کد خبر: ۱۳۵۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸
در یکصدوچهاردهمین صحن علنی شورای شهر رخ داد؛

تمدید معافیت تامین پارکینگ در بافت تاریخی/انتقاد به توزیع ناعادلانه نفت و گاز در مناطق محروم شهر

یک عضو شورا گفت: مردم در برخی مناطق مانند گود گویم، شهرک سعدی، بافت تاریخی و دیگر مناطق از کمبود سوخت لازم برای تولید گرما، گله‌مند هستند.

به گزارش شیرازه، در یکصد و چهاردهمین صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز، طرح یک فوریتی جمعی از اعضا مبنی بر معافیت تأمین پارکینگ اماکن مربوط به فعالیت‌های گردشگری در منطقه تاریخی فرهنگی شیراز، بررسی شد.

هدف این طرح که از سوی کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر به صحن ارسال شده بود، به منظور رونق بافت تاریخی و فرهنگی و ایجاد اشتغال‌زایی در مشاغل مرتبط با گردشگری و در راستای سیاست‌های شورای پنجم عنوان شده است.

نوذر امامی در موافقت با این طرح با بیان اینکه مقرر شده است در مدت ۵ سال و هر سال ۲۰ درصد از بافت فرسوده احیا شود، گفت: در احیای بافت فرسوده ما در ابتدای راه هستیم و دیگر شهرهای کشور، اقدامات بسیاری در این زمینه انجام داده‌اند؛ بنابراین برای تشویق و ترغیب متقاضیان بازسازی این مناطق، لازم است معافیت تامین پارکینگ اماکن مسکونی و گردشگری  در منطقه تاریخی شهر،  تمدید شود.

علی ناصری، رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری، پیشنهاد کرد که این دستورکار به کمیسیون معماری و شهرسازی ارجاع داده شود تا به صورت دقیق مشخص شود که چه قسمت‌هایی از بافت تاریخی مکلف به تامین پارکینگ هستند و چه قسمت‌هایی می‌توانند از این موضوع معاف باشند.

احمدرضا دستغیب نیز به عنوان موافق تاکید کرد: در بافت تاریخی، امکان افزایش عرض معابر وجود ندارد بنابراین اماکن مسکونی و گردشگری این منطقه را نمی‌توان به ایجاد پارکینگ، ملزم کرد.

این طرح پس از اصلاح برخی از بندهای آن با اکثریت آرا برای مدت سه سال به تصویب رسید. بر پایه این مصوبه، به منظور تشویق شهروندان در بازسازی بناهای موجود در منطقه تاریخی فرهنگی شیراز که اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجازه تجدید بنای آنها را می‌دهد در صورتی که تجدید بنا بر اساس الگوی معماری سنتی مورد تایید معاونت شهرسازی و معماری شهرداری باشد، برای کاربری‌های مسکونی و تمام تاسیسات گردشگری موضوع قانون الزام تأمین پارکینگ حذف می‌شود و عوارضی تحت عنوان حذف پارکینگ دریافت نخواهد شد؛ البته بناهای واقع در معابر با عرض بیشتر از ۱۶ متر شامل مصوبه مطرح در این بند نمی‌‌شود.

شهرداري مجاز به خريد تجهيزات مورد نياز سازمان حمل‌و‌نقل ريلي با نرخ ارز آزاد شد

در ادامه این جلسه، لایحه شهرداری شیراز مبنی بر صدور مجوز خرید تجهیزات و قطعات یدکی مورد نیاز سازمان حمل و نقل ریلی به نرخ ارز بازار (آزاد) به بحث گذاشته شد.

لیلا دودمان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، درباره این لایحه، اظهار داشت:  در این لایحه، به استفاده از ارز بازار آزاد اشاره شده است در حالیکه این سوال به وجود می‌آید که اگر نرخ ارز در بازار آزاد افزایش یافت، شهرداری همچنان اجازه استفاده از نرخ آزاد دارد؟ و چرا از نرخ نیمایی یا دولتی استفاده نشود؟

محمدهادی هاشم‌پور، معاون مالی و اقتصادی شهردار شیراز در توضیح به ایراد این عضو شورا، تصريح كرد: در مصوبات پیشین شورای شهر، این اجازه به شهرداری داده شده است که از ارز بازار آزاد استفاده کند همچنین برای این طرح، بودجه معینی مشخص شده است که در صورت افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، شهرداری نمی‌تواند از سقف مالی مشخص شده، عبور کند.

پس از بحث و بررسي این طرح با اکثریت آرا به تصویب رسید و شورای شهر به شهرداری اجازه داد که نسبت به انعقاد قرارداد خرید با ثمن ارزی و با شرط تبدیل آن به معادل ریالی به نرخ ارز بازار آزاد در روز پرداخت وجه، پروژه بهسازی و خرید قطعات مورد نیاز خط یک قطار شهری و ایستگاه‌ها و ساختمان‌های آن اقدام کند.

در ادامه این جلسه از صحن علنی شورای شهر شیراز، طرح جمعی از اعضای شورا مبنی بر «اختصاص فضاهای تبلیغاتی شهری به هنرمندان» بررسی شد.

حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز، در اين‌باره عنوان كرد: این طرح بی هیچ محدودیتی، حتی به شرکت‌های تبلیغاتی خصوصی با درآمد بالا نیز اجازه استفاده از این ظرفیت را می‌دهد و در اجرا، نابه‌سامانی و بار مالی سنگینی برای شهرداری در پی دارد.

همچنین سولماز دهقانی عنوان کرد: این طرح باید از هنرمندان شیرازی و گروه‌های هنری که حامی مالی ندارند، حمایت کند و بهتر است در آن، بازنگری صورت گیرد.

این طرح به دلیل برخی ابهامات، برای بررسی مجدد به کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورا ارجاع شد.

موافقت شورا با ايجاد «شرکت توسعه و ترویج فعالیت‌های گردشگری و زیارتی شهرداری شیراز»

در ادامه، لایحه اساسنامه «شرکت توسعه و ترویج فعالیت‌های گردشگری و زیارتی شهرداری شیراز» منطبق با ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها شامل 29 ماده و 4 تبصره به تصویب شورای شهر شیراز رسید.

این لایحه به منظور توسعه و ارتقا موضوع گردشگری شهر شیراز، ایجاد منبع درآمد پایدار در این زمینه، بسط و توسعه ظرفیت گردشگری شهر، برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های مناسب گردشگری برای ایجاد و ساماندهی فضاهای مناسب گردشگری، فراهم آوردن زمینه مشارکت بخش خصوصی برای توسعه گردشگری، حفظ و نگهداری از آثار و ابنیه تاریخی و گردشگری در اختیار شهرداری؛ در دستورکار شورای اسلامی شهر شیراز قرار گرفت. 

همچنين در یکصد و چهاردهمین صحن علنی شورا، اصلاح بندهای 6 و 7 مصوبه شورای شهر مبنی بر مدیریت تعارض منافع نیز مورد بحث قرار گرفت.

سعید نظری در مخالفت با بندهای گفته شده، اظهار داشت: به دلیل اینکه صنعت ساختمان پول‌ساز است برخی از مهندسان ناظر که در شهرداری شاغل هستند مرتکب فساد می‌شوند؛ باید مهندسان بیکار و خارج از مجموعه شهردار، به عنوان مهندس ناظر ساختمانی فعالیت کنند.

نواب قائدی نیز گفت: مهندسان شاغل در شهرداری مجوز فعالیت دارند و دارای حقی هستند که با اجرای این طرح از حق خود محروم می‌شوند.

این عضو شورا اضافه کرد: بر اساس طرح تعارض منافع، مهندسان شاغل در شهرداری شیراز که دارای پروانه نظام مهندسی هستند با این طرح، کاملا از نظارت بر ساخت و سازهای شهر شیراز محروم می‌شوند.

وی در موافقت با اصلاح  این بند از طرح تعارض منافع عنوان کرد: این طرح مانع فساد می‌شود چراکه برخی از مهندسان ناظر هیچ گونه دخل و تصرفی در صدور  پروانه ندارند بنابراین  با این حرف موافق نیستم.

در پایان، اصلاح این مصوبه به دلیل اتمام وقت جلسه، برای بررسی بیشتر به جلسه آینده‌ شورا موکول شد.

لزوم تشکیل کمیته‌ای برای حفظ نمای شهری در دوران تبلیغات انتخاباتی

رییس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورا در نطق پیش از دستور خود با اشاره خسارت‌های ناشی از تبلیغات انتخاباتی به نماهای ساختمان‌های شهری، بیان کرد: برای جلوگیری از تخریب بدنه شهر و آسیب رساندن به نمای ساختمان‌ها، لازم است آیین‌نامه و دستورالعمل موثرتری در مورد شیوه تبلیغات شهری برای انتخابات پیش‌رو تدوین و اجرایی شود.

قاسم مقیمی افزود: نياز است کمیته یا کارگروهی متشکل از شورا و واحدهای اجرایی، خدماتی، حقوقی، مالی و حمل و نقل شهرداری تشکیل شود تا هماهنگ با دستورالعمل تبلیغات انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی ستاد انتخابات وزارت كشور، هم نظارت شایسته و مستمری بر امور مربوطه در این چند ماه داشته باشند و هم با اتخاذ تدابیری ضمن رعایت زیباسازی و سیما و منظر شهری، نوعی الگوی مناسب در تبلیغات محیطی در سطح شهر شیراز پیاده شود.

گله‌مندی مردم شهر از توزیع ناعادلانه نفت و گاز

محمدتقی تذروی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به مشکلات مردم برخی مناطق شهر به دلیل نبود نفت و گاز مورد نیاز برای تولید گرما، اظهار داشت: آقایان مسئول شرکت پخش نفت و سیلندرهای گاز مایع، از نقاط مختلف شهر اخبار و گزارشات متعدد مردمی به دست ما میرسد که در این فصل سرما نفت و گاز بطور منظم و عادلانه توزیع نمی‌شود.

وی اضافه کرد: مردم در برخی مناطق مانند گود گویم، شهرک سعدی، بافت تاریخی و دیگر مناطق از کمبود سوخت لازم برای تولید گرما، گله‌مند هستند.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: آیا نفت و گاز هم تحریم هستیم و در کشور نداریم تا این کمبود و شیوه ضعیف توزیع نیز به گردن تحریمها بیندازیم؟ مردم صبور و نجیب ما تا کی باید تاوان سوءتدبیر و ضعف مدیران را بدهند؟

تذروی گفت: مسئولان هرچه سریع‌تر این مشکل را برطرف کرده یا اعلام کنند که از توزیع نفت و گاز بصورت منظم و عادلانه ناتوان هستند و من از اعلام می‌کنم که شخصا با استفاده از توان مردمی بسیج و یاوران محلات، آمادگی همکاری برای توزیع به‌هنگام این فرآورده‌ها و محصولات را دارم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان