کد خبر: ۱۳۴۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸
رئیس کانون وکلای دادگستری فارس و کهکیلویه و بویراحمد خبر داد:

با رای دیوان عدالت اداری، فعالیت موسسات حقوقی با مجوز کانون وکلا معتبر است/ برگزاری نخستین کنفرانس علمی "حقوق، فقه و فرهنگ" در شیراز

هومان پارسا گفت: کانون وکلای دادگستری فارس و کهکیلویه و بویراحمد، با همکاری دادستان و رئیس کل دادگستری فارس، قبل از رای دیوان عدالت اداری، از فعالیت موسسات حقوقی بدون مجوز کانون مقابله کرده است.

به گزارش شیرازه، هومان پارسا رئیس کانون وکلای دادگستری فارس و کهکیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: دیوان عدالت اداری در رأی اخیر خود در تاریخ ۱۹ آذرماه جاری، دو مسئله چالش برانگیز حوزه وکالت را مورد بررسی قرار داده و در آن زمینه ها، حکم صادر کرده است.

وی ادامه داد: یکی از این چالش ها، چگونگی فعالیت موسسات حقوقی بدون مجوز از کانون وکلا بود که هم برای مردم و هم دستگاه قضائی، مشکلاتی را بوجود آورده بود و از آنجا که از کانون وکلا مجوز نداشتند، نظارت مناسبی هم بر آنها اعمال نمی شد که این مسئله، باعث تضییع حقوق مردم میگردید

پارسا افزود: این مسئله با پیگیری کانون های وکلای دادگستری، منجر به رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری شد و از این پس فقط موسساتی به عنوان موسسه حقوقی می توانند فعالیت کنند که از کانون وکلای دادگستری مجوز فعالیت دریافت کنند. از این رو صرف ثبت این موسسات در اداره ثبت شرکت ها، برای فعالیت کافی نیست.

وی با بیان اینکه قبل از رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، کانون وکلای فارس با هماهنگی دادستان و رئیس کل دادگستری فارس از فعالیت این موسسات جلوگیری کرده است، تصریح کرد: در این راستا 49 موسسه اخطاریه دریافت کردند که پاره ای از آنان تعطیل، و تعدادی دیگر نیز که شرایط را دارا بودند، از کانون وکلای فارس اخذ مجوز کردند.

رئیس کانون وکلای دادگستری فارس و کهکیلویه و بویراحمد با اشاره به یکی دیگر از آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، گفت: وزارت اقتصاد و دارایی، با بخشنامه ای کانون وکلا را مکلف کرده بود که شرایط صدور پروانه وکالت را در سامانه کسب و کار منتشر کنند و مانند کسب و کارهای دیگر، اجازه دهند که هرکسی بدون ضابطه، در این سامانه تقاضای صدور پروانه وکالت کند. با توجه به اینکه صدور پروانه کانون وکلا تابع قوانین خاص است، کانون های وکلا از این بخشنامه تبعیت نکردند و با اعتراض به این بخشنامه، ‌‌و پیگیری مستمر کانون مرکز دیوان عدالت اداری این بخشنامه را هم باطل اعلام کرد.

وی کانون وکلای داد گستری را نهادی قانونی دانست که شرایط اخذ پروانه از این نهاد طبق قانون استقلال کانون وکلا و قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت پروانه وکالت تعریف شده است.

برگزاری نخستین کنفرانس علمی "حقوق، فقه و فرهنگ" در شیراز

پارسا یکی دیگر از موضوعات قابل کانون وکلای دادگستری فارس و کهکیلویه و بویراحمد را حضور و مشارکت در برگزاری نخستین کنفرانس علمی "حقوق، فقه و فرهنگ" که با میزبانی دانشگاه پیام نور شیراز و حضور دادگستری استان فارس در مورخه ۲۰ اسفندماه اتی درشیراز برگزار میشود دانست و گفت: تعدادی از اعضای کانون وکلای فارس هم در کمیته علمی این کنفرانس، حضور دارند.

رئیس کانون وکلای دادگستری فارس و کهکیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به برگزاری آزمون سراسری کانون های وکلای دادگستری در سراسر کشور، یادآور شد: این آزمون در شیراز هم با حضور بالغ بر 3هزار و 700 شرکت کننده در 29 آبان ماه برگزار شد که از این تعداد، 125 نفر برای دریافت پروانه کارآموزی در استان های فارس و ‌کهگیلویه و بویراحمد انتخاب خواهند شد.

وی با اشاره به درگیریهای اخیر در شیراز هم اظهار داشت: در خصوص اتفاقات اخیر که منجر به دستگیری و بازداشت تعدادی از شهروندان شد، این کانون به درخواست دادگاهها و خانواده‌های تا کنون 65 فقره وکالت تسخیری یا معاضدتی رایگان را به وکلای عضو ارجاع کرده است.

پارسا در ادامه با اشاره به برگزاری آزمون مرکز مشاوران حقوقی قوه قضائیه گفت: با توجه به تبلیغات وسیع این مرکز و اعلام جذب جمعیت زیادی از فارغ التحصیلان حقوق در این مرکز، اما طبق آمار، ثبت نام کنندگان در آزمون قابل مقایسه با تعدادی که اعلام میشد نبوده است.

به گفته رئیس کانون وکلای دادگستری فارس و کهکیلویه و بویراحمد، حذب حداکثری جهت حرفه وکالت را می توان بدون موازی کاری، از طریق کمیسیون ماده1 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت انجام داد؛ چرا که اعضای این کمیسیون، متشکل از رئیس کل دادگستری، رئیس دادگاه انقلاب و رئیس کانون وکلا در هر حوزه است.

وی با بیان اینکه سالانه، بالغ بر 65درصد از وکلا به علت بیکاری و عدم‌توانایی پرداخت حق بیمه، اقدام به تودیع پروانه وکالت خود می کنند و وکلای جوان بخصوص بانوان، از معضل بیکاری رنج می برند، تأکید کرد: علاج این کار، فرهنگسازی و قانونگذاری ارتباط با حضور اجباری وکیل در دعاوی جهت تسریع در امور قضایی و نیز بازنگری در جذب دانشجو در رشته حقوق و نیاز سنجی جذب در این رشته در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است.


نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان