کد خبر: ۱۳۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸

گرانی در فارس به درازای شب یلدا/کاهش توان خرید مردم

در آستانه شب یلدا قیمت برخی از این محصولات با نوسان و افزایش مواجه شده که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، این میزان گرانی توان بسیاری از خانواده‌ها را برای خرید کاسته است.
به گزارش شیرازه، نزدیک به چند هزار سال است که آخرین شب پاییز را یلدا و شب چله می خوانند و براساس نقوش و کتبه‌های کشف شده باستانی و نظرات باستان شناسان می توان آیین شب یلدا را تا ۷۰۰۰ سال پیش نیز رصد کرد.

یلدا و آنگونه که برخی ایرانیان آن را شب چله نامیده اند، درازترین شب سال است که ایرانیان از دیرباز آن را نکو داشته اند و در این شب آیین های گوناگونی به جا می آورند و می‌کوشند شب را تا پگاه به دورهمی بگذرانند.

خوراکی،آجیل و میوه یکی از الزامات دورهمی‌های طولانی ترین شب سال و دروازه ورود به فصل زمستان است.

یلدا و بیم موج گرانی  

قیمت برخی از این محصولات در روزهای اخیر با نوسان و افزایش مواجه شده که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، این میزان گرانی توان بسیاری از خانواده‌ها را برای خرید کاسته است.

براساس اعلام اتحادیه صنف فروشندگان صنف میوه و تره بار شیراز در هفته جاری هر کیلوگرم هندوانه باید با قیمت ۲ تا ۳ هزار تومان ،پرتقال دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ تومان، انار ۴هزار تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان و سیب درختی سفید و قرمز و نارنگی ۳ تا ۵ هزار تومان در سطح میدان به فروش برسد و بر همین اساس نیز فروشندگان میوه و تره بار سطح شهر شیراز نیز می تواند ۵ درصد به این نرخ افزوده و کالا را به مشتری بفروشند.

اما در حال حاضر هر کیلوگرم هندوانه تا حدود ۴ هزار تومان، انار با قیمت ۸ هزار تومان و پرتقال و سیب نیز با حدود ۷ هزار تومان در سطح شهر شیراز به دست مصرف کننده می رسد و این در حالی است که هنوز ۴ روز تا فرارسیدن شب چله زمان باقی است و احتمال افزایش نرخ ها بیش از این میزان نیز وجود دارد.

مشکلی نیست، فراوانی هست  

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هیچگونه مشکلی در تولید و تامین میوه و تره بار بازار شب یلدای امسال وجود ندارد.

صمد رنجبری افزود: تمامی محصولات کشاورزی مورد نیاز بازار شب یلدا در سال جاری به اندازه کافی و حتی بیش از نیاز فارس در این استان تولید شده است.

وی به محصول انار،سیب و انگور امسال اشاره کرد و تولید این اقلام را در این استان بیش از نیاز بازار داخلی فارس عنوان کرد و گفت: نیاز این استان به این اقلام بر حسب سرانه تامین و در این اقلام در سال جاری مازاد نیاز بازار داخلی نیز تولید شده است که بصورت مدیریت شده به سایر استانهای کشور و خارج از ایران نیز صادر شد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: در سال جاری حدود ۴۵۰ هزار تن هندوانه، ۳۰۰ هزار تن انار، ۳۹۰ هزار تن سیب و ۳۱۲ هزار تن پرتقال در استان فارس تولید شده است.

رنجبری بیان کرد: دولت تنها در زمان های ضروری و یا بحرانی برای عرضه محصولات کشاورزی و تنظیم بازار اقدام می کند اما برای شب یلدای امسال هنوز هیچ نیازی احساس نشده زیرا تولید به اندازه کافی بوده و قیمت ها نیز افزایش زیادی نداشته که نیاز باشد تنظیم بازار جهاد کشاورزی به موضوع وارد شود.

وی ادامه داد: دولت در حوزه نرخ گذاری کالاهای اساسی از جمله گوشت،مرغ،تخم مرغ،روغن،شکر و برنج ورود پیدا می کند و قیمت سایر اقلام و خصوصا میوه و تره بار را دولت تعیین نمی کند و نرخ گذاری میوه و تره بار هر هفته یکبار توسط اتحادیه بار فروشان تعیین می شود.

