجلس یا دولت با طی روند قانونی اجرایی می شود را هم بپذیرد و اجرا کند.

به گفته وی، اگر کسی این قوانین را زیرپا بگذارد و عمل نکند، به معنی عدم التزام به نظام جمهوری اسلامی ایران است، چراکه جمهوری اسلامی ایران، متبلور است در قوانینی که طی روند قانونی لازم الاجرا شده اند.

رييس هيات نظارت بر انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي إسلامي استان فارس در پاسخ به خبرنگار ما در ارتباط با تبلیغات پیش از موعد بعضی داوطلبان و حتی بهضی نمایندگان سابق د رمجلس شورای اسلامی و نحوه رسیدگی به آن اظهار داشت: ستادی در دادگستری ها به عنوان ستاد پیشگیری از تخلفات و جرایم نتخاباتی شکل گرفته که رسیدگی به این تخلفات به عهده این ستاد است.

جوکار گفت: پرونده فردی که داوطلب شده، به هیئت اجرایی می رود و وضعیت آن فرد مورد بررسی قرار می گیرد و طبق قانون، در مورد صلاحیت فرد داوطلب، تصمیم گیری می شود و اگر داوطلب نسبت به این تصمیم شکایتی داشت، به هیئت نظارت استان ارجاع می شود و باز هم با اسناد و مدارک تصمیم هیت اجرایی مورد بازنگری قرار گرفته و تصمیم گیری نهایی انجام می شود.

وی تأکید کرد: از آنجا که حفظ آبروی افراد بسیار مهم است، دلایل عدم احراز یا عدم صلاحیت داوطلبان طبق قانون به مراجع یا رسانه اعلام نمی شود، اما اگر داوطلب با مراجعه، دلایل را تقاضا کند، شورای نگهبان شخص داوطلب را نسبت به رد صلاحیتش آگاه می کند.

به گفته رييس هيات نظارت بر انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي إسلامي استان فارس، در حال حاضر، حدود 12 هزار شبکه نظارتی در استان وجود دارد که وظیفه نظارت بر شعب اخذ رای را دارند.

جوکار با بیان اینکه تعداد شعب و عوامل اجرایی انتخابات را هیئت اجرایی مشخص می کند، تصریح کرد: ما براساس هر شعبه به فراخور آرای سابق در آن شعبه، ناظرین را مشخص می کنیم.

وی تأکید کرد: شعب 7 شهرستان و 7 بخش جدید و هیئت اجرایی و نظارت مشخص شده و مشکلی با این مورد نداشته ایم.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان