کد خبر: ۱۳۴۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸

عدم پرداخت بدهی کارخانه قند فسا به کشاورزان؛ کشت پاییزه چغندرقند در استان فارس کاهش یافت

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه بیشترین مطالبه از کارخانه قند فسا است، گفت هنوز طلب کشاورزان پرداخت نشده ‌به گونه‌ای که حتی با ورود دادستانی همچنان نتیجه‌ای نداشته است.
به گزارش شیرازه، مظفر افشون سرپرست هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در جلسه شورای کشاورزی فارس با بیان اینکه انتظار از بخش کشاورزی فراتر از بخش مشاوره‌ای است، اظهار داشت: این استان با داشتن دانشگاه‌های قدیمی در کشور و دنیا در حوزه‌های مختلف پیش‌رو‌ست و انتظار این است در دیگر بخش‌ها به ویژه بخش کشاورزی استادان دانشگاه به کمک مسئولان بیایند و نقص‌های موجود را رفع کنند. 

وی با بیان اینکه در استان فارس در زمینه آبخیزداری و آبخوانداری چندان کاری نشده است، عنوان کرد: حتی اگر هم اقدامی شده متناسب با ظرفیت استان نیست در حالی که در طول سال میلیون‌ها خاک سراریز و وارد پایین دست می‌شود که برای اجرای طرح‌های آبخیزداری باید اعتبارات ملی جذب شود.

سرپرست هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس درباره کارخانه قند فسا و مشکل بدهی کارخانه به کشاورزان گفت: باید مدیران کارخانه به استانداری دعوت و موضوع بررسی شود و کشاورزان را به کشت چغندر ترغیب کرد.

افشون با اشاره به ضرورت حمایت کشت گلخانه‌ای و حمایت از آن برای کاهش مصرف آب گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای برای بخش‌های مختلف موثر است و منجر به صرفه جویی در مصرف آب می‌شود.

بیشترین مطالبه چغندرکاران از کارخانه قند فسا است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز با اشاره به تفاهم امضا شده با سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور درباره طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری گفت: حدود 67 میلیارد تومان مقرر شده و  همچنین درباره تامین اعتبارات منابع ملی برای طرح‌های آبخیزداری و پروژه‌های آبخوانداری مطالعه و توسط مرکز تحقیقات کشاورزی منابع طبیعی استان اقدام شده است. 

به گفته محمدمهدی قاسمی با توجه به ظرفیت و اقلیم فارس نیاز به پروژه‌های بهتری برای طرح‌های آبخیزداری است و با سیلابی یودن استان نیاز به اجرای پروژه‌های بیشتر است.

وی همچنین با بیان اینکه استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاهی پیشنهاد خوبی دانست و افزود: باید تعامل خوبی در این زمینه صورت گیرد.

قاسمی با اشاره به ارائه نقشه‌های فنی و پروژه‌های آبخیزداری تنگ قرآن، دامنه جنوبی پارک بمو و انتهای شمالی آبراهه تنگ سعدی تا قبل از شروع بارندگی‌ها گفت: طرح‌های ایجاد حوضچه و طرح‌های آبخیزداری باید در سال جاری عملیات اجرایی آن شروع شود.

وی درباره رفع مشکل خرید و پرداخت چغندر قند و طلب کشاورزان گفت: بیشترین مطالبه از کارخانه قند فسا است؛ هنوز طلب کشاورزان پرداخت نشده است و تاثیر منفی در کشت جغندر پاییزه و بهاره داشته است به گونه‌ای که حتی با ورود دادستانی همچنان نتیجه‌ای نداشته است و تنها قرار بازداشتی صادر شده است و همچنان با گذشت بیش از 2 سال طلب کشاورزان را نداده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس درباره بدهی سال گذشته در حمله ملخ‌ها و مبارزه درخور گفت: 700 میلیون تومان بدهکار هستیم که 300 میلیون تومان از اعتبارات ملی و 100میلیون تومان از سازمان برنامه و بودجه گرفته شد و بنا است باقیمانده از 3 درصد اعتبارات نفت و گاز نیز استفاده شود.

اعتبار طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری محقق نشده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه فارس جزء اولین استان‌هایی است که تفاهم آبخیزداری و آبخوانداری داشته است، ابراز کرد: 67 میلیارد تومان اعتبار سازمان جنگل‌ها برای فارس در اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در نظر گرفته شده که سهم آورده توسط سازمان برنامه و بودجه تامین نشده است.

شهرام منتصری افزود: اعتباری از سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی تاکنون اختصاص داده نشده و اگر اعتبار تزریق شود وارد بخش مطالعات می‌شویم همچنین امسال بیش از 40 پروژه آبخیزداری و آبخوانداری داریم و 200 پروژه آبخیزداری در استان مطالعه شده که نیاز به اعتبار دارد.

وی با اشاره به وقوع سیل سال گذشته  تصریح کرد: تشکیل 7 بند در تنگ قرآن پیشنهاد دادیم که از آن 7 بند قرار شد 2 بند شهرداری تامین اعتبار کند و با وجود تاکید اجرایی شدن توسط استاندار به سازمان آب منطقه‌ای ارجاع داده شد و هفته قبل سازمان آب منطقه‌ای اصل طرح را زیر سئوال برد و بلاتکلیفی ایجاد شده است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان فارس 9 میلیارد تومان برای تنگ قرآن و 12 میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری تنگ سعدی نیاز است و مطالعات انجام شده است.

خرید تضمینی 134 تن گوجه فرنگی

دایت‌الله رحیمی، رئیس سازمان تعاون روستایی فارس با اشاره به خرید حمایتی گوجه فرنگی در استان گفت: در این طرح 134 تن گوجه خریداری و به 17 هزار تن رب گوجه فرنگی تبدیل شد همچنین با خرید تضمینی قیمت گوجه که به400 تومان رسیده بود به 800  تومان رسید و از این بابت از کشاورزان حمایت شد.

وی با اشاره به طلب 134 میلیارد تومانی کشاورزان گفت: تاکنون 47 میلیارد تومان پرداخت شده است. قیمت گوجه فرنگی نیز در میدان از 3 هزار تومان تا 5 هزار تومان است و در سطح بازار نباید بیشتر از 8 هزار تومان باشد و در غیر اینصورت تخلف است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نظرات بینندگان