کد خبر: ۱۳۴۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸
در نشست مطبوعاتی روسای کمیسیون های شورای شهر شیراز مطرح شد:

کنترل قیمت ها در بازارچه های میوه و تره بار تا نوروز/ بیش از 35 درصد درآمد شهرداری مربوط به عوارض ساختمانی است

نشست مطبوعاتی روسای کمیسیون های مختلف شورای اسلامی شهر شیراز با حضور رئیس شورای شهر شیراز برگزار شد.

به گزارش شیرازه، سید عبدالرزاق موسوی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در نشست مطبوعاتی روسای کمیسیون های شورای شهر شیراز با بیان اینکه در شورای شهر فعلی به سمت اصلاح ساختارها رفته ایم، به ارائه گزارش سه ماه اخیر شورای اسلامی شهر شیراز پرداخت و گفت: یکی از کارکردهای شورای شهر شیراز در سه ماهه اخیر، تصویب برنامه پنجم با شاخص های کیفی و عملیاتی با ۳۶۶ هدف کمی بوده است.

کنترل قیمت ها در بازارچه های میوه و تره بار تا نوروز/  بیش از 35 درصد درآمد شهرداری مربوط به عوارض ساختمانی است/ بررسی جشنواره

وی، بررسی تکالیف بودجه ۹۸ و تایید ۶۰ تکلیف قابل قبول را نشان از کار ارزشمند کمیسیون های مختلف شورا دانست و تصریح کرد: در سه ماه گذشته، شورای شهر شیراز ۲۸ مصوبه شامل ۲۲ لایحه و ۶ طرح را در دستور کار خود داشته است.

در ادامه، قائدی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز، کنترل و نظارت مستمر بر اجرای پروژه های مرتبط را از وظایف ذاتی کمیسیون های مختلف در شورای شهر دانست و افزود: بررسی مسائل و مشکلات شهری، نیازسنجی و ارائه راه کارهای مناسب از وظایف این کمیسیون هاست.

وی تاکید کرد: به دنبال ارتقای کمی و کیفی پروژه ها هستیم و در این مدت، استفاده از مصالح استاندارد و نوین را مورد بررسی قرار داده ایم.

قائدی، سرکشی از پروژه های عمرانی به منظور کنترل و نظارت بر پروژه های سطح شهر را از وظایف دیگر کمیسیون حمل و نقل دانست و تصریح کرد: استاندارد سازی و اصلاح پروژه های ریز و کلان در شهرداری و تشکیل کارگروه های حل مشکلات تملکی و آموزشی جهت حل معضل ترافیک از کارکردهای دیگر این کمیسیون است.

سینا بنی زمانی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز در ادامه این نشست به تشریح عملکرد سه ماهه نخست سال سوم این کمیسیون پرداخت و ابراز داشت: سامانه شفافیت شهرداری شیراز دارای اشکالاتی بود که آنها را شناسایی و برای شهرداری نیز تکلیفی را مقرر کردیم تا طرح را باز طراحی کنند، شهرداری تکالیف را انجام و با مشاور جدیدی در حال انعقاد قرارداد است.

بنی زمانی با تصریح بر بالا بودن هزینه‌های شهرداری گفت: به دنبال کاهش این هزینه ها، شهرداری شیراز بخشنامه‌ای را در آبان ماه صادر کرد که در حال حاضر نمی‌توانیم نتیجه عملکرد ریالی آن را اعلام کنیم.

وی افزود: طی طرحی شهرداری موظف شد که ریز عوارض را با ساده سازی محاسبه عوارض به شهروندان اعلام کند تا موجب شفافیت و احقاق حق شهروندان باشد.

بنی زمانی با بیان اینکه یکی از مهمترین گزارش‌ها در شهرداری، مربوط به عملکرد درآمد و هزینه شش ماه نخست امسال است، اظهار داشت: یک هزار و 600 میلیارد تومان درآمد شهرداری بوده که 600 میلیارد تومان مربوط به اوراق مشارکت، 500 میلیارد تومان مربوط به عوارض و 10 درصد از این وصولی به درآمد پایدار مربوط است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز در خصوص سرمایه‌گذاری هم گفت: ما نمی‌توانیم در همه حوزه‌ها سرمایه‌گذاری داشته باشیم، در ادوار گذشته سرمایه‌گذاری ها در ساختمان سازی متمرکز بود اما این موضوع برای ما اولویت ندارد و جذب سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و شهر انسان محور برای شورای پنجم و شهرداری دارای اهمیت است که در این راستا دو پروژه به ثمر نشسته است.

در ادامه، نوذر امامی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه مراجعات مردم به این کمیسیون بالا است و بیش از 35 درصد درآمد شهرداری مربوط به عوارض ساختمانی است، اظهار داشت: یکی از طرح‌های مهم مورد بررسی کمیسیون مربوط به موضوع باغات قصردشت بود که شهرداری موظف به انجام بازنگری طرح باغات قصردشت شد.

امامی ادامه داد: طرح باغات قصردشت دارای معایب زیادی بود که برای حذف این معایب و آسیب‌ها طرح بازنگری را مطرح کردیم که به تصویب شورا رسید، بیشترین عیب طرح اقتصادی نبودن باغات برای مالکین و صاحبان باغ بود، در طرح جدید سعی کردیم که صاحبان هم از منافع باغ بهره‌مند شوند تا ایجاد انگیزه ای برای حفظ و توسعه باغات باشد.

وی افزود: طرح مربوط به ممیزی به عنوان مهمترین راه درآمد پایدار برای شهرداری را دنبال کردیم، در یازده منطقه در حال انجام است، کاری بود که از سالها قبل باید انجام می شد اما مورد غفلت قرار گرفت.

امامی در پایان به طرح شهرداری الکترونیک و تکمیل طرح مجموعه زندیه نیز اشاره کرد.

تنوری، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز هم در این نشست بیان کرد: تاکنون 12 جلسه برگزار کردیم، 7 لایحه شهرداری و پیشنهاد یکی از اعضا مورد بررسی قرار گرفته و 140 نامه دریافت کردیم که 41 نامه در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است.

تنوری ادامه داد: بررسی نرخ خدمات سازمان فرهنگی و اجتماعی یکی از اقدامات ما بود، 70 درصد شهریه دریافتی به عنوان حق الزحمه مربیان تعیین شد، یکی از اقدامات دیگر بررسی آیین نامه اجرایی شهروند برگزیده بود که هدف از این جشنواره معرفی چهره ماندگار نیست بلکه معرفی شهروند برگزیده است.

وی افزود: طرح واگذاری مدیریت سرای محلات به NGOها مورد تصویب قرار گرفت که واگذاری فرهنگسراها در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تنوری با اشاره به تصویب طرح مساعدت به دانش آموزان نیازمند و مساعدت به تیم های فوتبال به فجر و شهدای قشقایی شیراز گفت: علاوه بر این اقدامات اشاره شده مصوبات اجرا نشده‌ای در حوزه فرهنگی و اجتماعی توسط شهرداری وجود دارد.

در ادامه این نشست، روسای کمیسیون های مختلف به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

رئیس شورای شهر شیراز در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران با بیان اینکه تشکیل کمیته بحران در حیطه وظایف شورا نیست، گفت: در حادثه سیل شیراز شهرداری به وظایف خود عمل کرد و پرونده قضایی نیز موجب انفصال شهردار نخواهد شد.

قاسم مقیمی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری هم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران نسبت به ضعف عملکرد شورا و شهرداری در جذب سرمایه گذاری تصریح کرد: در آغاز به کار شورای پنجم تعریف مشخصی از سرمایه گذاری وجود نداشت، ما به دنبال کاهش هزینه و افزایش درآمد شهرداری بودیم که در این جهت ظرفیت های سرمایه گذاری را شناسایی کردیم که 72 فرصت با اعتباری بالغ بر 377 هزار میلیارد ریال بود.

لیلا دودمان در پاسخ به خبرنگار شیرازه مبنی بر تعطیلی بازارچه های میوه و تره بار در محلات مختلف اظهار داشت: ۲۵ میدان میوه و تره بار در شهر شیراز داریم که یکی از معضلات ما که مردم هم از آن شاکی هستند، این است که قیمت در این میادین، بالاست.

وی افزود: در جلسه هفته گذشته هیئت مدیره این مسئله مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا قیمت در این بازارچه ها، طبق قانون، به ۵درصد کمتر از مغازه کنترل کنیم. در این رابطه، اختلاف نظرهایی وجود دارد که ظرف یک هفته آینده به نتیجه رسیده و اعلام می کنیم.

وی تصریح کرد: در ارتباط با گرانی های بعد از افزایش بنزین سازمان میوه و تره بار با هماهنگی دستگاه های دیگر از جمله جهاد کشاورزی، تفاهم نامه هایی منعقد کرده ایم که با این تفاهم نامه ها، تا شب عید، قیمت ها را تحت کنترل قرار خواهد داد.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان