کد خبر: ۱۳۴۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸
رونمایی از نظام رتبه‌بندی جهانی ISC در شیراز؛

اعلام نام دانشمندان برتر ایران در نظام رتبه‌بندی جهانی ISC

نظام رتبه بندی جهانی ISC-۲۰۱۹ با حضور دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست مرکز ISC و رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، رونمایی شد.
اعلام نام دانشمندان برتر ایران در نظام رتبه‌بندی جهانی ISCبه گزارش شیرازه، یکشنبه ۲۴ آذرماه و با حضور خبرنگاران، نظام رتبه بندی جهانی ISC-۲۰۱۹ رونمایی و فهرست نام دانشمندان برتر ایران براساس داده‌های ISC اعلام شد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در مراسم رونمایی از نظام رتبه بندی جهانی ISC-۲۰۱۹ در یک کنفرانس خبری گفت: پیش از این و در سال ۲۰۱۸، نظام رتبه بندی دانشگاه‌های جهان توسط مرکز ISC انجام و با استقبال مواجه شده بود. لذا این رتبه بندی برای سال ۲۰۱۹ نیز انجام شد.

دکتر محمدجواد دهقانی افزود: نظام رتبه بندی دانشگاه‌ها توسط آی اس سی، اقدامی است مشابه آنچه در سایر نظام‌های رتبه بندی نظیر تایمز، شانگهای و ... انجام می‌شود.

دهقانی خاطرنشان کرد: پایگاه استنادی پیش از این تنها دانشگاه‌های کشورهای اسلامی را براساس داده‌های موجود رتبه بندی می‌کرد و از سال میلادی گذشته برای اولین بار رتبه بندی جهانی را در دستور کار قرار داد.

این استاد دانشگاه همچنین اضافه کرد: فهرست نام دانشمندان برتر نیز همواره به عنوان یک بحث چالشی در سطح جهان مطرح بوده و اهمیتی ویژه در ابعاد مختلف علمی و پژوهشی دارد.

دهقانی گفت: انتشار فهرست اسامی دانشمندان برتر کشور براساس داده‌های ISC انجام شده و این امکان را به دانشگاه‌ها خواهد داد که در اعطای بورسیه، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی، واگذاری گرنت‌های پژوهشی و دیگر فعالیت‌ها، اقدامات خود را ساماندهی کنند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ببان کرد: مجوز تاسیس نظام رتبه بندی ISC در سال ٨٧ با موافقت همه وزرای علوم کشورهای اسلامی در خارج از کشور و در یک نشست سراسری صادر شد؛ این نظام رتبه بندی با هدف رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه و مراکز پژوهشی جهان اسلام از سال ٨٨ رسما کار خود را آغاز کرد.

او به چشم انداز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در افق ١٤٠٤ اشاره و خاطرنشان کرد: دستیابی به مرجعیت سنجش و ارزیابی توسعه علمی و عملکرد پژوهشی کشورهای جهان اسلام و هم تراز با مراکز بین‌المللی از مهمترین اهداف بوده است.

دهقانی اضافه کرد: رتبه بندی آزمایشی جهانی ISC در سال ٢٠١٨ با هدف افزایش اعتبار مرجعیت ISC به عنوان پایگاه استنادی کشورهای اسلامی با ورود به عرصه جهانی، اعتبار دهی به پایگاهISC در سطح دنیا، رتبه بندی براساس قاره، منطقه و کشورهای اسلامی و تحقق به سند ده ساله اجلاس رؤسای جمهور کشورهای اسلامی مبنی بر وجود ٥٠ دانشگاه از جهان اسلام تا ٢٠٢٦ در میان ٥٠٠ دانشگاه برتر دنیا در دستور کار قرار گرفت.

او با بیان اینکه در سال ٢٠١٨ حدود یکهزار و ٢٠٠ دانشگاه را مورد ارزیابی قرار دادیم، عنوان کرد: در سال ٢٠١٩ نیز به طور رسمی رتبه بندی جهانی ISC آغاز شد.این رتبه بندی نقاط ضعف و قوت دانشگاه‌ها براساس هر معیار، جایگاه و دانشگاه را در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی نشان داده و مبنای هدفگذاری و سیاستگذاری دانشگاه ها خواهد بود.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) خاطرنشان کرد: همچنین در رتبه بندی جهانی ISC، به تفکیک ٦٤٦ دانشگاه از قاره اروپا، ٧٨٠ دانشگاه از آسیا، ٣٦٣ دانشگاه از آمریکای شمالی، ٩٣ دانشگاه از آمریکای جنوبی و ٤٧ دانشگاه از اقیانوسیه حضور دارند.

دهقانی به وضعیت دانشگاه‌های ایران در این نظام رتبه بندی هم اشاره و خاطرنشان کرد: ٤٣ دانشگاه در ٩ بخش در این رتبه بندی حضور دارند.

او همچنین ادامه داد: ٧٨ پژوهشگران پر استناد برتر کشور در حوزه علوم انسانی، اجتماعی و هنر در ١٤ رشته از جمله مدیریت، اقتصاد مالی، علوم تربیتی و ...در این پایگاه علمی شناسایی شدند. 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) یادآور شد: سهم دانشگاه‌ها در تعداد پژوهشگران برتر نیز مشخص شده است و دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، علامه طباطبایی و شیراز بیشترین سهم را دارند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا گنجعلی از دانشگاه تهران در بین رشته‌ای، مسعود رضایی از دانشگاه تربیت مدرس در رشته علوم کشاورزی، حمید رضا پورقاسمی از دانشگاه شیراز در بین رشته‌ای، مهدی دهقان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته ریاضیات، سجاد جعفری از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته ریاضیات، ژولین کلینتون اسپروت از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته ریاضیات، محمد میرزازاده از دانشگاه گیلان در بین رشته‌ای، مصطفی اسلامی از دانشگاه مازندران در بین رشته‌ای، امید ماهیان از دانشگاه صنعتی قوچاندر رشته مهندسی، حسن کریمی مله از دانشگاه صنعتی قوچان در رشته علوم کشاورزی، آرش کریم پور از    دانشگاه آزاد اسلامی در رشته مهندسی، سید مهدی جعفری از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در رشته علوم کشاورزی از پژوهشگران ایرانی( با وابستگی ایران) حاضر در لیست پراستنادترین پژوهشگران دنیا - ۲۰۱۹ هستند.

انتهای پیام/323

نظرات بینندگان