کد خبر: ۱۳۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۹ آذر ۱۳۹۸

جزئیات درگذشت ۴۳ تن از والدین ۲ و ۳ شهیدکشور طی یک ماه گذشته

در طول ۳۵ روز گذشته ۴۳ نفر از والدین دو شهید و سه شهید در استان‌های مختلف دعوت حق را لبیک گفته و به دیار باقی شتافتند. از این تعداد ۲۸ تن مادر شهید و ۱۵ تن پدر شهید بوده‌اند.
بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد. در این مدت سن والدین شهدا رو به افزایش بوده است و هم اکنون اکثر قریب به اتفاق آن‌ها در سنین کهنسالی قرار دارند. سال‌هاست که آمار فوت والدین شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس رو به افزایش چشمگیری است و هر هفته اخباری مبنی بر اینکه کدامیک از این والدین آسمانی در حال پرکشیدن به فرزندان شهیدشانند به گوش می‌رسد. از آنجایی که والدین شهدا به عنوان غنی‌ترین گنجینه از خاطرات، سیره و زندگی شهدا محسوب می‌شوند از دنیا رفتنشان ما را از دسترسی به این فرهنگ غنی باز می‌دارد و در کنار آن همواره ضرورت توجه به خانواده‌های شهدا به خصوص والدین آن‌ها و مشکلاتشان احساس شده است، نیاز است که امروزه بیش از پیش توجه به بازمانده‌ها و میراث شهدای معظم در ابعاد مختلف رسانه‌ای در نظر گرفته شود.

بنا بر اخبار ادارات کل بنیاد شهید و امور ایثارگران از استان‌های مختلف، در طول ۳۵ روز گذشته ۴۳ نفر از والدین دو شهید و سه شهید در استان‌های مختلف دعوت حق را لبیک گفته و به دیار باقی شتافتند. از این تعداد ۲۸ تن مادر شهید و ۱۵ تن پدر شهید بوده‌اند که در میان آن‌ها ۴ تن از والدین سه شهید هم هست. پدر شهیدان موسوی، پدر شهیدان عرب سرخی، پدر شهیدان بهادری زاده و مادر شهیدان فرصتیان همگی مادران ۳ شهید هستند که طی این ایام مرحوم شدند. در میان اسامی این والدین چند شهید نام مادر شهید حسین آقادادی از استان اصفهان که در دفاع از حریم اهل بیت(ع) به شهادت رسید نیز دیده می‌شود.

مادر شهیدان «ابوطالب زاده سرابی»

«منیر وارسته عباس زاده» مادر شهیدان «رضا و عباس ابوطالب زاده سرابی» از استان خراسان رضوی در سن ۷۶ سالگی در روز ۲۶ آذرماه ۱۳۹۸ درگذشت. مراسم تشییع او در روز ۲۷ آذر ماه در صحن آزادی حرم مطهر رضوی با حضور آحاد مردم به ویژه خانواد‌ه‌های شهدا و ایثارگران و مسئولان برگزار و پیکر مطهرش در صحن جمهوری حرم ملکوتی امام رضا(ع) به خاک سپرده شد. برادران شهید رضا و عباس ابوطالب زاده سرابی در ۲۶ خرداد ۱۳۴۱ و اول شهریور ۱۳۴۴ در مشهد چشم به جهان گشودند و در چهارم تیرماه ۱۳۶۲ و در ۳۰ مهر ۱۳۶۳ به مقام رفیع شهادت نائل آمدند.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

پدر شهیدان «احسانی»

«علی اکبر احسانی» پدر شهیدان «ابوالفضل و یوسف احسانی» از استان خراسان رضوی در روز ۲۶ آذرماه ۱۳۹۸ به علت کهولت سن به دیار حق شتافت. مراسم تشییع او در روز ۲۸ آذرماه ۱۳۹۸ برگزار و پیکر او در جوار فرزندان شهیدش در قطعه صالحین بهشت رضا(ع) به خاک سپرده شد. ابوالفضل و یوسف احسانی در سال‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۳۴ چشم به جهان گشودند و در ۲۱ آذر ۱۳۶۰ گیلانغرب و ۲۴ آذر ۱۳۶۰ آبادان به مقام رفیع شهادت نائل آمدند.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

پدر شهیدان «گوینده»