گرانی هندوانه در شب یلدا طبیعی است

زمانی که از او در خصوص علت گرانی هندوانه در آستانه شب یلدا سوال شد اینگونه پاسخ داد: محصول هندوانه در حال حاضر و در آستانه شب یلدا،خارج از فصل و زمان تولید به بازار عرضه می شود و اغلب اکنون این محصول کشاورزی در چابهار برداشت می شود و به همین دلیل ممکن است کمی در حوزه قیمت دارای نوسان باشد که طبیعی است زیرا میوه ای خارج از فصل و تولید آن نیز محدود است.

رنجبری موضوع گران فروشی و نرخ گذاری میوه و تره بار و بازار شب یلدا را مربوط به بخش بازرسی و نظارت اداره کل صمت و تعزیرات حکومتی دانست و گفت: این دو بخش مسوول رسیدگی به گران فروشی در بازار هستند و عملا کنترل و نظارت را بر عهده دارند.

وی گفت: در سال جاری به دلیل تولید محصولات کشاورزی به اندازه کافی،هیچ ضرورتی برای اقدام جهاد کشاورزی در زمینه تنظیم بازار میوه شب یلدا وجود ندارد.

گرانی بازار و بیپاسخی صنعت و معدن و تجارت فارس

علی رغم برقراری ده ها تماس و پیامک توسط خبرنگار ایرنا با محمدابراهیم صداقت،معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان فارس در روز گذشته وی حاضر به گفت و گو درباره علت گرانی‌ها در آستان شب یلدا در سطح کلانشهر شیراز نشد.

وضعیت نظارت بر بازارچه های شهرداری

مدیر عامل سازمان مشاغل شهری شهرداری شیراز در گفت و  گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: در آستانه شب یلدا و از  چهارشنبه ۲۷ آذرماه ۹۸ نظارت بر قیمت گذاری میوه و تره بار در غرفه های واقع در بازارچه های شهرداری شیراز شدت خواهد گرفت.

محمدرسول عباسی افزود: ۲۸ بازارچه شهرداری شیراز در سطح این کلانشهر وجود دارد که از امروز نظارت بر قیمت‌گذاری‌ها و همچنین کیفیت خدمات واحدهای میوه فروشی این بازارچه ها شدت گرفته است.

وی با بیان اینکه نظارت این غرفه ها در طول سال نیز انجام می شود اما در آستانه مناسبت های مختلف از جمله شب یلدا و نوروز با شدت بیشتری پیگیری می شود،گفت: هرگونه تخلفی نظیر گران فروشی در بازارچه های شهرداری قابل پیگیری است و شهروندان می توانند از طریق سامانه تلفنی ۱۳۷ این موارد تخلفی را گزارش کنند.

مدیر عامل سازمان مشاغل شهری شهرداری شیراز ادامه داد: نرخ گذاری میوه و تره بار یکشنبه هر هفته توسط اتحادیه بارفروشان شیراز انجام می‌شود و میوه فروشی های بازارچه های شهرداری شهر شیراز مجاز هستند با لحاظ سود ۵ درصد نسبت به فروش محصولات اقدام کنند.

وی عنوان کرد: ۸ ناظر و مدیر بازارچه را تعیین کرده ایم که از امروز با شدت بیشتری بر نرخ گذاری قیمت های واحدهای میوه فروشی نظارت می کنند.

او اضافه کرد: در حال حاضر ۷ مدیر بازارچه و یک نفر ناظر روزانه بر قیمت واحدهای میوه و تره بار فروشی ۲۸ بازارچه شهرداری شیراز نظارت می کنند.

عباسی اظهار داشت: نصب برچسب قیمت، پوشیدن روپوش توسط عوامل فروش میوه و تره بار و همچنین تمیز بودن غرفه از جمله موارد دیگری است که همه واحدها ملزم به رعایت آن هستند و بصورت روزانه تمام این موارد کنترل می شود.

بازرسان مشغول کارند

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس ضمن تاکید بر تشدید بازرسی های مقابله با گران فروشی در هفته جاری و در آستانه شب چله،گفت: از اواخر آبان ماه امسال تاکنون ۳۴۸ اکیپ بازرسی این اداره‌کل در سطح استان فعال بوده و این تیم ها بصورت ویژه نظارت بر بازار در آستانه شب یلدا را در دستور کار دارند.

علی مبشری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حدود یکماه گذشته ۶ هزار و ۳۰۰ مورد بازرسی از واحدهای صنفی صورت گرفته که از این تعداد به ۲ هزار و ۶۰۰ واحد صنفی تذکر داده شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب ها: شب یلدا ، گرانی ، قیمت آجیل
نظرات بینندگان