کد خبر: ۱۳۵۰۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸
پس از تحصن ۲۶ آذر دانشجویان فسایی؛

دانشجویان: ما را تهدید می‌کنند/ مسئولان دانشگاه: برخی فعالان دانشجویی، دو ترم مشروطی تحصیلی دارند/ تشکل‌ها تقاضاهایی مبهم ارائه می‌دهند!

مشکلات بسیاری در راه فعالیت جریان دانشجویی نوپای شهرستان فسا وجود دارد که در کنار همه اینها؛ عدم همراهی مسئولان دانشگاه، می‌تواند این شهر را دوباره از وجود دانشجویان فعال و دغدغه‌مند، محروم سازد.

به گزارش شیرازه، پیکر نحیف و بی‌جان جنبش دانشجویی ایران، هر روز با مشکلاتی مواجه است. گاه درون‌جریانی و گاه خارج از جریان دانشجویی و از جانب دولت و جامعه.

ایدئولوژی‌های فردگرا و سودمحور، عاملی است که شخص دیگر دغدغه اجتماعی که  در آن تنفس می‌کند را نداشته و تنها به سود شخصی خود می‌اندیشد. عاملی که تشکیل اجتماع و گروه را از بین می‌برد و افراد جامعه به صورت منفرد و جدا جدا به حیات خود ادامه می‌دهند؛ بدون آنکه کنشی در راه صلاح و خیر عمومی داشته باشند. این خود بزرگترین دلیلی است که تشکل‌های مردمی و دانشجویی در ایران را کم‌رنگ کرده و حتی باعث نابودی آن شده است.

این بین تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی اندکی با دغدغه اصلاح جامعه و تحقق شعارهای انقلاب، در حال فعالیت‌ هستند. فعالیت‌هایی که گاه از محدوده دانشگاه بیرون نمی‌آید و در جامعه و میان مردم اثری نمی‌گذارد. کم‌رنگی فعالیت‌های دانشجویی در شهرهای کوچکتر که دانشگاه مادر ندارند و سابقه فعالیت‌های دانشجویی در آن‌ها به یک یا دو دهه اخیر محدود می‌شود؛ نمایان‌تر است.

از جمله دانشگاه‌های نوپا در کشور، دانشگاه فسا بوده که در سال ۱۳۸۵ تاسیس شده و سه دانشکده مهندسی، کشاورزی و علوم پایه را در خود جای داده است. در سال‌های اخیر که دغدغه‌هایی اجتماعی نظیر تعطیلی قدیمی‌ترین و مهم‌ترین واحد تولیدی شهر، یعنی کاخانه قند فسا همچنین افزایش مهاجرت روستاییان به شهر و به تبع آن، افزایش فقر و بیکاری، فراگیر شد؛ وجود جنبش دانشجویی در این شهرستان بیشتر احساس شد.

دانشجویان: ما را تهدید می‌کنند/ مسئولان دانشگاه: بودجه نداریم

پیگیری‌های دانشجویان در مورد حقوق کارگران کارخانه نیمه‌تعطیل قند و ایجاد گروه‌های جهادی و دانشجویی برای فعالیت‌های فرهنگی در نواحی محروم شهر و روستا‌ها از جمله عواملی است که مردم را با دانشجویان و جریان دانشجویی مرتبط کرد. کاری که نمونه آن در هفت‌تپه اتفاق افتاد و مقام معظم رهبری از ورود دانشجویان برای پیگیری مشکلات کارگران نیشکر هفت‌تپه، تجلیل کردند.

مشکلات بسیاری در راه فعالیت این جریان دانشجویی نوپا در شهرستان وجود دارد که در کنار همه اینها؛ عدم همراهی مسئولان دانشگاه فسا، می‌تواند این شهر را دوباره از وجود دانشجویان فعال و دغدغه‌مند، محروم سازد.

سه‌شنبه ۲۶ آذر، جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه فسا در اعتراض به فشارهای دانشگاه برای جلوگیری از فعالیت‌های دانشجویی، در مقابل دفتر فرماندار این شهر، تحصن برگزار کردند. این دانشجویان در تصاویر انتشاری خود، صورت‌های خود را پوشانده بودند تا از عواقب بعدی آن در امان باشند؛ اما می‌گویند که دانشگاه در پی شناسایی و تنبیه آن‌هاست.

