کد خبر: ۱۳۴۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸

سرمایه گذاری ژاپنی ها در سازمان پسماند شهرداری شیراز

هیاتی ژاپنی در سفری دوروزه به شیراز از نزدیک زیرساخت پسماند این کلانشهر را بازدید کرد و زمینه‌های سرمایه گذاری و فعالیت در شیراز را بررسی کرد.
به گزارش شیرازه، این هیات سه نفره از سازمان همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) به شیراز سفر کرد و از سایت مدیریت پسماند برمشور این شهر بازدید کرد و با روند کار دفع پسماند در شیراز آشنا شد. 

هیات ژاپنی یکشنبه با مدیران شهری و استانی و همچنین اعضای شورای شهر شیراز جلسه ای ۴ ساعته برگزار کرد و در آن به گفت و گو و بررسی زمینه توسعه همکاری ها پرداخت.

رییس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز در حاشیه این دیدار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:سازمان همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) با ۱۵۰ کشور جهان همکاری دارد و به این کشورها خدمات ارایه کرده است که این همکاری‌ها در حوزه های مختلف فنی،امدادرسانی، کمک های بلاعوض و وام‌های توسعه ای بوده است.

علی ناصری با بیان اینکه جایکا در تهران دفتر دارد، ادامه داد: شورای پنجم شهر شیراز اولین شهری در ایران بود که طرح تفصیلی مدیریت پسماند را در ۱۳ ماده و ۸۵ شرح خدمات تصویب کرد که این طرح به تایید فرمانداری نیز رسیده است.

وی گفت: وزارت کشور طرح جامع مدیریت پسماند را ابلاغ کرده و شیراز نیز اولین شهر ایران است که این طرح تفصیلی را مصوب کرده که شامل مرحله تفکیک از مبدا تا یک مرحله بعد از دفن می شود.

ناصری اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های خوبی که در شیراز وجود دارد و با رایزنی‌هایی که با وزارت کشور و دیگر نهادها مثل وزارت امور خارجه انجام شد موضوع سفر هیات ژاپنی به سرپرستی پروفسور یوشیدا برنامه ریزی و انجام شد.

این عضو شورای شهر شیراز در نشست تخصصی باهیات ژاپنی نیز اعلام کرد: مدیریت پسماند شهرداری شیراز در استحصال بیوگاز و تولید انرژی برق از آن، در کشور پیشرو است.

ناصری افزود:سازمانی به نام مدیریت پسماند در شهرداری شیراز از سال ۱۳۷۷ باهدف بهبود وضعیت نظافت شهری و ارتقای مدیریت پسماندها تشکیل و با تصویب قانون مدیریت پسماند در سال ۱۳۸۳ گام مهمی در زمینه قانونمند کردن مدیریت پسماندها در کشور برداشته شد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: بر اساس قانون، سازمان موظف به همه امور پشتیبانی مدیریت پسماندها به صورت واحد است که در زمینه‌های برنامه‌ریزی، ساماندهی، مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به تولید، جداسازی، ذخیره‌سازی، جمع آوری، حمل و نقل، بازیافت، پردازش و دفع پسماندهای عادی، آموزش و اطلاع‌رسانی اقدام می کند.

  وی ابراز امیدواری کرد با همکاری مشترک می‌توان گام های مهمی در مسیر اهداف سازمانی که در بخش تبدیل پسماند به انرژی و زباله سوز است دست یافت و همکاری ها را توسعه داد.

  ناصری اضافه کرد: با توجه به اینکه سازمان جایکا در سال‌های اخیر در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه مدیریت پسماند و مدیریت بحران همکاری‌های خوبی با ایران داشته است مقرر شد سازمان مدیریت پسماند کلانشهر شهرداری شیراز ارتباطات خود را با دفتر جایکا در تهران گسترش دهد.

  نمره ‌دهی به پسماند شیراز

پروفسور یوشیدا عضو هیات جایکا در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز و سایر مدیران استانی و شهری با اشاره به بازدید از مدیریت پسماند برمشور گفت: بالاترین نمره که به سایت های مدیریت پسماند در سراسر جهان داده می‌شود نمره ۴ است که در این رتبه‌بندی حوزه مدیریت پسماند برمشور شیراز نمره ۳ را به خود اختصاص خواهد داد.

وی در این جلسه نسبت به همکاری‌های دوجانبه در بالاترین سطح به ویژه در حوزه‌های فنی، مدیریت پسماند و مدیریت بحران اعلام آمادگی کرد.

فرید قادری، کارشناس برنامه ریزی سازمان جایکا در دفتر ایران نیز در این جلسه از آمادگی تدوین برنامه‌های مشترک برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های علمی، تخصصی و فنی جایکا با شهرداری شیراز سخن گفت.

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد( UNEP) پسماند را اشیایی تعریف می‌کند که مالکشان آنها را نمی‌خواهند، یانیازی به آن ندارند و نهایتا به پردازش و یا دفع نیاز دارند.

چرخه بازگشت مواد به طبیعت از طریق بازیافت و استفاده مجدد آن و بازده اقتصادی از مهمترین تلاش ها برای دستیابی به پایداری زیست محیطی است.
  منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نظرات بینندگان