«ابراهیم گوینده» پدر شهیدان «خلیل و عماد گوینده» از استان قزوین، ۲۵ آذرماه ۱۳۹۸ دار فانی را وداع گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر پاک این پدر گرانقدر در روز ۲۶ آذرماه از امامزاده حسین(ع) واقع در جوار گلزار مطهر شهدای شهر قزوین تشییع و در مزار والدین شاهد به خاک سپرده شد. شهید خلیل گوینده، سال ۱۳۳۴ در بغداد به دنیا آمد. این شهید بزرگوار سرباز نیروی دریایی عراق بود که در بهار سال ۱۳۵۹ و به سبب اصلیتی ایرانی، توسط رژیم بعث، دستگیر و زندانی شد. پس از مدتی اعلام می‌شود که توسط رژیم عراق اعدام شده و تاکنون اثری از پیکر وی به دست نیامده است. عماد گوینده نیز در سال ۱۳۴۴ در شهر قزوین به دنیا آمد. این شهید از سوی مجلس اعلای عراق در جبهه علیه عراق حضور یافت و دهم شهریور ۱۳۶۵ در حاج‌عمران عراق بر اثر اصابت ترکش به سر شهید شد و مزار او در زادگاهش قرار دارد.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

پدر شهیدان «طالع زاری» و همسر شهیده «پروانه هادی حسین آبادی»

«محمدرضا طالع زاری» پدر شهیدان «حامد و هادی طالع زاری» و همسر شهیده «پروانه هادی حسین آبادی» از استان سمنان در روز شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ در ۶۸ سالگی دار فانی را وداع گفت و به دیدار خانواده شهیدش شتافت. پیکر پاک او در روز یکشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۸ از حسینیه پنج‌تن آل عبا(ع) در شهرستان شاهرود استان سمنان به سمت قطعه ایثارگران گلزار شهدای این شهر تشییع و به خاک سپرده شد. شهیده پروانه هادی حسین آبادی و شهیدان هادی و حامد طالع زاری در تاریخ ۳۰ فروردین ۶۷ بر اثر اصابت موشک دشمن به مناطق مسکونی به شهادت رسیدند.

مادر شهیدان «دگناتی»

«فاطمه فندرسکی» مادر شهیدان «سید محمود و سید علی دِگناتی» در تهران پس از سال‌ها فراق، به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر این مادر شهید در روز پنجشنبه ۲۱ آذرماه ۱۳۹۸ با حضور خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران تشییع و در قطعه صالحین گلزار شهدای بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. شهید سیدعلی دگناتی ۱۱ بهمن ۱۳۶۵ در منطقه شلمچه به شهادت رسید و شهید سید محمود دگناتی نیز ۴ اسفندماه ۱۳۶۲در جزیره مجنون جاویدالاثر شد.

پدر شهیدان «عرب سرخی»

«حسین عرب‌سرخی»، پدر شهیدان «محسن، مجتبی و محمدرضا عرب سرخی» در تهران، روز جمعه ۲۲ آذرماه ۱۳۹۸ در سن ۹۳ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر او در روز یکشنبه ۲۴ آذرماه ۱۳۹۸ از مقابل مسجد فائق تهران واقع در میدان شهدا، خیابان هفدهم شهریور، خیابان شهید فیاض بخش تشییع و در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد. شهید مجتبی عرب سرخی ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ در عملیات بیت المقدس، محسن عرب سرخی ۲۳  اسفندماه سال ۱۳۶۳ در جزیره مجنون و محمدرضا عرب سرخی ۲۱ دی ماه ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

مادر شهیدان «اکرمی پروین آذر»

«سهوره اکرمی پروین آذر» مادر شهیدان «حسن و حسین اکرمی پروین آذر» از استان آذربایجان شرقی به فرزندان شهیدش پیوست. تشیع پیکر او در روز پنج‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ در میدان دروازه شهرستان مراغه برگزار شد. شهید «حسن اکرمی» ۲۱ دی ۱۳۴۰ در شهرستان مراغه متولد شد و به‌ عنوان پاسدار در جبهه‌ها حضور یافت و در تاریخ ۲۲ مهر ۱۳۶۰ در بوکان به فیض شهادت نائل آمد. شهید «حسین اکرمی» در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۴۴ در شهرستان مراغه متولد شد و به‌ عنوان بسیجی در جبهه‌ها حضور یافت و در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۶۰ در سرپل ذهاب در عملیات طلوع فجر به شهادت رسید.

مادر شهیدان «هاشم زاده»

«معصومه فرسویان» مادر شهیدان «رحمت‌الله و لطف‌الله هاشم زاده» از استان مازندران به دلیل بیماری و کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. مراسم تشییع پیکر این مادر شهید در روز ۲۱ آذر ماه از مسجد امام رضا(ع) آمل تا اداره پست این شهرستان برگزار شد. شهید رحمت‌الله هاشم زاده در تاریخ ۴ دی ۱۳۶۵ در جزیره ام‌الرصاص و شهید لطف‌الله هاشم زاده در روز ۷ بهمن ماه ۱۳۶۳ در چنگوله به فیض شهادت نائل آمدند.

پدر شهیدان «نفیسی»

«علیقلی نفیسی» پدر شهیدان «حسین و ابراهیم خلیل نفیسی» از شهرستان اردبیل دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر او با حضور مدیرکل بنیاد و خانواده شهدا تشییع و در گلزار شهدای غریبان اردبیل در جوار فرزندان شهیدش به خاک سپرده شد. سردار شهید حسین نفیسی متولد اول آبان ۱۳۴۱ بود و چهارم فروردین ۱۳۶۷ در منطقه عملیاتی حلبچه به شهادت رسید. همچنین ابراهیم خلیل نفیسی متولد ۱۲ اردیبهشت ۱۳۴۹ بود و در پنجم اسفند ۱۳۶۵ عملیات کربلای ۵ در منطقه عملیاتی شلمچه به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

پدر شهیدان «حق پرست»

«گرگعلی حق پرست» پدر شهیدان «عباس و کنعان حق پرست» از شهدای شهرستان فراشبند استان فارس در سن ۹۱ سالگی به دلیل کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت. پیکر آن مرحوم در روز ۱۸ آذر در شهرستان فراشبند تشییع و در گلزار شهدا در جوار فرزندان شهیدش به خاک سپرده شد. شهیدان عباس و کنعان حق‌پرست چهارم دی ماه سال ۱۳۶۵ در عملیات کربلای چهار در منطقه شلمچه به شهادت رسیدند.

پدر شهیدان «بهادری زاده»

«عباس بهادری زاده» پدر سه شهید نوجوان و خردسال دوران دفاع مقدس، «مژگان، امید و آرزو بهادری زاده» از استان خوزستان در روز یکشنبه  17 آذرماه ۱۳۹۸ دار فانی را وداع گفت و به سه فرزند شهیدش پیوست. شهیدان مژگان، امید و آرزو بهادری زاده همزمان در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۶۲ بر اثر اصابت موشک به شهر دزفول به شهادت رسیدند و پیکر آنها در گلزار شهید آباد این شهر به خاک سپرده شده است.

مادر شهیدان «فرصتیان»

«عشرت مینا» مادر شهیدان «سید علی محمد، سید محمد مهدی و سید محمدجواد فرصتیان» از استان فارس در روز ۱۶ آذرماه ۱۳۹۸ دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر او در روز ۱۷ آذر از مقابل حرم مطهر حضرت سیدعلاء الدین حسین(ع) به سمت دارالرحمه شیراز تشییع و درجوار فرزندان شهیدش به خاک سپرده شد. شهیدان سیدمحمدجواد، سیدمحمدمهدی و سیدعلی محمد فرصتیان به ترتیب در سال‌های ۱۳۶۰، ۱۳۶۱ و ۱۳۶۵ در مناطق کرخه، خرمشهر و فاو به فیض شهادت نائل شدند.

مادر شهیدان «پارسا»

«تازه گل سروری» مادر سردار شهید «بهمن پارسا» و شهید «پرویز پارسا» از استان خراسان شمالی دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع او در روز ۱۴ آذر ۱۳۹۸ در زادگاه خود روستای جودر برگزار شد. سردار رشید اسلام شهید بهمن پارسا در سال ۱۳۳۷ چشم به جهان گشود و در ۴ تیر ۱۳۶۷ در عملیات خط پدافندی منطقه جزیره مجنون به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
شهید والامقام پرویز پارسا نیز در ۲ فروردین ۱۳۴۰ در روستای جودر چشم به جهان گشود و در ۱۴ تیر ۱۳۷۷ در منطقه نوار مرزی جنوب شرقی کشور در درگیری با اشرار مورد اصابت تیر مستقیم قرار گرفت و بر اثر شدت جراحات به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

مادر شهیدان «معین»

«طیبه هادی»، مادر شهیدان «احمد و محمد جواد معین» از استان اصفهان در روز ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۸ به علت بیماری و کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت. پیکر او از درب منزل ایشان تشیع و در گلزار شهداء شهر نجف آباد به خاک سپرده شد. شهید «احمد معین» ۱۹ مهرماه ۱۳۳۴ چشم به جهان گشود و در سال ۶۱ عملیات بیت المقدس به شهادت رسید. همچنین برادر کوچکتر او «محمدجواد معین» متولد یک دی ماه ۴۴ بود و در همان سال، در عملیات فتح المبین به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

مادر شهیدان «مهدی پور»

«عذرا مرادپور» مادر شهیدان «اباذر و رحمان مهدی پور» از استان مازندران بر اثر بیماری و کهولت سن آسمانی شد و به فرزندان شهیدش پیوست. شهید اباذر مهدی پور در سال ۱۳۶۷ در منطقه شلمچه به شهادت رسید. شهید گرانقدر اباذر مهدی پور از کارمندان بنیاد نور بود. همچنین شهید رحمان مهدی پور در سال ۱۳۶۱ در منطقه بیت المقدس به شهادت رسید.

مادر شهیدان «علی یاری»

«محترم صمدی»، مادر شهیدان «حسن و حسین علی یاری» از استان اصفهان در سن ۸۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر او در روز ۱۱ آذرماه ۱۳۹۸ از خیابان شهدای دینان تشییع و در آرامستان شهر درچه به خاک سپرده شد. شهیدان حسن و حسین علی یاری در اول دی ماه سال ۱۳۴۸ و اول اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۱ در محله دینان شهر درچه چشم به جهان گشودند و به ترتیب در تاریخ ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۶۴ در منطقه عملیاتی والفجر ۸ و ۲۲ دی ماه سال ۱۳۶۵ در منطقه شلمچه به فیض شهادت نائل شدند.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

مادر شهیدان «جعفریان»

«فاطمه ابراری مقدم» مادر شهیدان «ابوالقاسم و مهدی جعفریان» از شهرستان خلیل آباد استان خراسان رضوی پس از سال‌‌ها دوری از فرزندان شهیدش در سن ۸۵ سالگی به علت کهولت سن، در روز ۹ آذر ۱۳۹۸ درگذشت. مراسم تشییع پیکر او در ۱۰ آذر از مقابل تکیه علی اصغری واقع در خیابان شهید مطهری خلیل آباد تا گلزار شهدای این شهرستان برگزار شد و پیکرش در جوار فرزندان شهیدش به خاک سپرده شد. برادران شهید ابوالقاسم جعفریان و مهدی جعفریان در اول فروردین ۱۳۴۴ و  چهار اردیبهشت ۱۳۴۲ در شهر خلیل آباد چشم به جهان گشودند و در ۲۲ فروردین ۶۲ در عملیات والفجر ۱ در منطقه شرهانی و ۳۱ اردیبهشت ۶۵ در عملیات کربلای ۳ در قلاویزان شربت شهادت را نوشیدند.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

مادر شهیدان «یوسفی»

«ربابه اکبری» مادر شهیدان «حجت الله و مجتبی یوسفی» از استان همدان در روز ۹ آذرماه ۱۳۹۸ دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست.  شهیدان مجتبی و حجت الله یوسفی در سال ۱۳۶۵ بر اثر بمباران هوایی دشمن به درجه رفیع شهادت نائل شدند و پیکر پاکشان در روستای دینار آباد به خاک سپرده شد.

مادر شهیدان «موسوی»

«گوهر کرد زنگنه» مادر شهیدان «سید محمد و سید نعمت الله موسوی» از شهرستان اهواز استان خوزستان در روز ۸ آذرماه ۹۸ به دلیل عارضه مغزی دار فانی را وداع گفت و به دو فرزند شهیدش پیوست. مراسم تشییع این مادر ایثارگر روز ۱۰ آذرماه ۱۳۹۸ از شهرستان امیدیه به سمت گلزار شهدای آغاجاری برگزار و در قطعه صالحین به خاک سپرده شد. شهیدان سید محمد موسوی در سال ۱۳۶۴ و سید نعمت‌الله موسوی در سال ۱۳۶۱ به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

پدر شهیدان «چک نژاد»

«علی چک نژاد»، پدر شهیدان «علی مردان و علی محمد چک نژاد» از استان کهگیلویه و بویراحمد به علت بیماری و کهولت سن درگذشت. مراسم تشییع پیکر او در روز ۸ آذرماه ۱۳۹۸ در روستای دوپر نظری شهرستان بهمئی برگزار و در جوار مزار مطهر فرزندان گلگون کفنش به خاک سپرده شد. شهید علی محمد چک نژاد در سال ۱۳۴۴ دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۶۱ در عملیات والفجر مقدماتی در منطقه شیب نیسان به درجه رفیع شهادت نایل آمد. همچنین شهید علی مردان چک نژاد به سال ۱۳۴۸ در روستای دوپرنظری دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۶۵ همراه با سه تن از هم رزمانش بر اثر اصابت گلوله در سنگرشان به شهادت رسیدند.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

مادر شهیدان «شوقی»

«رقیه نیکی غازانی» مادر شهیدان «عزیز و کریم شوقی» از استان آذربایجان شرقی همزمان با ۶ آذرماه ۱۳۹۸ دعوت حق را لبیک گفت. مراسم تشییع مادر شهیدان شوقی در محل گلزار شهدای شنب غازان و مراسم شام غریبان در محل مسجد اعظم شنب غازان برگزار شد. شهید عزیز شوقی متولد ۱۳۴۸ با عضویت بسیجی در عملیات والفجر مقدماتی در فکه و بسیجی شهید کریم شوقی متولد ۱۳۳۹ در ۴ اسفند ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ منطقه شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

مادر شهیدان «عظیمی»

«رباب ابدی عظیم زاده» مادر شهیدان «علی اکبر و غلامحسین عظیمی» از شهرستان گراش در استان فارس در سن ۹۱ سالگی به دلیل بیماری و کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت.
پیکر او در روز ششم آذرماه ۱۳۹۸ در شهرستان گراش تشییع و در جوار فرزندان شهیدش به خاک سپرده شد. شهید غلامحسین عظیمی دوم اسفندماه سال ۱۳۶۵در عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و سردار شهید علی اکبر عظیمی نیز ۲۴ خردادماه سال ۱۳۶۷ در عملیات بیت المقدس ۷ به فیض شهادت نائل شد.

مادر شهیدان «آقایی»

«گوهر هاشمیان» مادر شهیدان «قدرت‌اله و حبیب‌اله آقایی» از استان اصفهان در روز ۵ آذرماه ۱۳۹۸ در سن ۸۷ سالگی دار فانی را وداع گفت و به دیدار دو شهیدش شتافت. مراسم تشییع او در چادگان برگزار و پیکرش در قطعه ایثارگران به خاک سپرده شد. شهید بسیجی قدرت‌اله آقایی در سال ۱۳۴۱ دیده به جهان گشود و پس از پایان تحصیل در تربیت معلم شهید باهنر اصفهان به عضویت بسیج درآمده و برای دفاع از میهن اسلامی در جبهه‌های حق علیه باطل در مناطق عملیاتی خرمشهر در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۶۱ به شهادت رسید. شهید بسیجی حبیب‌اله آقایی دیگر فرزند این مادر شهید، متولد ۱۳۴۷ پس از مدت‌ها حضور در جبهه سرانجام در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۶۵ در عملیات کربلای پنج شلمچه به مقام شهادت نائل آمد.

مادر شهیدان «بابایی»

«فاطمه حاجی محمد تبار امیری» مادر شهیدان «حسنعلی و حسینعلی بابایی سر حمامی» از شهرستان بابل در استان مازندران به دلیل بیماری و کهولت سن در ۷۸ سالگی به دیار باقی شتافت. پیکر او در روز ششم آذر ماه  1398 در امیر کلا  شهرستان بابل تشییع شد. شهید حسنعلی بابایی سرحمامی ۹ مرداد ماه سال ۱۳۵۰ متولد و در ۴ تیرماه سال ۱۳۶۷ در جزیره مجنون به شهادت رسید و شهید حسینعلی بابایی سرحمامی در ۳ فروردین سال ۱۳۴۵ متولد و در ۴ دی ماه ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۴ به فیض شهادت نائل شد.

مادر شهیدان «دشتی»

«سلیمه کرمی نسب» مادر شهیدان «علی و کاظم دشتی» از شهرستان شوش در استان خوزستان، ۴ آذرماه ۹۸ دار فانی را وداع گفت و به دو فرزند شهیدش پیوست. مراسم تشییع او در روز ۵ آذرماه ۱۳۹۸ از مقابل حسینیه حیدریه شوش به سمت گلزار شهدای این شهرستان برگزار و در قطعه صالحین به خاک سپرده شد. شهید علی دشتی متولد ۱۳۴۳ در روز اول آبان ماه ۶۴ در عملیات عاشورای ۴ در منطقه هورالهویزه و شهید کاظم دشتی متولد ۱۳۴۹ نیز در یکم بهمن ماه سال ۶۵ در عملیات کربلای ۵ در منطقه عملیاتی شلمچه به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

پدر شهیدان «حسینی»

«حاج سید عباس حسینی» پدر شهیدان «سید رحمت و سید محسن حسینی» از شهرستان انزلی استان گیلان به لقاء الله پیوست. مراسم تشییع او در روز ۳ آذر ماه ۱۳۹۸ برگزار و در گلزار شهدای شهر انزلی به خاک سپرده شد. شهید سید رحمت حسینی متولد فروردین ماه ۱۳۴۳ بود و در سال ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ شلمچه و بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید. سید محسن حسینی نیز در سال ۱۳۶۳ در مریوان و بر اثر اصابت ترکش خمپاره به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

پدر شهیدان «معین ریزی»

«عبدالرحمن معین ریزی» پدر شهیدان «محمود و ابوالقاسم معین ریزی» از استان اصفهان در روز دوم آذرماه ۱۳۹۸ دار فانی را وداع گفت و به دیدار فرزندان شهیدش شتافت. مراسم تشییع او در زرین شهر برگزار و در گلستان زهرا زرین شهر قطعه ایثارگران به خاک سپرده شد. شهید والامقام محمود معین ریزی، اول فروردین ماه ۱۳۳۲ دیده به جهان گشود و در ۱۸ مرداد ماه ۱۳۶۰ در عملیات فرمانده کل قوا به فیض شهادت نائل آمد. همچنین شهید ابوالقاسم معینی ریزی متولد ۱۱ مهرماه ۱۳۳۸ بود و در عملیات کربلای ۴ در تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۳۶۵ به شهادت رسید.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

پدر شهیدان «موسوی»

«سیدحسین موسوی» پدر شهیدان «سیدرحیم، سیدکریم و سیدعظیم موسوی» از تهران سوم اذرماه ۱۳۹۸ در سن ۸۴ سالگی دارفانی را وداع گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر او در روز چهار آذرماه ۱۳۹۸ با حضور خانواده‌های معظم شهدا و کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه ۱۵ تهران در محله افسریه تشییع و در زادگاهش به خاک سپرده شد. شهیدان سید عظیم و سید رحیم موسوی به ترتیب در ۲۴ دی ماه و ۷ بهمن ۱۳۶۵ و شهید سید کریم موسوی در ۱۶ اسفند ۱۳۶۳ به درجه رفیع شهادت رسیدند.

مادر شهیدان «احمدی»

«شهربانو مرادی» مادر شهیدان «سعید و داود احمدی» از استان قم، بر اثر کهولت سن دارفانی را وداع گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر او در روز سوم آذرماه ۱۳۹۸ با حضور مردم، مسئولان و نیروهای ارتش از مسجد باب الجنه تشییع و در گلزار شهدای قم در جوار مزار مطهر شهدایش به خاک سپرده شد. سعید احمدی اسفند ماه سال ۴۶ چشم به جهان گشود و در اسفند ماه سال ۶۴ در سن ۱۸ سالگی در عملیات والفجر ۸ در منطقه فاو به شهادت رسید و جاوید الاثر شد. داود احمدی از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی متولد اسفند سال ۵۴ بود و در سال ۷۸ در  سن ۲۴ سالگی در منطقه دهلران در برخورد با مین به مقام شهادت نائل شد.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

مادر شهیدان «دانشیار»

«روبخیر طحانیان دزفولی» مادر شهیدان «محمود و طاهره دانشیار» از استان خوزستان در روز اول آذرماه ۱۳۹۸ در سن ۸۷ سالگی، به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر او در روز  شنبه دوم آذر ماه ۱۳۹۸ طی مراسمی با حضور مدیر کل و کارکنان بنیاد از مقابل منزل وی تشییع و در گلزار شهدای بهشت علی به خاک سپرده شد. بسیجی شهید محمود دانشیار در سال ۱۳۶۱ در جبهه دارخوین و شهیده طاهره دانشیار نیز در همان سال در اثر بمباران موشکی به فیض شهادت نائل شد.

مادر شهیدان «رستمی»

«فاطمه رستمی» مادر شهیدان «اصغر و فرخ رستمی» از استان زنجان به علت بیماری و کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر او با حضور مسئولان و جمع کثیری از مردم زنجان در گلزار مطهر شهدای پایین زنجان برگزار شد. شهید اصغر رستمی بیست اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۰ در شهرستان زنجان دیده به جهان گشود و 24 آذرماه سال ۱۳۵۹ در محور سلیمانیه به اهواز بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر و صورت به درجه رفیع شهادت نائل آمد. همچنین شهید فرخ رستی ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۶ در شهرستان زنجان دیده به جهان گشود و ۱۱ آبان ماه سال ۱۳۶۱ در منطقه عین خوش توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش به صورت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

پدر شهیدان «ملک زاده»

«نجف ملک زاده» پدر شهیدان «محمد هاشم و محمد جواد» آزاده و جانباز ۵۰ درصد «محمدرضا» و جانباز ۲۵ درصد «محمدکریم ملک زاده» از شهرستان کازرون در استان فارس، در سن ۸۹ سالگی به دلیل کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر او در روز سوم آذر ماه ۱۳۹۸ در شهرستان کازرون تشییع و در گلزارشهدای امامزاده سیدمحمد(ع) به خاک سپرده شد. شهیدان محمدجواد و محمدهاشم ملک زاده به ترتیب ۲۰ تیر سال ۱۳۶۴ و ۴ دی سال ۱۳۶۵ در مناطق پاسگاه بیات و شلمچه به شهادت رسیدند. جانباز ۲۵ درصد محمدکریم ملک زاده ۱۹ دی سال ۱۳۶۵ در منطقه سوسنگرد به فیض جانبازی نائل شد و آزاده و جانباز ۵۰ درصد محمدرضا ملک زاده نیز بیش از هفت سال از عمر خود را در زندان های رژیم بعثی عراق سپری کرد.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

مادر شهیدان «آقادادی»

«آقادادی» مادر شهیدان «اکبر و حسین آقادادی» از استان اصفهان در ۷۸ سالگی به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت. پیکر او در روز ۳۰آبان ماه ۱۳۹۸ از درب منزل در خیابان سروش بر روی دستان مردم شهید پرور تشییع و سپس در باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شد. شهید اکبر آقادادی ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ در عملیات بیت المقدس فتح خرمشهر به شهادت رسید و برادر وی حسین نیز از شهدای مدافع حرم سوریه در سال ۱۳۹۶ است.

پدر شهیدان «فتاح زاده»

«رسول فتاح زاده» پدر شهیدان «محمدعلی و محمدجواد فتاح زاده» از تهران دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر او در روز ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۸ با حضور خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران تشییع و در قطعه صالحین گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد. شهید محمدعلی فتاح زاده ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۶۴ در تهران و برادرش محمدجواد در ۲۴ بهمن ماه همان سال در منطقه فاو عراق به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و پیکر مطهرشان در قطعه ۲۷ گلزار شهدای بهشت زهرای تهران آرام گرفته است.

مادر شهیدان «نامجو فر»

«ربابه صباغ زاده فیروزآبادی» مادر شهیدان «نعمت علی و علی نامجو فر» از استان یزد به فرزندان شهیدش پیوست. مراسم تشییع او از روضه رضوان شهرستان میبد تا گلزار شهدای فیروزآباد برگزار شد. سردار شهید نعمت علی نامجو فر متولد اول خرداد ۱۳۴۱ است که در جریان عملیات کربلای ۵ در منطقه عملیاتی شلمچه به فیض شهادت نائل شد و برادر شهیدش علی نیز متولد اول شهریور سال ۱۳۴۶ است که در جریان عملیات کربلای ۴ در جزیره القطعه عراق به‌افتخار شهادت نائل آمد.

۳۰ نفر از والدین شهدای کشور در یک‌ماه اخیر درگذشتند+مشخصاتدرگذشت ۲۶ تن از والدین چند شهید دفاع مقدس+مشخصاتجزئیات درگذشت ۱۲ تن از والدین ۲ شهید در کشورجزئیاتی از درگذشت ۷ تن از والدین ۲ شهید طی هفته گذشته

مادر شهیدان «خیلدار»

«سیده سکینه حسینی» مادر شهیدان «هدایت الله و محمد خیلدار» از استان البرز در روز ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۸ دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. مراسم تشییع پیکرمطهر او در روز ۳۰ آبان ماه با حضور خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، مسئولان و مردم شهر کرج از جلوی درب منزل وی واقع در چهارراه طالقانی خیابان شهید خیلدار برگزار و در گلزار شهدای روستای اغشت در جوار فرزندان شهیدش به خاک سپرده شد.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

مادر شهیدان «تجلی»

پریچهر پرواسی مادر شهیدان مهدی و منصور تجلی از شهدای شهرستان شیراز در استان فارس در سن ۸۰ سالگی به دلیل کهولت سن و ایست قلبی دعوت حق را لبیک گفت. پیکر او در روز ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۸ در شهرستان شیراز تشییع و در گلزار مطهر شهدای دارالرحمه درجوار فرزندان شهیدش به خاک سپرده شد. شهید منصور تجلی ۲۶ آبان سال ۱۳۶۴ در منطقه موسسان عراق به شهادت رسید و شهید مهدی تجلی نیز ۳۰ اسفند سال ۱۳۶۶ در عملیات والفجر ۱۰ در منطقه خرمال به فیض شهادت نائل شد.

مادر شهیدان «بی‌نوا»

«راجعه نیسی اصل» مادر شهیدان خردسال دفاع مقدس، «صلاح الدین و سحر بی‌نوا» از استان خوزستان به علت کهولت سن و بیماری در سن ۶۲ سالگی دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع او در روز ۲۵ آبان ۱۳۹۸ با حضور رئیس بنیاد آبادان و اقشار مختلف مردم برگزار و پیکرش در قطعه صالحین گلزار شهدا به خاک سپرده شد. شهیدان خردسال صلاح الدین و سحر بی‌نوا در ۵ مهر سال ۱۳۵۹ در آبادان بر اثر بمباران هوایی دشمن متجاوز بعثی به فیض شهادت نائل آمدند.

مادر شهیدان «نجفی گیری»

«فاطمه علی کلامی» مادر شهیدان «رضا و سهرابعلی نجفی گیری» به دلیل کهولت سن و بیماری دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر او در روز ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۸ در شهرستان تنکابن تشییع و در جوار فرزندان شهیدش در گلزار شهدای نورالدین محله این شهرستان آرام گرفت. شهید معزز رضا نجفی گیری متولد سال ۱۳۴۶ بود که در سال ۱۳۶۴ در جنوب فاو به شهادت رسید. شهید گرانقدر سهرابعلی نجفی گیری نیز متولد ۱۳۴۳ بود که در سال ۱۳۶۵ در غرب جبهه حاج عمران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

پدر شهیدان «پورعزیزی»

«عبدالحسین پورعزیزی» پدر شهیدان «محسن و مصطفی پورعزیزی» در روز ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۸ از استان قم بر اثر کهولت سن دارفانی را وداع گفت و آسمانی شد. پیکر مطهر او در قم تشییع و در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) در جوار پیکر مطهر شهدایش به خاک سپرده شد. محسن پورعزیزی اسفند ماه سال ۴۴ چشم به جهان گشود و در عملیات رمضان در مرداد سال ۱۳۶۱ به شهادت رسید. مصطفی پورعزیزی، سه سال از برادرش کوچکتر بود و سه سال بعد از شهادت برادر، در فروردین سال ۱۳۶۴ به شهادت رسید.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

پدر شهیدان «موسوی امیری»

سید حسن موسوی امیری پدر شهیدان سیدعلی و سید یوسف موسوی امیری از شهرستان بابل استان مازندران در روز ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۸ به دلیل کهولت سن در ۸۷ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. مراسم تشییع پیکر او از میدان انقلاب امیرکلا بابل آغاز و نهایتا در گلزار شهدای شایستگان امیرکلا این شهرستان در جوار مزار دو فرزند شهیدش آرام گرفت.  شهید معظم سید یوسف موسوی امیری سوم خرداد ماه ۱۳۵۰ که در ۲۱ تیرماه ۱۳۶۷ در منطقه شلمچه و شهید معزز سید علی موسوی امیری متولد ۱۲ خرداد ماه ۱۳۴۳ که در ۲۸ آبان ماه ۱۳۶۵ در فاو به درجه رفیع شهادت نائل شد.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

مادر شهیدان «قاسمی‌راد»

«حلیمه خان زرین» مادر شهیدان «علی و احمد قاسمی‌راد» از شهدای استان مرکزی به فرزندان شهیدش پیوست. مراسم تشییع پیکر او در روز ۲۰ آبان ۱۳۹۸ از درب منزل به سمت گلزار شهدای روستای سقرجوق برگزار شد. شهید علی قاسمی راد در سال ۱۳۴۸ در روستای سقرجوق متولد شد و در ۱۷ اسفند ماه سال ۱۳۶۲ در منطقه عملیاتی جزیره مجنون به فیض عظمای شهادت نائل آمد. شهید احمد قاسمی راد در سال ۱۳۵۱ در روستای سقرجوق متولد شد و در سوم آبان ماه سال ۱۳۶۷ در منطقه عملیاتی بانه به فیض عظمای شهادت نائل آمد.

مادر شهیدان «اسحاقیان»

«پناهی» مادر شهیدان «مهدی و باقر اسحاقیان» از شهرستان درچه در استان اصفهان، پس از سال‌ها به فرزندان شهیدش پیوست. مراسم تشییع پیکر او در روز ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۸ از میدان امام به سمت آستان مقدس امامزاده حمیده و حکمیه خاتون برگزار و به خاک سپرده شد. شهیدان مهدی اسحاقیان دوم خرداد ماه سال ۱۳۶۱ در عملیات فتح خرمشهر و باقر اسحاقیان ۲۵ آبان ۱۳۶۱ در عملیات محرم به فیض شهادت نائل آمدند.

شهدای دفاع مقدس , شهدای مدافع حرم , شهدای ترور , شهدای مدافع وطن , گلزار شهدای تهران ,

نظرات بینندگان