کد خبر: ۱۳۵۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸

کی فصل چیدن گلابی های برجام می رسد؟!

هنوز جامعه ایرانیی یادش نرفته که وصف برجام، آفتاب تابان بود و حالا روزها، ماه‌ها، فصل‌ها بلکه سال‌ها گذشته و خبری از سیب و گلابی‌های برجام نیست و معجزه‌ای که قرار بود در معیشت مردم رخ دهد، عاجز شد از حفظ خودش!
به گزارش شیرازه، روزنامه اعتماد در شماره 3442 - يکشنبه ۲۷ دي ۱۳۹۴ در مطلبی با تیتر صبح بدون تحریم نوشت:
ديشب مردم ايران اسلامي آسوده‌تر از هميشه سر بر بالين خود گذاشتند تا امروز كه سپيده دم از افق بيرون زد صبح بدون تحريم را آغاز كنند. بله ديروز سرانجام ساعت يك بامداد امروز  ديوار تحريم فروريخت.

کی فصل چیدن گلابی های برجام می رسد؟!

 با نگاهی دوباره به سطور بالا به راحتی می توان دریافت که نویسنده واقعاً باور داشته تمام مشکلات جمهوری اسلامی ایران رفع شده است و دیگر هیچ دشمنی بین ایران و آمریکا وجود ندارد و همه تحریم ‌ها رفع می‌شود؛ این قدر خوش خیالی نسبت به کشوری که در تمام دوران موجودیتش حتی یک نقطه سفید و خیرخواهانه در آن وجود ندارد واقعاً قدری عجیب به نظر می رسد.
 
نویسنده در قسمت دیگری از متن نوشته است:  تا پيش از 27 دي باورش دشوار بود كه حصر بين‌المللي ايران شكسته شود اما بالاخره ممكن شد و حصر جهاني ايران شكست. ديگر اين امر واقعيت دارد كه ايران آرام آرام از كابوس وجود زنجيره‌هاي تحريم خارج مي‌شود. از امروز، روزگاري البته سخت‌تر اما اميدوارانه‌تر آغاز مي‌شود. صبح امروز وقتي كليد كاسبان، حجره‌هاي بازار را باز مي‌كند و نبض چهارراه استامبول به جريان مي‌افتد و همزمان تلاطم اتاق شيشه‌اي حافظ تكان مي‌خورد، راه تازه اقتصاد ايران گشايش مي‌يابد. ازهمين امروز است كه فرآيند مبادلات اقتصادي ايران در بازار جهاني نيز به حالت «عادي» بازمي‌گردد و ديگر كسي نگران بده بستان اقتصادي با ايران نخواهد بود.

پسابرجام
شايد در گام نخست دوران پساتحريم، مراحل اداري و صدور دستورالعمل‌ها به ويژه در اروپا و امريكا و اجراي شيوه‌نامه‌هاي لغو تحريم اندكي زمان ببرد تا از صدر تا ذيل اجرا شود اما از صبح امروز انتظار‌ها پايان مي‌يابد و خون تازه‌اي به كالبد نيمه‌جان اقتصاد تزريق مي‌شود تا پيكر نيمه‌جان اقتصاد جاني دوباره بگيرد.

 و حالا پس از چهار سال خواندن دوبار این سطرها چقدر میتواند عبرت آموز باشد. عبرت از یک اعتماد شاید بد نباشد قدری به عقب برگردیم، جایی که حسن روحانی تنور سرد انتخابات 92 را با یک جمله داغ کرد: «سانتریفیوژ باید بچرخد، چرخ اقتصاد و زندگی مردم هم باید بچرخد». 

راهکار چرخیدن چرخ کارخانه‌ها را هم در این سخن روحانی به خوبی می‌توان دید: «بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی‌ها به دنبال "آقا اجازه" از آمریکا هستند... آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است...».

حال بگذارید تناقض صحبت روحانی را در مقایسه صحبتی که خواندید با سخنانش در تاریخ ۱۳۹۷/۲/۱۹ بعد از آنکه دونالد ترامپ رسما خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. دقایقی پس از صحبت‌های ترامپ، حسن روحانی روی آنتن زنده صدا  سیما حاضر شد و به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان داد.

روحانی خروج آمریکا از برجام را گویی به فال نیک گرفته و اظهار کرد: باید خوشحال باشیم که آمریکا به عنوان موجودی مزاحم در توافق هسته‌ای از آن خارج شده است.

ترامپ سند خروج از برجام را امضا کرد و گفت: شدیدترین تحریم‌های هسته‌ای و اقتصادی را علیه ایران باز می‌گردانم هر کشوری که به ایران کمک کند تحت این تحریم‌ها قرار می‌گیرد!

کی فصل چیدن گلابی های برجام می رسد؟!

لزوم توجه ظرفیّت‌های درون کشور
به نظر می‌رسد برای حسن روحانی که 4 سال فرصت طلایی برای پیشرفت ایران را پیش رو دارد و در سیاست‌ورزی خود به نقاط جدیدی در ارتباط با روابط بین‌المللی دست یافته، وقت آن فرا رسیده است که عمیق‌تر به این بیان حکیمانه رهبر انقلاب در نوروز 94 بیاندیشد:
«در نگاه کلان به اقتصاد کشورمان دو جور نگاه وجود دارد. یک نگاه می‌گوید که ما پیشرفت اقتصاد را باید از ظرفیّت‌های درون کشور و درون مردم تأمین بکنیم. ظرفیّت‌های بسیار زیادی در کشور وجود دارد که از این ظرفیّت‌ها یا استفاده نشده است یا درست استفاده نشده است؛ از این ظرفیّت‌ها استفاده کنیم...
نگاه دوّم به اقتصاد کشور نگاه به پیشرفت اقتصاد با استفاده از کمک بیرون از مرزها است؛ می‌گوید سیاست خارجی‌مان را تغییر بدهیم تا اقتصاد ما درست بشود، با فلان مستکبر کنار بیاییم تا اقتصاد رونق پیدا کند... امروز شرایط کشور به ما نشان داده است که این نگاه دوّم یک نگاه کاملاً غلط و عقیم و بی‌فایده است. همین تحریم‌هایی که امروز علیه ملّت ایران اعمال می‌شود، دلیل محکم و متقنی است بر غلط بودن این نگاه؛ یعنی شما وقتی که به امید قدرت‌های خارجی نشستید تا آنها بیایند اقتصاد شما را رونق بدهند و با زیر بار آنها رفتن، اقتصاد را رونق بدهید، آنها به حدّ کم قانع نیستند....»

کی فصل چیدن گلابی های برجام می رسد؟!
هنوز جامعه ایرانیی یادش نرفته که وصف برجام، آفتاب تابان بود. و حالا روزها، ماه‌ها، فصل‌ها بلکه سال‌ها گذشته و خبری از سیب و گلابی‌های برجام نیست و معجزه‌ای که قرار بود در معیشت مردم رخ دهد، عاجز شد از حفظ خودش!

صحبت های حمیدرضا قائم پناه دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در مراسم روز دانشجوی امسال خطاب به روحانی به عنوان سطر پایانی این متن خالی از لطف نیست: آقای رییس جمهور! درخت برجام گل کرد و میوه داد. مردم امروز درحال تناول سیب و گلابی برجامتان هستند بس است دیگر، تاکی می‌خواهید خود را در برابر غرب وحشی تحقیر کنید و التماس آنان را داشته باشید، بجای اتکا و انتظار از غرب به جوانان برومند ایران اسلامی تکیه کنید.

نظرات بینندگان