کد خبر: ۱۳۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۶ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸
در اختتامیه جشنواره‌های هنری بسیج هنرمندان فارس مطرح شد:

هنر یك زبان بین‌المللی است و فرهنگ و تمدن را مانا می‌كند/ حضور 338 اثر در جشنواره‌های هنری بسیج هنرمندان فارس

مراسم اختتامیه جشنواره‌های هنری بسیج هنرمندان فارس شامل جشنواره‌های «ترسم نور»، «چهل فصل عشق» و «روایت چهل» در بخش‌های مختلف هنری برگزار شد و در آن برگزیدگان هر رشته معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش شیرازه، مراسم اختتامیه جشنواره‌های هنری بسیج هنرمندان فارس شامل جشنواره‌های «ترسم نور»، «چهل فصل عشق» و «روایت چهل» عصر امروز، 27 آذرماه در سالن شهید اسلامی‌نسب مجتمع فرهنگی ـ مذهبی شلمچه شیراز برگزار شد.

هنر یك زبان بین‌المللی است/ ارسال 338 اثر از 288 هنرمند به دبیرخانه جشنواره/ هنر، فرهنگ و تمدن را مانا می‌كند

در این مراسم محمد پورمنتصری، رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس به ارائه گزارشی از فعالیت این جشنواره‌ها پرداخت و گفت: جشنواره‌های هنری بسیج هنرمندان شامل جشنواره نقاشی خط و خوشنویسی با عنوان «ترسم نور»، جشنواره شعر با عنوان «چهل فصل عشق» و جشنواره داستان و خاطره«روایت چهل» به‌مناسبت بزرگداشت چهل سالگی بسیج مستضعفین بودند كه در هفته دفاع مقدس سال جاری فراخوان آن‌ها اعلام شد.

وی با بیان اینكه مهلت ارسال آثار به این جشنواره‌ها تا هفته بسیج بود، گفت: در این هفته نیز كار داوری آثار انجام شد و نمایشگاهی نیز از آثار برگزیدگان این جشنواره در شیراز برپا شد.

پورمنتصری با تصریح اینكه در مجموع 338 اثر از 288 نفر از هنرمندان فارس به دبیرخانه این جشنواره‌ها ارسال شد، گفت: ۱۰۴ اثر برای جشنواره «روایت چهل»، ۶۴ اثر برای جشنواره «ترسم نور» و ۱۷۰ اثر هم برای جشنواره «چهل فصل عشق» به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد كه امروز از برگزیدگان این جشنواره‌ها تجلیل خواهیم كرد.

هنر فرهنگ و تمدن را مانا می‌كند

سعید كوشكی جهرمی، مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس نیز در این مراسم با بیان اینكه هنر یك زبان بین‌المللی است، افزود: زبان فارسی یک زبان ملی است اما وقتی ابعاد فرهنگی و تمدنی را در قالب هنر بیان می‌کنید، می‌شود یك زبان بین‌المللی كه برای تمام ملت‌ها قابل فهم است.

وی با بیان اینكه هنر مقوله‌ای است كه هم فرهنگ یك تمدن را می‌تواند جاودانه كند و هم شاخصه‌های كمال را از این فرهنگ و تمدن بگیرد، گفت: کسانی که اهل مطالعه تاریخ تمدن بشر هستند، می‌دانند بشر برای ماندگار شدن خودش در هر تمدنی دست به اختراع می‌زند و وقتی تاریخ تمدن نگاه كنیم، می‌بینیم كه این تمدن را در قالب سنگ نوشته منتقل كرده است و زمانی هم در قالب ساختمان‌سازی این كار را انجام داده است كه نمونه آن را در تخت جمشید كه یك نمونه از اوج هنر ایرانی است، می‌بینیم.

كوشكی با تأكید بر اینكه بهترین كسانی كه توانسته‌اند یك تمدن را به نسل‌های بعدی منتقل كنند، هنرمندان هستند، گفت: اگر هنرمندان در طول حیات یک تمدن و فرهنگ دست به زایش نزنند این تمدن و فرهنگ نمی‌تواند از بستره جغرافیایی و زمانی خودش فراتر رود.

وی با بیان اینكه هنر این توانایی را دارد كه فرهنگ و تمدن را مانا كند، گفت: هنر اصیل متعهد غفلت‌زداست و انسان را از غفلت خارج می‌كند به عنوان مثال وقتی آثار هنرمندان قدیم را مشاهده می‌كنیم می‌بینیم كه هنر آنان به دنبال اوج‌بخشی بوده است.

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با تصریح اینكه هنر متعهد به عنوان بال پرواز انسان است كه او را به خدا نزدیك می‌كند، گفت: هنر اسلامی آن‌قدر فاخر است كه می‌توان بخشی از تمدن عظیم ایرانی ـ اسلامی را به وسیله آن منتقل كرد.

كوشكی در ادامه بزرگ‌ترین حافظان، هنر را خود هنرمندان دانست و گفت: وقتی هنرمندان ببینند یك نفر از قافله هنر و رسالت اصلی خودش خارج می‌شود، باید رسالت او را به عهده بگیرند.

كوشكی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به كسب رتبه دوم استان فارس در جشنواره ملی فانوس در سال جاری گفت: این مسئله بیانگر آن است كه استان فارس مستعد و دارای هنرمندانی است كه در عرصه‌های مختلف می‌درخشند.

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس از میزبانی این استان در جشنواره ملی قانوس در سال 99 خبر داد و گفت: استان فارس مهد هنر و تمدن اسلامی است و باید سعی این جایگاه را حفظ كنیم.

امیر نصیربیگی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه هنرمند در پایگاه اجتماعی نقشی فراتر از عامه مردم دارد، افزود: قشر هنرمند به‌عنوان قشر فرهیخته و راهبر است و ما از هنرمندان انقلابی و اسلامی خود این انتظار داریم که این نقش و رسالت خود را به‌معنای واقعی تحقق بخشیده و آن را در جامعه اسلامی فرهنگ‌سازی کرده و این رویه را درست بنا کنند تا آن سرمنزل مقصود با تمام وجود و بدون نقص و خطا تحقق پیدا کند.

وی با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری هر ساله دیداری با شعرای نقاط مختلف کشور دارند که در آن هنرمندان نیز تولیدات ادبی خود را ارائه می‌دهند، به بخشی از منویات مقام معظم رهبری در این دیدارها اشاره کرد و گفت: معظم‌له فرمودند هنرمند باید نسبت به تحولات اجتماعی خودش مواضع صریح و انقلابی داشته باشند، اگر هنرمندی نسبت به همه اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد، حالت خنثی داشته باشد، اصلی‌ترین چیزی که ضایع کرده، تضییع این نعمت هنری است که خداوند به او عطا کرده است و اگر موضع‌گیری آن بر خلاف بوده و در جهت جبهه باطلل باشد، خیانت کرده است.

رسالت هنرمندان در بحران‌های فرهنگی

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور اظهار کرد: رسالت هنرمندان خیلی فراتر است و باید در رخدادادهای مهم و بحران‌های فرهنگی که شاید در این شرایط بحرانی، مدیریت مطلوب صورت نگیرد و احتمالا منجر به شرایط سخت شود، هنرمند رسالت خود را به معنای واقعه کلمه انجام دهد.

وی بیان کرد: هنرمندی که درد جامعه را ندارد و برای جامعه خود ننویسد و هنرش صرفاً بر اساس یک‌سری آموزه‌های غربی که هیچ‌گونه تطبیقی به آموزه‌‌های بومی و ملی ندارد، باشد، گره‌ای از مشکلات فرهنگی و ادبی کشور را باز نخواهد کرد و خودش احتمالا گره‌ای ایجاد می‌کند لذا آنچنان که مقام معظم رهبری فرمودند ما انتظار داریم همه هنرمندان جامعه با رویکرد انقلابی در همه صحنه‌ها حضور داشته باشند.

رئیس بسیج هنرمندان کشور، فلسفه فعالیت مدیران هنری را فراهم‌سازی و ایجاد فضایی آرام و به دور از حاشیه برای هنرمندان دانست و گفت: باید فضا را برای حضور همه هنرمندان فراهم کنیم و از سوی دیگر نیز رسالتی بر عهده هنرمندان است و نباید منتظر کسی باشند که مسئولی یک بار آنان را دعوت کند.