دانشجویان: ما را تهدید می‌کنند/ مسئولان دانشگاه: بودجه نداریم

یکی از این دانشجویان معترض به خبرنگار شیرازه گفت: دلیل اعتراض ما خفقان و محیط نامناسب دانشگاه برای فعالیت‌های دانشجویی است.

این دانشجو افزود: سیستم مدیریتی دانشگاه هیچ اعتقادی به تعامل و گفت‌و‌گو با دانشجو ندارد و فضای دانشگاه را برای فعالیت‌های دانشجویی بسته‌اند.

وی عنوان کرد: تیم مدیریتی جدید، تقریبا تمام درخواست‌های برخی تشکل‌های را برای اجرای برنامه‌های درون دانشگاهی، بی‌پاسخ گذاشته و حتی از ارائه پاسخ منفی به تقاضاهای ما نیز خودداری می‌کنند.

این دانشجوی دانشگاه فسا همچنین گفت که از ترم تحصیلی جاری، بودجه برخی تشکل‌های دانشجویی و کانون‌های علمی و فرهنگی، به صفر رسیده و این در حالی است که در سفر اخیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه، رئیس دانشگاه فسا پشت تریبون اعلام کرد که کل بودجه تخصیصی به دانشگاه فسا، دریافت شده است.

وی همچنین از فشارهای مسئولان دانشگاه به دانشجویان پس از تحصن اعتراضی در فرمانداری خبر داد و گفت: مسئولان دانشگاه از روز گذشته در پی شناسایی دانشجویان متحصن و تهدید آن‌ها برآمده‌اند؛ به عنوان مثال قصد دارند با خانواده‌های دانشجویان تماس گرفته و اعلام کنند که فرزندان‌شان در حال انجام عمل خلاف هستند!

مشروطی‌ها دست‌ِ پیش گرفته‌اند

شیرازه، این موضوع را از معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فسا، پیگیری کرد. دکتر محمدمهدی محبی در واکنش به اینکه دانشجویان متحصن از تهدید و ارعاب خود و خانواده‌شان در روزهای اخیر صحبت‌ می‌کنند، خاطرنشان کرد: از تهدید و ارعاب دانشجویان اطلاعی ندارم اما به نظرم برخی از دانشجویان پیش‌دستی می‌کنند.

دانشجویان: ما را تهدید می‌کنند/ مسئولان دانشگاه: بودجه نداریم

وی افزود: برخی فعالان دانشجویی، دو ترم مشروطی تحصیلی دارند و احتمال اینکه برای مرتبه سوم نیز مشروط شوند وجود دارد؛ بنابراین در عملی پیش‌دستانه و فرار به جلو، می‌خواهند که در صورت مشروطی مجدد، این موضوع را به غرض‌ورزی مجموعه مدیریتی دانشگاه نسبت دهند.

محبی با اشاره به تحصن دانشجویان دانشگاه فسا در فرمانداری این شهر در اعتراض به کارشکنی‌های مسئولان این دانشگاه در برابر فعالیت‌های دانشجویی، اظهار داشت: فعالیت‌های دانشجویی در این واحد آموزشی به خوبی پیگیری می‌شود؛  ۷ کانون‌ فرهنگی دانشگاه ما فعال هستند و برنامه‌های دانشجویی متعددی از ابتدای ترم در دانشگاه برگزار شده است، به عنوان مثال جشنواره دانشجویی «حرکت» با توان کامل در دانشگاه فسا برگزار شد و حدود ۱۴ انجمن علمی ما حضور فعال داشته و غرفه‌آرایی کردند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فسا ادامه داد: گاه تشکل‌های دانشجویی، تقاضاهایی مبهم به هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه فسا، ارائه می‌دهند به عنوان نمونه درخواست اجرای برنامه‌ای از ساعت ۱۴ تا ۲۳ دارند که قابل برگزاری نیست یا اینکه تقاضای برگزاری مناظره با موضوع نامشخص دارند.

وی اضافه کرد: هنگامی که به این تقاضاها ایراد گرفته می‌شود، دانشجویان به اصلاح آن‌ها توجه نکرده و تنها اعتراض می‌کنند.

محبی عنوان کرد: همچنین ۷ کانون فرهنگی هنری ما در نامه‌ای اعتراض‌آمیز اعلام کردند که تشکل‌های دانشجویی قصد ورود به حوزه فعالیت آن‌ها دارند و این موضوع در شورای فرهنگی داشگاه مطرح شد و نماینده بسیج دانشجویی نیز حضور داشت و ما پیشنهاد دادیم که مدلی برای هم‌افزایی و نه تداخل کاری بین کانون‌ها و تشکل‌ها ارائه دهند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فسا با بیان اینکه یکی از انتقادات دانشجویان، کمبود بودجه فرهنگی دانشگاه است، گفت: بودجه کل مملکت با مشکل مواجه شده است و ما باید مخارج دانشگاه را از جمله سرویس رفت‌و‌‌آمد دانشجویان، اجاره‌بهای خوابگاه‌های دختران، هزینه‌های سلف‌سریس را مدیریت کنیم و این در حالی است که در شش ماه نخست سال تنها حدود ۳۶ تا ۳۷ درصد از این مقدار، به ما اختصاص داده شده است.

وی در ادامه گفت: ۷۵ تا ۸۰ درصد از کل بودجه دانشگاه، صرف حقوق و دستزد کارکنان می‌شود که دانشگاه در آن دخل و تصرفی ندارد و این مبلغ را مستقیما خزانه کشور از طریق بانک مرکزی به حساب کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه واریز می‌کند.

محبی تصریح کرد: تا جایی که توانسته‌ایم به فعالیت‌های دانشجویی کمک کرده‌ایم به عنوان مثال، به تشکل‌های دانشجویی، بودجه‌ای برای انتشارات داده‌ایم تا بتوانند تا سقف مشخصی نشریات خود را چاپ کنند و گروه‌های دانشجویی از این موضوعات مطلع‌ هستند؛ از جمله اینکه بسیج دانشجویی به حرف ما اعتماد می‌کند اما تشکل‌هایی مانند انجمن اسلامی دانشجویان و انجمن اسلامی وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه فسا، این صحبت‌های ما توجه نکرده و تنها نیمه خالی لیوان را می‌بینند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فسا خاطرنشان کرد: بودجه‌ای که دانشگاه می‌تواند با آن مانور دهد تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد است، که آن‌هم به طور کامل، تخصیص پیدا نمی‌کند و ما امیدواریم در مدت باقی مانده، بودجه بیشتری به دانشگاه فسا اختصاص یابد و دست ما برای همراهی با دانشجویان، بازتر شود.

فرماندار پیگیر مشکلات دانشجویان است

فرماندار ویژه فسا نیز به با اشاره به تحصن دانشجویان دانشگاه فسا در دفتر وی در محل فرمانداری این شهر، به خبرنگار شیرازه گفت: مطالبات دانشجویان کاملا صنفی و مربوط به مسائل دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌شان بود.

حسین آرگیو با تاکید بر اینکه دانشجوبان خواستار برکناری رئیس و معاون فرهنگی دانشگاه بودند، بیان کرد: با دانشجویان معترض، جلسه‌ای داشتم و مطالبات آن‌ها را به مسئولان انتقال دادم.

شیرازه، به پیگیری‌های خود در مورد مشکلات دانشجویان دانشگاه فسا، ادامه داده و مراتب را به اطلاع مردم خواهد رساند.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸
0
دانشجویانی که می خواهند فعالیت سیاسی داشته باشند باید از نظر درسی در سطح مطلوب و بالایی باشند و گرنه به فعالیت دانشجویی لطمه می زنند
از روزی که دانشجویان فعالیت سیاسی کردند عمدتا افراد زرنگ و باهوش بودند امثال بازرگان شریعتی شهید چمران
حالا اما
طور دیگر شده این مشکل باید حل شود