هنرمندان رویه آتش به اختیار داشته باشند

نصیربیگی با بیان اینکه اثر قلم و هنر هنرمند یک سنگ و موضع است، گفت: هنرمند از همان سنگر و موضع از مواضع اعتقادی صیانت و هم‌فکری کرده و از مرزهای فرهنگی پاسداری می‌کند و این هنرمند نباید منتظر کسی باشد بلکه باید رویه آتش به اختیاری را داشته باشد و هر جا که ضرورت اسلام و انقلاب است، در صحنه حاضر شده و آن هنر خود را تمام عیار و با قدرت به میدان آورد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور تأکید کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند هنرمندان افسران جنگ نرم هستند و کاری که از افسران جنگ نرم انتظا داریم مدیریت عرصه است یعنی هنرمندان باید این میدان جنگ را ترسیم کرده و همه جنبه‌های آن را بررسی کند و این غیر از آثار تولید هنری متناسب نیست، لذا امیدواریم این جشنواره‌های مختلفی که برگزار می‌شوند، بتواند ما را به آن هدف نزدیک کند.

نصیربیگی تأکید کرد: باید فضا را آماده کنیم تا هنرمندان با رویکرد انقلابی و ارزشی خود بتوانند در این فضا نقش ایفا کرده و با آثار هنری متناسب خود بتوانند پیام انقلاب را منتقل کنند و آن راهبری را به واسطه آثار خود در جامعه داشته باشند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور، آثار هنرمندان را گنجینه ازرشمندی دانست که می‌تواند راهگشای مسائل فرهنگی و هنری کشور باشد و ادامه داد: ما به‌عنوان خدمتگزاران شما در عرصه فرهنگ و هنر وظیفه داریم که چتر حمایتی و مشوقی را در کنار هنرمندان داشته باشیم تا مبادا هنرمندان تنها بمانند و پشتشان خالی شود و در سنگری که تک به تک فتح می‌کنند، عقب بمانیم.

لزوم راه‌اندازی نهضت تولید آثار شهدای هنرمند

نصیربیگی اضافه کرد: از هنرمندان متعهد استان انتظار داریم تا آثار هنری درباره شهدای هنرمند خلق کنند و راه آنان را ادامه دهند لذا باید نهضت تولید آثار شهدای هنرمند را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس، شهدای هنرمند را افتخار حوزه هنر دانست و از هنرمندان نیز خواست تا راه این شهدا را با قوت ادامه دهند.

بنا بر این گزارش، در ادامه این مراسم بعد از ارائه گزارش دبیران جشنواره‌های هنری، از برگزیدگان هر جشنواره و هر رشته تجلیل به عمل آمد.

اسامی برگزیدگان

در جشنواره شعر «چهل فصل عشق» كه داوری آن را حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد و مرادی به عهده داشتند، دانیال بهادراتی حائز مقام اول، مصیب صفری، مقام دوم، امیر صادق نقدعلی مقام سوم را كسب كرد و همچنین در این جشنواره از محمدعلی جهان‌دیده و عبدالرضا مروتی تقدیر به عمل آمد.

در جشنواره «ترسم نور» نیز كه داوری آن به عهده علی‌رضا كرم‌پور و روح‌الله محرری بود، محمد عبدالعلی‌زاده مقام اول، امیر پژمان مقام دوم و سعیده جاویدی‌آزاد مقام سوم را كسب كردند.

در بخش ویژه این جشنواره با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و چهل سالگی بسیج نیز محمد حسین كوثری اول، سامان بیژنی كوچی مقام دوم و جمال چارستاد مقام سوم جشنواره را كسب كردند و محمدرضا صفاییان و احمد ذهتاب نیز شایسته تقدیر شدند.

جشنواره «روایت چهل» با داوری اكبر صحرایی و حمید اكبرپور در دو بخش داستان و خاطره برگزار شد كه برگزیدگان بخش داستان شامل عابدین زارع مقام اول، محمدسعید احمدزاده مقام دوم، حسین‌علی ساسانی مقام سوم، نجمه دیانت مقام چهارم، اعظم صادقی دهریزی مقام پنجم را كسب كردند و سودابه رحمتی، مهدی زارع، آرزو فلاحی، شكوه گلشنی و وحیده رضایی نیز شایسته تقدیر شدند.

در بخش خاطره این جشنواره نیز رحیم میرعظیم مقام اول، سمیه كرمی مقام دوم، سید حمید سجادمنش مقام سوم، سعیدرضا كامرانی مقام چهارم و مختار كلانتری مقام پنجم جشنواره را به دست آوردند و حسن تقی‌زاده بهبهانی، غلامحسین خراسانی، شراره تاج میرریاحی، سیده نصرت شجاعی و اشرف صادقی شایسته تقدیر شناخته شدند.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان